ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: MikeLeaf skrivet 23 januari 2014 kl. 11:39:25
-
http://www.expressen.se/nyheter/ny-fyrhjulingsstrategi-ska-minska-olyckorna/ (http://www.expressen.se/nyheter/ny-fyrhjulingsstrategi-ska-minska-olyckorna/)
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-pa-fyrhjuling/ (http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-pa-fyrhjuling/)
(http://www.trafikverket.se/PageFiles/147302/Fyrhjuling%202013_12%20www-1.jpg)
Nån som kan gissa vad det innehåller? Nya regler eller bara rekommendationer?
-
Blir förmodligen något idiot påhitt
-
Blir förmodligen något idiot påhitt
Ja nåt jävelskap blir det , får se om 10 minuter
-
De kanske blir vältbur runt alla fyrhjulingar :hmmm:
-
De kanske blir vältbur runt alla fyrhjulingar :hmmm:
De kan dom ju inbilla någon annan att jag tänker åka omkring med de
-
De kanske blir vältbur runt alla fyrhjulingar :hmmm:
ja precis som det måste vara på alla 2 hjuliga motorcyklar
-
Funkar inte att öppna dokumentet för mej.....Vad använder ni för program?
-
ATV-bågen har tydligen lobbat hårt och snart blir det kanske sådana...
Det hoppas jag.
:lol:
(http://www.atvbow.com/galleri4.jpg)
De vill även att "Rikspolisstyrelsen skall öka kompetensen om fyrhjulingar samt det specifika problemet med de trimmade fordonen" så det kan nog bli lite koll på de som plockat strypningar.
...vem vet...
Och sen verkar det vara förslag på hjälmlag för t-reg.
()p
-
Detta är min personliga favorit!
"stegringsförhindrande elektronik" :lol:
-
Hjälm är ju sunt förnuft
Bågen är idiotisk
-
ATV-bågen är ju helt livsfarlig om den inte kombineras med bälte och stol. Vilket jag hoppas på ska bli krav! :lol:
INGEN kommer vilja åka fyrhjuling om några år. Antingen muppa runt med 15kW på väg, eller i bur och bälte i skogen.
-
ATV-bågen är ju helt livsfarlig om den inte kombineras med bälte och stol. Vilket jag hoppas på ska bli krav! :lol:
INGEN kommer vilja åka fyrhjuling om några år. Antingen muppa runt med 15kW på väg, eller i bur och bälte i skogen.
Då köper jag mig en jeep
-
Får la köpa en sån här: http://polarissverige.com/atv-ranger/sportsman/ace/egenskaper/ (http://polarissverige.com/atv-ranger/sportsman/ace/egenskaper/)
-
Som vanligt i Sverige, allt kul ska straffas och regelbeläggas till max :(veryangry):
-
anti sladd, trevligt om det går att stänga av, anti stegring blääää, varnare för att det är nära att välta, bra.
men sveriga förstör allt. hatar landet. allt roligt ste man göra olagligt :banghead: :tickedoff
-
Men ryck upp er nu...
Lagar och regler är till för att brytas så har de alltid varit och kommer alltid vara :knupple: ()p
-
Men ryck upp er nu...
Lagar och regler är till för att brytas så har de alltid varit och kommer alltid vara :knupple: ()p
()p
-
Får la köpa en sån här: http://polarissverige.com/atv-ranger/sportsman/ace/egenskaper/ (http://polarissverige.com/atv-ranger/sportsman/ace/egenskaper/)
den där skulle man vilja prova någon gång ^-^
-
Suck.....Så fort något blir populärt så är staten där och ska komma med lagar och förordningar.
Med tanke på att 42 olyckor med tråkig utgång har hänt mellan 2001-2012 är orsaken för dessa regler så undrar man när det blir vältskydd och elektroniskt stegringsskydd inom ridsporten...
-
:lol: ()p
-
"Körkort A1, A och B utfärdat 19/1 2013. Efter detta datum endast B."
-
Jag menar nu inte att hux flux ska vi bli olagliga. Allvarlig, hur många lyckas köra en tur utan att begå lagbrott? Vi har kört olagligt länge. Oroande är det om kontrollerna blir fler, annorlunda eller att en medial negativ våg startar.
