1
Polaris / SV: Oljebyte sportsman 800
« skrivet: 25 december 2009 kl. 10:19:44 »
Måste man ha någon slags verktyg för att släcka servicelamporna eller kan man göra detta själv?
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Sidor: [1] 2
1
Polaris / SV: Oljebyte sportsman 800« skrivet: 25 december 2009 kl. 10:19:44 »
Måste man ha någon slags verktyg för att släcka servicelamporna eller kan man göra detta själv?
2
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Passar dessa Bighorn på sportsman?« skrivet: 16 september 2009 kl. 19:17:51 »
Jag har tänkt mig att köpa nya däck och vill bara ställa en fråga först så att jag inte köper fel..
Instruktionsboken säger att däcken skall vara av dimensionen: 26X8-12/5psi (fram) 26X11-12/5psi (bak) Däcken jag har tittat på heter Maxxis Bighorn och är av dimensionen: 27X9 R12 (fram) 27X12 R12 (bak) Fungerar det att sätta på och använda den här dimensionen även om de är större? Maskinen jag kör är en Polaris Sportsman 800EFI- 07. 3
Polaris / Däcktråd Sportsman« skrivet: 14 september 2009 kl. 19:10:20 »
Vad har ni för däck och fälgar till era Sportsman och till vilken slags körning är dessa däck bäst respektive sämst?
Själv kör jag på originalhjulen som tyvärr inte är så riktigt bra till något skulle jag vilja säga. Möjligen grusväg då jag aldrig testat några andra hjul. Dock så är markerna här där jag bor väldigt mycket skog och myrmark och grus- och jordvägar samt mycket snö på vintern!. Blöta myrmarken måste jag undvika med originalhjulen eftersom det är oerhört lätt att köra fast! Jag hoppas med den här tråden få lite tips från andra Sportsmanägare vad som passat er och eran körning. 4
Polaris / SV: motorolja« skrivet: 15 juni 2009 kl. 15:54:45 »
Hela fordonsindustrin utom Volvo har gått ifrån 0w40 oljor då det har varit för många haverier med så pass tunn olja. Om du beslutar dig för att köra på annan olja än polaris 0w olja skall du välja en API klassad 5w40 olja. De efterföljande två bokstäver handlar om vilken "årgång" det är på oljan och den som står i våra instruktionsböcker är en gammal sådan. Köper du idag är det API SL som gäller men om det står TL beror det bara på att oljan är en generation nyare osv. Dock kommer maskinen att dra lite mer bensin då oljan blir lite tjockare....
Jag kommer i framtiden själv köra med Statoil Pro-Synthetic 5w40. 10 liter á 750:-. Vet inte om det är så mycket billigare jämfört med polarisoljan men den går i alla fall att köpa på mack! 5
Skötsel / SV: smörjniplar tips« skrivet: 23 april 2009 kl. 11:51:08 »så här står det: A-länkarna och de nedre kontrollänkarna är fabriks smörjada och ingen yterliggare smörk´jning behövs.Men om dessa komponenter utssäts för hård användning, finns det smörnipllar om användaren anser att det behövs. Upfatta denna text lite anurlunda när den stog på engelska (pga axima i lidköping Det går nästan alltid i mer eller mindre fett på dessa ställen även om jag inte skulle vilja kalla användandet för "hård användning". Dessutom pressas det ofta ut vatten innan fettet kommer utsipprandes. Så min rekommendation är nog att man BÖR fetta hellre än att låta bli. Jag menar det är ju så lite arbete och kostnad jämfört med att behöva byta eller reparera senare. 6
Polaris / SV: motorolja« skrivet: 18 april 2009 kl. 13:09:30 »
Det hade varit enklare att köpa på närmaste butik. Närmaste återförsäljare är numera 15 mil bort.. Borde det inte bara vara att köra på samma beteckning på oljan som instruktionsboken anger? Jag har för mig att det är 0W40.
Jag kör i och för sig själv på polarisolja.... ![]() 7
Övrigt / SV: Någon som blivit tagen av polisen?« skrivet: 9 april 2009 kl. 15:24:29 »
I vintras hade jag varit ute och skottat. Efteråt lämnade jag plogen hemma för att åka till en kompis garage. På vägen hem blev jag ikappkörd av polisen som stoppade mig. De gick runt maskinen och kollade efter registreringsskyltar. När jag inte hade några frågade de om det var ett arbetsfordon, vilket jag svarade ja på.
