ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: För magert eller ok ?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: För magert eller ok ?  (läst 4212 gånger)

Utloggad TJ

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TJ
För magert eller ok ?
« skrivet: 16 februari 2008 kl. 13:51:59 »
Bytte munstycken i min Rappy 350 igår till 155/75/25.
Var nyss ute en sväng, är 0 gradigt ute, stiftet ser då ut så här.
Den går kanonbra över hela registret, men går den för magert ?
Locket på luftburken har jag tagit bort och även insatsen.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Berra

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 85
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • The red maskin
    • Visa profil
Berra
Magert
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2008 kl. 14:40:18 »
Tändstiftet ska vara brunaktigt om maskinen får rätt blandning. Stiftet på bilden visar en för mager blandnig så ett större munstycke rekomenderar jag.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag kör en dinli nitro 07 Har modifierat med 15 drev fram 38 drev bak  breddad kn-fiter större munstycke dial.jett och trimmsystem går så det räcker.

Utloggad TJ

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TJ
För magert eller ok ?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2008 kl. 15:24:37 »
Ja då får fanskapet stå till sommaren, så kul var det inte att byta musntycken att jag vill göra om det mer än en gång  :x
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Turbo

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 586
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Turbo
För magert eller ok ?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2008 kl. 15:32:06 »
På med Locket på luftburken igen då, så får den lite mindre luft, och då samtidigt blir det lite fetare blandning, tills du byter munstycke :roll:
Anmäl till moderator   Loggat
Quadbikes are not dangerous, Riders are!

Utloggad TJ

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TJ
För magert eller ok ?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2008 kl. 15:46:04 »
Kommer ju inte byta munstycke, på sommarn när det är varmare lär den ju gå betydligt fetare.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 593
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Beta
För magert eller ok ?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2008 kl. 15:51:13 »
Du kan inte kolla på tändstiftet om den går för magert eller för fett på en fyrtakt. Klart ligger den VÄLDIGT mycket fel så visst borde det ändra lite färg men vid sådana där småjusteringar så kan du nog inte avläsa vad den får för blandning.

EDIT:
Det som brukar hända om en fyrtakts motor går för snålt är att man tappar en del effekt och att kröken blir väldigt röd. Så en fyrtakts motor är inte lika känslig som tvåtakts motorna då det gäller bränsle blandningen. Detta verkar nästan alla blanda ihop. Men nu påstaår jag inte att man ska köra hojen för snålt utan bara det att den inte kommer att gå sönder omgående om den går lite snålt.
Anmäl till moderator   Loggat
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad TJ

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TJ
För magert eller ok ?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2008 kl. 16:13:19 »
Ja då är det inte lätt att veta :D  Den går då kanonbra över hela registret och kröken glöder då inte. Bara man inte bränner ventilerna  :?
Men dom flesta kör ju med den bestyckning jag nu satt dit. Dock är ju alla motorer olika, men så jäkla långt ifrån kan det ju inte vara. Kanske får smälla dit luftburkslocket på vintern och ta av det på sommaren.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 593
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Beta
För magert eller ok ?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2008 kl. 17:02:11 »
Jag tror nog inte att det ska vara några problem att köra med den. Att bränna ventilerna är nog risken ganska liten faktiskt, då du troligtvis måste köra den väldigt snålt under lång tid.
Så länge den går bra så får den nog ganska lagom med bränsle. Tänk även på att det inte alls är bra om den får för mycket soppa heller.
Anmäl till moderator   Loggat
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
För magert eller ok ?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2008 kl. 20:18:40 »
Jag skulle nog vilja påstå att man visst kan se på tändstiftet hur en fyrtaktare går. Förutom en lambdamätare så är ju tändstiftet det näst bästa.

Det har man ju gjort på gamla bilar med gott resultat!

Din bild visar att den går bra men kanske en aning snålt men inte alls farligt. Gärna en aning mer "gyllenbrunt".

Glöder inte kröken så är det bara att gasa på om den nu går bra :)

EDIT: För mycket soppa kan skölja bort oljefilmen i cylindern och då vet man kanske vad som sker :!:


Tycker iaf Benring som aldrig bränt några ventiler!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 593
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Beta
För magert eller ok ?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2008 kl. 21:32:38 »
Citat från: "benring"
Jag skulle nog vilja påstå att man visst kan se på tändstiftet hur en fyrtaktare går. Förutom en lambdamätare så är ju tändstiftet det näst bästa.

Det har man ju gjort på gamla bilar med gott resultat!

Din bild visar att den går bra men kanske en aning snålt men inte alls farligt. Gärna en aning mer "gyllenbrunt".

Glöder inte kröken så är det bara att gasa på om den nu går bra :)

EDIT: För mycket soppa kan skölja bort oljefilmen i cylindern och då vet man kanske vad som sker :!:


Tycker iaf Benring som aldrig bränt några ventiler!

Ok ska försöka att inte tjata på för mycket om det här ämnet nu.
Men kan hålla med dig till en viss del att det kan gå att läsa på tändstiftet om den går snålt eller fett, men då är det stora variationer som gäller. Sådana där småjusteringar som man gör med suntförnuft kommer du inte att se någon märkbar skillnad på tändstiften.
Finns dock fler orsaker till att ett tändstift ändrar färg. Det kan bl.a vara för varmt eller kallt stift.
Men jag påstår fortfarande att det är ingen större ide att hålla på skruv i och ur tändstiften och tro att man ska bli nåt mycket klokare. Vill än en gång poängtera att ett stift på en fyrtakt kan ligga åt det ljusare hållet och ändå må utmärkt.

Sen om det hade varit på en tvåtaktare så hade läget varit helt annat. Men nu var det inte det som gällde i den här frågan.
Anmäl till moderator   Loggat
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad TJ

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TJ
För magert eller ok ?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2008 kl. 22:22:14 »
Jaja, bara gasa vidare då. Om den rasar har jag en ursäkt att köpa en 700  :D
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
För magert eller ok ?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2008 kl. 22:54:26 »
det stiftet på bilden visar FÖR FET blandning är ju t.om svart sot på porslinet  :roll: - om du ska försöka ge dig på en avläsning av stift så måste du göra så här: kör maskin på väg med fullgas gärna på en hög växel .. klipp tändningen utan att släppa gasen låt motorn dö å sen rulla /stanna till stopp,skruva ur stiftet å försök titta i botten på porslinet med en liten lampa...

när jag körde racing läste vi stiften med ett specialverktyg - ser ut som en liten ficklampa med ett förstoringsglas vinklat 90 gr.man läser i botten på porslinet där bildas en liten ring vars färg man avläser - enda säkra sättet att läsa 4 takt/blyfri soppa 8O

http://www.dragstuff.com/techarticles/reading-spark-plugs.html
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: För magert eller ok ?
 


Online just nu.

605 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info