1
CF Moto / SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« skrivet: 3 december 2008 kl. 20:14:48 »
Hello allihopa. Har idag monterat DAJ på min CF och 42 mm rostfritt avgasrör (39mm innerdiameter). Inga restriktioner i röret och endast en mindre bromsning i ljuddämparen, 450 mmm lång, 115 mm i diameter.
Test 1 : Orginal huvudmunstycke (130) och DAJ på mittläget
Resultat : Kröken eldröd och ca 2 dm in på röret åxå...bra respons från motorn men verkar ju gå mager med tanke på krökens utseende. Har ingen EGT mätare nu jyst så svårt att säga exakt avgastemp??
Test 2: 145 som huvudmunstycke samt DAJ på läge 5 alltså max bränsle/minst luft. Bra trottelrespons men samma problem med den eldröda kröken, verkar som om avgastempen fortfarande är för hög.
Verkar ju konstigt att ett relativt fritt flödes system kan gå såhär varmt?
Bör nämnas att luftburken är orörd i detta fall så går ej mager p g a modifiering av denna.
Har någon ideér om detta ? Orginalröret går ju inte kallt direkt det heller men syretillförseln via de två ventilerna kanske tar ner tempen en aning, sänker iallafall CO värdet om inget annat...
Hur är det med alla Er som hackat bort katten ur kröken mm, har ni märkt någon speciellt? Läste att kröken går kallare och mindre risk för bränd högerfot..(= men jag verkar ha ett nytt problem.
Om inte något annat hjälper blir det att göra en bredbandslambda analys under körning så får vi se vad som händer med bränsle/luft förhållandet....
Test 1 : Orginal huvudmunstycke (130) och DAJ på mittläget
Resultat : Kröken eldröd och ca 2 dm in på röret åxå...bra respons från motorn men verkar ju gå mager med tanke på krökens utseende. Har ingen EGT mätare nu jyst så svårt att säga exakt avgastemp??
Test 2: 145 som huvudmunstycke samt DAJ på läge 5 alltså max bränsle/minst luft. Bra trottelrespons men samma problem med den eldröda kröken, verkar som om avgastempen fortfarande är för hög.
Verkar ju konstigt att ett relativt fritt flödes system kan gå såhär varmt?

Bör nämnas att luftburken är orörd i detta fall så går ej mager p g a modifiering av denna.
Har någon ideér om detta ? Orginalröret går ju inte kallt direkt det heller men syretillförseln via de två ventilerna kanske tar ner tempen en aning, sänker iallafall CO värdet om inget annat...
Hur är det med alla Er som hackat bort katten ur kröken mm, har ni märkt någon speciellt? Läste att kröken går kallare och mindre risk för bränd högerfot..(= men jag verkar ha ett nytt problem.
Om inte något annat hjälper blir det att göra en bredbandslambda analys under körning så får vi se vad som händer med bränsle/luft förhållandet....