ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Smirrkoff skrivet 8 mars 2015 kl. 13:06:27

Titel: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Smirrkoff skrivet 8 mars 2015 kl. 13:06:27
Hej!

Sitter och tänker lite på hur man ska göra med själva registreringen av en ny ATV. Om den ska vara vägreggad, terrängreggad, traktorreggad. Har försökt söka efter lite info kring detta men hittar inte så mycket.

Tanken är att när det väl är dags för ett inköp av en atv så är min tanke att grabben och jag tex ska kunna fara ut, lasta på fiskeutrustningen och åka ut någonstans och fiska, ta en åktur i skogen och grilla osv samt att man själv ska väl kunna köra lite på egen hand och få leka av sig lite samt ploga. Men framförallt att grabben ska kunna åka med ut.

Den utbildning som jag endast saknar är då terrängutbildningen. Hur har ni tänkt kring reggningen av atv:n ni har valt att köpa?  Vad jag har märkt av är att man inte kan regga hur somhelst, har man hittat en modell man kan tänka sig, så står det och faller på reggningen.

Är lite småintresserad av Yamahas Grizzly 700 eps, den känns rätt säker att använda, varit inne på Arctic Cats modeller XR 700? också. Suzuki, Honda, Can am lockar inte så värst. Nog för att det är fina modeller men de tilltalar mig inte så mycket. Vad finns det mer att kika på? Lite skeptisk till kina,taiwan maskinerna fortfarande.

Sen när man väl valt modell, det är ju för och nackdelar med alternativen kring reggningen,  just nu känns det som att man mer eller mindre kommer att åka direkt ifrån bostad och ut i skog och mark. Visst kommer man kunna lasta upp på kärra om det är så men. Är lite ute efter smidigheten.

Man kommer nog inte att sitta och nöta asfalt en större tid och det kan väl vara skönt då att slippa och behöva besikta fordonet? 

Känns ju mer man tänker på de olika alternativen, ju mer trasslar man in sig i det.

Hur har ni tänkt kring reggningen och er användning av atv:n?  Kör ni på små grusvägar bara, kör ni ifrån bostad och ut i mark? Har ni terrängreggat och utbildning?... Rätt vilsen i detta träsk som ni säkert har listat ut.

Det blir väl så att man kommer att ansluta till andra som kör så man själv får lite egen tid till något man själv gillar också.

Man vill ju få det lite som man själv vill och få lite som pappa staten vill, och slår man då ihop detta så blir det jädrans bra. :)

mvh

en vilsen skäl...
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Lowest skrivet 8 mars 2015 kl. 15:41:07
Jag har vägreggat och det har ja haft på alla mina hjulingar.
Jag tycker det är smidigast då åker man lagligt til skogen och behöver inte smyga eller vara nervös för polisen.

Sen får man kolla vad kompisarna har för reggning har alla vägreggat så kanske man inte ska köpa terrängreggad.

Okej försäkringen är ca 1500:- dyrare per år och besiktning varannat och köper man en ny är det 4 år tills första bes å sen varannat år och det är inge märkvärdig å bes en hjuling.

Sen är man kung på dagis när man hämtar dottern och är det fint väder kan det bli en långtur.

Hjulingarna du nämner finns som vägreggade.
Articcat har egna vägreggade men för Yamaha och Suzuki finns det företag som bygger om dom till vägreggade tex dresel motostar poletti mm men då blir det sämmre garanti för då heter den inte Yamaha eller Suzuki nå mer.