-
Det mesta verkar vettigt. Många dör, och det vore konstigt om ingen reagerade på något sätt. Kan tycka te.x. att det är lite konstigt att man inte behöver en extra utbildning (utöver B eller A-kort) för att köra vägregistrerad fyrhjuling. Nu tänker jag mig inte någon brutal körkortsutbildning, utan snarare att en person som kör quad/vägreggad ATV som bara kört bil innan behöver lära sig lite basics. En lightversion av mc-kort kanske?
-
Fyllkörning på bakhjulet. "Hjuling får man köra när man är full om man har hörselskydd på sig" :S:S
-
Detta att möte varje ny situation med fler lagar och regler, jag är så trött på det. Här är en kul bok i sammanhanget.
http://www.adlibris.com/se/bok/i-trygghetsnarkomanernas-land-sverige-och-det-nationella-paniksyndromet-9789172320826?gclid=CPCU4aDplLwCFQkd3godh28Axg (http://www.adlibris.com/se/bok/i-trygghetsnarkomanernas-land-sverige-och-det-nationella-paniksyndromet-9789172320826?gclid=CPCU4aDplLwCFQkd3godh28Axg)
-
Jag blir väl mest förbannad när man läser hur många barn och minderåriga som skadas eller stryker med när de kör fyrhjuling.
-
Jag blir väl mest förbannad när man läser hur många barn och minderåriga som skadas eller stryker med när de kör fyrhjuling.
Det är ju kul när det uppmuntras på tex atvforum.se :)
Olyckor händer fort. Fyrhjulingar har ju rätt hög tyngpunkt och ingen bur och det begränsar ju en hel del...
-
Det är ju kul när det uppmuntras på tex atvforum.se :)
Olyckor händer fort. Fyrhjulingar har ju rätt hög tyngpunkt och ingen bur och det begränsar ju en hel del...
Man ser ju en del här, maskiner för flera hundra tusen men en vettig hjälm, skyddsväst osv verkar vara en riktigt svår investering.
-
I Sverige blir man behandlad som ett förståndshandikappat barn. Bara lagar och regler. Uppenbarligen tror man inte att den vuxna svensken kan tänka själv? Dom kan skapa hur mycket lagar och regler som helst, olycker sker i alla fall.
Är det inte lika bra dom skapar en lag som förbjuder alla att vistas ute, förutom till och från jobbet så vi kan betala in skatt.
Skitsverige!, å inte bara i detta avseende.
-
Är inte de som bestämmer detta Stockholmare som aldrig sett något annat än storstan?
Men politikerna grillade ju korv ihop ute i skogen en gång! ()p
-
Alltså, nu är ni ett par, tre-fyra stycken gnälltomtar som säger att Sverige är ett skitland (eller liknande). Det är få länder som det är så lätt att flytta från som Sverige. Vi är välkomna i princip överallt, bara vi har jobb. Så... FLYTTA DÅ OM DET ÄR SÅ DÅLIGT HÄR!!!
Eller släpa er till valurnorna i höst och börja förändra då.
-
Ändå fast landet Sverige har mycket bra att erbjuda så måste man ändå få säga till om man tycker något känns fel.
-
Ändå fast landet Sverige har mycket bra att erbjuda så måste man ändå få säga till om man tycker något känns fel.
TILL EXEMPEL PÅ VALDAGEN! Inte surandes hemma i det tysta. Då händer inget. Inte ens att uttrycka sitt missnöje här på atvforum tror jag räcker för att få förändring.
-
Vem f*n har pratat om valdagen!!! :(veryangry):
GAAAH
-
Vem f*n har pratat om valdagen!!! :(veryangry):
GAAAH
Det var jag som nämnde det, ja. Det viktigaste under 2014 .
-
Sluta upp med det då >:( :tickedoff
-
Sluta upp med det då >:( :tickedoff
En hemlis: du behöver inte bry dig. Än.
Men du får ett rejält försprång om du hänger med lite nu med.
-
En hemlis: du behöver inte bry dig. Än.
Men du får ett rejält försprång om du hänger med lite nu med.
Jag kan säga att jag är väldigt politiskt aktiv, jag vet redan precis var jag tycker.
Politik är kul!
-
Jag kan säga att jag är väldigt politiskt aktiv, jag vet redan precis var jag tycker.
Politik är kul!
Bra!
-
Glömm politik om vi pratar atv
-
Öh gubbar. Detta var en tråd om fyrhjulingar.
-
Jag kan säga att jag är väldigt politiskt aktiv, jag vet redan precis vad PAPPA tycker.
