1
Terränghjulingar / Terrängskoter
« skrivet: 6 juni 2008 kl. 22:20:52 »
Ser att de flesta svaren redan är skrivna, men....
Det är en ganska tolkningsbar lagstiftning, men sammanfattat:
1. Terrängskoter får endast användas yrkesmässigt.
2. Terrängskotern får framföras på allmän väg mellan t.ex. två skiften i skogsbruk eller jordbruk och då den kortast möjlig sträcka då terrängen inte tillåter att man kör där. Då får man framföra fordonet i max 20 km/h utan passagerare.
3. Enskilda vägar är vägar som inte används av allmänheten. Detta gäller även vägar som sköts av en vägsamfällighet.
4. Man får inte framföra fordonet i terräng där planteringar, åkermark eller beten kan skadas, även fast man är markägare till dessa.
5. I terräng gäller den gängse hastihetslagstiftningen. 70km/h.
Det som är märkligt är att fyrhjulingen anses av intresseorganisationerna som ett arbetsredskap och av VV som en terrängskoter. Idag kan man köra till och från jobbet med ett terrängskoterregistrerat fordon oavsett avstånd om man ser till Trafikförordningen, men enligt terrängkörningslagen får man inte det. Det kommer en lagändring under Juni 2008 som förtydligar den ytterligare till VV fördel.
En annan grej är Jula m.fl som säljer atv som lekfordon. Måste vara tråkigt, för dessa får man bara framföra i max 6 km/h på inhägnat område enligt lagen.
Dessutom har jag hellre en terrängskoter på 39 kW än en mc-reggad atv som bara får ha 14,8kW.
Kort och gott så får man försöka vara lite logisk:
- Har du läst på lagstiftningen är du på säkra sidan. Blir du stoppad av polisen ska du ha ett förarbevis. Du kan oftast regelerna bättre än polisen.
Det är en ganska tolkningsbar lagstiftning, men sammanfattat:
1. Terrängskoter får endast användas yrkesmässigt.
2. Terrängskotern får framföras på allmän väg mellan t.ex. två skiften i skogsbruk eller jordbruk och då den kortast möjlig sträcka då terrängen inte tillåter att man kör där. Då får man framföra fordonet i max 20 km/h utan passagerare.
3. Enskilda vägar är vägar som inte används av allmänheten. Detta gäller även vägar som sköts av en vägsamfällighet.
4. Man får inte framföra fordonet i terräng där planteringar, åkermark eller beten kan skadas, även fast man är markägare till dessa.
5. I terräng gäller den gängse hastihetslagstiftningen. 70km/h.
Det som är märkligt är att fyrhjulingen anses av intresseorganisationerna som ett arbetsredskap och av VV som en terrängskoter. Idag kan man köra till och från jobbet med ett terrängskoterregistrerat fordon oavsett avstånd om man ser till Trafikförordningen, men enligt terrängkörningslagen får man inte det. Det kommer en lagändring under Juni 2008 som förtydligar den ytterligare till VV fördel.
En annan grej är Jula m.fl som säljer atv som lekfordon. Måste vara tråkigt, för dessa får man bara framföra i max 6 km/h på inhägnat område enligt lagen.
Dessutom har jag hellre en terrängskoter på 39 kW än en mc-reggad atv som bara får ha 14,8kW.
Kort och gott så får man försöka vara lite logisk:
- Har du läst på lagstiftningen är du på säkra sidan. Blir du stoppad av polisen ska du ha ett förarbevis. Du kan oftast regelerna bättre än polisen.