ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för ReverendRob »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - ReverendRob

Sidor: [1]
1
Goes / SV: Hög bränsleförbrukning Goes Iron.
« skrivet: 29 mars 2018 kl. 22:29:58 »
Jag har lite samma dilemma med min Iron -17, den luktar soppa om avgaserna.

Den har inte gått långt ca 40 mil, men många timmar och nyss blivit servad av åf.
Eftersom kompisen jobbar med att serva ATV hos min åf så var det lätt att fråga
massa dumma frågor om strypningar och problem.
Svaren som kom var ju mindre skoj...

Att det luktar bensin om avgaserna tror jag beror på en strypning vid katen p.g.a
Euro 4 kraven. Detta finns ABSOLUT INTE enligt Goes, det skulle ju innebära att
katen snart blir sönderbränd av fel blandning. Det är ENBART strypt i databox!

Maskinen "bluddrar/baktänder" när den blir varm och jag "snärtar till" på gasen.
Enligt Goes så beror det på ett löst bränslerör.

Jag fick ett brev innan första servicen blev gjord om ett fel på ett motorfäste som är
"för mjukt" och orsakar att en bränsleledning kan skaka sönder och i värsta fall slå eld.
Fick det åtgärdat på garanti och med utlovande från Goes att detta skulle göra att
"bluddrandet" försvinner. Så var inte fallet, det bluddrar vidare.

Hittar liksom små irriterande saker som jag tycker att CF eller Goes borde åtgärdat
redan 2015 när maskinerna var populärast.

Jag gillade min förra maskin 520 betydligt bättre!
Det positiva i detta är att jag tycker ändå att Iron är rätt bensinsnål...

2
Goes / SV: Skillnader på olika goes modeller
« skrivet: 24 augusti 2017 kl. 21:42:39 »
Skillnad på 520 och Iron...

520 har förgasare, Iron har insprut
520=493cc, Iron=400cc
borr x slag 520=87,5x82mm, Iron=91x61,5mm
520 elstart + dragstart, Iron enbart elstart.
520 har ständigt "difflås" bak, Iron har i- och urkopplingsbar diff bak
520 växelspak måste dras i sidled vid växling, Iron har "rak" växelföljd

Det är bara några skillnader. Jag personligen tyckte 520 var väldigt svårväxlad i början,
men det tog en vecka, sen flöt det på. Som att man fick "slita in" lägena.

Vid tvära svängar med 520 på mjukt underlag så ville den gärna lämna märken efter
bakdäcken. Inget allvarligt, men irriterande om man river upp fruns gräsmatta.

Jag upplevde aldrig nån miss på elstarten när jag hade 520, men dragstarten kändes som
en bra "säkerhet" att ha. Det är nåt jag gärna hade sett på Iron också.

Kan uppdatera om jag kommer på nåt mer.

3
Dinli / SV: Hur har din Dinlidag varit?
« skrivet: 24 augusti 2017 kl. 21:02:43 »
Det blev inga fler Dinli-dagar för mig...

Suget efter 4x4 blev för stort så jag sålde min maskin.

Men erfarenheten var lärorik, kanske blir en ny nån dag.

4
Dinli / SV: Hur har din Dinlidag varit?
« skrivet: 24 juli 2017 kl. 23:49:18 »
Igår kom den där dagen som inte fick komma.

Ni vet, han/hon, den som vi känner igen som "förra ägaren" har varit i farten igen  :cry:

Kvällen började med att grannen kom och sa att han hittat konstiga bultar på grusvägen
där vi bor.
- "Tror de hör till din fyrhjuling" säger han.
Jag trodde han skämtade och skrattade lite lätt.
- "Du skojar väl...?" frågar jag nervöst när jag ser att han behåller sin seriösa min.
- "Nej, jag hittade 2 muttrar och en söndertrasad bult" blir svaret.

Eftersom hjulingen stod utanför garaget så började inspektionen direkt.
Nån minut senare är svaret uppenbart: insexbultarna till bakdrevet sitter löst.
I alla fall de 2 som fortfarande var kvar... 2 fattas helt och har slagit sönder lite material
på bakaxeln. Fattas även en bult i bromsskivan.
Fram med skjutmått, mäter bultarna, skruvar åt de kvarvarande, beställer hem nya bultar.

Idag började jag riva bromsar, lager och drev. Upptäckte att tidigare idiot har tagit bultar
från skivan och satt i drevet!
Det är FÖRSÄNKTA bultar i drevet, men PLATTA i skivan!
Det ser ju bra ut när man tittar. Men de centrerar ju inte alls när man drar åt.
Vem f-n är så korkad?!
Som nödlösning efter väg, okej. Men som permanent lösning, absolut inte!