Politik är kul!
()p
-
Papps tyker intee jag,, svenskar
-
()p
Sista grejen om politik.
Där har du fel, min herre.
Båda mina föräldrar blir förbannade när jag försöker disskutera politik med dom när de tex kommer upp något på nyheterna.
Ingen bryr sig alls.
Det är tur att jag har min kära farmor att dela åsikter med! :sunny:
-
Jag såg inget i texten om nya lagar?
Förbjud t-reg så är ju problemet löst tydligen :D
Lite roligt att det är lägre krav för full effekt än de strypta vägmaskinerna.
-
Det viktigaste under 2014 .
Fotbolls-VM :djump:
-
Jag i Vasa väntar på er beslut för vi kommer efter, beklagar :headbang:
-
Fotbolls-VM :djump:
Jag hoppas att detta är ett dåligt skämt. Annars är vi illa ute som land.
-
Jag såg inget i texten om nya lagar?
Förbjud traktor-reg så är ju problemet löst tydligen :D
Lite roligt att det är lägre krav för full effekt än de strypta vägmaskinerna.
;)
-
Sista grejen om politik.
Där har du fel, min herre.
Båda mina föräldrar blir förbannade när jag försöker disskutera politik med dom när de tex kommer upp något på nyheterna.
Ingen bryr sig alls.
Det är tur att jag har min kära farmor att dela åsikter med! :sunny:
Måste bara fråga vilket parti du sympatiserar med?
Du behöver naturligtvis inte svara men skulle vara intressant och höra hur dagens ungdomar diskuterar angående politik.
PS. själv är jag sosse ()p
-
Sista grejen om politik.
Där har du fel, min herre.
Båda mina föräldrar blir förbannade när jag försöker disskutera politik med dom när de tex kommer upp något på nyheterna.
Ingen bryr sig alls.
Det är tur att jag har min kära farmor att dela åsikter med! :sunny:
Jag förstår det. Du verkar ju ha SD-sympatier! Men som sagt. 2018 får du vara med och rösta. Du hinner ändra dig:)
Hell-man har rätt tyvärr.
Fenris har rätt ang skydd osv också:)
-
Jag tänker inte svara, men vill ni veta mera får ni ta det med mig i pm
-
Jag är trött på att bli hunsad. Och ja! Jag kommer gå till valurnorna i september. Så lätt ska dom inte komma undan.
-
Finns det verkligen något parti som uttalat tar avstånd från hårdare säkerhetskrav på presumtivt dödliga fordon?
Ett elektroniskt tipp/vältskydd skulle i alla fall jag uppskatta.
Har ju det på min Spyder, och det funkar otroligt bra.
Däremot skulle man ju gärna vilja kunna stänga av antisladdsystemet, kanske inte så mycket på en Spyder (sliter däcket hårt att sladda) men på en fyrhjuling, speciellt vintertid, är det ju liksom halva nöjet att kunna sladda runt lite. :)
Man kan ju tydligt se att Moped Klass1 har tappat i försäljning efter införandet av körkort även på dessa, och troligen är det väl detta de vill få till även för Quads och ATV.
Troliga scenarios lär vara störtbåde i kombination med "säte + bälte".
Alternativt att alla blir Traktorregistrerade och bara får gå 40 km/timme.
Det skulle inte hindra laglig användning i nyttotrafik/yrkestrafik, men minska försäljningen för nöjeskörning med typ 80%, alternativt öka antalet människor som kör olagligt.
Förmodligen en kombination, färre sålda maskiner, och fler som kör (mer) olagligt.
För övrigt, kan ni inte för en gång skull försöka hålla diskussionen saklig och visa varandra respekt?
Skall det vara så svårt?
Tror ni att det gynnar oss på något sätt att inte ta säkerhetsproblemen så seriöst som möjligt, utan att därför ta bort all glädje från användandet av de maskiner vi älskar att köra?
-
Visst är säkerhetstänk bra. Men det får heller kanske inte bli så att 9 av 10 blir drabbade och kanske inte kan fortsätta
Med sin hobby som man tänkt sej för att den tionde personen inte kan ta eget ansvar. Någonstans måste man dra gränsen för att skydda människor.
Man underskattar uppenbarligen förmågan att vuxna människor kan tänka själv.
Sen undrar jag om alla vore lika glada i förslag som kanske kostar 20-30 tusen för att uppgradera till något som kanske inte ens liknar en fyrhjuling?