Här har du 2 firmor som säljer vägreggade grizzly 700 och firman i Stockholm säljer vägreggade Yamaha Grizzly 700, Suzuki KingQuad 750 och Kawasaki BruteForce 750.
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Grizzly_700_EPS_Vagregistrerad_57745744.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_GRIZZLY_YFM700_i_EPS_1_95__VAGREG__49360296.htm?ca=6&w=3
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Hakerik skrivet 8 mars 2015 kl. 20:29:12
Det kan ha en viss betydelse vart man bor.
Jag tror inte att en person boende i en stad som åker till dagis och hämtar dottern har samma tänk om registreringsform som en glesbygdsbo som åker och fiskar, drar hem ved och åker då o då till by macken eller Konsum? Man väljer väl registeringsform efter sitt körsätt och befolkningstäthet där man vistas.
Varför V-reg om man bor i glesbygd och har 20mil till närmaste besiktning?
T-reg passar bra i stora delar av detta land. Billigare, inte strypt, ingen besiktning.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Smirrkoff skrivet 9 mars 2015 kl. 10:13:45
Jag har vägreggat och det har ja haft på alla mina hjulingar.
Jag tycker det är smidigast då åker man lagligt til skogen och behöver inte smyga eller vara nervös för polisen.

Sen får man kolla vad kompisarna har för reggning har alla vägreggat så kanske man inte ska köpa terrängreggad.

Okej försäkringen är ca 1500:- dyrare per år och besiktning varannat och köper man en ny är det 4 år tills första bes å sen varannat år och det är inge märkvärdig å bes en hjuling.

Sen är man kung på dagis när man hämtar dottern och är det fint väder kan det bli en långtur.

Hjulingarna du nämner finns som vägreggade.
Articcat har egna vägreggade men för Yamaha och Suzuki finns det företag som bygger om dom till vägreggade tex dresel motostar poletti mm men då blir det sämmre garanti för då heter den inte Yamaha eller Suzuki nå mer.

Här har du 2 firmor som säljer vägreggade grizzly 700 och firman i Stockholm säljer vägreggade Yamaha Grizzly 700, Suzuki KingQuad 750 och Kawasaki BruteForce 750.
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Grizzly_700_EPS_Vagregistrerad_57745744.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_GRIZZLY_YFM700_i_EPS_1_95__VAGREG__49360296.htm?ca=6&w=3

Tack för svaret, precis, då kan man ta och åka in till affären och köpa en mjölk utan att behöva tänka på om man ska bli stoppad tex.
Försäkringen låter ju inte alls farligt, mc:n jag har nu kostar mig 3500:- per år så det är ju bra. :)

Då kommer nästa tanke upp, alla atv-modeller som är vägreggade, är dom då reggade för passagerare? Eller skiljer det sig där också från modell till modell? Arctic Cat har jag sett att dom har en modell som är gjord för två, kommer inte ihåg just nu vad den heter , up 2? eller något liknande.

Tack för infon om de två firmorna, smidigt att dom kan bygga om dem,  jag är nog nöjd så länge chassi, motor är Yamaha ( om man nu skulle välja de märket..) Sen om garantin blir kortare och annat, det känns som att det kvittar.

Hur långt kommer man ca på en full tank, gissar väl på att tankarna rymmer ca 20 liter? Visst, hänger på hur gasglad man är, men om man kör normalt.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Smirrkoff skrivet 9 mars 2015 kl. 10:32:41
Det kan ha en viss betydelse vart man bor.
Jag tror inte att en person boende i en stad som åker till dagis och hämtar dottern har samma tänk om registreringsform som en glesbygdsbo som åker och fiskar, drar hem ved och åker då o då till by macken eller Konsum? Man väljer väl registeringsform efter sitt körsätt och befolkningstäthet där man vistas.
Varför V-reg om man bor i glesbygd och har 20mil till närmaste besiktning?
T-reg passar bra i stora delar av detta land. Billigare, inte strypt, ingen besiktning.

Förstår lite hur du tänker, för min del så kommer vi att ha 2 mil in till storstaden, och hela vägen ut är då landsväg och absolut sista biten lite lite grusväg med ett 20-tal hus. Och vi kommer inte dra någon ved eller liknande. Bara ut och fiska med grabben, köra någon slinga i skogen och grilla. Få egen tid till lite bus och ploga.  Mer än så kommer vi inte använda den till. Möjligtvis sjösätta båt, men det är nog absolut väldigt sällan. Resten av tiden kommer man vara på jobbet eller liknande.