Hur som haver, bytte lager på ena sidan fram, var lite lite oljud.
Bytte bromsbelägg fram, BÅDA sidor. Var helt nerslitet på vänster, höger var mycket bättre.
Bakdrevet hänger på lösa bultar i väntan på riktiga bultar o muttrar.
Oljan ska bytas imorgon samt insugsgummit.

Håller tummarna för att inga fler dolda fel dyker upp på vägen.
Det var min Dinlidag det.

5
Dinli / SV: Hur har din Dinlidag varit?
« skrivet: 18 juli 2017 kl. 22:41:27 »
Idag blev det lite framsteg!

Jag hade tänkt att byta däck, men tänkte om.
Om jag ska kunna ringa in exakt VAD som skapar obalans/vibrationer i framvagnen
så tror jag det är lättast att börja i rätt ände.
Så jag plockade av fälgarna fram, kasta upp de i balanserings-maskinen och där var ett
fel hittat. Skakade fortfarande lite, men inte lika mycket, och nu vid 90-95 km/h
istället för 70-75.

Senare på kvällen så hämtade jag ut ett paket innehållande styrleder. Vänster yttre var redigt
glapp! Hann inte ut och provköra igen, men det blir väl en dag i morgon också.

Medan mörkret smög sig på så passade jag på att justera back-vredet och kolla beläggen.
Fram är nästan helt slut.
Nästa service ligger planerad i helgen. Olja, filter och stift finns redan hemma. Får hoppas
belägg hinner komma innan.
Såg också att insugsgummit börjar se visset ut.

Kanske lika bra att riva hela föggen och kolla storlek på munstycken o rengöra när man
ändå håller på...?

Skönt med framgångar iaf!

6
Dinli / Första dagen med Dinli
« skrivet: 15 juli 2017 kl. 20:59:33 »
Blev med Dinli 450 idag.

Frun skjutsade mig till objektet.
Efter en liten provtur i lugna 40-50 km/h så tyckte jag att det kändes givet att "leksaken"
ska med hem...

Första quaden över 200cc som jag äger. Första riktigt kraftfulla maskinen jag kör med 4 hjul.

Köpet skedde i utkanten av Uppsala. Resan hem skulle först åt motsatt håll än hemåt.
Glad över nyförvärvet börjar jag min färd ut på närmaste 90-väg.
Jösses, vad det wobblade i 75 och uppåt!!!
Väghållningen var någonstans mellan en kåt stövare eller en snorloska på hal is...

Spårkänsligt, obalanserat och ruskande styre.
Min Goes 520 tyckte jag var vinglig, men den hade väghållning som ett lokomotiv i jämförelse.
Hursom...
Inget bra första intryck av ett fordon som enligt utsago är drevat för +140 km/h.
Ska byta däck och balansera fälgarna, får se om det blir annan känsla.
Tillbaka bakom styret: det första jag gjorde var att stanna och tanka. Inget konstigt där.
Sen ut på 90-vägen igen och skumpa vidare.
2 mil i "fel" riktning. Stanna på bestämd plats, där frun väntade, och uträtta ärende.

Upp på sadeln igen, frun drar iväg som en avlöning. Jag puttrar sakta hemåt på liten slingrig väg. Närmar mig 90-vägen igen.
Regn.

Jag hade min vanliga "hillbilly"-utstyrsel: flanell-skjorta, arbetsbyxor och hjälm.
Någon kilometer senare blev jag tvungen att stanna och torka visiret.
Tack o lov upphörde regnet.
På´t igen ba!
I ca 5 km.
Regn. Igen.

3 gånger om upprepades proceduren.
Efter ca 5 mil så stannade jag för att få tillbaka känseln i tummen. Vet inte om det är min arbetsskada eller om det är p.g.a vibrationerna som den domnade men jag kände inte gasen längre. Märkte när jag ställde mig upp att hela arslet somnat!

Fortsatte färden och stannade efter ett par mil igen. Tummen bortdomnad. Arslet halvdomnat.

Nästan hemma så stannade jag på orten och tankade igen. 4,8 liter och enligt trippen så hade jag åkt 89 km. Helt okej med det, tycker jag.

Kommer hem nära byn där grusvägen börjar. "Nu jä--ar ska här sladdas!" tänker jag.
Jo tack! Hann bara ut med väg-däcken på rullgruset, inte ens snuddat gasen, så höll jag på att fara i diket. Hjärtat i halsgropen, pulsen i topp och dunk i öronen. De sista 3 kilometrarna gick ca 20-25 km/h.

