ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: zimba27 skrivet 16 april 2018 kl. 21:18:34
-
Centrifugalkopplingen la av .. rasslar som bara den på friläge där på h sida.. den drar hela tiden..nåt typ av haveri där inne. Garanti då maskinen endast gått 20 mil...lung körning på grus... aldrig vart i skogen o busats med.
Bara 820 twin som har denna koppling vad jag förstår???
Nån som vart med om detta??
-
Märkligt fel, är det nog mycket olja i motorn? Kopplingen är i oljebad. Det enda jag kan tänka mig om det är tillräckligt med olja i maskinen är att kopplingen blivit bränd för att maskinen har körts för sakta på högväxeln. När det går tillräckligt sakta slirar kopplingen, det är precis vad den är till för, men kör man sakta för länge så bränner man kopplingen.
-
Märkligt fel, är det nog mycket olja i motorn? Kopplingen är i oljebad. Det enda jag kan tänka mig om det är tillräckligt med olja i maskinen är att kopplingen blivit bränd för att maskinen har körts för sakta på högväxeln. När det går tillräckligt sakta slirar kopplingen, det är precis vad den är till för, men kör man sakta för länge så bränner man kopplingen.
Du skojar..!! Vad e de för konstruktion som inte tål att krypköra med!! Jag har inte kollat oljan innan jag lämnade in den men den har ju inte gått mer än 20 mil . Jag skjutsar ju barnen ibland men runt 10-15km/tim e väl minsta hastighet..ska man va tvungen att köra på lågväxel då??
Kanske va nåt fabrikationsfel på kopplingen ...eller skit olja i den. Annars går den ju grymt bra den där V-Twinnen..som dom säger är en Rotax 800 kopia. Undrar vad dom nu satt i 850 nya modellen,,sägs vara en ny motor, nån som vet?
-
Min återförsäljare såg då att allt under ca 25 kmh görs med lågväxeln. Att sitta och konstant köra med lägsta möjliga hastighet med högväxeln sliter på kopplingen och även på den primära variatorn. Detta verkar gälla i princip allt med variatorn och inte vara Cfmoto. Jag är väldigt strikt med att hålla god fart i högväxeln.
ÅF har även sagt att nya 850 är I princip nytt allt. Åtminstone nytt för Sverige. 1000 kubikarna som funnis ett litet tag i andra länder går i princip identisk design som den 850 vi får in i Sverige snart. (grrrr, jag fick veta om denna bara en vecka efter jag införskaffade min 550HO. Så nu är man "fast" med denna tills man har råd med en 850XC. Dagens i-landsproblem.)
-
Min återförsäljare såg då att allt under ca 25 kmh görs med lågväxeln. Att sitta och konstant köra med lägsta möjliga hastighet med högväxeln sliter på kopplingen och även på den primära variatorn. Detta verkar gälla i princip allt med variatorn och inte vara Cfmoto. Jag är väldigt strikt med att hålla god fart i högväxeln.
ÅF har även sagt att nya 850 är I princip nytt allt. Åtminstone nytt för Sverige. 1000 kubikarna som funnis ett litet tag i andra länder går i princip identisk design som den 850 vi får in i Sverige snart. (grrrr, jag fick veta om denna bara en vecka efter jag införskaffade min 550HO. Så nu är man "fast" med denna tills man har råd med en 850XC. Dagens i-landsproblem.)
OK förstår..nu e de inte många km totalt som de gått sakta med högvxl av dom totalt 20 milen , kan ju förstå detta om man drar lite tungt men min har aldrig dragit nåt ..enbart tomkörning.
Håller med att, om man vetat om 850:an så skulle man väntat på den...men sen kommer väl 1000 då och frågan hur stor "rullator" man behöver egentligen!
-
OK förstår..nu e de inte många km totalt som de gått sakta med högvxl av dom totalt 20 milen , kan ju förstå detta om man drar lite tungt men min har aldrig dragit nåt ..enbart tomkörning.
Håller med att, om man vetat om 850:an så skulle man väntat på den...men sen kommer väl 1000 då och frågan hur stor "rullator" man behöver egentligen!
