1
Yamaha / dubbla batterin ?!
« skrivet: 7 januari 2006 kl. 15:11:19 »
Hej Koma "
Tack för tipset.
Det roliga i kråksången är att jag har köpta alla mina tillbehör från de ställe där jag köpta 4 hjulingen. har bla. dubbla 55 watts lapmpor, 3 point hitch (el manuvrerad), winch, justering av plog blad (höger-vänster),
arbetsljus bakåt, arbetsljus på dumper kärran, varma handtag.
Så som du ser så har jag rätt mycket, och jo visst så tänkte jag de här med elen att den eventuellt inte skulle räcka till när jag köpte utrustningen men inte sade den auktoriserade Yamaha försäljaren något heller (de var till och med dom som monterade vissa saker).
Men sen när de vart kallt ute så märkte jag att den inte ville starta, så ficka ladda den med jämna mellanrum. Men fast jag inte använda någon av den extra elutrustningen så ville den ändå inte starta ibland, så började fundera om det var batteriet som var trasigt, att det inte riktigt villa ladda fullt på något sätt. Så efter diskusstion med Yamaha försäljaren så hade han pratat med en någon annan som sa att det kan vara så att batteriet inte räcker till när där e så mycket utrustning.
Sa åt honom att strömmen vill ju inte ens räcka till fast jag inte använder något extra.
Så de var dom som rekomenderade att jag skulle lägga dubbra batterier för att få de att räcka till. I alla fall, efter många turer så fick jag ett nytt btteri på garanti (importören i Finland är inte så villig att ge ut nya batterier, kostar 180 € = 1700 SEK Styck).
Men som sagt, allt de här hände just på hösten när de vart kallt ute, men fick de nya batteriet på plats i början på veckan så har inte hunni testa så mcyket, men tror ändå att det kan finnas en poäng i att det inte riktigt räcker till i alla fall skulle man på något sätt vilja gardera sig mot att man inte får slut på strömmen så lätt.
Men det borde gå att koppla två batterier utan att köpa någon extra, så har man ju också på bilar, men frågan är ju om generatorn orkar med det, så då kanske det skulle vara en ide att lägga dit den där "dubbla ackumulatorladdare" ialla fall för att försäkra sig om att den i alla fall alltid laddar ett batteri fullt och sen fortstätter med de andra.
Men frågan är det där med Amperena, har ingen aning om vad genratorn ger ut, den enda man vet är att batteriet är 18Ah, så måste prata med någon som sysslar med bil-el för att kanske få klarhet i det.
Tackar för tipset.
Återkommer när jag har lite mera kött på benen.
/Johan
Tack för tipset.
Det roliga i kråksången är att jag har köpta alla mina tillbehör från de ställe där jag köpta 4 hjulingen. har bla. dubbla 55 watts lapmpor, 3 point hitch (el manuvrerad), winch, justering av plog blad (höger-vänster),
arbetsljus bakåt, arbetsljus på dumper kärran, varma handtag.
Så som du ser så har jag rätt mycket, och jo visst så tänkte jag de här med elen att den eventuellt inte skulle räcka till när jag köpte utrustningen men inte sade den auktoriserade Yamaha försäljaren något heller (de var till och med dom som monterade vissa saker).
Men sen när de vart kallt ute så märkte jag att den inte ville starta, så ficka ladda den med jämna mellanrum. Men fast jag inte använda någon av den extra elutrustningen så ville den ändå inte starta ibland, så började fundera om det var batteriet som var trasigt, att det inte riktigt villa ladda fullt på något sätt. Så efter diskusstion med Yamaha försäljaren så hade han pratat med en någon annan som sa att det kan vara så att batteriet inte räcker till när där e så mycket utrustning.
Sa åt honom att strömmen vill ju inte ens räcka till fast jag inte använder något extra.
Så de var dom som rekomenderade att jag skulle lägga dubbra batterier för att få de att räcka till. I alla fall, efter många turer så fick jag ett nytt btteri på garanti (importören i Finland är inte så villig att ge ut nya batterier, kostar 180 € = 1700 SEK Styck).
Men som sagt, allt de här hände just på hösten när de vart kallt ute, men fick de nya batteriet på plats i början på veckan så har inte hunni testa så mcyket, men tror ändå att det kan finnas en poäng i att det inte riktigt räcker till i alla fall skulle man på något sätt vilja gardera sig mot att man inte får slut på strömmen så lätt.
Men det borde gå att koppla två batterier utan att köpa någon extra, så har man ju också på bilar, men frågan är ju om generatorn orkar med det, så då kanske det skulle vara en ide att lägga dit den där "dubbla ackumulatorladdare" ialla fall för att försäkra sig om att den i alla fall alltid laddar ett batteri fullt och sen fortstätter med de andra.
Men frågan är det där med Amperena, har ingen aning om vad genratorn ger ut, den enda man vet är att batteriet är 18Ah, så måste prata med någon som sysslar med bil-el för att kanske få klarhet i det.
Tackar för tipset.
Återkommer när jag har lite mera kött på benen.
/Johan