1
CF Moto / SV: Ny maskin
« skrivet: 14 oktober 2025 kl. 09:44:32 »
Tror du blir nöjd =)
|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 2
CF Moto / SV: Drevning A-traktor strypning cfmoto 2023/2024« skrivet: 14 oktober 2025 kl. 09:43:15 »
Svårt att säga, det beror väl på ifall strypningen går efter varvtal eller om den läser av hastighets-sensorn.
På en CF Moto Cforce 600 2021 reggad som traktor B kan jag iaf säga att den är rätt lågt växlad, den varvar ganska rejält även på högväxeln. Den är rejält stark på högväxeln och på lågväxeln, jag skulle säga att alla fyra hjulen spinner på lågväxeln långt innan motorn slutar orka, förmodligen även på högväxeln. Jag hade en Cforce 1000 2021 och den var normalt växlad, med fartspärren bortprogrammerad gick den kring 120. Den har nog med bottenvrid på lågväxeln också. 3
Arctic Cat / SV: Arctic 500 -07 manuell, diffproblem?« skrivet: 2 april 2025 kl. 08:58:17 »
Det låter ju som ett elfel när det gäller framaxeln.
Det jag kan hjälpa dig med är bakaxeln, de flesta fyrhjulingar har ingen diff bak utan det är bara en vinkelväxel. Båda hjulen driver alltid. Polaris var bland de tidigaste med "turf-läge" eller på svenska gräsmatteläge med en upplåsningsbar diff bak. TGB har också några modeller, jag tror det fanns nå'n Goes-modell också. Efter ett visst datum ändrades reglerna så att om en tillverkare vill regga en fyrhjuling som motorcykel så måste den ha diff bak, öppen eller låsbar. 4
Goes / SV: Baktände och motorn dog« skrivet: 6 mars 2025 kl. 06:54:12 »
Skönt att det var relativt enkelt!
5
CF Moto / SV: Rycker vid gaspådrag« skrivet: 25 februari 2025 kl. 16:21:31 »
Är du säker på att den är registrerad som traktor B? Det är helt andra regler för traktor A, bland annat ska de vara spärrade på 40 km/h. Inget hjälmtvång och ingen besiktning.
6
Goes / SV: Baktände och motorn dog« skrivet: 24 februari 2025 kl. 06:28:04 »
Har du provat med startkablar från ett bra batteri? Kan vara så enkelt som att batteriet har gett upp.
Får den bensin? Förgasaren kanske behöver rengöring. Efter det skulle jag nog börja fundera på om krysskilen till svänghjulet har gått sönder så att tändningen står fel. 7
Övrigt / SV: Ingen gnista Lifan 49 cc« skrivet: 17 januari 2025 kl. 08:48:34 »
Tändspole och stator är väl mina tankar.
8
Can-Am/Bombardier / SV: Kylarvätska till Can Am 650 xu+ 2022?« skrivet: 12 januari 2025 kl. 01:06:10 »
https://can-am-shop.brp.com/off-road/us/en/9779150-extended-life-pre-mixed-coolant.html
BRP kylvätska, det står på baksidan att det är etylenglykol. 9
Yamaha / SV: Vart sitter tempgivaren grizzly 450« skrivet: 9 januari 2025 kl. 03:54:05 »
Det där röret ser ut som ett av kylningsrören till variatorhuset. Det brukar vara ett bak och ett fram och det är insug och utblås. Kör du i vatten så är det bäst att fixa det där, inte så bra att få in lera och smuts till variatorerna och remmen.
Det låter ju som att det kan vara tempgivaren när fläkten funkar om du bryggar den, den borde inte vara speciellt dyr. 10
Yamaha / SV: Vart sitter tempgivaren grizzly 450« skrivet: 8 januari 2025 kl. 03:18:36 »
Känn på fläkten så att den snurrar hyfsat lätt, men gör det när maskinen är helt kall. Fläkten kan starta när som helst och jag tar inget ansvar för dina fingrar. Använd en pinne eller nå't.
Ifall den går tungt, kolla så att det inte är en massa gräs eller bös inlindat i den. Går den tungt eller om den sitter fast så har förmodligen säkringen gått också pga hög strömförbrukning. Kolla så att inte kylaren är helt igentäppt med lera eller bös, den kyler dåligt då. Var tempsensorn sitter vet jag inte, men om motorn är vätskekyld sitter den nog antingen på kylaren nå'nstans eller på motorn i närheten av termostaten. Är den oljekyld sitter nog sensorn på blocket nå'nstans i närheten av cylindern eller nå'n slang till oljekylaren. 11
Köpa en ATV / SV: ATV för lek offroad« skrivet: 5 januari 2025 kl. 20:16:16 »
Can-Am är ett ganska säkert kort så länge den är i bra skick, plus att v-twinnarna låter gött och ger bra med effekt.
CF moto är nå'nting helt annat numer jämfört med de första maskinerna. Speciellt v-twin-maskinerna och de nyare modellerna av mindre maskiner är fin-fina maskiner. Jag hade en 2015 800 EPS som tyvärr blev stulen, men det var en fin maskin. Nu har jag en 1000 EPS från 2021och det är en väldigt fin maskin. Plasten, passformen instrumenteringen och känslan i reglagen är minst lika bra som på Can-Am, Polaris, Arctic Cat och Yamaha. Jag har ägt en Polaris 500HO, en Arctic Cat 700 och en Grizzly 700 och CFen känns inte alls sämre på nå't plan. Ingenting har gått sönder på min 1000, ingenting gick sönder på min 800. Can-Am 1000R är vassare och har en bättre variatorkalibrering för lek, men jag planerar att sätta ett variatorkit på min maskin. Det ska tydligen väcka upp dem ordentligt. Som det är nu är det ett jävla bottenvrid och se'n ganska mjuk växling plus att den hade kunnat växla ner lite snabbare när det går RIKTIGT tungt. TL; DR: Köp du en dyrare maskin om du vill, men CF är bra grejer och nå'nting helt annat nuförtiden. Jag kan varmt rekommendera en begagnad Grizzly 700 eller Suzuki King Quad 750, de är i princip odödliga. EDIT: Se till att köpa en maskin med EPS, bröta i skogen är betydligt roligare med servostyrning! 12
CF Moto / SV: Ingen 4 wd« skrivet: 4 januari 2025 kl. 07:56:40 »
Kollat säkringen? Enklast först. Kolla helst med en multimeter, säkringar kan se hela ut men vara trasiga.
Kolla så att knappen funkar med en multimeter. Kolla så inga kontakter har åkt isär, kolla så att det inte är ärgat i nå'n kontakt. 844 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: kenthas Flest online idag: 909. Flest online någonsin: 2678 (22 oktober 2025 kl. 22:20:07) |
|