Jo så är det förstås, mycket vill alltid ha mer så att säga! Jag har svårt att tänka mig vad jag kan behöva en 1000 kubikare till, då jag ej använder min maskin för jobb just nu. Utan bara nöje. Men är det så att man har pengarna för en 850 och 1000 ligger precis runt hörnet, då kan man nog lika gärna köra på en sådan. Men det lär nog dröja tills sen 2019 eller sommar 2020 innan det blir aktuellt med nytt köp av ATV. Har ju förtusan inte mer än 300km på min 550 och den är inte mer än 3½ vecka gammal.
-
En till kul detalj... din 820LE som bara gått runt 20 mil. Nya katalogen för 2018 kom ut nu och din modell är nedsatt i pris med ca 15.000:-
Återigen, hade man vetat om detta, så hade man nog gått på en 820LE istället för en 550HO. Men men, det är som vanligt inom teknikens värld, det man köper är "gammalt" på bara någon månad!
-
Lurad som vanligt!! >:( :tickedoff
-
Lurad som vanligt!! >:( :tickedoff
Beror på vårt man kollar förstås. Men just vid Motorbiten I Falun var skillnaden mellan 12-14k eller så. Det är rejält lockande att byta in min 550 och uppgradera till en 820LE. Nu när priset sjönk så mycket.
-
Konstigt att Motorbiten i Falun har ett så lågt pris. Dom brukar ju inte vara bland de billigaste. Har ett antal gånger frågat om priser på olika tillbehör, klart dyrast i hela Sverige. Nu sist när jag köpte ny ECU box, 2500:- dyrare än ATV huset i Göteborg. Klart man inte handlar i Falun eller tänker jag fel.
-
Konstigt att Motorbiten i Falun har ett så lågt pris. Dom brukar ju inte vara bland de billigaste. Har ett antal gånger frågat om priser på olika tillbehör, klart dyrast i hela Sverige. Nu sist när jag köpte ny ECU box, 2500:- dyrare än ATV huset i Göteborg. Klart man inte handlar i Falun eller tänker jag fel.
Priset på maskiner verkar mer eller mindre standardiserat över hela Sverige. Nu har andra ställen kommit ikapp och också satt det nya priset på en 820LE EFI Eps. Vilket nu är 84.990:-
Priser på reservdelar vet jag inget om dock. De är dock billigare på ett sätt.. Avstrypning kostade bara 995:- på Motorbiten. Detta har kostat betydligt mer på bla ATV Huset enligt lite Googlande.
Vet folk om den 820LE vi har i Sverige är V2 maskinen som jag sett även utomlands? Just V2 maskinen verkar ha den uppdaterade motorn som nu dykt upp i 850XC. (jag är dock ej helt hundra på detta)
Står det 2W91W på motorn så är det den gamla motorn.
-
Skulle va intressant att se hur denna drivlinan e uppbyggd, gissar att de direkt på vevaxeln då sitter en slungkoppling, som då driver primärvariatorn, som då alltid är i ingrepp. Är de sen då så att kopplingen slirar upp till 25km/tim innan den går i fullt grepp.De eju en konstig konstruktion jfr med snöskotern som ju har primvariatorn direkt på veven och där funkar de ju fint att krypköra. Har en Lynx 1200 4tec och där går de hur bra som helst att krypa ..ca 10-15km/tim på högväxeln utan värmeproblem.
Nån som har sprängsisser eller annat ritningsmaterial på 820 LE. Skulle va kul att syna detta.
-
Priset på maskiner verkar mer eller mindre standardiserat över hela Sverige. Nu har andra ställen kommit ikapp och också satt det nya priset på en 820LE EFI Eps. Vilket nu är 84.990:-
Priser på reservdelar vet jag inget om dock. De är dock billigare på ett sätt.. Avstrypning kostade bara 995:- på Motorbiten. Detta har kostat betydligt mer på bla ATV Huset enligt lite Googlande.
Vet folk om den 820LE vi har i Sverige är V2 maskinen som jag sett även utomlands? Just V2 maskinen verkar ha den uppdaterade motorn som nu dykt upp i 850XC. (jag är dock ej helt hundra på detta)
Står det 2W91W på motorn så är det den gamla motorn.
När jag ställde frågan var dom inte intresserade då detta enligt dom inte var tillåtet med avstrypning.
Hör iofs inte till denna tråd .