-
– Mer än 6 av 10 förarare i dödsolyckor med fyrhjuling var alkoholpåverkade.
– Medelvärdet för alkoholhalten bland de alko- holpåverkade var ca 2,0 promille.
– Huvudskador står för mer än hälften av de dödliga skadorna.
Så om folk inte använde fyrhjulingen som bya-moppe när man ska ut och dricka öl. Och såg till att ha ordentlig hjälm+ryggskydd. Så hade man nog sluppit många av de påhitten som jag tror kommer komma inom de närmaste åren.
-
Framför man ett fordon alkohol/drog påverkad då får man fan skylla sig själv om man kör ihjäl sig.
Bara idioter kör påverkade.
-
Finns det verkligen något parti som uttalat tar avstånd från hårdare säkerhetskrav på presumtivt dödliga fordon?
...
Det hoppas jag verkligen inte! Vi drev nog iväg lite, men min huvudanledning till att blanda in politik (förlåt, regelbrott) var att flera skribenter kallade Sverige för ett skitland. DET kan man påverka.
Men i övrigt var jag förvånad att så många olyckor sker med alkohol inblandat. Då borde ju rimligtvis prio ett vara att förhindra fyllekörning. Inte konsekvenserna av den.
-
– Mer än 6 av 10 förarare i dödsolyckor med fyrhjuling var alkoholpåverkade.
– Medelvärdet för alkoholhalten bland de alko- holpåverkade var ca 2,0 promille.
– Huvudskador står för mer än hälften av de dödliga skadorna.
Så om folk inte använde fyrhjulingen som bya-moppe när man ska ut och dricka öl. Och såg till att ha ordentlig hjälm+ryggskydd. Så hade man nog sluppit många av de påhitten som jag tror kommer komma inom de närmaste åren.
Precis. Du har helt rätt.
Förutom båt verkar fyrhjuling vara det enda fordonsslag där merparten tycker det är okej att köra på fyllan.
-
Precis. Du har helt rätt.
Förutom båt verkar fyrhjuling vara det enda fordonsslag där merparten tycker det är okej att köra på fyllan.
Cykel.
Och visst det skadar kanske inte så många andra.
Men fy fan va många cyklister de skadar sig! Och detta generellt pga. de visar dålig hänsyn.
(Gäller dock inte mig och min el-cykel) Jag är ett föredömme!
-
Cykel.
Och visst det skadar kanske inte så många andra.
Men fy fan va många cyklister de skadar sig! Och detta generellt pga. de visar dålig hänsyn.
(Gäller dock inte mig och min el-cykel) Jag är ett föredömme!
Singelolyckorna med cykel ökar dramatiskt år för år tydligen. Själv skulle jag aldrig ens våga cykla med odubbat på snö :)
"Folk" anser det OK att köra utan skydd, med peltorkåpor och full. Det kommer nog aldrig gå att ändra på i detta land av envisa surbultar.
-
Känns bra att ATV Sweden är med i sammanbetet.
De som har de säkraste fyrhjulingarna till salu där ute i Sverige.
:lol:
-
Känns bra att ATV Sweden är med i sammanbetet.
De som har de säkraste fyrhjulingarna till salu där ute i Sverige.
:lol:
Med de klokaste förarna. Oj, sa jag det högt? Oooops.
-
Tack för att ni varit någorlunda sakliga ikväll.
Om jag sammanfattar det:
Tipp/vältskydd (Elektroniskt)
Hjälm
Alkolås.
Eventuellt ryggskydd. (fast det tycker jag är att gå för långt för den vanliga föraren, i vart fall så länge det inte finns krav på detta på MC eller i Bil.)
Alkolåsen anser jag mer kunde vara ett sätt att få billigare försäkring, än att det skulle vara ett lagkrav, vi har ju redan lagar mot sånt.
I ensligt belägna byar där fyllekörningen är vanligast (troligen) biter nog billigare försäkring bättre än en lag om alkolås. (de köper helt enkelt inte en ny utan kör vidare med en gammal fyrhjuling)
Då skulle typ 70% av dödsfallen på sikt kunna undvikas.
-
Statistik är ju ett härligt hjälpmedel.
Ta nu detta på rätt sätt... men om man jobbar bort alla singelolyckor som sker när nötterna med radiolurar och glykol innanför västen drattar på rumpan och dör så är ju helt plötsligt alla de andra olyckstyperna överrepresenterade, typ de olyckorna där hastigheten är den enskilda faktorn...
