ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: NH83 skrivet 11 juli 2016 kl. 12:00:09
-
Tjena!
Är i planerna att köpa min första ATV efter jag blev förtrollad i fordonet i samband med ett företagsevent.
Har dock lite grundläggande frågor och funderingar och ni får gärna flika in med annat gott och vettigt.
- Vad är alternativen?
Är ute efter att lägga runt 30tkr-40tkr för ett väggregat fordon.
Ett fordon som kommer framföras på asfalt, helgåka med vännerna som har MCs. Mer snabbt och kul än praktiskt och bekvämt, dock så ligger pålitlighet och kvalitet varmt om hjärtat.
Har snappat upp märkerna SMC (Wildcat), Adly (542RR), Kymco, SYM när jag läst runt i forumet.
- Försäkring, riktmärke för vad det kan kosta?
Jag är 34 år, inga tidigare olyckor, bor i Solna, Stockholm och har tillgång till gemensamt garage med MC-platser.
- Vilka försäkringsbolag brukar generellt ha förmånliga upplägg?
- Hur ofta ska de servas?
Vill gärna få en känsla när man kollar annonser för vad som är en "väl" använd maskin och vad som är en pärla.
Inom bilvärlden pratar man generellt om 1500mil/år som normalt, vad är motsvarigheten bland ATVs? Sett att vissa skriver antal använda timmar också.
- "Bra" serviceverkstäder i Stockholm?
- Vad kostar i snitt en service?
- Övrigt jag kan ha glömt beröra?
Tack för din tid och hjälp och känn dig inte tvungen att svara på alla frågor bara för att du kanske är expert på en punkt :).
/NH
-
En fyr hjuling är inte bilig att äga. Dyr försäkring, ska serveras ofta, hög bränsleförbrukning. Dyr i inköp när winchar och kasplåt riktiga däck ,snöplog mm.
Man får prioritera :headbang:
-
Visst får man prioritera men har man intresset så är det värt det. Brukar vara serviceintervaller på 25 50 och 100 timmar imellan beroende lite på vad du köper.
-
En fyr hjuling är inte bilig att äga. Dyr försäkring, ska serveras ofta, hög bränsleförbrukning. Dyr i inköp när winchar och kasplåt riktiga däck ,snöplog mm.
Man får prioritera :headbang:
Tack för svar :).
Jag är ute efter ett fordon som ska ta mig mellan jobb och hem (1-2mil enkel resa) med en och annan citykörning också. För att inte glömma landsvägen.
Det kommer inte bli skogsarbete eller plogade :).
-
Visst får man prioritera men har man intresset så är det värt det. Brukar vara serviceintervaller på 25 50 och 100 timmar imellan beroende lite på vad du köper.
Suveränt, vad skulle du uppskatta är normalt användande per år, 25-50h?
-
Låter som du ska ha en quad och där brukar dom flesta serva med 100 mils intervall.
Pålitlighet och kvalité låg varmt om hjärtat såg jag och då ska du titta på yamaha Raptor ()p
-
Låter som du ska ha en quad och där brukar dom flesta serva med 100 mils intervall.
Pålitlighet och kvalité låg varmt om hjärtat såg jag och då ska du titta på yamaha Raptor ()p
Tack för tipset!
Jo, quad heter det nog som jag är ute efter, just börjat lära mig skillnaden på fordonstermerna ;).
Har sneglat en del på Raptor men tycker de drar iväg i pris rätt fort.
Har läst någonstans att drevet kan slitas rätt mycket med landsvägskörning men det kanske gäller mer på ATVs/4×4 än på Quads?
-
Slits inte mer vid körning på asfalt, snarare mindre när det inte är grus mm som lägger sig på kedjan
-
Raptor utan tvekan då. En som jobbar på bilbesiktningen där jag brukar besiktiga pendlar med en Raptor 700 som i dagsläget gått ca 3500 mil.
-
Slits inte mer vid körning på asfalt, snarare mindre när det inte är grus mm som lägger sig på kedjan
Ok, so far so good :).
Kommer köra en hel del landsväg på helgerna och definitivt till och från jobbet (90 km/h) när vädret tillåter.
Polaren som bestämt vill att jag ska skaffa MC pratar om variatorskivor som kommer ta stryk och gå sönder med anledning av pendlandet (konstant fart över en längre tid).
Något som ni kan upplysa om?
