ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Turbo konvertering Outlander 800
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Turbo konvertering Outlander 800  (läst 8310 gånger)

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #12 skrivet: 12 september 2007 kl. 06:17:50 »
Värsta kittet av trim från can-am kostar ca 30 PAPP , vad säger att turbo blir dyrare !
Agg kan jag få tag i utan problem , IC defenitift utan problem , en som kan mappa , tig svegare , rostfritt mm mm
Det är istort sett vilken storlek jag ska använda mej av som är största problemet , visst blir det hel åt he....e då är det bara att plocka bort , man måste ju prova annars får man aldrig veta !
Det kan ju inte bli sämmre resultat ialf .

Jag förstår er alla och tackar för er hjälp och svar !!!
återkommer om info vad som sker , det kanske inte blir något trim 1
Money talks !!!!
Som ni vet !!!!
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #13 skrivet: 12 september 2007 kl. 13:34:09 »
Ett tips är att du kolla ett turboagg från en smart bil, deska tydligen ha ett litet aggregat som jag är säker fungerar perfekt för 800cc outlander
sen måste du fixa olje tryck slang till turbon , samt retur som ska vara fallande o ovanför oljenivån på tråget..
det är lite pill, men tror knappast det kostar 30K som sug trimmet kostar
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #14 skrivet: 12 september 2007 kl. 14:07:55 »
Men ska du ha 30 hk med turbo så lär det inte bli billigt.
För som benring skriver, så kan du nog inte ladda mer än
för kanske 15-20 hk utan att modifiera motorn.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Chivas

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Chivas
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #15 skrivet: 12 september 2007 kl. 14:21:06 »
Citat från: "benring"
Det är en intressant tanke och beroende på hur långt man vill gå så koster det ju olika.

Man behöver inte byta kamaxel, en orginal kamaxel för sugmotorer är ganska snälla och lämpar sig rätt OK för turbo/kompressor.
Samma sak gällande ventiler, finns ingen anledning att ge sig på dom heller.

Kompressionsförhållandet måste man bara ändra om man ska ladda så pass mycket att orginal kompressionsförhållandet är för högt.
Det riskerar att knacka och man bränner kolvar.

Det är NOG så viktigt att bränslet är duktigt mappat, annars så inträffar kolvhaveriet betydligt snabbare.

Man kan räkna att en turbo som laddar 0,5 ger TEORETISKT 50% höjning av orginaleffekten. Sen blir det inte alltid så. Då måste man ge sig på mer saker i motorn, som ovan talade om.

Säg att du får 25% ökning av 50 hästar, du får kanske 65 häst och vridet ökar med samma hastighet.

Turbo är som en drog, du laddar på tills nått brister, sänker du trycket och lagar? Nej, du förstärker det som gick sönder så du kan ladda mer osv :)

EDIT: med en liten turbo så får man laddtryck tidigt vilket ger en rätt ok motor, behåller man kompressionen intakt så har man en lättrycksturbo och man har ju då orginalvridet kvar på låga varv.


Du får bli våran testpilot Benring.. Gör som Dahlbäck, ta en turbo från en skrotad bil som heter Smart och trixa lite.. :wink:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad renegade

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
    • Visa profil
renegade
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #16 skrivet: 12 september 2007 kl. 16:53:53 »
om man gillar att bada så är nog inte turbo så bra
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #17 skrivet: 12 september 2007 kl. 21:29:24 »
Gillar inte att bada !!!!lol
allt går att lösa det är bara olika dyrt och knövligt ,,,,,men det är kul att det är många tips o trix!!!!!
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #18 skrivet: 13 september 2007 kl. 01:00:11 »
Det är ju inte riktigt så lätt att bara ta en turbo och "Slänga" På, Hur har ni tänkt att styra laddet då?? Köra på känn eller??  :?
Rör,turbo,slangar och ic är inga problem att fixa, Olja in och ut är redan planerad också :)
Jobbar på en annan luftburk i aluminium nu :)
smart motorn är då 3cylindrig, Grenrör och turbo är gjutet i ett och samma stycke, Om man ska göra om detta så måste det kapas och svetsas och det är svårt att få det och hålla i gjutjärn, Finns Elektroder för svetsning i gjutjärn, Dock är dessa MYCKET dyra och det går åt mycket när svetsning görs med denna elektrod i gjutjärn + att det måste värmas innan svetsning, Sen får det inte svalna för fort när svetsningen är utförd,
Sen ska man smida svetsen under svetsningen för att den ska hålla bra...