-
ska inte vara några problem att köra på högväxeln så länge du kör 10-12km/h plus. Med släp eller i terräng så är ju lågväxeln att rekommendera även för lite högre hastigheter. har själv provat på en c force 800
angående pris på 820 så ska det blivit sänkt för någon dag sen då nya 850 kommer snart
spränskisser från atv sweden på 800 ska inprencip vara identisk med 820 förutom front och bromsar vad jag vet.
-
När jag ställde frågan var dom inte intresserade då detta enligt dom inte var tillåtet med avstrypning.
Hör iofs inte till denna tråd .
Jag sa i princip direkt från början att får jag ej en avstrypt maskin, så blir det inget köp. För vem fan vill lägga 85-100k på en maskin som sedan har en motor med mer än 50-60% neddragen effekt? Totalt bortkastade pengar! På min faktura står det "OSTRYPT, ENBART KÖRNING PÅ INHÄGNAT OMRÅDE/BANA", det är så de kommer undan med det.
Eller så köper man terrängreggat och är då helt ostrypt, men istället får man inte köra någonstans överhuvudtaget. Reglerna är snurriga som fan i Sverige och i princip tvingar ärligt folk att köra smått olagligt, oavsett maskin man köper nästan. Man köper en maskin, kör som vettigt folk och följer de regler som finns i trafiken. Mer borde inte behövas.
Jag var till och med såpass laglydig att jag tog förarbevis för snöskoter OCH fyrhjuling på samma gång. Men vad får man för det? Ingenting, en licens som ej kan nyttjas på något som helst vettigt sätt. Det sa till och med vår lärare åt oss, inom de 5 första minuterna typ.
-
Med terrängregg för du köra på alla enskilda vägar "gul skylt med röd kant" så jo man får köra på väldigt många vägar :)
-
Med terrängregg för du köra på alla enskilda vägar "gul skylt med röd kant" så jo man får köra på väldigt många vägar :)
Jo, men det är ju ändå så att man måste ta sig till dessa vägar och då i snigelfart för att inte bryta mot lagen. Helst vill jag kunna kanske ta ATVn genom staden bara för att det är kul att cruisa runt, eller kunna åka till macken och tanka utan att behöva vara nojig och kolla efter polisen. Min far kör dock terrängreggat och har runt 300 timmar/7000 km på sin Grizzly 700 och kör precis som han själv känner för. Visst är det väl så att om man inte totalt buskör så ska väl terrängreggat gå bra för det mesta det med egentligen.
-
Är verkligen CF Moto 820 värt pengarna? Ser att 850 kostar från 104000 kr traktorreggad.
-
Är verkligen CF Moto 820 värt pengarna? Ser att 850 kostar från 104000 kr traktorreggad.
Jag gav drygt 90 för min T3 då sommaren 2017 (820LE) och jag tycker nog att den e bra om den bara skulle hålla ihop, hade elproblem med den först 3ggr på verkstan innan man bytte tankarmaturen och nu centrifugalkopplingen som havererat. Jag gillar motorn som e acc snabb och fjädringen som funkar bra...kanske pga den långa hjulbasen , stadig o smidig på vägen vid högre hastigheter. MEN fanstyget måste ju hålla ihop!
-
Min återförsäljare såg då att allt under ca 25 kmh görs med lågväxeln. Att sitta och konstant köra med lägsta möjliga hastighet med högväxeln sliter på kopplingen och även på den primära variatorn. Detta verkar gälla i princip allt med variatorn och inte vara Cfmoto. Jag är väldigt strikt med att hålla god fart i högväxeln.
Nu blir det väl liv så klart... men alltså seriöst......
Jag skriver inte bara till dig nu, tog bara detta citat då det är mest där jag reagerar.
Självklart kan varje tillverkare ange egna regler för hur deras prylar skall användas, men jag vet INGEN som har dessa krav.
CF känner jag inte till.
Lågväxel används vid belastning och i terräng, annars har jag alltid kört på hög.
Har kört en hel del på högväxel i terräng också... och med släp... hade stort skåpsläp förr, typ husvagn... körde i 90 med detta efter Renegaden... gick fint.
(att bromsa eller hålla koll bakåt var dock en annan sak)
Att alltid köra på låg om man är under 25 känns himla jobbigt, för man måste väl även på dessa stanna till stillastående för att sen lägga i hög?
Nänä, det skulle jag aldrig acceptera.
Klart man skall kunna köra på hög redan från början vid normal (egen) belastning!