-
Din polare har fel, då skulle alla scooters pajja med. 80% av alla tvåhjulingar sålda i Italien är scooters, och de verkar funka bra. :)
-
Ok, so far so good :).
Kommer köra en hel del landsväg på helgerna och definitivt till och från jobbet (90 km/h) när vädret tillåter.
Polaren som bestämt vill att jag ska skaffa MC pratar om variatorskivor som kommer ta stryk och gå sönder med anledning av pendlandet (konstant fart över en längre tid).
Något som ni kan upplysa om?
En 4x4 med diff bak får man serva ofta om man pressar asvalt.
Typ smörja kardan varannan eller varje körning, diffolja typ 25h.
Med quad har du inget sånt. Smörja kedja,tanka och byta olja en gång om året.
Ska du ligga 90+ så är det 700cc som gäller quadväg, 1000cc 4x4
-
En 4x4 med diff bak får man serva ofta om man pressar asvalt.
Typ smörja kardan varannan eller varje körning, diffolja typ 25h.
Med quad har du inget sånt. Smörja kedja,tanka och byta olja en gång om året.
Ska du ligga 90+ så är det 700cc som gäller quadväg, 1000cc 4x4
Det med att smörja kardanen, min kardan den har inte knutkors utan ser mer ut som typ en drivaxel samt så verkar den inte ha någon yttre splines eller så att smörja. Eller missar jag något? *lite orolig nu*
-
Det med att smörja kardanen, min kardan den har inte knutkors utan ser mer ut som typ en drivaxel samt så verkar den inte ha någon yttre splines eller så att smörja. Eller missar jag något? *lite orolig nu*
att smörja knutkors slutade man ju för lääääänge sen på bilar. och tvivlar på att våra hjulingar har fettnipplar som det ska fettas i på knutkorsen, om än jag nu inte tittat efter några nipplar där. har då aldrig hört talas om det, däremot så skadar det ju inte att trycka i fett i hjulupphängningar mm nån gång då och då, men även där slarvar jag, och de enda som kan hända är ju att bussningarna slits ut snabbare, är ju inte direkt samma som att smörja glidytor/bussningar där det bara är tapparna och stål/mässings bussningar.
däremot byta olja i "bakdiffen" ska man ju göra då och då förstås.
kör du på, tror inte något kommer hända ()p
-
På canam är det 2 nipplar i korsen bak
-
att smörja knutkors slutade man ju för lääääänge sen på bilar. och tvivlar på att våra hjulingar har fettnipplar som det ska fettas i på knutkorsen, om än jag nu inte tittat efter några nipplar där. har då aldrig hört talas om det, däremot så skadar det ju inte att trycka i fett i hjulupphängningar mm nån gång då och då, men även där slarvar jag, och de enda som kan hända är ju att bussningarna slits ut snabbare, är ju inte direkt samma som att smörja glidytor/bussningar där det bara är tapparna och stål/mässings bussningar.
däremot byta olja i "bakdiffen" ska man ju göra då och då förstås.
kör du på, tror inte något kommer hända ()p
Ska smörjas även på polaris ()p
-
Jag har fettnipplar på de två leder bak på varje sida till yttre bärmarmslagring. Inget annat.
-
Jag har fettnipplar på de två leder bak på varje sida till yttre bärmarmslagring. Inget annat.
Tur att kgk har så billiga reservdelar 8)
-
Tur att kgk har så billiga reservdelar 8)
KGK borde rektum penetreras av en Hisun drivaxel!! :tickedoff
-
Ska smörjas även på polaris ()p
efter jag skrev förra inlägget så var jag ut en snabbis och kollade. men jag såg ingen nippel på främre knutkorset. men ska jag vara ärlig så tittade jag inte så noga ändå, så kan hända att jag lik förbannat missade den ()p
-
Tack alla för er input på saker och ting, väldigt uppskattat och lugnande för en novis ()p
Nu detta rörande försäkringar...
Låt säga att jag köper en vägreggad Yamaha 700 eller en Adlys 542RR (gillar hur de ser ut nämligen).
Vad brukar en försäkring gå på per månad och finns det något försäkringsbolag ni kan rekommendera som är bra och relativt förmånligt?
-
Personligen tycker jag atv/quad har omotiverat dyr försäkring. Kolla med det bolag där du har bil, boende etc. och se om du kan få nån rabatt. Jag fick lägst hos Folksam, dock ändå ca 3200kr/år för hel.
