1
Dinli / Dinli DMX 270--- Stoppa försäljningen!
« skrivet: 11 november 2005 kl. 10:06:24 »
Rille!
En maskin med ett problem är möjligen otur. Två maskiner med otaliga problem är mer än otur, det är dålig kvalitet från tillverkaren. När alla dessa problem uppstår inom några dagar efter köpet framstår kvaliteten till och med som riktigt usel. Vad gäller stötdämparen och baksvingen har jag nu fått veta att det ska komma en ny sving från Dinli. M a o var problemet känt, vilket gör det hela än mer intressant. Dinli säljer alltså en maskin som man vet inte är klar, med undermålig konstruktion av baksvingen. Tycker du att det vittnar om kvalitet?
För att du ska förstå att problemet inte ligger i misshandel, klantighet eller okunnighet kan jag berätta att den maskin av annat märke (Adly) jag fick i utbyte har gått utan minsta tillstymmelse till problem i flera dagar nu. Det låter ju inte alldeles orimligt men det är något som Dinli 270:n inte kunde göra. Allt skakade loss, strålkastaren fungerade aldrig så väl att den hade någon praktisk funktion, kedjan kuggade över (svingens konstruktion) och växellådan sprutade ur sig olja .... känns jättefint när man investerat nästan 50 000 kronor. Och då har jag inte tagit upp det faktum att motorn i den första maskin jag fick faktiskt släppte ur sig all olja och gav upp hopp allt om liv. (För att ytterligare strö salt i såren befann jag mig en god bit hemifrån och fick tillkalla folk med släp för att få hem Quaden)
Jag vet att även Dinli 450:n haft sina barnsjukdomar ... även om jag också, för att vara rättvis, har fått vet att många är mycket nöjda. T ex ska ju baksvingen bytas ut på garanti på denna modell. Felkonstruktion alltså. Och hur är det med de ej gummiupphängda körriktningsvisarna i bak, som enligt uppgift skramlar sönder? Du skriver att Dinli är en stor industriell tillverkare med högt kvalitetstänkande. Må så vara, kanske är det dags att omsätta det tänkandet i praktiska handlingar.
Allt detta kände jag naturligtvis inte till när jag efter att ha provat 450:n valde Dinli som märke. Jag valde 270:n därför att den hade ett attraktivt pris, en storlek som passade mig och för att den hade bra fart och kändes stabil på vägen. Dessutom är modellen snygg, åtminstone i mina ögon. Att Nerfbars och lastrack ingick var också tunga parametrar. Jag var mindre attraherad av den läskigt illaljudande CVT:n (skramlar som en mindre mekanisk verkstad vid gasavdrag) men beslöt mig för att acceptera den nackdelen tack vare övriga fördelar. Jag ville ha en maskin för att kunna använda den till vardags som ett transportmedel. Mitt intresse ligger inte i att köpa ett rekreationsfordon (det gjorde inte det då i alla fall) utan att kunna ersätta min bil som pendlarfordon. Något som det också påpekades i marknadsföringen att Dinli 270 var mycket lämpad för.
Detta val har jag nu fått ångra. Jag har som sagt mycket svårt att tro att alla mina problem beror på otur. Ett brev med alla punkter som falerat har vidarebefordrats till återförsäljaren och förhoppningsvis har Sarner fått ta del av problemen.
Personligen är jag faktiskt ganska ointresserad av om Sarner Trading AB lagt ned en massa kraft. Det som är intressant för mig som konsument är resultatet av dessa eventuella insatser. Och det har ju visat sig med önskvärd tydlighet. Jag förstår också att du som handlare vill värna om den tid och de pengar som du lagt ned på märke. Jag är emellertid som konsument inte beredd att acceptera undermåliga produkter utan vill med det jag skrivit varna andra för att köpa Dinli 270 som den nu är konstruerad och hanterad. Det är dock inte mitt syfte att försöka sänka någon enskild återförsäljare. Vad som nu händer ska bli intressant att se. Tar Sarner sitt ansvar och stoppar försäljningen av Dinli 270? Det vore en rimlig åtgärd. Åtminstone tills en ny, omkonstruerad 270 kan presenteras.