Nog för att jag vill få reggningen så rätt som möjligt just för att jag är väldigt beroende av mitt körkort i mitt arbete.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Fridolf skrivet 9 mars 2015 kl. 11:03:18
Nu är jag kanske en aningens paranoid men som lagstiftningen ser ut så brukar jag räkna med att hur jag än gör så är jag olaglig på något sätt.  :rtfm:
 Min 4-hjuling är terrängreggad och så fort jag kör efter väg (lite förenklat) så är jag olaglig :(. Om jag däremot svänger av från vägen det allra minsta (också lite förenklat) så bryter jag mot terrängkörningslagen :hmmm:.
Tur nog bor jag i den av myndigheter ofta bortglömda delen av landet där asfalterade vägar är lika sällsynta som allmänna kommunikationer eller fungerande mobiltäckning. Därför är valet av terrängreggat det naturliga valet för mig.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Pjohan skrivet 9 mars 2015 kl. 13:37:00
Jag hade samma funderingar som du när jag skulle köpa. Jag bor på landet och tanken jag hade med fyrhjulingen var att köra lite ved, en j-vla massa eklöv på hösten (har mängder med ekar på tomten), lite det ena med det andra hemma på tomten samt nöjesåka lite i skog och mark däremellan. Förutom nöjesåkandet så skulle fyrhjulingen i stort sett ersätta åkgräsklipparens släpdragande vi sålde när vi köpte robot.. Inga supertunga sysslor mao.

Efter lite funderande och frågande bland vänner med fyrhjuling (dock ingen som bor i närheten av mig, så vad de hade spelade ingen roll för mig alls..) föll valet på terrängreggat, mycket pga att jag inte behövde bry mig om besiktningen och att försäkringen var billigare (mer än 1500 billigare, tror det var 3000 billigare per år).

Jag bor så att det är 95% gruvägar det jag åker på väg och skogsstig osv i stort sett i anslutning till tomten. Poliser ser man väldigt sällan däromkring och många bönder är det som kör med fyrhjulingar här med. Jag är nöjd med valet och mitt körkort tillåter mig att köra terrängreggat. Och nu skulle jag nog inte klara mig utan fyrhjuling. Jag menar hur skulle man då kunna få med sig alla grejer de 40 metrarna upp på vår ek-kulle när man ska grilla en tidig vårdag med ungarna?? Eller åka till grannen en snabbis för att fråga nåt? eller..eller..  ':)

Så tänkte jag. :)
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Lowest skrivet 9 mars 2015 kl. 16:41:16
Tack för svaret, precis, då kan man ta och åka in till affären och köpa en mjölk utan att behöva tänka på om man ska bli stoppad tex.
Försäkringen låter ju inte alls farligt, mc:n jag har nu kostar mig 3500:- per år så det är ju bra. :)

Då kommer nästa tanke upp, alla atv-modeller som är vägreggade, är dom då reggade för passagerare? Eller skiljer det sig där också från modell till modell? Arctic Cat har jag sett att dom har en modell som är gjord för två, kommer inte ihåg just nu vad den heter , up 2? eller något liknande.

Tack för infon om de två firmorna, smidigt att dom kan bygga om dem,  jag är nog nöjd så länge chassi, motor är Yamaha ( om man nu skulle välja de märket..) Sen om garantin blir kortare och annat, det känns som att det kvittar.

Hur långt kommer man ca på en full tank, gissar väl på att tankarna rymmer ca 20 liter? Visst, hänger på hur gasglad man är, men om man kör normalt.

Om man kollar på dom som är ombyggda av tex Dresel så är dom reggade för 2st hur Articcat har vet ja inte men på Canam är alla korta bara för 1st och dom långa är för 2st personer.

Bränsleförbrukningen beror på underlag hög eller lågväxel eller 2wd/4wd mm.

