1
Som jag fattat det hela så sitter detta intyg i instruktionsboken när man köper en polaris, dörför är det enklare med dessa.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 2
Köpa en ATV / VEM ÄR PAPPA? till kina ATV Stänger denna snart« skrivet: 25 oktober 2007 kl. 18:50:02 »
När jag forskade i CF moto 500 så kom jag fram till att dom till stor del kopierat Yamaha Grizzly 660 i chassie. Motorn däremot är väldigt lik/samma den som sitter på Suzuki Vinson 500.
3
Terränghjulingar / Hur fungerar fyrhjulsdriften?« skrivet: 23 oktober 2007 kl. 20:14:18 »
Hej !
De flesta 4x4 ATV driver ju alltid lika på båda bakhjulen sen kan man koppla in drivning till framaxeln. Det vanligaste är att det sitter en diffrential i fram som fördelar kraften mellan framhjulen. Det fina med diffrentialen är att de båda framhjulen kan snurra med olika hastighet vilket behövs när man svänger. Det tråkiga med en diffrential är att det hjul med minst grepp får mest kraft. I detta läge driver det alltså endast på 3hjul i sämsta fall. För att komma runt detta brukar man förse diffrentialen med en spärr eller broms som gör att man kan få lika drivning på alla 4:a hjul. Bla Yamaha och Kawasaki använder detta system . Honda har vad jag vet inga diffspärrar på sina maskiner de driver alltså bara på 3hjul i sämsta fall. CanAm har visco koppling i framaxeln den fungerar som en automatisk diffspärr dock med en viss fördröjning, det måste spinna lite innan den träder in. Polaris har ett helt annat system, de har ingen diffrential i framaxeln i stället har man två rullkopplingar. I normalläget driver den inte alls på framhjulen men när bakhjulen spinner greppar rullkopplingarna in och framhjulen får drivning. Man får drivning på alla 4 hjul vid behov, nackdelen är väl just att det måste spinna lite innen framhjulen hjälper till (dock ytterst lite). Vad som är bäst är väl lite en smaksak, själv föredrar jag Yamahas system med manuell difflåsning när man behöver full 4x4 utan fördröjning eller spin först. 4
Köpa en ATV / Terrängreggad på vägen eller trimmad gatreggad på vägen....« skrivet: 11 oktober 2007 kl. 22:26:15 »
ja precis... hur är det vid en olycka, en terängregat är väl trafikförsäkrad så det enda som ev. kan vara lite fel vid en olycka är att man är på fel ställe. Vid olycka med trimmad gatreggat gäller försäkringen då ?
5
Köpa en ATV / Terrängreggad på vägen eller trimmad gatreggad på vägen....« skrivet: 11 oktober 2007 kl. 21:46:31 »
Hej !
Vem vill åka runt på en Grizzly eller BF med 20Hp.....Då återstår frågan, vad är minst dåligt/olagligt, att åka trimmad gatreggad eller köra Terrängreggad på vägen ? Om jag bor i stan och har en mark utanför stan får jag då åka med min terrängregade mellen hemmet i stan och skogen ? 6
Lifan / lifan uppdatering« skrivet: 27 augusti 2007 kl. 22:15:28 »
ok jag tänkte hjälpa min kusin som har en Lifan. Den är helt kass i bakvagnen två stag är helt lösa samt en platta som det sitter en vire på. Altså viren till backslaget. MIstänker att detta ska sitta i hopp och fast i själva "diffklumpen" men skulle vilka ha en bild på hur detta ser ut när det är som det ska.
7
Lifan / lifan uppdatering« skrivet: 26 augusti 2007 kl. 21:37:20 »
Hej !
Har du några bilder på din förstärkta bakvagn ? 8
Lifan / Strasig bakvagn« skrivet: 6 augusti 2007 kl. 13:48:35 »
Hej !
Hjälper en bekant att få fart på sin Lifan. Det verkar som något har pajat i bakvagnen. Det sitter två stag fästa i svingarmarna som är helt lösa i andra ändan samt en platta som är lös. De ska väl vara fästa i varandra. Ska sedan den plattan sitta fast i själva diffklumpen ? Nån som har fotto eller skisser på bakvagnen ? Som den är nu vickar hela bakaxeln när man kör i väg....känns som att man kör över något vid start. 9
Köpa en ATV / Importera ATV från Tyskland« skrivet: 16 maj 2007 kl. 15:43:27 »
Hej !
Ok 600mil kan ju ställa till det, det är ganska mycke på en ATV. Är det 6mån och 600mil eller är det 6mån eller 600mil ? Om det är mer än 20hp kan man terrängregga en tyskiporterad då ? 10
Köpa en ATV / Importera ATV från Tyskland« skrivet: 16 maj 2007 kl. 13:53:31 »
Hej !
Nån som vet vad som gäller vid import av ATV från tyskland ? Hur är dom reggade där ? Har sett att dom verkar ha blinkers o.s.v även rätt gammla är alla gatreggade där sedan länge ? 11
Köpa en ATV / jag vill ploga snö snabbt som...« skrivet: 12 maj 2007 kl. 08:16:47 »
HEJ
Jag skulle inte rekomendera annat än 4x4 för snöplogning. Du har mer än dubbelt så bra driv med 4x4. I vintras när det va 25cm snö på isen var det precis att jag tog mig fram i krypfart med min 2-hjulsdrivna, då kommer kompisen med sin 4x4 och plogar hockeyplan utan snökedjor och med slitna däck. 12
CF Moto / Som sagt förr, plasten på CF suger :)« skrivet: 11 maj 2007 kl. 11:36:14 »
Intressant är det fler plastdetaljer som passar från Grizzly..?
614 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 697. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13) |
|