Kollar man rent affärsstrategiskt så har flera undersökningar visat att de allra nöjdaste kunderna får man om man bemöter dem väl vid garantiärenden, ger dem snabb och bra service och framför allt löser problemen.
För de kunder som haft garantiärenden och fått hjälp är alltså MER nöjda än de som inte ens haft några ärenden alls.
Lite märkligt kan tyckas, men så är det generellt.
Och här verkar CF ha hittat sin nisch.
Kunderna är ofta rätt nöjda, trots massa krångel och kladd... de återkommer och köper andra versioner, vilka de även med dessa åker in på garantiåtgärder med.
Personligen hatar jag allt vad återkallelser och garantiärenden och verkstadsbesök heter.
Men bevisligen är jag lite udda.
Att åka in för service och att det då fixas till diverse grejer enligt nån intern bulletin är en sak, men att få stillestånd...ojoj... nänä!
:knupple:
-
Vad är det som säger att folk på egen vilja väljer att ta krångel och sånt, och sedan fortsätter köpa samma märke? Ingen attityd jag riktigt sett. Självklart skriver folk mestadels om problem på forum, är man nöjd med sitt inköp så är man nog ute och åker och inte skriver om saken här. Men visst, jag kan väl ändå förstå att det finns dom som sparar 30-40k på maskinen i sig gentemot annat märke, men sedan låter garantin göra sitt. Är väl inte helt omöjligt.
Detta var sedan inget "krav", utan en rekommendation. Hur man sen kör sin maskin är upp till var och en. Men att det är dumt att krypköra i högväxeln är nåt jag läst på otal forum för en mängd olika märken och då inte bara CFMoto. Och sen har ju majoriteten av maskinerna en slirkoppling i sig, vilket innebär att man då vill att den nyper helt när man kör. Att dom drog till med 25kmh som gränsen lät lite högt, men upp till 20kmh kör iaf jag på lågväxeln.
För mig verkar ekvation enkel. Lågväxel för terrängkörning i låg fart, krypkörnin och när man drar tungt. Högväxel för transport längre sträckor i hög fart. Men självklart stannar man inte HELA tiden och byter växel, utan man kompromissar förstås lite då och då.
-
Ja de va ju jag som startade detta här då min maskin efter 20 mil rasade centrifugalkopplingen, men jag har inget emot att åka till reklamationsverkstan några ggr under garantitiden då maskinen som fungerande är grymt trevlig. Och då priset är 30-40 tusen under märkesmaskiner så är de ok.
MEN är de sen så att de efter garantitiden fortsätter att djävlas med saker som går sönder ...vid normalt bruk då ger jag ju upp och köper annat märke.
Vad kan man tänka sej för miltal..på en cf 800 innan den börjar bli utsliten??
minst 500 mil skulle jag säga eller 5-10 års bruk.
Reklamationskostnader e ju förrödande för en tillverkare i längden...man kan ta lite kost första modellen för att få ordning på kvaliteten men sen ...då ska de fungera.
Tackar för ordet!
-
Går den sönder flera gånger under garantitiden som kommer den garanterat gå sönder mer efter garantitiden då maskinen blir mer och mer sliten så ett tips är att byta maskin innan ()p
-
Jag skrev som sagt inte ett svar till just WD, bara tog ett citat för att härleda ett exempel... så försvarstal och förklaringar behövs inte.
Nu svarar jag dock på två delar ur inlägget:
Vad är det som säger att folk på egen vilja väljer att ta krångel och sånt, och sedan fortsätter köpa samma märke?
Internationella undersökningar gällande kundnöjdhet säger detta.
Något specifikt från just ATV-branschen har jag inte läst eller hört talas om, men väl om motorbranschen i övrigt, och det har som sagt visat sig att de helt utan återbesök för garantiarbeten är nöjda.
Men att de MED återbesök där saker fixats är ÄNNU mer nöjda.
...vilket ju var lite förvånande... och mitt ärende.
...Men att det är dumt att krypköra i högväxeln är nåt jag läst på otal forum för en mängd olika märken och då inte bara CFMoto.
20-25 km/h är inte vad jag kallar krypköra.
Är man ute och tex stängslar och kör en knapp gångfart två meter i taget... DET är att krypköra.
25 är ju tex maxhastigheten för moped klass II och de nu så populära elcyklarna... och SÅ sakta är det ju inte.