Jag körde min Bruteforce normalt runt litern men när vi kämpade i 70 centimeter snö drog den 4,6 liter per milen så det beror lite hur man gasar men full gas funkar alltid  ()p

Försäkringen varierar i pris väldigt mycket mellan bolag mm.
På min har ja vanlig mc-försäkring en sån som man inte kan ställa av på vintern, den är dyr på högsommaren och mitt i vintern kostar den nästan inget under 100:- i månaden.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: klxmicke skrivet 9 mars 2015 kl. 17:18:14
Har traktorreggad polaris 570, mycket bränslesnål tycker jag. Får köra på vägen (40km/h), "får" köra bredvid vägen utan gnäll (beror på markägare dock), betalar 670kr/år helförsäkring, ingen skatt, ingen besiktning!!
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Lifeson skrivet 10 mars 2015 kl. 19:23:58
Har traktorreggad polaris 570, mycket bränslesnål tycker jag. Får köra på vägen (40km/h), "får" köra bredvid vägen utan gnäll (beror på markägare dock), betalar 670kr/år helförsäkring, ingen skatt, ingen besiktning!!

Men hur är den i skogen och på "trailen"? Låg effekt?
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: klxmicke skrivet 11 mars 2015 kl. 09:57:12
Men hur är den i skogen och på "trailen"? Låg effekt?

Med 44hk tycker jag att den tuffar på riktigt bra, inga problem att köra på bakhjulen på högväxeln. Toppfart vet jag inte, har inte pressat den, men ca 90-100 har jag nog vart upp i. 570 har ju nyutveckad motor med överliggande kammar och insprut, så den svarar riktigt bra tycker jag. Går ju inte att jämföra med en can am 1000, men är ju bra mycket vassare än en goes 550 tex.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 13 mars 2015 kl. 10:57:05
Hej!

Sitter och tänker lite på hur man ska göra med själva registreringen av en ny ATV. Om den ska vara vägreggad, terrängreggad, traktorreggad. Har försökt söka efter lite info kring detta men hittar inte så mycket.


Hur du än väljer så blir det ju en kompromiss att vara laglig

1 Terrängreg - ingen effekt eller hastighetsbegränsning, men får ej köra på väg (inte i terrängen heller med undantag av egen skog)

2 Vägreg -  Max 20 hk , vad blir det på en 500-600 maskin 60-65 kmh?

3 Traktorreg -  får köra på vägen men måste vara spärrad (ej konstruerad för) max 40 kmh

De flesta verkar ju inte bry sig om detta , och då spelar ju registreringsformen mindre roll, tills man tex krockar.

1  - Kör på vägen ändå

2 - plockar bort effektspärren

3 - tar bort fartstrypningen

Sen går ju resonemanget om vad som händer om man blir stoppad, vad de kanske inte upptäcker?
Terrängreggad på väg ligger väl sämst till där, följt av Traktorreg (som enkelt kan provköras) .
Vägreggad måste dom ju mäta effekt på och det är lite svårare.

Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Picpic skrivet 13 mars 2015 kl. 11:29:16
Hur du än väljer så blir det ju en kompromiss att vara laglig

1 Terrängreg - ingen effekt eller hastighetsbegränsning, men får ej köra på väg (inte i terrängen heller med undantag av egen skog)

2 Vägreg -  Max 20 hk , vad blir det på en 500-600 maskin 60-65 kmh?

3 Traktorreg -  får köra på vägen men måste vara spärrad (ej konstruerad för) max 40 kmh

De flesta verkar ju inte bry sig om detta , och då spelar ju registreringsformen mindre roll, tills man tex krockar.

1  - Kör på vägen ändå

2 - plockar bort effektspärren

3 - tar bort fartstrypningen

Sen går ju resonemanget om vad som händer om man blir stoppad, vad de kanske inte upptäcker?
Terrängreggad på väg ligger väl sämst till där, följt av Traktorreg (som enkelt kan provköras) .
Vägreggad måste dom ju mäta effekt på och det är lite svårare.