-
Tack alla för er input på saker och ting, väldigt uppskattat och lugnande för en novis ()p
Nu detta rörande försäkringar...
Låt säga att jag köper en vägreggad Yamaha 700 eller en Adlys 542RR (gillar hur de ser ut nämligen).
Vad brukar en försäkring gå på per månad och finns det något försäkringsbolag ni kan rekommendera som är bra och relativt förmånligt?
Har länsförsäkringar och snittat 3000/helår.
Ställer av på vintern då går garageförsäkringen på 9:- månad.
-
Har länsförsäkringar och snittat 3000/helår.
Ställer av på vintern då går garageförsäkringen på 9:- månad.
Dunder, har LF på hemmet och bilen.
Antar du kör helförsäkring och MC smart då?
Jag har fortfarande inte fått svar från de på den offertförfrågan som skickades i fredags...
Tack också till Jupiter för ditt svar, då har jag en hyfsad känsla för priset.
Öppen fråga igen, men om underhåll och service.
Först, har quads serviceböcker likt bilar :p?
Sen kommer jag inte ha alltför mycket tid att skruva och serva quaden själv. Finns det någon firma i Stockholm som ni känner till att man kan lämna in quaden till alt. undvika att lämna in den till :).
-
Dunder, har LF på hemmet och bilen.
Antar du kör helförsäkring och MC smart då?
Jag har fortfarande inte fått svar från de på den offertförfrågan som skickades i fredags...
Tack också till Jupiter för ditt svar, då har jag en hyfsad känsla för priset.
Öppen fråga igen, men om underhåll och service.
Först, har quads serviceböcker likt bilar :p?
Sen kommer jag inte ha alltför mycket tid att skruva och serva quaden själv. Finns det någon firma i Stockholm som ni känner till att man kan lämna in quaden till alt. undvika att lämna in den till :).
Tex Raptor 700 är skitenkel att serva, både oljebyte och ventiljustering löser du lätt.
Billigare hojjar har chims och inte ställskruv och då blir det omständigt
-
Tex Raptor 700 är skitenkel att serva, både oljebyte och ventiljustering löser du lätt.
Billigare hojjar har chims och inte ställskruv och då blir det omständigt
Ok ()p
Lutar allt mer åt en Raptor 700 med tanke på att den verkar vara väl anpassad för mitt pendlarbehov och nöjeskörning och enkel att ta hand om.
Det här med serviceböcker kanske inte finns på quads då, får jag hoppas på sparad dokumentation från tidigare ägare.
Är en Adly 542RR något att ha?
-
Tex Raptor 700 är skitenkel att serva, både oljebyte och ventiljustering löser du lätt.
Billigare hojjar har chims och inte ställskruv och då blir det omständigt
Brukar vara tvärtom på mc, billigare med skruv. Chims brukar hålla justeringen bättre och min erfarenhet säger dagens hårda material sällan gör att ventilerna behöver mer än en justering om någon efter inkörning. Hisun har skruv, exklusiv alltså. ()p
-
Yamaha Raptor 700 tycks flera av er tala gott om och jag gillar dess utseende så det bådar för ett verkligt alternativ.
Hur är det med alternativen av den sortens quad?
Jag gillar även hur Adly 542RR ser ut, mäter den sig bra med Yamaha? Andra märken?
-
Nu har jag själv ingen erfarenhet av någon av de två du nämner, men Raptorn är nog nr1 vad gäller vägquad, rejäl, pålitlig, kvalitet samt stort tillbehörsutbud. Adlyn är iof säkert helt ok med, dock nog effektsvagare än Raptor 700. Finns ju Can-Am DS450 med som är en riktig värsting i sin kubikklass.
-
Nu har jag själv ingen erfarenhet av någon av de två du nämner, men Raptorn är nog nr1 vad gäller vägquad, rejäl, pålitlig, kvalitet samt stort tillbehörsutbud. Adlyn är iof säkert helt ok med, dock nog effektsvagare än Raptor 700. Finns ju Can-Am DS450 med som är en riktig värsting i sin kubikklass.
Topps, bra input ()p.
Kommer med stor sannolikhet köpa en efter sommaren eller ska man kanske vänta tills inför nästa sommar?
Överanalytisk fundering, men det känns som om quad utbudet skulle vara störst de perioderna när säsongen passerat alt. ska börja.
-
Varför vänta? Dessa fordon kör man med året runt till skillnad från tvåhjulingar. Köp om du hittar rätt maskin, dock inte första bästa skrot.
