1
Köpa en ATV / SV: Beslutsångest 3000 ang. ATV
« skrivet: 16 november 2016 kl. 21:37:47 »
Hejsan,
Var i exakt samma situation för drygt ett år sedan. Här är mitt tips:
1. Håll dig till märkeshjulingar. Can-Am, Polaris, Honda, Kawasaki, Yamaha. Ta den som har bäst folk nära dig. Är dom ointresserade nu är dom det sen med.
2. Köp plogpaket (men tänk till med vinchen så det kommer att funka med plogen, det är inte självklart).
3. Se till att ha en vettig vagn, gärna med nät, eller åtminstone stopp framåt ifall du skjutsar folk eller ska köra typ löv. Ökar användbarheten enormt... obligatoriskt med vagn i min mening... bilsläpvagn går bort, se till att ha något som funkar där du tänker köra. Jag köpte en gårdsvagn med enkel axel, funkar helt suveränt. Hade jag brötat runt i riktig terräng hela dagarna hade jag köpt en timmervagn med insats, men det är overkill för mina behov.
4. Servo? Jag sket i det, mer saker som ska servas och kan gå åt helvete, har brötat runt rätt mycket, går hur bra som helst. Om du inte jobbar i skogen är det inte så viktigt (tänk på att ju tyngre du har bak/drag ju lättare blir det fram...:-)
4. Hasplåt. Jajamensan. Är bara att köpa.
5. Traktor/väg/terrängreggat. Köp terrängreggat. Åker du dit (vilket är osannolikt) får du en tusing böter om du inte har en bra förklaring. Traktor och vägreggat kommer du att vilja köra olagligt pga hastighets och hästkraftsbegränsningar och åker du dit blir du av med körkortet, plus tveksamt med försäkringar osv...
6. Motorstorlek osv... Jag gick på Grizzly. Grannen köpte en 800, jag köpte en 450. 450 är mindre än både 550 och 800, vilket jag tycker är praktiskt. Dragmässigt är det helt oväsentligt. Busmässigt... jaa, han kan gasa upp sin på bakhjulet typ 15 cm på grusväg. I övrigt är det skitsamma om du inte köper en sportmaskin (dvs dom går som grisar längs vägen, och fortare än 60-70 blås är ganska jävle obehagligt när det svänger.... :-) Flaskhalsen är fästet, och det ska vara riktigt jäkla speciella situationer där grannen kan dra tyngre än mig (lågväxeln är grym). Det enda scenariot där motorstorleken egentligen spelar roll, i min mening, är om du tänkt köpa bandsats. Då är det 800 som gäller. Men det är ju så satans dyrt, så köp en schysst skoter istället för samma pengar, vilket är helt överlägset (om du nu inte är skogsarbetare eller har jordbruk).
7. Ny eller begagnad? Jag köpte en ny. Tänker ha den för alltid, den låga värdeminskningen gjorde att jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa en ny och finansiera den på ett enkelt sätt.
8 Snökedjor? Jaa, det ska du ha. Men köp dom på Biltema. Och har du pengabrist, så kommer du klara 99% av plogningen på året med kedjor enbart på framhjulen.
9. Förgasare vs insprutning. Helt oväsentligt. Om förgasare så har du en choke vid vänster tumme som du sällan kommer att behöva använda. Nuförtiden är det inte alls som när man körde trimmad tvåtaktsmoped.... :-)
10. Det är helt jävla king att ha en fyrhjuling.
Det var allt jag kom på. Hoppas det hjälper något.
Var i exakt samma situation för drygt ett år sedan. Här är mitt tips:
1. Håll dig till märkeshjulingar. Can-Am, Polaris, Honda, Kawasaki, Yamaha. Ta den som har bäst folk nära dig. Är dom ointresserade nu är dom det sen med.
2. Köp plogpaket (men tänk till med vinchen så det kommer att funka med plogen, det är inte självklart).
3. Se till att ha en vettig vagn, gärna med nät, eller åtminstone stopp framåt ifall du skjutsar folk eller ska köra typ löv. Ökar användbarheten enormt... obligatoriskt med vagn i min mening... bilsläpvagn går bort, se till att ha något som funkar där du tänker köra. Jag köpte en gårdsvagn med enkel axel, funkar helt suveränt. Hade jag brötat runt i riktig terräng hela dagarna hade jag köpt en timmervagn med insats, men det är overkill för mina behov.
4. Servo? Jag sket i det, mer saker som ska servas och kan gå åt helvete, har brötat runt rätt mycket, går hur bra som helst. Om du inte jobbar i skogen är det inte så viktigt (tänk på att ju tyngre du har bak/drag ju lättare blir det fram...:-)
4. Hasplåt. Jajamensan. Är bara att köpa.
5. Traktor/väg/terrängreggat. Köp terrängreggat. Åker du dit (vilket är osannolikt) får du en tusing böter om du inte har en bra förklaring. Traktor och vägreggat kommer du att vilja köra olagligt pga hastighets och hästkraftsbegränsningar och åker du dit blir du av med körkortet, plus tveksamt med försäkringar osv...
6. Motorstorlek osv... Jag gick på Grizzly. Grannen köpte en 800, jag köpte en 450. 450 är mindre än både 550 och 800, vilket jag tycker är praktiskt. Dragmässigt är det helt oväsentligt. Busmässigt... jaa, han kan gasa upp sin på bakhjulet typ 15 cm på grusväg. I övrigt är det skitsamma om du inte köper en sportmaskin (dvs dom går som grisar längs vägen, och fortare än 60-70 blås är ganska jävle obehagligt när det svänger.... :-) Flaskhalsen är fästet, och det ska vara riktigt jäkla speciella situationer där grannen kan dra tyngre än mig (lågväxeln är grym). Det enda scenariot där motorstorleken egentligen spelar roll, i min mening, är om du tänkt köpa bandsats. Då är det 800 som gäller. Men det är ju så satans dyrt, så köp en schysst skoter istället för samma pengar, vilket är helt överlägset (om du nu inte är skogsarbetare eller har jordbruk).
7. Ny eller begagnad? Jag köpte en ny. Tänker ha den för alltid, den låga värdeminskningen gjorde att jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa en ny och finansiera den på ett enkelt sätt.
8 Snökedjor? Jaa, det ska du ha. Men köp dom på Biltema. Och har du pengabrist, så kommer du klara 99% av plogningen på året med kedjor enbart på framhjulen.
9. Förgasare vs insprutning. Helt oväsentligt. Om förgasare så har du en choke vid vänster tumme som du sällan kommer att behöva använda. Nuförtiden är det inte alls som när man körde trimmad tvåtaktsmoped.... :-)
10. Det är helt jävla king att ha en fyrhjuling.
Det var allt jag kom på. Hoppas det hjälper något.