1
Teknikforum / Ibland ingen gnista Linhai 300 år 2005
« skrivet: 28 januari 2022 kl. 17:23:43 »
Hej!
Behöver tips på felkälla -
Min nyinköpta bättre begagnade Linhai 300 går som en dröm när den väl går att starta.
Oddsen är typ 50/50 att den ska starta. När den inte startar konstaterar jag snabbt att gnista saknas.
Misstänker att förra ägaren haft samma problem eftersom jag sett spår efter försök till felsökning (t.ex satt tändspolen lös och stiftet var inte iskruvat ordentligt).
Jag har kopplat ur och i varenda kontakt för att utesluta glappkontakt. Kollat alla säkringar.
Innan varje startförsök kollar jag så bromsljuset lyser (det ska väl räcka?).
Ändå blir det allt som oftast ingen gnista.
Fyrhjulingen står i ett kallgarage och nu är jag inne på att det kan vara ett temperatur beroende problem.
Häromdagen gick jag ut och startade motorn och upptäckte sen att växelspaken hade frusit fast (damasken borta typ så vatten hade kommit in) så jag la en presenning över och satte på byggfläkten en timme.
När växelspaken väl tinat så försökte jag starta motorn igen och då ville den inte så jag gav upp.
En timme senare (när den kallnat) försökte jag igen och då startade den! Därav misstanken att det är nåt temperaturberoende fel.
Är det nån som haft liknande problem? Vad tror ni problemet kan vara?
Tacksam för alla tips och råd!
Behöver tips på felkälla -
Min nyinköpta bättre begagnade Linhai 300 går som en dröm när den väl går att starta.
Oddsen är typ 50/50 att den ska starta. När den inte startar konstaterar jag snabbt att gnista saknas.
Misstänker att förra ägaren haft samma problem eftersom jag sett spår efter försök till felsökning (t.ex satt tändspolen lös och stiftet var inte iskruvat ordentligt).
Jag har kopplat ur och i varenda kontakt för att utesluta glappkontakt. Kollat alla säkringar.
Innan varje startförsök kollar jag så bromsljuset lyser (det ska väl räcka?).
Ändå blir det allt som oftast ingen gnista.
Fyrhjulingen står i ett kallgarage och nu är jag inne på att det kan vara ett temperatur beroende problem.
Häromdagen gick jag ut och startade motorn och upptäckte sen att växelspaken hade frusit fast (damasken borta typ så vatten hade kommit in) så jag la en presenning över och satte på byggfläkten en timme.
När växelspaken väl tinat så försökte jag starta motorn igen och då ville den inte så jag gav upp.
En timme senare (när den kallnat) försökte jag igen och då startade den! Därav misstanken att det är nåt temperaturberoende fel.
Är det nån som haft liknande problem? Vad tror ni problemet kan vara?
Tacksam för alla tips och råd!