1
Suzuki / SV: 700 som inte startar
« skrivet: 1 januari 2021 kl. 13:18:57 »
Först hade jag kollat batteriet hos en batteri butik (ex batterihuset) som har riktiga felsökningsprylar till mc/bilbatterier, det gör dem gratis 9/10 ggr. Då kan dem se om cellerna är förbrukade/tappat kraft och hur mycket påfrestning batteriet tål gämfört med modellens specifikationer. För även om batteriet ger full ström så kan det finnas dolda fel. Alt köp nytt batteri.
Sen hade jag försäkrat mig om att ATVn har bra jordning i elsystemet. är allt ok så hade jag felsökt:
1, alla säkringar/kontakter.
2, att det finns tillräckligt med olja, kylarvätska och bränsle.
3, tändstift.
4, startmotor/relä.
5, bränslepump.
Är 1, 2, 3, 4 och 5 okej så skulle jag gå iväg och ta en funderare på om man ska skrota fanskapet. Sen skulle jag försöka samla ihop mig igen och försöka tvinga igång motorn genom att "brygga" startmotorn (om det nu fungerar på en atv, har aldrig behövt gå så långt på en sådan). Glöm för guds skull inte bort att ha växeln i neutralt/parkeringsläge om du gör detta!!!
Går motorn igång så har du några timmar framför dej med multimeter och elkablar o göra.
Är något i texten oklart så går det att googla fram på hur du ska gå tillväga. Det är ialla fall den vägen jag gått från den dag jag inte ens ägde ett verktyg ;
Hör av dej om du fortfarande inte kommer någon vart så kanske jag kan komma med fler idéer!
Sen hade jag försäkrat mig om att ATVn har bra jordning i elsystemet. är allt ok så hade jag felsökt:
1, alla säkringar/kontakter.
2, att det finns tillräckligt med olja, kylarvätska och bränsle.
3, tändstift.
4, startmotor/relä.
5, bränslepump.
Är 1, 2, 3, 4 och 5 okej så skulle jag gå iväg och ta en funderare på om man ska skrota fanskapet. Sen skulle jag försöka samla ihop mig igen och försöka tvinga igång motorn genom att "brygga" startmotorn (om det nu fungerar på en atv, har aldrig behövt gå så långt på en sådan). Glöm för guds skull inte bort att ha växeln i neutralt/parkeringsläge om du gör detta!!!
Går motorn igång så har du några timmar framför dej med multimeter och elkablar o göra.
Är något i texten oklart så går det att googla fram på hur du ska gå tillväga. Det är ialla fall den vägen jag gått från den dag jag inte ens ägde ett verktyg ;

Hör av dej om du fortfarande inte kommer någon vart så kanske jag kan komma med fler idéer!