1
ATV-Projekt / SV: Skoterledssladd för atv
« skrivet: 31 januari 2014 kl. 10:42:52 »
Där ser man
Nu den iof såld sedan några år tillbaka, byggde den i skolan och var mest ute efter tillverkandet då, därefter testade jag den några gånger för att sedan sälja bort den. Nu i efterhand skulle man säkert kunna förbättra en del och förstärka upp vinklar osv.
Ramen är byggd i 40x20 samt 40x40 profil. Osäker på vikten men man kunde ensam enkelt välta upp den sidled efter körning för att förhindra fastfrysning. Så pass lätt vikt att jag kunde provdra den men en gammal encylindrig 250cc.
En förbättring som visades behövas men aldrig blev gjord var att ha trapetsgängor på dem höj- och sänkbara delarna. Man fick veva som en tok för att höja den upp och ner (vanlig M10 gängstång). Din plan att då att ha elektriskt styrda funktioner är ju givetvis det bästa, om inte bekvämaste!
Annan förbättring som gjordes var att montera betongplattor som vikt på kladdplattan längst bak. Den ville gärna hoppa och studsa innan när det blev gropigt. Förmodligen inget problem för dig?
Skären är svetsade 90 grader. Tillverkade i 4mm vagnsplåt som skolan fick av lokalaföretag (samma plåt som malmvagnarna tillverkas i), riktigt hård plåt! Tror att den skulle motsvara vanlig 6-7mm plåt enligt läraren, var då ett helvete att borra i!
Säkerhetslåsningen gjorde jag av en M5 skruv som jag försvagade genom att slipa ner en midja. Lite svårt att förklara via text men draget (öglan) gick genom ett större rör, och hölls då fast via M5:an som löpte tvärs igenom dessa båda.
Kan ordna en ritning ifall det är otydligt. Hurvida säkerhetslösningen funkade eller inte fick jag aldrig uppleva
Tanken nu är att tillverka någon liknande modell till sommaren, fast då för ATV och grusplan.

Nu den iof såld sedan några år tillbaka, byggde den i skolan och var mest ute efter tillverkandet då, därefter testade jag den några gånger för att sedan sälja bort den. Nu i efterhand skulle man säkert kunna förbättra en del och förstärka upp vinklar osv.
Ramen är byggd i 40x20 samt 40x40 profil. Osäker på vikten men man kunde ensam enkelt välta upp den sidled efter körning för att förhindra fastfrysning. Så pass lätt vikt att jag kunde provdra den men en gammal encylindrig 250cc.
En förbättring som visades behövas men aldrig blev gjord var att ha trapetsgängor på dem höj- och sänkbara delarna. Man fick veva som en tok för att höja den upp och ner (vanlig M10 gängstång). Din plan att då att ha elektriskt styrda funktioner är ju givetvis det bästa, om inte bekvämaste!
Annan förbättring som gjordes var att montera betongplattor som vikt på kladdplattan längst bak. Den ville gärna hoppa och studsa innan när det blev gropigt. Förmodligen inget problem för dig?
Skären är svetsade 90 grader. Tillverkade i 4mm vagnsplåt som skolan fick av lokalaföretag (samma plåt som malmvagnarna tillverkas i), riktigt hård plåt! Tror att den skulle motsvara vanlig 6-7mm plåt enligt läraren, var då ett helvete att borra i!
Säkerhetslåsningen gjorde jag av en M5 skruv som jag försvagade genom att slipa ner en midja. Lite svårt att förklara via text men draget (öglan) gick genom ett större rör, och hölls då fast via M5:an som löpte tvärs igenom dessa båda.
Kan ordna en ritning ifall det är otydligt. Hurvida säkerhetslösningen funkade eller inte fick jag aldrig uppleva

Tanken nu är att tillverka någon liknande modell till sommaren, fast då för ATV och grusplan.