Jag fick blåsa i alkotestaren sedan fick jag åka igen. De berättade för mig att de stoppar ALLA fyrhjulingar på helgkvällar då i stort sett alla som kör sent då är berusade.... 8
Polaris / SV: Verkstadshandbok Sportsman 500 -07« skrivet: 5 april 2009 kl. 15:16:10 »
Jag hade också gärna fått tag i en verkstadshandbok, men jag skulle också kunna tänka mig att köpa som vanlig bok, exempelvis Haynes eller liknande...Finns det sådana?
9
Polaris / gnisslande bromsar - åtgärd?« skrivet: 5 april 2009 kl. 15:10:28 »
Jag har en Polaris Sportsman 800efi - 07 som gnisslar rejält från bromsarna (höger bak) när maskinen rullar för att tystna när jag bromsar. Det verkar inte vara direkt mycket smuts utan de verkar hellre ligga på lite grann eftersom det rullar ganska tungt när man vrider på bromsskivan. Rullar era däck/skivor lätt?
Är det någon som har några tips om vad som bör göras? Går det att justera ut beläggen från skivan eller är det något som kan smörjas upp. Fyrhjulingen har gått strax under 100 timmar. *edit* Nu har jag varit isär med alla bromsar och undersökt och i ena belägget bak var det en liten sten som hade nött sig in i belaget. Nu är allt rengjort men lätet är kvar. Gissningsvis måste jag använda bakbromsen hårdare och mer under en period så att belaget "slits in". Det verkar ju inte som att bakbromsen används så mycket när man använder bromsen på styret så bakbromsen är väl så gott som oanvänd... När jag tog isär frambromsarna hittade jag en justerskruv som kan flytta beläggen utåt och inåt. Tyvärr lyckades jag inte fundera ut hur man får bort lös beläggen då det inte såg likadant ut som bak, men det är ju inte heller där det gnisslar.... Men en fråga kvarstår dock..När jag har maskinen i luften utan däck så rullar inte bromsskivorna alls lätt mellan beläggen. Är det någon som undersökt detta på sin maskin? Rullar era lätt eller borde jag smörja upp bromskolvarna på min och se om jag kan få beläggen att öppna sig mer? 10
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / SV: Tankar och åsikter om Maxxis BigHorn ?« skrivet: 5 april 2009 kl. 15:04:48 »
Är det någon som kan förklara vad skillnaden i körning blir mellan 25" och 26". Varför skall man välja de större?
11
Polaris / SV: Laddning sportsman?« skrivet: 15 mars 2009 kl. 15:05:12 »när jag köpte min hojj så sa dom att om man winchade mycke så behövde man underhålls ladda i bland. inte dom kraftigaste batterierna förmodligen Nä, kanske är svaret så enkelt.. Man får väl börja ha det som en vana att oftare ha den på underhållsladdning när man inte använder maskinen, i alla fall på vintern! 12
Polaris / Laddning sportsman?« skrivet: 13 mars 2009 kl. 19:49:22 »
Jag tycker att min 800 efi - 07 laddar dåligt och tänkte höra hur ni upplever era maskiner.
Nu när vintern har kommit har det blivit mycket snöskottning, framförallt på dygnets mörka timmer. Alltså har jag halvljus på och använder vinchen mest hela tiden. Det handlar så gott som aldrig om några hastigheter. Att skotta efter ett snöfall tar ungefär en timme och jag uppskattar att jag hunnit ploga cirka 4 gånger sedan jag laddade batteriet sist. Vad som händer är att batterisymbolen börjar blinka och efter ett tag så håller maskinen på att dö när jag använder vinchen och jag måste alltså avbryta för att ladda batteriet. En lösning på problemet hade naturligtvis varit att använda laddare när inte maskinen används. (använder den nästan ingenting förutom snöskottning just nu) men samtidigt gnager det lite inom mig om något är fel.... Så alltså, orkar era maskiner ladda tillräckligt när ni arbetar med winchen samtidigt med belysningen och är det fel om den inte orkar detta? ![]()
Sidor: [1] 2
531 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 598. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13) |
|