Till TS så hoppas jag saken löser sig och aldrig mer återkommer, personligen anser jag att får man ETT fel under de fem första åren (och typ 500 mil) på en ATV så är gränsen nådd, därefter är det skräp.
Alltför många tål alltför mycket, ATV-branschen har självsanerats en hel del, men tyvärr återstår en del...
Saker SKALL funka!
-
Jag kan gå med på att krypkörning inte är att köra i 25kmh, utan jag menar väl mer att lågväxeln används upp till den punkten som mest. Väl uppe i 25kmh tycker jag maskinen varvar lite väl mycket och det är dags för nästa växel. Men folk får förstås köra sina maskiner som de vill, uppenbarligen så gick inte 10-15kmh med högväxeln alls bra för TS, så min återförsäljares rekommendationer verkar vettiga och värda att hålla sig till.
I en perfekt värld hade allt bara funkat, visst.
Att inte få ett enda fel på sin ATV på 5 år känns osannolikt tycker jag. Oavsett märke kan du få problem. Min fars Yamaha är runt 2½ år gammal och har gått mer eller mindre felfritt, tills nu. Hans 4wd/2wd brytare eller givare vid diffen är glapp och diffen går i och ur av sig själv lite då och då. Man hör hur den skiftar lite ibland när maskinen står stilla. Tänk sen att den skiftar när något hjul slirar. Då säger det nog bara KRAS om den mekanismen. Är Yamaha Grizzly då skräp? Inte alls, detta kan hända vilka modeller som helst. Dock lär jag nämna att denna används flitigt, ca 300 timmar och 700 mil på denna på 2½ år. Men jämfört med att t.ex. en kopplig givit vika efter 20 mil, så är detta snudd på en skitsak. Hade min CFMoto presterat så väl under åren, så hade jag varit nöjd. Men det märks, har bara 35 mil på min hittils och första servicen gjord. So far so good.
-
Sen det här med valet av maskin. CFMoto är ju inget man bara höftat till med utan det baseras på recensioner och liknande man sett på nätet, där de säger att CFMoto blivit mycket bättre med tiden och börjar konkurrera på riktigt med dyrare märken numera. Sen får man otroligt mycker för pengarna. Min far tyckte jag skulle satsa på en bar Kodiak 450 från Yamaha. Men den kostar med traktorregistrering runt 92.000:-
Min CForce 550HO med Traktor A registrering gick för mig på 81.000:- och då hade ÅF gett mig en bra rabatt för 520L som jag först ville ha ej fanns i lager, men de hade en 550HO kvar. Egentligen hade maskinen kostat närmre 86.000:-
Jämfört med ovanstående Yamaha, så har min maskin en hel del som den inte har: Aluminiumfälgar, diff-lock fram, power-steering (kostar 10.000:- extra på Yamahan...), tvåsitsig, lång modell, hasplåt, brukspaktet som innehåller Symtec hand och tumvärme, packlåda bak på 90L, plogfäste och plog, starkare motor, ostsrypt, tuta, blinkers etc.
Fallerar någon del av drivlinan efter att garantin upphört, medans Yamahan puttrar på, så har man förstås inte tjänat något. Men det återstår att se. Kanske man gjorde rätt val, kanske inte?
Fast när väl garantin är slut, så har nog jag redan uppgraderat till en 800cc modell ändå av samma eller annat märke.
-
Märkligt fel, är det nog mycket olja i motorn? Kopplingen är i oljebad. Det enda jag kan tänka mig om det är tillräckligt med olja i maskinen är att kopplingen blivit bränd för att maskinen har körts för sakta på högväxeln. När det går tillräckligt sakta slirar kopplingen, det är precis vad den är till för, men kör man sakta för länge så bränner man kopplingen.
Nu har dom demonterat maskinen och de va ett lager bakom centifugalkopplingen som havererat, nytt lager monterat och de havererade de med efter några mil, nu fick jag en lånemaskin för nu måste detta utredas.
Centrifigalkopplingen ser inte alls sliten ut så de där med sakta körning verkar inte alls ha tagit stryk på kopplingen min. detta lagret e ju ett special som bara kan snurra åt ett håll och bromsar åt andra hållet. Måste va ett smörjproblem, har vart på verkstan nu 4 veckor.