ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Laddning Dinli!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Laddning Dinli!  (läst 5993 gånger)

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
Laddning Dinli!
« skrivet: 17 juli 2008 kl. 23:39:39 »
Jag har fått problem med att batteriet drar ur!
Trodde först att det var batteriet men när vi mätte hur mycket den laddade så var det ca 12.7 -12.8 volt.
Normalt vad jag vet så brukar dom flesta 12v fordon ladda runt 13.5 - 14 volt.
Är det någon här som vet vad "Normal" laddström är på Dinli´n?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad Statsminister

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
Statsminister
Laddning Dinli!
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2008 kl. 07:54:31 »
Min laddar runt 13,5 - 14 volt
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Sportsman 570

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
Laddning Dinli!
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2008 kl. 10:34:09 »
Statsministern, jag förstod nästan att det var nått mysko med laddningen, jag undrar vad det kan vara för fel?
Laddningregulatorn tror jag inte det är, för då skulle den inte ladda alls eller alternativt börja överladda.
Jag skulle bli väldigt tacksam om någon här på forumet kan ge mig ett tips!


(Det verkar vara en massa buggar på forumet, för när man postar så blir det "debug fel"  och det tar en Låååååång stund innan inlägget syns.
Vilket i sin tur resulterar i att man kan lyckas med en Dubbel eller Trippel postning av samma inlägg!
Dessutom så går det inte att ändra i ett inlägg man har postat....

"Kan inte någon Moderator se över vad det är för fel i Databasen som sköter forumet?" )
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
Laddning Dinli!
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2008 kl. 13:40:56 »
Att laddningen lägger av börjar bli lite vanligt på Dinli, jag har en känsla av att det beror på hur de placerat den från fabrik. Nere vid värmen och vatten/smutssprutet. Precis de förhållanden en regulator INTE ska ha, då de bl.a blir varma och innehåller elektriska komponenter. Att de dessutom sitter bultade direkt i ramen, utan någon vibrationsdämpande gummiupphängning mellan, är knappast gynnsamt det heller, när motorn är en enstånka med mycket kubik = vibrerar mycket.

På Dinlin jag hade lade laddningen av 2 gånger, jag fick byta regulator 1 gång, andra gången var det den positiva matarkabeln (den röda av de två svarta till regulatorkabeln) som hade ärgat av inne i sin isolering, och tillslut gått av. Hittade två avslitna ändar som var gröna av ärg i ändarna.  Troligtvis något skav på isoleringen, och sen hade vattnet krupit in och gjort sitt.  Men sedan dess ( var ett antal mil sedan på den maskinen nu) så har laddningen hållit finfint. Det verkar vara så att vissa regulatorer är känsligare än andra.  

Provade även med ProCom´s "Racing"-regulator till Polaris Predator 500, men den var det ett extra sladdpar på, och jag fick det inte att funka hur jag än kopplade.

En kompis Dinli lade också laddningen ner på, regulatorbyte där med.

Och senast när vi var ute och åkte med Östgötagänget i Lördags, så lade laddningen på Senz´s hoj av, det var djävulskt varmt i skogen den dagen. Dock är det inte fastställt om det verkligen var regulatorn, eller bara jordfel.

På Dinli sitter det dessutom en för svag säkring till laddningen original. Sitter 10 A monterat när det ska vara 15 A.

Börja med att kolla alla kopplingar (särskilt till själva batteriet, vrålkänsligt om det inte är fullt åtdraget och fin kontakt där), sladdars kontinuitet (så att de leder ström ordentligt och inte har några brott) till regulatorn, och säkringarna såklart. Sitter under sadeln. Har en av dom smullit, och den är på 10 Ampere, så behöver du byta upp dig där.
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
Laddning Dinli!
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2008 kl. 11:54:37 »
Nu har jag fått laddningen tillbaka och den laddar 13.8 volt som den ska göra, det hade blivit oxidering i säkringshållaren :)
Om man vill ha laddningsregulatorerna hel ett tag, så ska man hålla koll på att det inte är något glapp på jord och plus till batteriet.
Om man tappar tex jorden till batteriet så ryker laddingsregulatorn till 95%.
För ett par år sedan så hade jag en Adly 300 och den rök laddningsregulatorn pga av jordfel, fabriken hade gjort en miss och skruvat fast jordkabeln i ramen utan att ta bort färgen.
Men det är inte nödvändigt att köpa en regulator till tex en Dinli eller vad det nu är.
Till Adlyn så fick jag tag på en regulator på skroten från en Kawasaki 1100 och det fungerade hur bra som helst.
Det är viktigaste är att det är rätt antal kablar, både Dinlin och Adlyn har 3 gula kablar och det är många hojar som har samma konfiguration.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
Laddning Dinli!
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2008 kl. 18:07:46 »
Skönt att det var ett enkelt fel då.  

Jo, de flesta har den konfigurationen. Dinli har tre gula för matningen från statorn och sedan en röd och svart (+) och (-) som går till batteriet.
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad fidd

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
fidd
Laddning Dinli!
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2008 kl. 20:37:22 »
Har problem med laddningen på min med men hitta kontakten som går till batteriet den var fastbränd i varandra lirka loss den men sen när jag mäter laddningen laddar den 13,5 på tomgång men ökar på varv till c:a 14,8 volt
vad händer om den överladdar?
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Yfz 450
Suzuki Ltr 450
Can am renegade 800x 09Såld
Kawasaki KFX 700-06 såld
Access 100cc såld
Dinli 450 ss limited-08 såld
Smc 250 cbw 250-05 såld
Suzuki Ltz 400-04 såld
access 250 Såld

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
Laddning Dinli!
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2008 kl. 20:41:17 »
Batteriet exploderar.

Men 14.8 är normalt. Över 15 volt börjar det finnas anledning till oro.
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad fidd

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
fidd
Laddning Dinli!
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2008 kl. 09:26:27 »
Ok tack för snabbt svar va lite orolig ett tag
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Yfz 450
Suzuki Ltr 450
Can am renegade 800x 09Såld
Kawasaki KFX 700-06 såld
Access 100cc såld
Dinli 450 ss limited-08 såld
Smc 250 cbw 250-05 såld
Suzuki Ltz 400-04 såld
access 250 Såld

Utloggad olaatv

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
    • Visa profil
olaatv
laddningsregulator
« Svar #9 skrivet: 28 september 2008 kl. 21:54:02 »
hej min rolley vill nog inte ladda mer, batteriet drar ut hela tiden fastän den är igång kan man hitta laddningsreläet nånstans ???
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Laddning Dinli!
 


Online just nu.

658 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 692. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info