ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Slacke »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Slacke

Sidor: [1]
1
Dinli / Problem med en liten Dinli 110cc Enforcer efter vintervilan..
« skrivet: 17 mars 2014 kl. 10:29:56 »
Halo alla ATV-experter!

Köpte en liten Dinli 110cc Enforcer förra året, som gick som en klocka enda fram tills den ställdes undan för vintervila i höstas.

Förra helgen tog vi fram den och gjorde i ordning den inför årets säsong, testköde lite och allt verkade fungera bra. Dock, efter ca 100m så "låste sig" något så att det blev tvärstopp på bakhjulen. Efter lite juckande så släppte "låsningen" och vi kunde rulla hem maskinen. Nu kan vi bara köra ett par meter (på väldigt låg hastighet) innan det låser sig igen. Rullar man ATVn bakåt så släpper det och man kan sedan rulla den framåt igen, men om man försöker "köra" framåt så låser något sig varje gång. Har försökt felsöka lite vad det kan bero på, och har kommit fram till att det verkar vara något i det främre vredet (kugghjulet) som låser hela kedjan. Känns inte som att det skulle vara ett problem med själva kedjan eller kugghjulen då det går utmärkt att rulla ATVn framåt med handkraft, utan problemet måste ligga inne i atuomatväxeln eller något sådant?

Någon som har någon aning om vad det kan bero på.. är det ett vanligt problem med automat-ATVer?

Ska kanske nämnas att ATV har stått utomhus hela vintern under en pressänning. Kan den vara frusen och kall på något vis? Problem med oljan?

Känns som att problemet är rent mekaniskt i alla fall..?

Edit: Lagt till en bild för att försöka förklara vad jag tror problemet handlar om.


Tack på förhand för alla indéer!



Mvh,

/S.


2
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 23:15:51 »
Citat från: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 23:10:41
Om det skulle varit så att det tagit skada utan olja i så skulle den inte gå bra på backen.

Så det bör du inte behöva vara orolig över. Men kolla olja direkt :)

Kommer undersökas på lördag.. asap.
 
Btw: Ang "tvåtaktsolja".. är det samma typ av olja som man ex.vis har i motorsågar osv? Går det att använda samma i en sån här ATV?  ???

3
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 23:06:16 »
Citat från: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 22:32:12
Bara värt att nämna, du är medveten om att det är en tvåtaktare och man behöver fylla på separat tvåtaktsolja?



Emm, de har du rätt i ja. Måste kolla om det var tvåtaktsolja i den.
 
- Vad händer om den oljn inte är på plats? Kan det vara en anledning till att den är kraftlös, eller innebär det bara att den kan "skära"?
 
 
 
Mvh,
 
/Motor-experten
 
 

4
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 22:22:16 »
Citat från: Pv544 skrivet 24 april 2013 kl. 21:47:26
Prova sök på variator på youtube så hittar du säkert lite trevliga filmer där du ser hur det fungerar.


Sen vet jag inte vilken slags koppling det är på den.


Men kort sagt så tycker du ska lämna den till försäljaren så får dom ordna till den. Man ska kunna starta i motlut....

Här är tydligen specifikationen på maskinen.
Bör den vara ett kraftpaket, in your opinion?
 
Kopplingen ser ut att vara en: CVT
 
#
Motortyp: 108 cc, luftkyld, encylindrig 2-takt
Borrning och slag: 58x79.5 mm
Effekt: 6,8 Hk/6000 varv
Vridmoment: 8,0 Nm/6000 varv
Bränslesystem: Förgasare WFZ-1B
Växlar: Automatisk (D-N-R) CVT 
Drivning: Kedja (2WD)
Hjul: Fram: 19x7-8 Bak: 18x9,5-8
Fälgtyp: Stålfälgar
LxBxH: 1476x881x957 mm
Hjulbas: 1000 mm
Vikt: 108 kg
Tankvolym: 2,2 liter (0,65 separat oljebehållare)
#

5
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 20:47:47 »
Citat från: Pv544 skrivet 24 april 2013 kl. 16:24:12
Hur långt har du till din återförsäljare?


Förstod han att maskinen inte tar sig iväg i motlut? Måste ju vara att variatorn inte greppar, antingen mot remmen eller att kopplingen slirar.


Jag hade kört tillbaks maskinen direkt, du ska ju inte behöva krångla när det är en helt ny maskin.

Halo!
 
Är väl ca 5 mil enkel resa till försäljaren.. så det blir på kärra.
 
Försökte förklara så gott jag kunde hur provturen var. Han verkade förstå precis vad jag menade, men sa att det var normalt i början då oljan i motorn va någon sorts "transport-olja" som skulle brännas bort under inkörningen. Sen skulle maskinen bli normal och "pigg". Kan han ha dragit en vals tror du, för att lugna mina nerver?
 
Vet inte vad en "variator" är för något. Är det en del av kopplingen typ?
Bakåt går maskinen som en blixt, men där har man väl bara en växel va?
Det är bara framåt som den känns väldigt trött..
Kopplingen används väl även när man backar antar jag? Då slirar den nog bara när man kör "framåt".. Mysko.
 
Vi pratar ju i alla fall 20.000 kronor, så det borde inte va en skräp-maskin känns det som.?
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 

6
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 18:17:47 »
Citat från: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 16:22:41
Skulle jag varit i dina skor skulle jag inte börjat pilla.
Är då handlaren lite dum kan han ju hävda att det är du som orsakat problemet.
Åk in med maskinen och stå på dig, låt dom provköra och ifrågasätt dom :)
Man ska inte vara dryg på nåt sätt. Men stå på dig och kräv en förklaring på problemet och hur de ska lösa det.
Du kan inte få provköra en annan likadan t.ex.?

det är en helt org. Kazuma 3vxl
Och de går riktigt bra upp till 20-30 km/t

Här är en film på vår Loncin 110cc
(Hahaha filmar bara när vi vuxna kör) ;D


Go kväll!


