1
CF Moto / SV: Hur många är nöjda med sina CF
« skrivet: 29 december 2013 kl. 12:39:19 »
Skriver igen efter att ha ägt min CF i några månader ytterligare. Jag kör regelbundet, i snitt någon eller några timmar varannan dag.
Igår åkte vi 12 hjulingar på en lång utflykt, men mer om det längre ner.
Vad det gälller fel, jag skrev tidigare att det enda felet var tripmätaren, den är inte fixad men de skall snart göra det på första servicen.
Ylande från motorn som sker ibland, variatorrem vad jag har förstått, kommer ibland, någon gång per körning men det blir inget dåligt av det. Igår hörde jag att en med nyare suzuki också hade hört det på sin några gånger.
Att motorn bluddrar när man kör bakåt, jag har nu lärt mig att det är en standard säkerhetsfunktion som i princip alla hjulingar har, och att man kan koppla ifrån den funktionen med en knapp.
Allt fungerade i alla fall bra igår på vårt ATV-safari och det var skönt att få ytterligare ett kvitto på detta. Det är klart att man vill få ut så mycket värde som möjligt för sina pengar. Jag hade ingen aning om hur det skulle gå gentemot alla andras dyrgripar till maskiner men allt gick som på räls och det var extremt roligt att köra ett större gäng och få se vad maskinen går för, rekommenderas starkt!
Maskinerna som var med (skippar årsmodeller, alla var 2008 framåt och i princip alla var extrautrustade med grövre däck, hasplåtar, extraljus, lådor etcetera) :
# Can-Am 1000 XM R
# Polaris Sportsman XP 850 Mudhog
# Kawasaki Brute Force 750
# Arctic Cat TBX 700
# Yamaha Grizzly 700
# Suzuki LTA 750 XP
# Suzuki LTA 750 XP
# Suzuki LTA 400
# Suzuki LTA 400
# Suzuki LTA 400
# Cectek Gladiator 500
# CF Moto 500 A-2
Ingen Honda, synd! Honda är alltid bra.
Alltså, tre amerikaner, sju japaner och två kina. Vi körde bitvis över mycket svår terräng. Över stockar och stenar i uppförsbacke,
över bäckar, lerdiken, mitt i tät skog (med vindfäll), över myrer, i sand, på is och i djupsnö.
Det roliga var att alla hängde med under alla omständigheter, i mycket varierande terräng. Jag likställer absolut inte alla dessa
maskiner, då de kostar allt från 35 000kr (beg) till 160 000kr nya och har väldigt olika egenskaper.
MEN, på det stora hela så presterade ALLA dessa maskiner bra och inget väsentligt gick sönder. Några plastbitar här och där sprack
men det skedde oavsett märke. Så återigen blev jag nöjd med med min CF, den tog sig fram lika bra som de andra och inget gick sönder på flera timmars hårdkörning.
Igår åkte vi 12 hjulingar på en lång utflykt, men mer om det längre ner.
Vad det gälller fel, jag skrev tidigare att det enda felet var tripmätaren, den är inte fixad men de skall snart göra det på första servicen.
Ylande från motorn som sker ibland, variatorrem vad jag har förstått, kommer ibland, någon gång per körning men det blir inget dåligt av det. Igår hörde jag att en med nyare suzuki också hade hört det på sin några gånger.
Att motorn bluddrar när man kör bakåt, jag har nu lärt mig att det är en standard säkerhetsfunktion som i princip alla hjulingar har, och att man kan koppla ifrån den funktionen med en knapp.
Allt fungerade i alla fall bra igår på vårt ATV-safari och det var skönt att få ytterligare ett kvitto på detta. Det är klart att man vill få ut så mycket värde som möjligt för sina pengar. Jag hade ingen aning om hur det skulle gå gentemot alla andras dyrgripar till maskiner men allt gick som på räls och det var extremt roligt att köra ett större gäng och få se vad maskinen går för, rekommenderas starkt!
Maskinerna som var med (skippar årsmodeller, alla var 2008 framåt och i princip alla var extrautrustade med grövre däck, hasplåtar, extraljus, lådor etcetera) :
# Can-Am 1000 XM R
# Polaris Sportsman XP 850 Mudhog
# Kawasaki Brute Force 750
# Arctic Cat TBX 700
# Yamaha Grizzly 700
# Suzuki LTA 750 XP
# Suzuki LTA 750 XP
# Suzuki LTA 400
# Suzuki LTA 400
# Suzuki LTA 400
# Cectek Gladiator 500
# CF Moto 500 A-2
Ingen Honda, synd! Honda är alltid bra.
Alltså, tre amerikaner, sju japaner och två kina. Vi körde bitvis över mycket svår terräng. Över stockar och stenar i uppförsbacke,
över bäckar, lerdiken, mitt i tät skog (med vindfäll), över myrer, i sand, på is och i djupsnö.
Det roliga var att alla hängde med under alla omständigheter, i mycket varierande terräng. Jag likställer absolut inte alla dessa
maskiner, då de kostar allt från 35 000kr (beg) till 160 000kr nya och har väldigt olika egenskaper.
MEN, på det stora hela så presterade ALLA dessa maskiner bra och inget väsentligt gick sönder. Några plastbitar här och där sprack
men det skedde oavsett märke. Så återigen blev jag nöjd med med min CF, den tog sig fram lika bra som de andra och inget gick sönder på flera timmars hårdkörning.