ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för anders76 »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - anders76

Sidor: [1] 2
1
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 2 november 2017 kl. 13:51:14 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet  2 november 2017 kl. 07:26:30
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.
Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.
Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.
Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?
Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.
Du borde nästan få betalt tycker jag.  ()p

Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.

Så länge maskinen är under garanti, så är min erfarenhet att leverantörens support inte vill lägga mantimmar på felsökning, utan bara byter ut alla delar så fort det bara går.
Ska dit nästa vecka och berätta vad jag gjort, så dom förhoppningsvis kan rädda nån annan som har samma frustrerande problem som jag haft.  Sen tänkte jag berätta att om dom framöver behöver hjälp med felsökning samt peka ut designmissar så tar jag bara 1500kr/tim + moms ;)


2
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 1 november 2017 kl. 16:18:37 »
Ja, jag håller på å bockar lite metall å ska svetsa dit ett nytt fäste på andra sidan ramen. Har redan förlängt kablarna till spolen från boxen så dom inte sitter tajt.
Ska prata med återförsäljaren i morgon innan jag svetsar i ramen dock. Vill inte pajja garantin.
Annars får det bli nån slangklämma bara.
Idiotiskt att ha tändspolen ca 1dm från avgaströret :(


3
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 1 november 2017 kl. 14:42:16 »
Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.

Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :



Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.
Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.

Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:



Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.

Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.



Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar :)

OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..

//Anders


4
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 1 november 2017 kl. 14:38:42 »
.

5
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 31 oktober 2017 kl. 17:42:12 »
Citat från: Jupiter skrivet 31 oktober 2017 kl. 14:32:27
Det finns ingen seriös motorbyggare som lindar avgasrören, på en bil eller mc som ska gå på strippen ja, annars nej. Bandaget isolerar in värmen i avgassystemet vilket bidrar till att strömningsmotståndet ökar och i sin tur motorns fyllandsgrad minskar. Avgaserna är ca 900 grader, de ska kylas så fort det går och just det gör avgasröret/n. Då ökar strömningen/flödet ut när gasen minskar i volym i samband med nedkylningen. Avgasbandage har samma nytta som en Wunderbaum eller Duralube.

No offense, men det gäller att veta vad man gör. Det finns folk som smärglar cylindar och filar på kolvringar etc.etc. De vet i regel inte vad de sysslar med.

Min corvette gick bara på strippen. Racebil med bur.
Kuriosa:
Motorn byggdes å sprutet mappades av mig själv.
Kammen gjordes efter mina egna spec av crane cams.
Hyd rulle.
Birka Motorrenoveringa gjorde balancering/borrning/honing.
Hade även rören keramiskt coatade innan bandage.
Slipa kolvringar är ett måste när man ställer "end cap"  på en jänke v8a ,då cylinderloppen skiljer en smula mellan sig, samt så kan inre diametern skilja mellan tdc bdc .
Honingsprocess påverkar såklart oxså, samt om du ska ha plasma moly / moly eller "vanliga" ringar.
Att jag körde bandage hade å göra med att corvetten har glasfiber huv, ville minska värmen under huven, och det gjorde jag med råge.


Back on topic..

Återkommer med testresultat i morrn..

//Anders



6
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 31 oktober 2017 kl. 17:02:50 »
Vill bara lägga till att jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får  ()p

7
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 31 oktober 2017 kl. 17:00:31 »
Jag har nu köpt 2st värmeisolerings "mattor" som jag ska lägga under tanken och mellan soppaslang och avgas. Sen köra med öppen sida för bästa ventilation.
Detta för att enbart testa OM det är värmen som är mitt problem. Kan ju vara nåt helt annat som får spelet när maskinen blir het. Kanske tempgivare som får spelet, 02 etc. Finns ju en del saker på dessa EFI maskiner.
Kan ju oxså vara så att denna maskin helt enkelt inte funkar bra för mina ändamål?
Men att ploga å köra 30min i skogen borde ju inte vara några problem kan man tycka..


8
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 31 oktober 2017 kl. 12:54:23 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet 31 oktober 2017 kl. 08:20:06
Hur kan maskinen gå varmare om man isolerar bort den värmestrålning som kommer från avgassystemet?
På min Can Am smälta plasten på sidan av värmen från avgassystemet, problemet är borta sedan jag isolerade avgassystemet.
Jag har även svårt att se hur själva motorn skulle kunna bli varmare för att man isolerar avgassystemet, värmen har ju redan lämnat motorn när det finns i avgaserna?

Lindade grenrören på min Corvette, minskade tempen en hel del under huven.
Så det borde ju hjälpa även i detta fall..
Ska prova att ta bort plasten på höger sida, samt lägga temporärt värmeskydd mellan avgas å tank/soppaslang. Bara för att se om det blir skillnad i mitt fall. Om det blir det så vet jag ialf vad problemet är.

9
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 30 oktober 2017 kl. 19:30:25 »
Citat från: Jupiter skrivet 30 oktober 2017 kl. 18:26:00
”Baktänder”, alltså den slår genom insuget?

Det smäller i avgasröret, och maskinen tappar kraft när man försöker gasa. Samtidigt som "spridarlampan" börjar blinka.
Detta händer bara när den är så pass varm så att fläktarna går, dvs 3-4 "rutor" på tempmätaren.

10
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 30 oktober 2017 kl. 17:25:06 »
Citat från: Jupiter skrivet 30 oktober 2017 kl. 17:06:05
Avgasbandage gör enbart att maskinen kommer gå ännu varmare, om pumpen ger för lågt tryck kan ånglås uppstå, men då ska pumpen ge jäkligt dåligt tryck. Minsta tryckökning av vätska ökar förångningspunkten, även för bensin. Bludder tyder oftast på för mycket bränlse snarare.

hmm.

Den baktänder snarare, tappar kraft å vill dö.
Så du tror dom kan vara rätt ute med dålig pump ?

11
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 30 oktober 2017 kl. 16:53:00 »
Citat från: skogsbonne skrivet 30 oktober 2017 kl. 16:40:47
800:an har inte jag hört att någon haft problem med kokning men dom mindre modellerna.

Testa med bandage på avgaset och värmetejp på tanken så kanske det hjälper

Ska höra med återförsäljaren. Har ju garanti kvar. Vill inte meka för mycket själv än.

Annars låter ju det som en vettig lösning det du säger. Dock så är jag orolig att man enbart köper extra tid med bandage å värmetejp. Att det ändå kommer byggas upp för mycket värme under tiden man är ute och krypkör.

12
CF Moto / SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« skrivet: 30 oktober 2017 kl. 16:21:55 »
Citat från: skogsbonne skrivet 30 oktober 2017 kl. 15:53:25
Är nog inget fel på pumpen utan kokning som är problemet, rätt vanligt fel

Ofan. Märkligt.
Grannen har en CFmoto 800, som han har i skogen dagligen, inga problem. Antar att den är bättre byggd/mindre känslig för detta...

Så är det nåt man kan lösa, eller lämna tillbaka å leta annan modell som inte har samma designfel ?
Hela grejen med att äga en ATV för mig är plogning och lättare skogsarbete.

//Anders

Sidor: [1] 2

Online just nu.

574 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 636. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info