ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för ATV-Lasse »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - ATV-Lasse

Sidor: [1] 2 ... 4
1
Banor med mera / SV: (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« skrivet: 12 januari 2020 kl. 14:19:58 »
Är det verkligen så illa att det inte finns någon skoterled någonstans i Sverige där man får åka fyrhjuling med bandsats?

Är man då bara anvisad då till tjock natursnö i tillåtna naturområden och små enskilda tillåtna (för motorfordon) vägar när man vill få naturupplevelser?



2
Banor med mera / SV: (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« skrivet: 11 januari 2020 kl. 20:52:29 »
Ja det skall bli intressant att se hur vi som kör ATV får del av vår skatt ...

Fortfarande ingen led där man får köra med ATV med bandsats?

3
Banor med mera / SV: (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« skrivet: 9 januari 2020 kl. 20:29:38 »
Ja, ett par fick jag skälen till och det var att ATVer förstör underlaget, även de på band. Min åsikt är att problem har mer med föraren att göra än med fordonet. Jag kan garantera t ex  att jag gör mycket mindre skada på en mjuk skoterled än de flesta skoterförare nu när jag vet att det är ett kinkigt ämne. Jag känner också att det är några få som förstört för många och att man märkligt nog hellre förbjuder ATVer med band  med 25mm mönster än 51 mm kammars racerskotrar. Allt har blivt en höna av några fjädrar, flera kommuner influerade av negativa skoterförare verkar ha tagit dessa tråkiga beslut på flera platser. Pratade kort med en ledvärd i Funäsdalen (som inte hade tid att prata - kanske pga ämnet) så detta område är också  inte tillåtet för band. Så jag börjar på allvar undra om det snart finns någon skoterled någonstans som tillåter ATVer med bandsats.
Visst jag kan förstå att de lägger ner mycket tid på att hålla underlaget fint på de flesta skoterlederna men jag tror också att man heller inte vill ha för många i lederna eftersom det också ger mer arbete och då minst av allt från fordon som många inte gillar - av olika anledningar som att de har orsakat stora och många markskador (speciellt sommartid) eller att man också hyser en avundsjuka.
Tittar man på skador från fordon så ligger ATV och snöskotrar mycket lika i den undersökning jag läste kort om nyligen (då tror jag det var året runt som avsågs, ATV endast lite högre), vikterna är jämförbara och ytan på banden är jämförbar. De förklaringar jag fått har varit mycket svepande men jag är som tidigare fast besluten i att problemen beror på i huvudsak förarna och inte på fordonen. Det gäller att lösa problemen på ett smartare sätt!
Men jag tror att tiden talar för en förändring då klimatet gör att skotergränsen rör sig norrut, att fler på ATVer innebär att kunskapen om fordonen ökar, att naturens känslighet medför att beslutsfattare så småningom kommer begripa att det är bättre att ha ATV-åkare på skoterlederna istället för bredvid dem då det annars blir mer skador.

Sedan återstår ytterligare ett vansinne som Transportstyrelsen behöver åtgärda och det är detta med regler kring helfordonsregistrering gör att registreringsbesiktning måste ske varje gång du byter mellan hjul och band, vilket skulle kunna bli flera gånger per år. Jag begriper inte hur tjänstemän kan tycka att dessa regler är rimliga och sedan framhärda i detta då ingen därmed  bryr sig. Varför skall det vara så svårt att skapa rimliga regler som att det räcker med en registreringsbesiktning som sedan säger att du får växla mellan band och hjul. Man skulle också kunna gå så långt att man gör undantag för att band behöver registreringsbesiktigas på din ATV.

Det sista var ett sidospår jag också irriterar mig på (som jag ville skriva av mig), men jag ställer frågan igen - finns det överhuvudtaget någon skoterled längre i Sverige där man kan få åka med sin ATV på band i lugn och ro och njuta av den fina naturen utan att arga gubbar/pojkar förstör hela tillvaron? Om vi ATV-åkare på band skulle göra skoterleden lite ojämn så förstör och hindrar skoteråkare i så fall oss att få fin naturglädje.

4
Banor med mera / SV: (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« skrivet: 8 januari 2020 kl. 23:00:51 »
Tack för svaren hittills.

Kommenterar svaren ovan lite:

SOND - SnöskoterOmråde Norra Dalarna, skriver följande på sin hemsida, under fliken:
"På våra leder är det inte tillåtet att framföra MC eller ATV med eller utan bandsatser."
http://www.sond.se/sv/2.SKOTERPASS.html

Samma gäller för salenskoter.se, efter mailkontakt igår.

Så reglerna verkar vvara tråkiga i hela Dalarna.    :(

Det där med ombyggnad är bara en byråkratisk groda som tjänstemännen krånglat till för sig. Ville man så skulle man enkelt kunna skriva en lag där man får kompletteringsregistrera sin ATV att gälla för både hjul och band. Men istället väljer man att låta det finnas regler så dumma att ingen registreringsbesiktigar banden alls, varför skulle någon, om ens en regelstiftare, vilja regbesiktiga sin ATV kanske 5 ggr per år då snö och tö växlar så mycket som det gör att man enkel växlar mellan hjul och band flera gånger? Tjänstemännen visar därmed sin stora kompetens, inte skapa rimliga regler, dvs inkompetens. Så när de inte klarar av normal logik så får det bli som det blir.

En vanlig traktor körs ju ofta i terräng, pga arbete, traktor A/B är ju traktorer.

Finns det verkligen inga leder alls som tillåter ATVer med band vintertid?