-
Topps, bra input ()p.
Kommer med stor sannolikhet köpa en efter sommaren eller ska man kanske vänta tills inför nästa sommar?
Överanalytisk fundering, men det känns som om quad utbudet skulle vara störst de perioderna när säsongen passerat alt. ska börja.
Priserna följer iallafall säsongen, en sak som är säker!
-
Varför vänta? Dessa fordon kör man med året runt till skillnad från tvåhjulingar. Köp om du hittar rätt maskin, dock inte första bästa skrot.
sant... men iaf jag körde mycket mindre på vintern, men mest för att det var svårt att hitta lösningar på imma under -10 (och det är kallare än så större delen av vintern här) pin-lock funkar ett tag bästa lösningen jag testat hittills. crosshjälmen vart aldeles för kall och googlesarna imma igen om man var in nån stans och gick ut igen även efter att ha använt imduk.
Men helt klart kul att köra i snö :)
-
Jag är 14 år gammal och vi ska skaffa ett sommarställe och har då kollat på en ATV. Vad borde jag skaffa? Ny eller begagnad? Hur många kubik? Osv.
Har själv kollat ut 2005-2008 Yamaha raptor 450, vad tror ni om den?
-
sant... men iaf jag körde mycket mindre på vintern, men mest för att det var svårt att hitta lösningar på imma under -10 (och det är kallare än så större delen av vintern här) pin-lock funkar ett tag bästa lösningen jag testat hittills. crosshjälmen vart aldeles för kall och googlesarna imma igen om man var in nån stans och gick ut igen även efter att ha använt imduk.
Men helt klart kul att köra i snö :)
Kom på att det nog var mest atv jag relaterade till, quad kanske mer körs som mc. :)
-
Jag är 14 år gammal och vi ska skaffa ett sommarställe och har då kollat på en ATV. Vad borde jag skaffa? Ny eller begagnad? Hur många kubik? Osv.
Har själv kollat ut 2005-2008 Yamaha raptor 450, vad tror ni om den?
Det finns ingen raptor 450, yfz kanske du tänker på?
-
Det finns ingen raptor 450, yfz kanske du tänker på?
Ja den menade jag, nån som har en/haft en?
-
Ja den menade jag, nån som har en/haft en?
Finns ingen back på den och kräver tätare servisar än 350 eller 700. Rätta mig om jag har fel.
-
Finns ingen back på den och kräver tätare servisar än 350 eller 700. Rätta mig om jag har fel.
350 passar min budget. Vad är skillnaden mellan 350 och 700?
-
Haft 2 yfz och 2 raptor 700, yfz är för crossbanan och Raptorn för grussprut.
350 blir ju bra mycket slöare men annars är det en fin maskin
-
Ni glömmer väl inte Can-Am DS450? Läcker maskin.
-
Ok ()p
Lutar allt mer åt en Raptor 700 med tanke på att den verkar vara väl anpassad för mitt pendlarbehov och nöjeskörning och enkel att ta hand om.
Det här med serviceböcker kanske inte finns på quads då, får jag hoppas på sparad dokumentation från tidigare ägare.
Är en Adly 542RR något att ha?
Jag vill backa lite i frågeställningarna här...
Du vill köra ihop med kompisar som åker mc skriver du.
Att köra landsväg i 90-100 med en quad typ Raptor 700, SMC500 eller Adly osv är inga problem.
Det går fint att pendla och alla quads från 450 och uppåt har ungefär samma effekt i original, dvs 40-45 häst.
Det är alltså inte så stor skillnad dessa maskiner emellan som man ibland kan förvillas att tro.
Inte på asfalt och inte i original.
...gällande prestanda.
Men skall du åka med kompisarna så kolla i vilken hastighet de generellt marschar, för fyrhjulingar blir lätt jobbiga att åka i motorvägsfart även om de oftast faktiskt klarar det.
Flertalet toppar 120-130 men då är det som sagt topp... och det är ingen stabil och bekväm framfart.
Visst kan man åka så kortare sträckor men inget man plågar sig med i mil efter mig.
Åker ni skyltad fart och undviker gröna vägar (E4, E6 osv) så funkar det dock.
Ta och asa dig iväg till nån återförsäljare och provkör, ser att du håller till i Stockholm och strax söder därom ligger ju Four by Four (Södertälje) och de kan säkert starta upp nåt lämpligt till dig.
