1
TGB / SV: TGB 550 SE Professional!
« skrivet: 15 december 2010 kl. 23:41:36 »
Tjena är ny på forumet, och med tgb också för den delen.
Haft mycket hjälp av forumet för att välja maskin och valet föll på en tgb blade 550 se pro -11 med warn 138 plog med vinkling och lyft, tum- och handtagsvärme, sätesvärme och saltspridare.
Denna maskin används professionellt som snöröjningsmaskin i stan, vilket visade sig bli en bra satsning detta år :
Jag kör den tufft och i långa pass, med mycket lass. Den har varit i min ägo i snart två månader och gått ca 150mil.
Snö puttar den som ingenting. får man mycket framför bladet vinklar man det rakt och tar i diffspärren.
Jag bor på skånska landsbygden och håller vägen fram till mig ren då den drivar igen på nolltid.
Fyrhjulsdriften i alltid. Trots lass med salt, spridare, plogblad osv så går den riktigt bra. väldigt kul att köra.
Jag har kört en hiskeligt massa Grizzly 600 innan och en del polaris sportsman 500 x2 och jag tycker tgb:n står sig oerhört bra hittills. känns oerhört stabil, framförallt i högre fart på landsväg med lass och allt. väldigt nöjd.
större Incidenter och förbättringar hittills:
i bra fart kilat in plogbladet i skarven mellan betongplattor på ett parkeringsdäck= knäckt plogram, försvunna stift på plogvinklingen, böjd upphängning till ploglyften och minimal åverkan på bladet. stopp tog det iaf! fick paniksvetsa ihop det då allt givetvis sker vid sämsta tillfälle.
saltspridarens öppningsmekanism är inne på version 2.1. det blir förmodligen inte den sista versionen jag bygger:)
saltet satte igen sig direkt i spridaren vilket innebar att jag fick plocka torkarmotorn från en 740 som stod och byggde mig en omrörare
, funkat kanon sedan dess.
elen till all extrautrustning har strulat lite, batteriet har dött.(inte så konstigt med tanke på all el som är extramonterat) så originalet är utbytt och ett fullstort bilbatteri monterat.
ploglyften gav upp, ombyggd till wire med dubbellina. Wiren har gått av en gång hittills. Väntar på ny ploglyft.
Dubbade däck med bestgrip dubbar. sjukt bra dubbar. lätta att montera och demontera. fick demontera då dessa repade plattytor mer än jag trodde.
Dramdiffen högg lite innan första service då det blev justering av denna. likadant hade diffspärren svårt att gå i ibland. rena justeringsfrågor.
Leksaks-slitstålet som är i original är påbyggt med ett ordentligt entrepenadstål.
återkommer med fler bilder och förbättringar allteftersom. nu ska jag sova. upp och röja snö imorgon dag.
Haft mycket hjälp av forumet för att välja maskin och valet föll på en tgb blade 550 se pro -11 med warn 138 plog med vinkling och lyft, tum- och handtagsvärme, sätesvärme och saltspridare.
Denna maskin används professionellt som snöröjningsmaskin i stan, vilket visade sig bli en bra satsning detta år :

Jag kör den tufft och i långa pass, med mycket lass. Den har varit i min ägo i snart två månader och gått ca 150mil.
Snö puttar den som ingenting. får man mycket framför bladet vinklar man det rakt och tar i diffspärren.
Jag bor på skånska landsbygden och håller vägen fram till mig ren då den drivar igen på nolltid.
Fyrhjulsdriften i alltid. Trots lass med salt, spridare, plogblad osv så går den riktigt bra. väldigt kul att köra.
Jag har kört en hiskeligt massa Grizzly 600 innan och en del polaris sportsman 500 x2 och jag tycker tgb:n står sig oerhört bra hittills. känns oerhört stabil, framförallt i högre fart på landsväg med lass och allt. väldigt nöjd.
större Incidenter och förbättringar hittills:
i bra fart kilat in plogbladet i skarven mellan betongplattor på ett parkeringsdäck= knäckt plogram, försvunna stift på plogvinklingen, böjd upphängning till ploglyften och minimal åverkan på bladet. stopp tog det iaf! fick paniksvetsa ihop det då allt givetvis sker vid sämsta tillfälle.
saltspridarens öppningsmekanism är inne på version 2.1. det blir förmodligen inte den sista versionen jag bygger:)
saltet satte igen sig direkt i spridaren vilket innebar att jag fick plocka torkarmotorn från en 740 som stod och byggde mig en omrörare

elen till all extrautrustning har strulat lite, batteriet har dött.(inte så konstigt med tanke på all el som är extramonterat) så originalet är utbytt och ett fullstort bilbatteri monterat.
ploglyften gav upp, ombyggd till wire med dubbellina. Wiren har gått av en gång hittills. Väntar på ny ploglyft.
Dubbade däck med bestgrip dubbar. sjukt bra dubbar. lätta att montera och demontera. fick demontera då dessa repade plattytor mer än jag trodde.
Dramdiffen högg lite innan första service då det blev justering av denna. likadant hade diffspärren svårt att gå i ibland. rena justeringsfrågor.
Leksaks-slitstålet som är i original är påbyggt med ett ordentligt entrepenadstål.
återkommer med fler bilder och förbättringar allteftersom. nu ska jag sova. upp och röja snö imorgon dag.