5
Banor med mera / (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« skrivet: 7 januari 2020 kl. 11:48:22 »
Hej!

OBS - denna tråd gäller vintertid!
Märkligt nog tycker jag att det finns ett överdrivet motstånd mot ATV med band, istället för hjul, på skoterleder vintertid.
ATVer med band har ungefär samma vikt och samma yta mot snön som snöskotrar. Det finns snöskotrar med väldigt vassa band som river upp mycket mer än mina Camso-gummiband.
Hur man kör är individuellt - alla måste köra så underlaget inte körs sönder.
Tycker att det är synd att konservatismen skall vara så hård.
Men frågan kommer att aktualiseras allt mer ju varmare klimatet blir, snöskotergränsen drar sig allt högre uppåt landet.

Skulle vi kunna lista leder som tillåter ATV utrustade med band.
Själv skulle jag vilja åka omkring i Dalarna, eventuellt mera uppåt landet om snömängden är liten i västra dalarna.



6
Guidetavlan - så gör man! / SV: Trassel i vinschen idag
« skrivet: 17 december 2019 kl. 23:58:37 »
Japp, håller med!
Man får hålla emot lite och styra fördelningen/spridningen av linan på rullen själv.
En fjärrkontroll är då till stor hjälp
Jag funderar också att byta till syntetlina på framvinschen då jag har plog där ibland men bak behåller jag stårwiren.

7
Guidetavlan - så gör man! / SV: Trassel i vinschen idag
« skrivet: 15 december 2019 kl. 22:53:45 »
Hej igen!

Jag löste problemet nu i eftermiddags, jag spände fast vinschen med en dragstropp i ett träd, backade atv´n och körde iut och in med vinschen, då lossnade wiren stegvis till allt var OK igen.
Wiren blev lite kantig men fungerar förhoppningsvis fortsättningsvis.
Det gäller att dra in wiren med lite mottryck, skulle kanske vara bra med en fjärrkontroll så man kan hålla emot själv.

Lite förvånar det mig att det inte finns mekanism som fördelar linan jämnt över rullen precis som på en fiskerulle, men då kanske vinschen blir känslig att dra med ...

8
Guidetavlan - så gör man! / Trassel i vinschen idag
« skrivet: 15 december 2019 kl. 00:34:11 »
Hej!

Jag är en ATV-nybörjare som idag råkade få trassel i vinschen.
Jag hade kört ut vinschen nästan kanske 7 m och höll emot med handen vid inloppet när jag körde in vinschen.
Men ändå av någon anledning blev det trassel på stålwiren. Det går inte att frilägga vinschen och linan verkar sitta fast.
Funderar på om det är rätt sätt att med ett band och schakal spänna upp sig mot ett träd och sedan försöka dra ut wiren med fyrhjulingen samtidigt som jag försöker mata ut lina?
Kan man bränna vinschmotorn eller kan säkringen gå på detta sätt?

Jag ser att stålwiren ligger i ett par mindre öglor inne i vinschen.
Borde det inte bara gå att dra ut/dra tillbaka "invevningen", borde väl kunna lossna baklänges på samma sätt som det fastnade, bara att det behövs mer än handkraft?

9
Guidetavlan - så gör man! / SV: Hur förankra en ATV på bästa sätt på en släpkärra?
« skrivet: 15 december 2019 kl. 00:18:54 »
Bra tips, jag har också två vinschar och öglor fram & bak i mitten på släpkärran jag funderar på framöver.

10
CF Moto / SV: Ta bort katalysator
« skrivet: 17 oktober 2019 kl. 19:32:38 »
Tack så mycket!    :-)

Här kommer en större bild där man ser mera och hittar sammanhanget.

11
CF Moto / SV: Ta bort katalysator
« skrivet: 16 oktober 2019 kl. 19:52:37 »
Hej igen!

Fick svar efter påminnelse nyligen, mailade först för länge sedan:

Citat:
"Efter att ha läst ditt tidigare mail känns det lite som du kanske gärna hade velat ha den vägreggad?
CF1000 har katalysator men inte en katalysator som du kanske tänker på utan mer som ett reningsfilter. Se bild nedan var det sitter.
Alla våra modeller är godkända enl avgaskraven för traktorregistrering, kan hända att de mindre modellerna inte har en katalysator men klarar utsläppskraven ändå.
Men tänk på att detta är inte samma som vägregistrering, avgaskraven för EU167 är inte samma, och våra modeller är inte anpassade för att klara Euro 4 kraven.
Därav kan den inte bli ett vägregistrerat fordon. Dessutom är det lite mer krav som krävs för en väg reg än bara avgaskraven.
Om du vill ha mer exakt information om just EU167 får du ta kontakt med transsportstyrelsen för en detaljerad utlåtelse vad dem exakta avgaskraven är."

Bilden är ganska liten så jag ser inte exakt var det sitter på CFORCE 1000, får forska mera ...

Edit:  Filnamnet på bilden har jag namngett.




12
Köpa en ATV / SV: Bästa försäkringen/försäkringsbolaget?
« skrivet: 16 oktober 2019 kl. 19:31:29 »
Hej igen!

En sak till att se upp med är att t ex Länsförsäkringar har ingen maskinskadeförsäkring i sin helförsäkring, en del som alltid finns med på t ex bilar och motorcykel. Svedea som varit bäst hittills har maskinskadeförsäkring, dock tycker jag att timmarna är för lågt satt till max 500 gångtimmar. I övrigt gäller också max 1500 mil och 6 år, det som inträffar först stänger av denna del. Det är timmarna som jag tror alltid begränsar först, precis som vid service.

Fråga: Jag har inte fått min ATV ännu, men timräknaren på ATV'n, räknar den rulltid eller även tid då motorn står på tomgång?


Edit:  Rättat antal år.

Sidor: [1] 2 ... 4

Online just nu.

572 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 697. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info