-
Jag vill backa lite i frågeställningarna här...
Du vill köra ihop med kompisar som åker mc skriver du.
Att köra landsväg i 90-100 med en quad typ Raptor 700, SMC500 eller Adly osv är inga problem.
Det går fint att pendla och alla quads från 450 och uppåt har ungefär samma effekt i original, dvs 40-45 häst.
Det är alltså inte så stor skillnad dessa maskiner emellan som man ibland kan förvillas att tro.
Inte på asfalt och inte i original.
...gällande prestanda.
Men skall du åka med kompisarna så kolla i vilken hastighet de generellt marschar, för fyrhjulingar blir lätt jobbiga att åka i motorvägsfart även om de oftast faktiskt klarar det.
Flertalet toppar 120-130 men då är det som sagt topp... och det är ingen stabil och bekväm framfart.
Visst kan man åka så kortare sträckor men inget man plågar sig med i mil efter mig.
Åker ni skyltad fart och undviker gröna vägar (E4, E6 osv) så funkar det dock.
Ta och asa dig iväg till nån återförsäljare och provkör, ser att du håller till i Stockholm och strax söder därom ligger ju Four by Four (Södertälje) och de kan säkert starta upp nåt lämpligt till dig.
Tack för input och reflektioner ()p.
Polarna kommer mest hålla sig till landsvägar där vägarna slingrar sig mer än vad de sträcker sig på längden, mao glid>fart.
Kommer inte bli mycket (om något) körande på motorvägen då jag har bilen för det och detta ska i först och främst vara en nöjesmaskin :).
Ska definitivt göra som du förslår med att ta en provtur hos four by four.
Jag har inte bråttom med mitt inköp och är mer mån att hitta rätt åk (mil, ägare och skick) än en något "nu nu nu". Får helt enkelt se om jag Slår till efter sommaren eller t.om innan nästa sommarsäsong.
Som en sidnot måste jag ge en stor eloge till forumet och användarna för god vägledning och grym input för en den nybörjare som jag nu är, tack!
-
Polarna kommer mest hålla sig till landsvägar där vägarna slingrar sig mer än vad de sträcker sig på längden, mao glid>fart.
Just detta skiljer sig rätt radikalt emellan olika personer, mc-typer osv...
Personligen har jag svårt att åka i 70 på små slingrande 70-vägar med mc, blir oftast runt eller något över 100.
...och ibland blir man där omkörd så det dammar av nån i 150-200 på sporthoj... samtidigt som man själv ibland kommer ifatt glidarhojar som åker i kanske 60-70.
Därav min fråga.
Gällande service så har väl de flesta fyrhjulingar servicehäfte, när jag åkte Raptor 700 så hade tex den det.
Den hade 240 mils intervall på olja mm, men åker man uppdrevat på asfalt så kan man med lätthet dra ut på det lite.
3-400 mil är absolut inga problem.
-
Just detta skiljer sig rätt radikalt emellan olika personer, mc-typer osv...
Personligen har jag svårt att åka i 70 på små slingrande 70-vägar med mc, blir oftast runt eller något över 100.
...och ibland blir man där omkörd så det dammar av nån i 150-200 på sporthoj... samtidigt som man själv ibland kommer ifatt glidarhojar som åker i kanske 60-70.
Därav min fråga.
Gällande service så har väl de flesta fyrhjulingar servicehäfte, när jag åkte Raptor 700 så hade tex den det.
Den hade 240 mils intervall på olja mm, men åker man uppdrevat på asfalt så kan man med lätthet dra ut på det lite.
3-400 mil är absolut inga problem.
Visst är det så, har ju vännerna med sporthojar som göra landsvägarna till deras lekstuga och sen den andra mer lämpade gruppen av "HD-glidare" som också är det tilltänkta sällskapet.
Sen ska jag ju självklart åka en del själv här och var.
Gott! Iom inget tidigare svar så började jag tro att det inte fanns någon samlingsplats för servicedokumentation :).
Är överlag rätt trygg med den information jag fått i denna tråd och har nu en bra bild av vad jag ska ha. Nästa steg blir väl att skumma köp-guider för vad specifikt bör kolla efter vid beg. köp av ex. en Raptor 700, slitage, läckage mm.
Blir nog också dags att skumma lite info om mc-ställ och tillbehör, tveksamt om crossgrejerna från -95 passar ;).
-
Har du funnit någon raptor? Sitter i samma sits nämligen:)