ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för corba »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - corba

Sidor: [1] 2 ... 65
1
Körteknik / Forskningsprojekt kring köregenskaper
« skrivet: 11 april 2014 kl. 12:40:40 »
Hej.
Jag arbetar som forskare på VTI (Statens Väg och Transportforskningsintitut) och har fått i uppdrag av Länsföräkringars Forskningsfond att genomföra ett forskningsprojekt som syftar till att undersöka köregenskaper hos fyrhjulingar.
Det jag nu är ute efter är ett par personer som är intresserade att vara testförare i detta projekt.
Uppgiften är att utföra en serie testkörningar i bland annat kon-bana (slalom), undanmanöverprov etc med sin fyrhjuling.

Innan testerna så utrustas maskinen med lite sensorer (accerometrar, gyro etc) så att vi får mätdata på allt som händer. Utrustningen klarar av att mäta en rad olika fysiska krafter med 100Hz (100 mätningar per sekund)  så man får en bra bild över vilka krafter som föraren utsätts för och därmed måste hantera under körning.

Faller testerna väl ut så kan man även titta närmare på hur olika körsätt kan påverka/förbättra kurvtagning etc. (Exv genom att jämföra faktisk uppmätt yaw rate med Ackermans yaw rate för att se hur man presterar och klarar av att hålla en "perfekt linje")

Det finns dock några enkla men viktiga krav på föraren. 1. Kan utföra uppgifterna enligt direktiv (borde inte vara så svårt)
2. Kan på ett bra sätt beskriva känslan av körningen eftersom inte allt kan mätas objektivt.
3. Bör vara bosatt i Dalarna, eftersom testerna kommer att utföras i Borlänge.

Ni som är intresserade av att bidra till forskningen inom fyrhjulingar och på sikt förbättra trafiksäkerheten för alla kan PMa mig så kontaktar jag er.

Tack på förhand.
Redigera inlägg

2
Svenska ATV Föreningen / Forskningsprojekt
« skrivet: 10 april 2014 kl. 12:48:12 »
Hej.
Jag arbetar som forskare på VTI (Statens Väg och Transportforskningsintitut) och har fått i uppdrag av Länsföräkringars Forskningsfond att genomföra ett forskningsprojekt som syftar till att undersöka köregenskaper hos fyrhjulingar.
Det jag nu är ute efter är ett par personer som är intresserade att vara testförare i detta projekt.
Uppgiften är att utföra en serie testkörningar i bland annat kon-bana (slalom), undanmanöverprov etc med sin fyrhjuling.

Innan testerna så utrustas maskinen med lite sensorer (accerometrar, gyro etc) så att vi får mätdata på allt som händer.

Det finns dock några enkla men viktiga krav på föraren. 1. Kan utföra uppgifterna enligt direktiv (borde inte vara så svårt)
2. Kan på ett bra sätt beskriva känslan av körningen eftersom inte allt kan mätas objektivt.
3. Bör vara bosatt i Dalarna, eftersom testerna kommer att utföras i Borlänge.

Ni som är intresserade av att bidra till forskningen inom fyrhjulingar och på sikt förbättra trafiksäkerheten för alla kan PMa mig så kontaktar jag er.

Tack på förhand.

3
Suzuki / SV: Mest effekt för pengarna LTZ
« skrivet: 29 oktober 2008 kl. 13:34:18 »
Jag gjorde samma missbedömning själv först.
Det gick alldeles utmärkt att få dit förgasaren utan att ta bort något.
Visst var det lite tight. Man ska inte tro att förgasaren 'är liten och nätt på något vis. Den är MEGASTOOOR, åtminstone min, jag var nära på att behöva hoppa och stampa på den för att den skulle gå ner, men det räckte att jag hotade med att "OM du inte går ner nu så tar jag F-N och STAMPAR ner dig".

Då slank den ner minsann.   :knupple:

Så jag förstår de som väljer att modda den enligt z400centrals instruktioner.

Väl på plats så är det bara och få dit anslutningen till cylindern (lätt gjort)



4
Suzuki / SV: Mest effekt för pengarna LTZ
« skrivet: 28 oktober 2008 kl. 15:17:15 »
Hej Blimp
Jag håller med dig att Sparks fugge är för dyr.

Däremot kan jag inte hålla med om att det var svårt eller ens mycket att modifiera för att montera en FCR39 från en YFZ450.

Det jag gjorde var att kränga på orginal "booten" (gummit mellan fuggen och cyllen) på förgasaren, därefter monterade jag tilbaks alltihop. Sitter som en smäck. (Väldigt lite krångel om jag får säga det själv)

Nu har jag visserligen ingen luftburk alls vilket gör det lättare då man inte behöver bekymra sig för avståndet mellan förgasare och luftburk.

Vad gäller gaswiren så kör jag sedan tidigare med vridgas, så allt jag behövde göra vara att anpassa YFZ gaswiren (som jag fick med) till vridgasen, lätt som en plätt. Annars finns det färdiga hybrider (yamma-Suka) wirar att köpa.