Det enda som kanske ska ses över vi en turbokonvertering är vevstakens gjutning, En del tillverkare gjuter med mindre "skägg" på stakarna än andra, mycket/Ojämt skägg = lättare bristning, Man kan bearbeta stakarna så att dom tål mera, Man slipar och polerar stakarna rena ifrån skägget, Även kolvbulten kan vara i klenaste laget, vid uppgradering av kolvbult så sätter man dit en med tjockare gods eller byter ut hela staken mot en med större och starkare bult, Vid större bult så måste även hålet i kolven där bulten ska igenom öppnas upp mer.
Även höjning av oljetryck och öppning av smörjhålen i kolven är att rekomendera på en icke turboanpassad motor, Allt för att förbättra smörjningen..
För att få ner kompet så kan kanaler och förbränningsrum i toppen portas (Fräsas upp) Detta medför lägre komp, Man kan då tillsätta mer bränsle och luft som ger mindre värme (Mycket värme = knack/spikning)
Man kan även oringa cylinderns övre kant, Man fräser ett spår och lägger i en ring som trycks mot toppen vid åtdragning, Detta medför att man kan ladda mer utan att topplockspackning blåses sönder, Dock kan det vara bra utan oring på dessa motorer. En blåst orginalpackning kan vara som en säkerhet vid överladd, Hellre en blåst packning än en skuren motor.
För att sänka kompet på annat sätt så kan man tillsätta två topplockspackningar, Dock kan detta bli för klent.
Annars så kan man skaffa måttanpassad kopparpackning som topplockspackning, Dessa håller mycket bra, Med då finns inte den där lilla säkerheten som en orginal packning har vid skenande laddtryck..
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #19 skrivet: 13 september 2007 kl. 13:48:26 »
laddtrycket kan styras manuellt med en klen wastegate fjäder och en pysventil

va är original komp på outlander 800 ?
är man ute efter 0.2 / 0.3 bar så kanske orig komp räcker  :?:

man få som sagt kolla upp motorn iinnehåll såsom vevstake (kulpena) byta till bättre stak bultar, kanske investera i en låg komps kolv o köra orig packning

probloemet här tror jag som kan vara lite trixigt är just soppan till konverteringen
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #20 skrivet: 13 september 2007 kl. 14:00:50 »
Som sagt redan att man kollar upp motorns uppbyggnad, har för mig att tex Linhaiens motor har glidlager o sånt. Tål inte mer trim där inte i så fall :)

Så har outlander motorn vanliga lager och dom sitter "där dom ska" så tål motorn det i övrigt.

Nä, som Zacka säger, bensinfrågan blir knepigare.
Den måste ju få mer soppa.

Har den förgasare eller insprutning? Med förgasare är det bara o glömma i stort sätt. Visst går det o lösa att trycka genom förgasaren men det är inte helt lätt.

Alternativet ett tillsatssprut med egen pump.

Jag har haft denna tanke förr men det slutar alltid med tidsbrist :)
Pengafrågan är inga bekymmer om man gör mycket själv och låter det ta lite tid :)

Fast jag vill ha kompressor! Turbo är för Quadar ju ;)
Den kan man kanske driva på hojens drivrem :lol:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #21 skrivet: 19 september 2007 kl. 21:33:03 »
nira sprut ! det är ju en efi are sådet problemet är minimalt mot motorn !
kompressor klurade jag på oxå  !  finns ganska smidiga till H-D och dom är ju v-twin ,,,,,,,risken finns
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

Utloggad MadMike

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 308
  • Total likes: 0
    • Visa profil
MadMike
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #22 skrivet: 20 september 2007 kl. 20:16:26 »
Citat från: "Raptor devil"
nira sprut ! det är ju en efi are sådet problemet är minimalt mot motorn !
kompressor klurade jag på oxå  !  finns ganska smidiga till H-D och dom är ju v-twin ,,,,,,,risken finns


Länka...
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 4x4 50th. SÅLD
Ducati 750 SS -02 SÅLD
Suzuki GSXR 600 RIZLA REPLICA -04 SÅLD
Polaris Trail Boss 330 SÅLD
Hisun Raptor 400

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Turbo konvertering Outlander 800
 


Online just nu.

617 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 651. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info