Slutsats: 1. rivjärns-däcken åker på, väg-däck av.
              2. balansera fälgar=vaken tumme (och arsle)
              3. finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder
              4. utan dåliga erfarenheter blir man inte klokare?

Nu ser jag fram emot många bra erfarenheter och många, långa skakfria turer framöver!
Tack och hej från en nöjd, nybliven och omskakad Dinli-ägare  :)

7
Banor med mera / Terrängkörning i Sala-trakten?
« skrivet: 29 mars 2017 kl. 17:19:44 »
Tjo alla glada åkare!

Jag tänkte höra om någon här vet/känner till någon skaplig slinga i närheten av Sala?

Eftersom min erfarenhet med stor arbets-hjuling nu är hela 2(!) mil, så bör den inte vara alltför svårframkomlig. Bara nåt som man kan öva sig lite på utan att oroa sig för att köra sönder eller få nån galen markägare med dubbelpipa efter sig...

Tackar på förhand /Robban

8
Presentera er! / SV: Snart ägare av första ATVn
« skrivet: 29 mars 2017 kl. 17:09:16 »
Ja, jag ångrar ju nu att man sålde den.
Såg en exakt likadan på blocket för ca 1 år sen, men hade ingenstans att ställa den då, så köpet uteblev.
Men jag får trösta mig med att min Kawa 125 är ganska lika DTn och även den 2-takt.

9
Presentera er! / SV: Snart ägare av första ATVn
« skrivet: 28 mars 2017 kl. 23:10:13 »
Jaha, det blev inte som jag tänkt och planerat...

Man blev med hjuling, men det blev en Goes 520. Detta hände främst p.g.a att åf i närheten slutat sälja CF moto som vägreggade. Fanns bara som terräng eller traktor.

Så nu är man Goes-ägare på ont o gott!

10
Presentera er! / SV: Snart ägare av första ATVn
« skrivet: 16 mars 2017 kl. 22:30:23 »
Tackar!

Ja, det är ju ett väldigt bra forum det här så det var hög tid att skapa en profil.

Och ett litet P.S: jag har faktiskt ägt en liten kina-quad för några år sen. Minnet är inte vad det varit  :hmmm:

11
Presentera er! / Snart ägare av första ATVn
« skrivet: 14 mars 2017 kl. 20:28:38 »
Hej!

Jag är ny på forumet även fast jag läst en hel del här tidigare.
Heter Robban och är 38 år, bilmekaniker som yrke men har skruvat på nästan allt som har hjul.

Står, som rubriken lyder, på tröskeln till att bli med ATV. Har gått och funderat fram och tillbaka på sort och modell, vad den ska användas till, vad jag vill ha ut av den o.s.v.

Har läst, tittat och letat tills jag nästan tröttnat själv men nu har jag bestämt mig!
Siktet stannade på en spritt ny CF Moto 450 EFI.
Och ja, jag vet att många kallar kina-maskinerna för skrot, men den uppfyller MINA krav och prislappen hamnar under 60000:- vilket är bra. Då har jag plog, liten kärra, arbetslampa, handtagsvärme, snökedjor och lite annat inräknat.

Några av mina krav var:
* vägreggad
* kunna ploga gården
* 4wd för att kunna leka i "spenaten" när lusten faller in
* lång modell så barn/fru kan åka med utan att det blir trångt
* kunna släpa ved/stockar hemma på gården

Utöver detta så har jag resonerat lite som så här: jag har köpt begagnat sen jag var 13 år och köpte min första mc för egna pengar (en Yamaha DT125MX -80). Alltid begagnat och oftast med defekter eftersom jag älskar att skruva på det mesta. Men den här gången så vill jag bara kunna sätta mig och puttra iväg... Inte behöva tänka på om den har haft ett hårt liv hos tidigare ägare eller vilka dolda fel som kommer visa sig vid nästa tur.

Nej, bara få unna mig nåt nytt som omväxling och vårda den som jag gör med alla mina andra maskiner så kanske den ger mig glada stunder och njutning tillbaka.
Jag hoppas på att kunna komma iväg och hämta den nya medlemmen i "maskin-familjen" redan till helgen, men allt beror på hur mycket tid man får över.

Det var lite om mig och mina funderingar. Hoppas jag är ägare av en fyrhjuling när jag gör nästa inlägg   :djump:

Sidor: [1]

Online just nu.

655 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 705. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info