Då kommer all fokus läggas på kontroll utav strypningar.
Säkert ett känsligt tankesätt, men när fyllenötter kör ihjäl sig så är det ändå lite av Darwin inblandat... plus att det ju fyller statistiken med sånt som inte berör gemene man så värst.
Flygande besiktningar där kontroll utav strypningar ingår skulle säkert göra en del av ägarna till vägreggade maskiner smånervösa.
Men jaa, jag vet... man får inte tänka så... än mindre skriva det.
':)
-
Jag känner i alla fall ingen som kör med strypningarna borta.
Och OM, hur skall polisen kolla det?
Jag tror det är mycket större risk att man åker dit för hjälm eller felaktig registrering om dom nu börjar kolla.
Men visst, allt beror ju på vilket fokus de har, de har ju obegränsade medel om de bestämmer sig.
Rullande landsvägar med effektmätning är säkert inget ekonomiskt problem , samtidigt som de lägger ned byaskolor på landsbygden och ungdomsgårdar i storstan.
Man kan ju fråga sig vad som är viktigare. :dntknow:
-
Ett väldigt enkelt sätt att få en hint om en maskin har lagliga 20 häst eller kanske lite mer troliga 80 kan ju vara att provköra med en G-mätare.
Bara att blippa gasen och se vilka siffror en maskin ger, blir det alldeles för låga 0-100-tider så blir det till att inställa sig.
Inget är svårt om man vill.
Resurser till byskolor mm är ju en politisk fråga och det är ju tabu... :whip:
-
Ett väldigt enkelt sätt att få en hint om en maskin har lagliga 20 häst eller kanske lite mer troliga 80 kan ju vara att provköra med en G-mätare.
Bara att blippa gasen och se vilka siffror en maskin ger, blir det alldeles för låga 0-100-tider så blir det till att inställa sig.
Inget är svårt om man vill.
eller så slår de runt när de trycker gasen i botten, för det är ju bara 20hk...
Och Marklund, ni har väl alla terrängreggat där uppe. Jag skriver inte ut hur vi gör/kör här nere i 08-land ;)
-
Nja, nog kör många landsvägreggat, och det där med strypningarna var väl lite ironiskt skrivet, men oavsett registreringsform och effekt så verkar det ju inte vara så mycket annat än hjälm och nykterhet som krävs för att undvika dödsfall, och då borde det ju vara detta som styr åtgärderna.
Eftersom vältning är en av de absolut största riskerna anser jag att elektroniska tipp/vältskydd borde vara prioriterat, can am har ju redan tekniken i sin spyder, så det är ju beprövat.
-
Eftersom vältning är en av de absolut största riskerna anser jag att elektroniska tipp/vältskydd borde vara prioriterat, can am har ju redan tekniken i sin spyder, så det är ju beprövat.
Så fulla förare välter inte ?
-
Ja, det är precis det de gör, och då skulle ju tippskyddet kunna förhindra olyckorna, vissa i alla fall.
De som kör fulla har troligen inte heller hjälm.
Fyllekörningarna är ju svåra att förhindra, man kanske kan minska dem med mer info, men det är ju rätt långt mellan farbror blå på många orter, så att bötfälla bort fylleristerna lär bli svårt.
Tippskyddet kan förhindra att både nyktra och fulla förare kör ihjäl sig och sina bekanta.
-
Mekaniska tippskydd typ burar och stolpar och skit tror jag inte mycket på, de skadar nog fler än de räddar.
De gånger jag vält och fått hjulingen på mig så har man varit glad att man sluppit styret i bröstkorgen... tänk då om det varit ett helt stallage där som man skulle behövt vara rädd för.
Överstegring i uppförslut är dock ett problem, men inte heller där borde bågar och burar hjälpa till, snarare tvärtom pga högre tyngdpunkt.
Hur många som överstegrar pga effekten vet jag inte, men tror det är rätt få... men teknik för att undvika detta finnas redan på motorcyklar.
Jag har det på min tex.
Det är helt enkelt en samverkan mellan ABS och antispinn, stegrar man så går ju framhjulet i en annan hastighet än bakhjulet och då klipps effekten.
Så med detta inkopplat får man inte framhjulslyft mer än kanske en decimeter... med passagerare kanske det dubbla.
