1
Arctic Cat / SV: har lite frågor om Arctic Cat
« skrivet: 9 november 2014 kl. 18:34:14 »
2008/2009 var första åren de fanns, de hade en del barnsjukdomar som dock åtgärdades kostnadsfritt av KGK snabbt och utan diskussioner. Det var egentligen starten som var lite högt utväxlad till batteriets kapacitet så denna ändrades utväxling på så nu startar de hur lätt som helst även i -25 gr.
Främre kardanen byttes ut från 22mm dia. till en full tum d.v.s 25mm. då den första inte höll för de som körde hårt samt med större hjul.
Drivaxlarna byttes i parti och minut fram till 2011 då de nya kom. Detta berodde på att skålen/ytterdelen i knutarna sviktade om man körde med diffspärren låst och körde med fulla styrutslag, gärna i kombination med stora hjul/larvband och i synnerhet om/när man backade i detta läget. De nya axlarna har 9mm tjockare gods i ytterdelen så numer byter vi aldrig dessa ens vid larvbandsanvändande.
Diffarna är inget problem varken fram eller bak, 2008 hade de några med ett härdningsfel i pinjongsprinten men dessa byttes ut omgående om man tog maskinen till aukt. verkstad så nyare än 2009 är inga problems, bakaxel har vi hittills aldrig bytt på någon.
De bästa 1000cc enligt min erfarenhet är 2012 där vi inte har några rekl. alls men 2013 och 2014 är också riktigt bra maskiner. Den vita plasten på 2013 är lite spröd kan jag tycka även om detta inte är något problem men jag menar att Thundercaten 2012-2014 är den bästa prestanda arbetaren på marknaden för närvarande
Främre kardanen byttes ut från 22mm dia. till en full tum d.v.s 25mm. då den första inte höll för de som körde hårt samt med större hjul.
Drivaxlarna byttes i parti och minut fram till 2011 då de nya kom. Detta berodde på att skålen/ytterdelen i knutarna sviktade om man körde med diffspärren låst och körde med fulla styrutslag, gärna i kombination med stora hjul/larvband och i synnerhet om/när man backade i detta läget. De nya axlarna har 9mm tjockare gods i ytterdelen så numer byter vi aldrig dessa ens vid larvbandsanvändande.
Diffarna är inget problem varken fram eller bak, 2008 hade de några med ett härdningsfel i pinjongsprinten men dessa byttes ut omgående om man tog maskinen till aukt. verkstad så nyare än 2009 är inga problems, bakaxel har vi hittills aldrig bytt på någon.
De bästa 1000cc enligt min erfarenhet är 2012 där vi inte har några rekl. alls men 2013 och 2014 är också riktigt bra maskiner. Den vita plasten på 2013 är lite spröd kan jag tycka även om detta inte är något problem men jag menar att Thundercaten 2012-2014 är den bästa prestanda arbetaren på marknaden för närvarande