/Da Bear
En maskin med ett problem är möjligen otur. Två maskiner med otaliga problem är mer än otur, det är dålig kvalitet från tillverkaren. När alla dessa problem uppstår inom några dagar efter köpet framstår kvaliteten till och med som riktigt usel. Vad gäller stötdämparen och baksvingen har jag nu fått veta att det ska komma en ny sving från Dinli. M a o var problemet känt, vilket gör det hela än mer intressant. Dinli säljer alltså en maskin som man vet inte är klar, med undermålig konstruktion av baksvingen. Tycker du att det vittnar om kvalitet?
För att du ska förstå att problemet inte ligger i misshandel, klantighet eller okunnighet kan jag berätta att den maskin av annat märke (Adly) jag fick i utbyte har gått utan minsta tillstymmelse till problem i flera dagar nu. Det låter ju inte alldeles orimligt men det är något som Dinli 270:n inte kunde göra. Allt skakade loss, strålkastaren fungerade aldrig så väl att den hade någon praktisk funktion, kedjan kuggade över (svingens konstruktion) och växellådan sprutade ur sig olja .... känns jättefint när man investerat nästan 50 000 kronor. Och då har jag inte tagit upp det faktum att motorn i den första maskin jag fick faktiskt släppte ur sig all olja och gav upp hopp allt om liv. (För att ytterligare strö salt i såren befann jag mig en god bit hemifrån och fick tillkalla folk med släp för att få hem Quaden)
Jag vet att även Dinli 450:n haft sina barnsjukdomar ... även om jag också, för att vara rättvis, har fått vet att många är mycket nöjda. T ex ska ju baksvingen bytas ut på garanti på denna modell. Felkonstruktion alltså. Och hur är det med de ej gummiupphängda körriktningsvisarna i bak, som enligt uppgift skramlar sönder? Du skriver att Dinli är en stor industriell tillverkare med högt kvalitetstänkande. Må så vara, kanske är det dags att omsätta det tänkandet i praktiska handlingar.
Allt detta kände jag naturligtvis inte till när jag efter att ha provat 450:n valde Dinli som märke. Jag valde 270:n därför att den hade ett attraktivt pris, en storlek som passade mig och för att den hade bra fart och kändes stabil på vägen. Dessutom är modellen snygg, åtminstone i mina ögon. Att Nerfbars och lastrack ingick var också tunga parametrar. Jag var mindre attraherad av den läskigt illaljudande CVT:n (skramlar som en mindre mekanisk verkstad vid gasavdrag) men beslöt mig för att acceptera den nackdelen tack vare övriga fördelar. Jag ville ha en maskin för att kunna använda den till vardags som ett transportmedel. Mitt intresse ligger inte i att köpa ett rekreationsfordon (det gjorde inte det då i alla fall) utan att kunna ersätta min bil som pendlarfordon. Något som det också påpekades i marknadsföringen att Dinli 270 var mycket lämpad för.
Detta val har jag nu fått ångra. Jag har som sagt mycket svårt att tro att alla mina problem beror på otur. Ett brev med alla punkter som falerat har vidarebefordrats till återförsäljaren och förhoppningsvis har Sarner fått ta del av problemen.
Personligen är jag faktiskt ganska ointresserad av om Sarner Trading AB lagt ned en massa kraft. Det som är intressant för mig som konsument är resultatet av dessa eventuella insatser. Och det har ju visat sig med önskvärd tydlighet. Jag förstår också att du som handlare vill värna om den tid och de pengar som du lagt ned på märke. Jag är emellertid som konsument inte beredd att acceptera undermåliga produkter utan vill med det jag skrivit varna andra för att köpa Dinli 270 som den nu är konstruerad och hanterad. Det är dock inte mitt syfte att försöka sänka någon enskild återförsäljare. Vad som nu händer ska bli intressant att se. Tar Sarner sitt ansvar och stoppar försäljningen av Dinli 270? Det vore en rimlig åtgärd. Åtminstone tills en ny, omkonstruerad 270 kan presenteras.
/Da Bear
Citat från: "Rille"
Tråkigt att du fick problem med din maskin,du har helt enkelt haft en jädrans otur.
Jag har själv sålt flera maskiner med mycket nöjda kunder.
Dinli är en stor industriell tillverkare med högt kvalités tänkande och kommer att kontinuerligt utveckla sina nya ATV maskiner.
Generalagenten Sarner Trading AB har lagt stor kraft i att ge Dinli feedback från svenska marknaden.
Dinli Handlarn!