Kopplar man ur det så kan man dock slå runt på plats om man vill.
...men innan detta kommer till fyrhjulingar kan de ju börja med att ge de riktiga bromsar, och då gärna i samverkan med ABS.
Självklart urkopplingsbar.
På nya motorcyklar är detta lagkrav, men på en fyrhjuling för nästan 200 000:- blir man vackert utan.
':)
-
Om jag får gissa så skulle de flesta (fulla inräknade) som kör ihjäl sig inte koppla ur det elektroniska tipp/vältskyddet, jag tror helt enkelt att de flesta försöker köra försiktigt men helt enkelt gör en missbedömning p.g.a. oerfarenhet eller onykterhet.
Om de istället för mekaniska vältskydd som burar skulle lagstifta om clownnäsa och stjärngossestrut skulle nog resultatet bli liknande, försäljningen skulle minska med typ 70%.
-
Det är lite lustigt formulerat angående vägreggade ATV i texten, det står att 'trimmade' maskiner är ett problem då användarna eller ÅF 'tar bort strypningen' Man likställer alltså det med trimning.
Sen står det längre ner att leverantörerna (ATV Sweden och Dealy) ska motarbeta detta genom att 'garantierna inte ska gälla' i dessa fall.
Är det bara olyckligt formulerat , eller menar man på fullt allvar att garantin inte ska gälla om ÅF tagit bort strypningen ?
Det är så jag tolkar det skrivna i alla fall.
-
Jag tycker det låter helt rimligt faktiskt.
Det är LAG på effektbegränsning. Maskinerna måste levereras så för att vara lagliga. Om de modifierats bryter man garantin.
Enkelt påtryckningsmedel, eller?
-
Perfekt sätt för ÅF och GA att slippa betala garantiärenden.
-
Det är ganska smart av en åf och erbjuda avstrypning, då är dom befriade från garantiärenden sen på den maskinen, som kund är man osmart om man tackar ja till att åf gör denna åtgärd med andra ord.
-
Hela denna branch är ju rutten.
Men jag kör ju yamaha så jag behöver inte bry mig om garantier. (OOOps, sa jag det högt nu igen?)
-
Yamma har ju även en annan metod på att skippa garantiärenden. Serviceintervaller som är löjligt täta. Det är nog inte många som haft råd att lämna in dessa på service.
Så det är som du säger hell-man, rutten är bara förnamnet
-
Förbjud nyförsäljning av vägreggat. Enda lösningen.
-
Det är ganska smart av en åf och erbjuda avstrypning, då är dom befriade från garantiärenden sen på den maskinen, som kund är man osmart om man tackar ja till att åf gör denna åtgärd med andra ord.
Som kund är man osmart om man köper av en sådan återförsäljare :whip:
-
Yamma har ju även en annan metod på att skippa garantiärenden. Serviceintervaller som är löjligt täta. Det är nog inte många som haft råd att lämna in dessa på service.
Så det är som du säger hell-man, rutten är bara förnamnet
Är det en rättighet att ha en hjuling inkl. service? Allt kostar pengar, bara bunkra ;)
-
Förbjud nyförsäljning av vägreggat. Enda lösningen.
exakt. :banghead:
-
Yamma har ju även en annan metod på att skippa garantiärenden. Serviceintervaller som är löjligt täta. Det är nog inte många som haft råd att lämna in dessa på service.
Så det är som du säger hell-man, rutten är bara förnamnet
Vilken modell tänker du på?
Dreselreggade (dvs ej yamaha har 3 mån garanti)
Yfz 450 har ju crossmotor och saknar väl garantier helt?
Yamaha Grizzly har 150tim intervall
-
Yamaha Grizzly har 150tim intervall
Eller en gång per år om man servar för garantin.
Finns det ingen mil intervall också?
-
Det är knepigt med åf som erbjuder att ta bort strypning och sedan neka garanti.
Nu finns det ju många åf som åtar sig garanti trots allt.
Men det är ju alltid upp till konsumenten att använda sunt förnuft.
Själv hade jag handlat i första hand av dom återförsäljare som jag vet fungerar, dvs hade fått garanti och fått bort "strypningen", detta bygger ju dock på ett bevisat förtroende sedan tidigare.
Det går ju även att skriva ett dokument där åf åtar sig fullt garantiansvar om han nu är intresserad av att sälja en ny masking och åtar sig att ta bort tex strypningen.
Detta gjorde jag med min första hjuling hos en ny okänd åf, han stod för sitt åtagande men däremot hur dokumentet hade varit lagligt genomförbart om det hade uppstått oskiljaktigheter oss emellan....det vette tusan!
Gäller att vara noggrann med koll av åf, historia mot kunder osv osv.
Trots montering av turbo på min maskin så har min åf gjort gällande att garantin täcks i större omsträckning, vi tog en diskussion och klargjorde vad som inte täcks osv och än så länge har det fungerat jättebra.
Hittade rätt åf som tyckte det var skitskoj att jag monterade turbo och bjubbar alltid på kaffe och nyheter när man kikar förbi.
Sannolikheten att jag handlar tex nästa skoter där är mycket stor, en åf som tittar framåt istället för att titta på stunden och dom snabba pengarna.
Lite off topic men kanske hjälper ngn i framtiden?
-
Det är lite lustigt formulerat angående vägreggade ATV i texten, det står att 'trimmade' maskiner är ett problem då användarna eller ÅF 'tar bort strypningen' Man likställer alltså det med trimning.
Sen står det längre ner att leverantörerna (ATV Sweden och Dealy) ska motarbeta detta genom att 'garantierna inte ska gälla' i dessa fall.
Är det bara olyckligt formulerat , eller menar man på fullt allvar att garantin inte ska gälla om ÅF tagit bort strypningen ?
Det är så jag tolkar det skrivna i alla fall.
Jag förstår inte riktigt vad det är som är svårt att förstå...?
Om en maskin är godkänd med 20 hästar och man kör den med mer än det dubbla, då är ju maskinen trimmad... eller?
Visst, återställd till original, men det håller knappast i rätten.
För hundra år sedan när det bara fanns en mopedklass så gick alla i 30, men sedan kom det in sydeuropeiska modeller som gjorde 70-80... om man tog bort en form av strypning.
Men behövde inte montera större cylinder och inget sånt alls... men tro mig, snuten ansåg dem ändå vara trimmade när man körde i 80.
Det som förvånar mig mest är att det dröjt så pass lång tid innan försäkringbolag, polis och Transportstyrelsen uppmärksammat saken.
-
Finns det ingen mil intervall också?
Minns tyvärr inte va den var.
-
Jag förstår inte riktigt vad det är som är svårt att förstå...?
Nej det är inte svårt att förstå i sig , men om den enda modifieringen är att ÅF tar bort strypningen
och detta skulle innebära att garantin inte gäller för ev fel tror jag inte alla är medvetna om?
Jag undrade om jag tolkade det rätt helt enkelt , det står inte i samma stycke men i närheten av varann. Tycker inte Du riktigt besvarade den frågan utan tolkade in andra aspekter i frågan?
Eller så förstod jag inte svaret ändå....
SID 22
Enligt medverkande aktörer så står det tämligen
klart att framför allt många motorcykelregistrerade
fyrhjulingar är trimmade. Användaren manipulerar
den effektbegränsning som lagen föreskriver och som
fordonen är utrustade med vid leveransen, alternativt
tar bort den.
SID 23
ATV Sweden ställer sig bakom nolltolerans mot
trimning. Det gör man genom att garanti och
liknande inte gäller om maskinen är modifierad
med delar som inte är original.
-
"ATV Sweden ställer sig bakom nolltolerans mot
trimning. Det gör man genom att garanti och
liknande inte gäller om maskinen är modifierad
med delar som inte är original."
Även om man tar bort en strypning är väl maskinen original?
-
"ATV Sweden ställer sig bakom nolltolerans mot
trimning. Det gör man genom att garanti och
liknande inte gäller om maskinen är modifierad
med delar som inte är original."
Även om man tar bort en strypning är väl maskinen original?
Man kan ju hårdra det hur långt som helst.
Byter du däck är det väl en modifikation/Trimning?
-
Tänkte på det jag också..
"ATV Sweden ställer sig bakom nolltolerans mot
trimning. Det gör man genom att garanti och
liknande inte gäller om maskinen är modifierad
med delar som inte är original."
Tar man bort strypningarna så har man ju inte "modifierat med delar som inte är orginal", utan bara tagit bort originaldelar. Om det nu inte är så att man måste typ byta pipa eller liknande då :dntknow:
-
Även om man tar bort en strypning är väl maskinen original?
Ja eller är den trimmad?
Det kan ju vara en trimning i sig att ta bort en spärr.
Kanske en onödigt hypotetisk diskussion detta.
Jag väljer att tolka det som att dom nekar garanti om man satt dit annat än orginaldelar i motor eller drivning, typ annan koppling, variator , avgas etc.
Enligt ATV swedens garantiregler får man ju inte modifiera maskinen på något sätt, men det får väl vara ÅF som avgör från fall till fall, det är dom som är ansvariga mot konsument inte leverantören.
-
Är den strypt så är ju det originalutförandet i Sverige...
Men det blir ju klurigare med allt ifrån andra däck till ja... Vad vet jag.
-
Känns som om den vägreggade delen av fyrhjulingsmarknaden skulle dö ganska fort om de blev hårdare med 20 hk regeln. Fasiken vad trist det skulle vara men tyvärr känns det ju som det är dithän det är på väg :(
-
Staten har generellt alltid strävat efter att stävja olagligheter så varför folk är förvånade förstår jag inte.
Det som förvånar är nog snarare att det dröjde ett decennium.
-
Ganska naivt att tillåta ett effektbegränsat fordon utan någon kontroll av något slag. I ett halvt sekel har de jagat trimmade moppar men det tog man ingen lärdom av.
-
2014 Sportsman ACE - Polaris Off Road Vehicles (http://www.youtube.com/watch?v=DmDsEKMifTY#ws)
-
Om det blir krav på störtbåge så kommer nog side-by-side att ta över marknaden.
Om effekten börjar kontrolleras kommer väl folk att görs som på mopeder och EPA, någon form av spärr som kan aktiveras/deaktiveras.
Bäst vore väl att helt förbjuda alla motorfordon, utom då allmänna kommunikationerna i Stockholm och båttrafiken i Stockholms skärgård, för vi får ju inte inskränka maktens privilegier.
-
Nån som hört något nytt kring regleringen av de vägreggade fyrhjulingarna?
-
ja, första januari ska det bli hjälmtvång för terrängreg + traktorsits med bälte samt bur för vägreggat. En annan sak är att alla vägreggde måste ha diff = turfmode. så bye bye alla quadar...
-
ja, första januari ska det bli hjälmtvång för terrängreg + traktorsits med bälte samt bur för vägreggat. En annan sak är att alla vägreggde måste ha diff = turfmode. så bye bye alla quadar...
vart står detta?
-
vart står detta?
Alltså, jag bara skojade...
har haft lite tråkigt idag så skrev detta o väntade 5 min, för att se om det blev folkstorm... men det blev det ju inte... ()p
-
undrar också om det kommer att hända nåt nytt på vägreggat fronten, det pratades väl om obegränsad effekt men max 80 km/h?
-
undrar också om det kommer att hända nåt nytt på vägreggat fronten, det pratades väl om obegränsad effekt men max 80 km/h?
Är ju bara obekvämt att åka över 80 ändå men blir ju kö på motorvägen isf
-
Är ju bara obekvämt att åka över 80 ändå men blir ju kö på motorvägen isf
Du borde prova Räjptor.
-
Du borde prova Räjptor.
Hade en Rajptår, den hette Hyosung.
-
Hade en Rajptår, den hette Hyosung.
Ja, okejdå. Det är ju en raptorkopia med fullt jämförbar prestanda. Förlåt. Trodde det var en kinakopia, men det var det alltså inte.
-
Du borde prova Räjptor.
Menar du att den är bekväm :hmmm:
-
Det är inga problem att åka +80 med en fyrhjuling som är byggd för det.
Men visst, en högbyggd ATV med 0.25 bar lufttryck i däck som är så obalans att armarna slås ur led är ju inte direkt bekvämt eller säker att åka i de farterna.
En Raptor är väl rent behaglig i de farterna om bara däcken är i balans.
Men åter till ämnet, är det någon som hört nåt mer om det här med nya regler?
-
Lite ny info kring ämnet:
http://www.di.se/#!/artiklar/2015/1/7/manga-olyckor-med-lynniga-fyrhjulingar/
-
Dom missade en viktig faktor i artikeln, att nästan alla som omkommer saknar hjälm på huvudet.
-
kul att de verka fokusera där problemen är värst iaf.
ett steg i rätt riktning.
-
kul att de verka fokusera där problemen är värst iaf.
ett steg i rätt riktning.
Ja, helt klart. Få bort fyllgubbar och barn från styret så ordnar det sig.