Bakhjulsåka och körning i branta backar = Den trycker ut olja genom vevhusventilationen
Oljan skjuter upp genom vevhusventilationen eftersom oljan kokar.Oljan kokar antagligen för att du inte har tillräckligt med vatten i kylsystemet eller att kylaren är igensatt. Hur som helst så har du kokat ur vattnet eftersom oljan har högre kokpunkt. Förhoppningsvis så slipper du renovera topparna.Se här:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18449.0Och här: en bit ner, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16519.0
I ett inlägg säger du att du tömt ur olja ur luftburken genom att tappar ur dräneringsröret och sen säger du att du inte har haft olja i luftburken?När jag menar att kylaren är täppt så menar jag att lamellerna på utsidan är igentäppta med lera och kanske älgbajs o dyligt. Kå kokar kylvattnet och resulterar i att kylsystemet har för lite vatten. om du har för lite vatten så blir motorn så varm så att oljan kokar och skjuter ut i luftburken. Men det kanske är som du säger, att det är diffarna som skjuter olja. Fyll på och kör vidare. Men som ett tips. Ta bort frontracket och plasten under den. då kommer du åt kylar locket. Kolla om det finns vatten där.
Går det att se vad för olja det är?Motoroljan skiljer ju sej mot transmissionsoljanbåde i lukt och färg.
Citat från: gurra-g skrivet 24 november 2008 kl. 16:27:01Går det att se vad för olja det är?Motoroljan skiljer ju sej mot transmissionsoljanbåde i lukt och färg.Jo,hej Gurra, skön åkning senast såg det ut som.Det var lite svårt att se färgen då det var mest som en tunn hinna, men luktade mer som hydraulolja, och efter tips från Bull så kollade jag diffen och det saknades lite i framdiffen.Men nu är brutten fylld med ny olja och den går bara finfint, hoppas vi ses i skogen snart igen, missade anmälan till fagersta men det får väl bli en tur här hemmåt snart.