Har du nog helt rätt i, då vi har 3 år garanti på maskinen.


Blir de inte bättre låter det som en tripp till försäljaren..


Btw: Den 110cc på filmen, är det en automat eller manuell?

7
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 16:15:54 »
Citat från: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 15:49:53
Detta är vår 50cc
Så lite grus borde du kunna skvätta tycker jag :)
Hur är varvtalen när den ska iväg?
illvarvar den men ingen händer eller låter den belastad?



Jisses! Sånt där drag är det inte i våran 110cc kan jag säga. Den "smyger" iväg mer, och det på full gas..
 
Tycker motorn låter "illvarvad", ungefär som om när man här den i neutral-läge och gasar på.
 
Om den vore som på din film så skulle ja va mer än nöjd! Är det en vanlig 50cc eller trimmad btw?
 
- Tips på vad man kan kolla för att verifiera eventuella problem?
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 

8
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 16:11:33 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet 24 april 2013 kl. 14:58:00
Känns ju nästan som en dåligt justerad växelförare, som att den inte riktigt lägger i växeln fram som den ska, kan du inte kolla om det går justera den en aning?

Halo Rickard!
 
Hur kollar man och finjusterar man växelföraren då? Total nybörjare här som aldrig meckat 4-hjuling tidigare..
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 

9
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 15:43:34 »
Citat från: Utopiazz skrivet 24 april 2013 kl. 13:46:25
Låter nästan som något "låser" sig i växellådan när driven ligger i.

Hur funkar den på plan mark eller om man skjuter på i uppförsbacken?

Halo!
 
På plan mark är den väl lite trött första meterna (första växeln?), sen skuttar den iväg.
 
I uppförsbacke är det just i starten den inte riktigt orkar. Men med lite påskjutande i början så klarar den sig själv ganska bra sen. Tar man fart innan backen går det bra hela vägen upp..
 
En till fråga rörande en 110cc: Bör man kunna få hjulen att spinna på grus om man lutar sig framåt och bromsar med frambromsen samtidigt som man ger full gas?
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 

10
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 12:54:44 »
Halo!
 
Ingen som har upplevt något liknande själv med en sprojlans maskin?
 
Enligt firman jag köppte maskinen ifrån så var detta helt normalt. Kan det stämma?
 
Om det inte blev bättre efter nån mils "inkörning" så skulle vi återkomma, så att dom kunde kolla om något är fel på den.
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 

11
Dinli / SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 24 april 2013 kl. 08:08:36 »
Citat från: Pv544 skrivet 23 april 2013 kl. 23:44:24
Maskinen brukar bli lite piggare när den är inkörd, men det verkar ju nått knas om den inte driver riktigt framåt.
Kan du starta i uppförsbacke?


Tror inte en liten 110cc är direkt strypt, men det borde försäljaren veta.


Och välkommen förresten!  ()p

 
Go morron!
 
Enligt säljaren ska den inte vara strypt. Men försäljare är försäljare..
 
Testade att starta i liten uppförsbacke, typ 10 grader, och då stod den helt stilla.
Motorn gick för fullt, men däcken rör sig inte ur fläcken. Min känsla är att kraften på något vis inte kommer ner i däcken, typ. Brorsan fick putta igång mig..
 
Ska kanske nämnas att det är en automat, kan det ha med saken att göra?
 
Är det kopplingen som slirar för mycket kanske? Det är ju klipp i motorn när man lägger i backen och "spinner" iväg bakåt. Det är just framåt som den int vill riktigt..
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 
 
 

12
Dinli / Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
« skrivet: 23 april 2013 kl. 20:48:10 »
Halo alla glada!
 
Ny på detta forum.. så här kommer min första tråd.
 
Vi har precis köpt en ny Dinli 110 Enforcer ut till landet, för att ha lite skoj och eventuellt åka å hämta posten osv i sommar.
 
Tog första provturen med den förra helgen, och rent hastighetsmessigt kändes den nog helt ok. Dock från stillastående känns den lite "slö", inget vridmoment typ. Och på gräsmattan eller i litet uppförslut känns det som att den inte vill alls, står nästan stilla trots full gas. Motorn går mao för fullt, men däcker rör sig inte..
 
Lägger man dock i backen och trycker till med tummen så är det andra bullar. Då sticker den iväg som ett skott, fast då "bakåt". Samma gaspådrag framåt händer inte ett %#¤..
 
Ringde försäljaren för att kolla om något kunde vara fel på maskinen, men de menade på att det är normalt att den är så i början, tills man kört bort den medföljande "fabriksoljan" i motorn. Sen ska vi tydligen få en pigg liten maskin, när den är "inkörd" efter några mil..
 
- Kan det stämma? Är maskinerna lite "slöa" den första milen, innan den är typ "inkörd".. Är det normalt?
 
Maskinen var nämligen registrerad när vi köpte den, och jag har läst att just dessa maskiner levereras strypta om de är just registrerade. Vad tror ni om det?
 
- Kan man kolla på något vis om den är strypt eller ej?
 
Har kollat runt lite på Youtube osv där folk brummar runt på just denna maskin, och det man ser på filmerna är den typ av prestanda vi förväntar oss ha på vår maskinen. Men den känsla man fick vid provturen så känns det inte som samma maskin, typ..
 
- Vill gärna ta del av era erfarenheter rörande detta dilemma..
 
 
Väl mött och ha en bra kväll!
 
 
/P.
 
 

Sidor: [1]

Online just nu.

574 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 599. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info