Punkt 1: Faktum är att du inte får köra i din egen skog heller, så vida du inte håller på specifikt med skogsbruket.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: ray51 skrivet 13 mars 2015 kl. 12:17:57
Jag har traktor registrerad, plockat bort alla spärrar, kör på vägen 40km, polisen granskar ej fordonet om du int gör bort dig.Om det händer en olycka är du inte skyldig för att spärrarna är borta.(om du kört 40). ;)
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Lowest skrivet 13 mars 2015 kl. 14:22:16
Jag har traktor registrerad, plockat bort alla spärrar, kör på vägen 40km, polisen granskar ej fordonet om du int gör bort dig.Om det händer en olycka är du inte skyldig för att spärrarna är borta.(om du kört 40). ;)

Den får väl bara göra 40km och går den fortare är det ju ingen traktor nå mer.
Hur ska det kunna vara lagligt för då är hela iden med traktorreggad borta.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Persson- skrivet 13 mars 2015 kl. 14:25:16
Jag har traktor registrerad, plockat bort alla spärrar, kör på vägen 40km, polisen granskar ej fordonet om du int gör bort dig.Om det händer en olycka är du inte skyldig för att spärrarna är borta.(om du kört 40). ;)

Extremt blåögd.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 13 mars 2015 kl. 15:34:31
Citat från: Picpic
Punkt 1: Faktum är att du inte får köra i din egen skog heller, så vida du inte håller på specifikt med skogsbruket.

Stämmer, med undantag om det är istäckt
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: ray51 skrivet 13 mars 2015 kl. 15:57:18
Traktor registrerad är värdelös som traktor om spärrarna är på plats, finns ingen effekt.Jag använder min som arbetsrädskap ej till nöjeskörning.Behöver ändå registrerad för att köra från A till B. Om man köper atv för nöjeskörning skall den vara landsvägsregistrerad. :)
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Persson- skrivet 13 mars 2015 kl. 17:04:24
Traktor registrerad är värdelös som traktor om spärrarna är på plats, finns ingen effekt.
Låter som att du har köpt fel regform från början?
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: ray51 skrivet 13 mars 2015 kl. 18:57:25
Jag har haft två landsvägsregistrerad en terreng, bytte för billig försäkring ingen hjälm o behöver ej besiktas. :)
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: qbtq skrivet 13 mars 2015 kl. 19:08:04
Jag har haft två landsvägsregistrerad en terreng, bytte för billig försäkring ingen hjälm o behöver ej besiktas. :)

Ta en vägreggad... skit i försäkringen och besiktningen och även hjälmen.. = lika olagligt som du har det nu..

För har du tagit bort 40 spärren är det per definition inte en traktor längre = kommer försäkringen på det vid olycka lär du inte få mycker ersättning och polisen kan "nypa" dig på samma sätt som dom tar de som har epor eller a-traktorer som är olagliga..

Hjälm... ja det har iaf jag för att jag har något att skydda.. så det är självvalt.. vill du inte ha en integral så köp en annan öppen hjälm..

Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Lowest skrivet 13 mars 2015 kl. 21:06:20
Traktor registrerad är värdelös som traktor om spärrarna är på plats, finns ingen effekt.Jag använder min som arbetsrädskap ej till nöjeskörning.Behöver ändå registrerad för att köra från A till B. Om man köper atv för nöjeskörning skall den vara landsvägsregistrerad. :)

Det beror vilken maskin/märke man har, Canam har full effekt den stryper på hastigheten.
Jag åkte på en traktorreggad CA 650 den va fan livsfarlig fullgas och den sticker iväg och det slår stopp vid 43km så man nästan flög över styret.
Titel: SV: Hur tänka kring registrering av ny atv?
Skrivet av: Martin skrivet 14 mars 2015 kl. 11:26:58
Glöms ofta bort i sådana här diskussioner att en terrängreggad får framföras på enskilda vägar. Allmänna vägar känns igen på att dom är blåskyltade.
Här står lite info om olika reg-former.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf