ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Startkransen kass
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Startkransen kass  (läst 4254 gånger)

Utloggad niklasrosen

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
    • Visa profil
niklasrosen
Startkransen kass
« skrivet: 24 januari 2010 kl. 12:46:01 »
Jag har en CF-500-06 som inte startar .Start motorn går men startkrans frihjular bara på vevaxeln,tror det är någon slags kopplings historia  som ska hugga tag i veven vid start,men drevet snurrar bara med.Är det någon som har haft samma fel,går det att svetsa ihop drevet så det blir konstant inkoppling?,start motorn är väll oxså en generator så den ska ju driva hela tiden
 :help: Tips någon  // Niklas
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
SV: Startkransen kass
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2010 kl. 15:13:34 »
Citat från: niklasrosen skrivet 24 januari 2010 kl. 12:46:01
Jag har en CF-500-06 som inte startar .Start motorn går men startkrans frihjular bara på vevaxeln,tror det är någon slags kopplings historia  som ska hugga tag i veven vid start,men drevet snurrar bara med.Är det någon som har haft samma fel,går det att svetsa ihop drevet så det blir konstant inkoppling?,start motorn är väll oxså en generator så den ska ju driva hela tiden
 :help: Tips någon  // Niklas


Först av allt...startmotorn är inte någon generator. Generatorn är en induktionsstator och sitter i statorkåpan på motorns vänstra sida, bakom dragstarten, placerad inuti svänghjulet på vevaxeln. Svetsar man startkopplingen (som den heter) och får konstantdrift, så kommer man väldigt snart att ha en totalskrotad startmotor bortom räddning, först av allt brinner kolen i den och själva startmotorankaret av värmeutvecklingen, och om grejorna fortfarande kan rotera så går snart också lagren i startmotorn. Så det ska man alltså inte göra.

Startkopplingen fungerar som ett envägslager, den kan rotera fritt åt ena hållet, men greppa tag åt det andra hållet, ungefär som spärrskaftet i verktygslådan fungerar. I den finns tre fjäderbelastade vikter som behöver viss rotationshastighet för att greppa tag så att vevaxel och startmotor kopplas ihop och startmotorn kan driva runt vevaxeln. Så när startmotorn roterar så får den kopplingen att rotera i sin ingreppsrotation, och när startmotorn inte roterar, löper kopplingen fritt och hälften av den går fritt på vevaxeln när motorn är igång.

Jag tycke du ska börja med att ladda ditt batteri..det är vanligt att det blir lite tjurigt nu när det är kalla perioder, och får inte startmotorn tillräcklig rotationshastighet så slungar inte vikterna i startkopplingen ut, och alltihop löper fritt precis som du beskriver. Ge batteriet en ordentlig laddning med en riktig batteriladdare för motorcykelbatterier i stil med CTEK´s laddare. Ingen väggadapter, de orkar inget i kylan, och en startbooster/traktorbatteriladdare/bilbatteriladdare torkar ur och bränner sönder batteriet. MC-laddarna slår ifrån automatiskt när laddningen är färdig vilket inte äventyrar själva batteriet.

Funkar det inte med fulladdat batteri, så bör startmotorn servas...då demonterar man den, plockar isär, tvättar ur den helt och hållet, putsar kollektorn på ankaret ren(där startmotorkolen ligger an) med autosol, alternativt slipar den med våtslip 600 (samma verkan som autosol), kollar om kolen är utslitna, och smörjer alla glidytor med klisterolja och lagren med ett bra och klibbigt men inte "tungt" smörjfett. (Silcolene Pro RG2 är ett hett tips!)

Funkar inte startmotorservicen så är det isåfall att riva bort statorkåpan, och svänghjulet, och därefter titta till själva startkopplingen...oftast räcker det med att tvätta kopplingen och alla dess smådelar rena, byta eller sträcka ut de små fjädrarna som trycker på vikterna/rullarna i den, montera ihop igen och hälla fräsch olja i motorn och montera ett nytt oljefilter. Är det mycket skit i motoroljan kan det nämligen få startkopplingen att börja spöka eftersom den smörjs av motoroljan. Rullar/vikter och tryckhylsor som fjädrarna ligger i och liknande kärvar, och kopplingen greppar inte som den ska.   Ser man repiga rullar/vikter eller trasiga fjädrar, alternativt en sönderrepad innerkrans (den som sitter på svänghjulet och driver kraften vidare till det när kopplingen gripit in) så ska dessa skadade delar býtas ut.

Sen borde du inte ha några problem längre...
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad niklasrosen

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
    • Visa profil
niklasrosen
SV: Startkransen kass
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2010 kl. 17:40:59 »
Tack för tipset,Startmotorn är ny så jag får börja ladda batteriet
Svänghjulet är det pressat på axeln,behövs det några specverktyg för att få bort det ifall jag måste kolla upp kopplingen?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
SV: Startkransen kass
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2010 kl. 04:25:51 »
Varsågod. En genväg att reda ut om det är batteriproblem är att "kabla" fyrhjulingen. Koppla till ett större batteri, dock fortfarande på 12 Volt, och se om den fortfarande slirar eller inte vill greppa i på startmotorn. Gör den inte det utan greppar i alldeles utmärkt så är det batteriets fel. Fortsätter det att bråka så är det något av de andra felen. Man kan även använda sig av en startbooster, men bara under den korta period man ska ha extraström, för en sådan får batteriet att koka väldigt snart..

Svänghjulet är pressat på axeln då svänghjulsmuttern dras åt. Det behövs en avdragare som skruvas på svänghjulets innre yttergänga inuti svänghjulet för att få loss det..kopplingen är skruvad på baksidan av svänghjulet. Insexorna av storlek M8 som håller kopplingen går att nå inuti svänghjulet, från utsidan. Lossa dessa innan du börjar försöka ta loss svänghjulet.

Det går även att använda en kraftig treklo-avdragare och gripa tag med den på svänghjulets ytterkanter och tryckskruven på vevaxeltappen...men tillämpa största möjliga vaksamhet och försiktighet vid användning av den metoden...någon av klorna kan slinta, och förstöra magneterna på svänghjulet..alternativt kan tryckskruven ta snett och förstöra vevaxeltappen...
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Startkransen kass
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2010 kl. 08:10:30 »
Utmärkt beskrivet  ()p


Behöver du nån del om inte ovan funkar så hör av dig, jag har på hyllan :)

MVH / Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad niklasrosen

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
    • Visa profil
niklasrosen
SV: Startkransen kass
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2010 kl. 17:15:24 »
SWEET.. :)
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Startkransen kass
 


Online just nu.

905 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
hroger
Flest online idag: 910. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info