Hoppas att det är till någon hjälp.  O0

5
Suzuki / SV: Mest effekt för pengarna LTZ
« skrivet: 23 oktober 2008 kl. 10:49:10 »
Hej.
Tyckandet om Eddyn går i sär i 2 läger, de som gillar den och de som hatar den.
Jag kan tillägga att de flesta som ratar Eddyn kör själva med FCR  ::)

Själv var jag inne på Eddyn ett tag, främst för att den finns speciellt framtagen för Z:an. De flesta som kör FCR har ju tagit en från Yamma 450. Och dels att Eddyn endast har en skruv att justera blandingen med. Skruven kan man justera utan att behöva ta bort något, dvs går att göra när man är ute och kör. Helt klart superlätt att göra.

MEN, den största kritiken Eddyn får är att det är omöjligt att få den perfect inställd, eftersom man bara har en justeringsmöjlighet, till skillnad från FCR som har 4 bränslekretsar (Main, Pilot, Leak, Nål)

Om man får till Eddyn så ger den ett något bättre vrid på låga varv men tappar lite vid höga varv jfr med FCR.
Detta beror på att Eddyn är något mindre i insuget 34x38 jämf med 39mm.

Anledningen till att jag trots allt valde en FCR var att jag fick ett bra pris, och jag har aldrig ångrat mig. Men jag har heller aldrig provat Eddyn.


6
Suzuki / SV: problem med ltz
« skrivet: 22 september 2008 kl. 08:34:44 »
Jag vet andra som har haft samma problem, men för de har det fungerat om man har vridit bensinkranen till RES. Testa.

7
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / SV: Trimkam LTZ 400!
« skrivet: 21 september 2008 kl. 19:52:07 »
Citat från: Motoya skrivet 20 september 2008 kl. 22:08:32
Det är precis lika som DVX:en right? Jag tycker det duger med orginal fast tröttnar väl snart. Tror det var någon som satt hotcam på LTZ o sprängde skiten direkt? Fast fick garenti direkt ifrån staterna.

He he,det var jag det  O0

Skillnad på Hotcam och orginal?
Jag skulle påstå att det är skillnad. Ångrar inget nu efteråt, trots allt trassel.

Jag hade oturen att få en felaktig kam, kan hända den bästa.

8
Yamaha / SV: När är det dax för en ventiljustering på en Raptor 700 07a
« skrivet: 16 september 2008 kl. 14:45:41 »
Jag gillar det faktum att man ska kolla och justera (vid behov) varje 6 månader SAMT varje år.

Blir det då typ 1 gång vid missommar och 2 gånger vid nyår eller?

9
Barn Quad & andra ATV's / SV: Loncin 90cc, startar inte - bedrövad far. (Problemet löst!!!)
« skrivet: 15 september 2008 kl. 08:52:03 »
Det är alltid bra att göra rent förgasaren och blåsa ur bensintanken ordentligt innan man fyller den med soppa första gången eftersom det finns rester kvar från tillverkningen i tanken. Dessa rester följer med bensinen ut i förgasaren och kan sätta igen munstycken eller flottören.

12v 4Ah passar alldeles utmärkt, jag kör själv med Biltemas 12v 5Ah (då det fick plats) men sen har jag märkt att om man inte håller rätt höga varv så laddas inte batteriet så mycket. Så puttrar man mest runt på halvgas så klarar batteriet ett dussin starter innan det börjar tryta. Gasas det en del så är det inga problem.

Spaken (den guldiga) är choken. Lyft upp den för att choka.

Lycka till med allt

10
Arctic Cat / SV: dvx 400 vs raptorn 660
« skrivet: 11 september 2008 kl. 08:14:36 »
Det enda som dvx är bättre på är MX då den har en utmärkt balans och går fint att hoppa med. Den har även bättre fjädring.

Raptorn är motorstarkare men även mer "tippig".



11
Köpa en ATV / SV: nybörjarquad för 14-åring
« skrivet: 10 september 2008 kl. 15:11:46 »
Ursäkta men nu har det väl blitt nå knas här. :hmmm:
Det är ju SAMMA/LIKADANA maskiner allihop. Kawan och Ltz är exakt lika bortsett från färgen.
DVXen har något andra skillnader också, eller åtmistonde skiljer sig 05orna åt. LTZ/KFX fick vassare kammar men inte DVXen.

Priset är ju nästan detsamma, så vilken som är bäst måste handla om vilken som är i bäst skick.
Hade du föredragit en färg framför en annan så har ju saken varit avgjord.
Om avstånden är för stora till någon av dessa så hade du aldrig tagit med dom som alternativ.

Så, åk och kolla på en maskin, verkar den vara i toppskick så köp den direkt.  ()p Annars åk till nästa.

och raptorn glömmer vi...... :DV

12
Skötsel / SV: no name ATV startar inte -06
« skrivet: 7 september 2008 kl. 18:49:59 »
tänk på att en 4-takts motor kör upp kolven 2 ggr per "varv". en gång för insugstakten och en gång för utblåstakten.

När man kollar ventilerna så ska det vara på utblåstakten.

Testa dra runt kolven en gång till och kolla.

Sidor: [1] 2 ... 65

Online just nu.

632 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes:
Sigge01
Flest online idag: 679. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info