1
Kazuma/Viarelli/Titan / SV: Säkringen går vid påvridning av tändningen
« skrivet: 25 januari 2011 kl. 12:13:47 »
Svarar på mitt eget inlägg sålänge.
Kopplade isär ALLA kontakter förrutom strömmen mellan batterit startrelät och strömmen till startmotorn.
Kopplade till och med bort kontakten till tändningslåset ifall det va där kortslutningen låg. Satte på tändningen med en bit kabel genom att kortsluta kontakten till tändningslåset och smack säkringen gick iaf...
Gav då direktström till startmotorn i en halv sekund och startmotorn gick runt.
Kopplade in tändningslåset och provade med nyckeln och vips så gick inte säkringen. Kopplade ihop alla kontakter igen och provade, allt funkade. Startade sen, körde ett varv sedan skulle jag lasta den på en släpkärra och då gick säkringen när jag stod på rampen.
Bytte säkringen då startade den så jag kunde köra på den.
Det jag antar att det kan vara är antingen startmotorn som det blir kortis i av någon anledning (fukt som rann till när den stod i lutning på rampen?) eller startrelät som spökar? Kollade kablarna mellan batterit startmotorn och startrelät men det ligger inte emot eller är avskavt.
Den elektriska diffen fungerar inte alls dock. Men från början gick säkringen med diffen urkopplad så det bör inte bara den som orskar att säkringen går.
Som sagt säkringen slutade gå sönder efter att jag gav direktström till startmotorn men gick igen på rampen med allt inkopplat.
Någon som haft liknande problem eller rent utav vet vad det är som spökar?
Tacksam för alla svar jag kan få!!!
Kopplade isär ALLA kontakter förrutom strömmen mellan batterit startrelät och strömmen till startmotorn.
Kopplade till och med bort kontakten till tändningslåset ifall det va där kortslutningen låg. Satte på tändningen med en bit kabel genom att kortsluta kontakten till tändningslåset och smack säkringen gick iaf...
Gav då direktström till startmotorn i en halv sekund och startmotorn gick runt.
Kopplade in tändningslåset och provade med nyckeln och vips så gick inte säkringen. Kopplade ihop alla kontakter igen och provade, allt funkade. Startade sen, körde ett varv sedan skulle jag lasta den på en släpkärra och då gick säkringen när jag stod på rampen.
Bytte säkringen då startade den så jag kunde köra på den.
Det jag antar att det kan vara är antingen startmotorn som det blir kortis i av någon anledning (fukt som rann till när den stod i lutning på rampen?) eller startrelät som spökar? Kollade kablarna mellan batterit startmotorn och startrelät men det ligger inte emot eller är avskavt.
Den elektriska diffen fungerar inte alls dock. Men från början gick säkringen med diffen urkopplad så det bör inte bara den som orskar att säkringen går.
Som sagt säkringen slutade gå sönder efter att jag gav direktström till startmotorn men gick igen på rampen med allt inkopplat.
Någon som haft liknande problem eller rent utav vet vad det är som spökar?
Tacksam för alla svar jag kan få!!!