köpte en ny can am 500 xt -11 nu. grymt nöjd provade suzuki 750,polaris 800 med de blev en can am 500 tok nöjd över den iafsen är de grymt skönt med servo. plus man fick en chek på 1000kr i tillbehör/kläder vid köpet
Nu är väl iofs inga av de uppräknade maskinerna några effektstinna hingstar direkt, men leta upp den Yamma 450 (Grizzly/Kodiak osv) som rasat... de håller 20 år utan att man behöver skruva på något mer än möjligtvis tanklocket!Vill TS leka och busa så är ju Can-Am 500 klart roligast av dessa, med mest effekt och dubbelt så många cylindrar... detta avspeglas ju dock i servicekostnader, två cylindrar att justera ventiler på osv... en klart driftsäker och fin maskin.Yammahan är dock slitvargen i detta gäng, ingen maskin man blir jätteupphetsad av, men den gör det den skall och klagar aldrig.Polaris har ju haft lite trassel med drivsystem osv, men sällan på dessa mindre... de är dock (oftast) lite törstigare men har ett följsamt chassie och ett drivsystem som är finfint, när det funkar....vilket det som sagt tydligen gör på dessa mindre.Can-Am 400 ser jag ingen anledning att köpa alls tyvärr... säkert billigare men eftersom de andra är aktuella så skit i den lille.
Är det inte så att 500:an inte är direkt så stark på lägre varv ? Jag tänkte att då kanske en 400:a med sin 1-cylindriga motor passar bättre till kanske att sladda paddockar osv ? och i det sammanhanget passa bättre att köpa än sin "storebror".Har inte prov kört någon av dom, men det här är ideer jag har fått ifrån recensioner om maskinerna.
Tvivlar starkt på att 500:an drar sämre än 400:an på lågväxeln... Har liksom du läst/sett recensioner där 500:an fått lite kritik för bottenvridet. Men vad jag förstått handlar det om bottenvridet vid nyttjande av högväxeln. När man arbetar med maskinen använder då i alla fall jag uteslutande lågväxeln
Aha, jag visste inte att det bara gällde högväxeln, men det är klart om man verkligen inte behöver kraften ur 500:an så är väl 400:an absolut inte en dåligt val antar jag.
Jo, är ganska övertygad om att 400:an är en utmärkt arbetsmaskin. Tror det lägre kubiktalet och de färre hästkrafterna egentligen endast visar sig om man avser att köra race efter någon skogsbilväg eller så och då har väldigt höga krav på fart och acceleration. Can-Am kan nog aldrig vara fel
Ska du köra mycket i skog och där det är trångt så skulle nog en Yamaha Grizzly 450 vara bra, framförallt pga storleken och smidigheten
Är Yamahan mindre än Outlandern?
Ja, outlandern är ju lika stor som en grizzly 700 nästan.. Plasten är bredare på den iaf.