ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: RenKorv skrivet 20 december 2013 kl. 23:54:28

Titel: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 20 december 2013 kl. 23:54:28
Är väl dags att lägga upp nån slags projekttråd. Jag har hunnit göra lite på maskinen så det blir väl lite av en bildbomb nu i början.

Lastat och klart för hemfärd från ÅF
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-21110134_zpse1f39f87.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-11-21110134_zpse1f39f87.jpg.html)

Började direkt med att slakta maskinen för att dra kabel till LED-ramp och stolsvärme
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-21180002_zpsb2b6a7d9.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-11-21180002_zpsb2b6a7d9.jpg.html)

Min lurvige hantlangare :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-22202018_zpsb7b9c940.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-11-22202018_zpsb7b9c940.jpg.html)

Jag hatar kabel, är snart fullt där under
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-26192515_zpsedfe8b92.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-11-26192515_zpsedfe8b92.jpg.html)

En provisorisk fastsättning av 120w LED-rampen
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-26194655_zpsb63b0552.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-11-26194655_zpsb63b0552.jpg.html)

Provmallning av taket, det projektet står still för tillfället
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-24185249_zps354ab734.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-11-24185249_zps354ab734.jpg.html)

Halvruteprojekt alá Biltemaplexi
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-02161025_zps4c12f260.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-02161025_zps4c12f260.jpg.html)

Provmonterat med rörklammer som jag kapat av ena örat på, ser förjävligt ut
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/IMG_0303_zps8ddc5850.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/IMG_0303_zps8ddc5850.jpg.html)

Hittade en 4mm Aluminiumplåt som jag tänkte ha som botten och sätta fast plexit i för att få lite bättre styvhet men det ligger lite på is för tillfället. I bakgrunden ser ni även att det står några spännande paket på släpvagnen :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/IMG_0313_zps886ba132.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/IMG_0313_zps886ba132.jpg.html)

Hmmm  ':)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-06125241_zpse3c1caea.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-06125241_zpse3c1caea.jpg.html)

Hissade upp maskinen och ställde banden bredvid bara för att få en hum om hur mycket högre den blir, bra utstick bakom också :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-06151824_zps802b2122.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-06151824_zps802b2122.jpg.html)

Hybriden  ;D
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-07143345_zpsc2b53e63.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-07143345_zpsc2b53e63.jpg.html)

Färdigt :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-07153457_zpsa238783a.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-07153457_zpsa238783a.jpg.html)

Upptäckte att det inte fanns några backljus så jag monterade två stycken 10w LED bakom buren, dock blir det en skugga mitt bakom maskinen men fler LED-ljus är beställda
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-07185454_zps4af2006c.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-07185454_zps4af2006c.jpg.html)

Kapade av 15cm på Biltemarutan, bockade den i överkant med hjälp av plattjärn, tvingar och två blåslampor, blev så fult så jag kladdade på en toningsfilm. Ser ju bra ut på bild iaf.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-10161130-1_zps10554711.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-10161130-1_zps10554711.jpg.html)

Hittade ett gängat hål i variatorkåpan som jag inte ser nån bra anledning till att ha så jag petade dit en M6-skruv och en O-ring
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-192310091_zpsb507a606.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-192310091_zpsb507a606.jpg.html)

Sprutar även in rätt mycket snö och skit i hålet vid sätet så man blir fort blöt i röven. Så farsan snickrade ihop täckplåtar i 2mm aluminium.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-20110722_zps7b638a13.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-20110722_zps7b638a13.jpg.html)

Insidan på plåten, sitter med original plastclips
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-201107481_zps15b200b6.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-201107481_zps15b200b6.jpg.html)

Tog en tur förbi kompisen som folierar bilar, skotrar m.m. Så han hjälpte mig och kladdade på lite mattsvart på plåtarna och sen drog jag dit en liten kantlist
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-20154903_zpsf1686410.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-20154903_zpsf1686410.jpg.html)

En till bild, ser lite photoshoppat ut då plåten är så svart och resten är så skitigt
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-12-20154911_zpse673f161.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2013-12-20154911_zpse673f161.jpg.html)

Första provturen med banden på
 (http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/IMG_0337_zps0f16bb02.mp4)

Ett till klipp med banden på och farsan bakom ratten
 (http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/IMG_0329_zps5c651bf4.mp4)

Slänger in en liten bonusfilm på Grållen som står bredvid min maskin ;D
 (http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2013-11-14183423_zps3ada109e.mp4)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: alex1996 skrivet 21 december 2013 kl. 09:36:43
J*vlar vad snygg den är!
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: mathias600 skrivet 21 december 2013 kl. 21:12:27
Bra att du tog två ifall du tappar en.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 21 december 2013 kl. 21:34:30
Bra att du tog två ifall du tappar en.
Nja, den ena är ju farsans :P
Men den är det inte gjort så mycket med än.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 31 december 2013 kl. 01:00:33
Strömbrytarpanel och timräknare, även 20m Dyneema-lina till vinschen jag inte har. :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/e7998ff1-2930-4499-aceb-4209c06c5eeb_zpsd9eca76f.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/e7998ff1-2930-4499-aceb-4209c06c5eeb_zpsd9eca76f.jpg.html)

Monterat och klart! Hoppas att det blåa skenet inte är något man stör sig på i mörkret.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2B01A643-1BDF-41FC-9939-3E1873A0DB71_zpslc1zrkgg.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2B01A643-1BDF-41FC-9939-3E1873A0DB71_zpslc1zrkgg.jpg.html)

Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 7 januari 2014 kl. 17:10:29
Har hänt lite mer nu när man gått på ledigvecka igen.

Har knäckt och klippt till en plåt som ska fungera som botten så det blir enklare att montera en framruta.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/F9897620-A64A-49F3-A5DB-29F99DD7CC18_zpsjitck321.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/F9897620-A64A-49F3-A5DB-29F99DD7CC18_zpsjitck321.jpg.html)

De profiler som ligger till vänster sätts fast i backspegelfästena och sen popnitas plåten fast i denna. De till höger ska fungera som en rutram och fästas ovanpå den vänstra profilen, dom står uppochner på bilden.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/397822F9-3888-45D5-95B5-05EB667273AD_zps25cu4uc1.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/397822F9-3888-45D5-95B5-05EB667273AD_zps25cu4uc1.jpg.html)

Grundat och sprayat 2 ggr
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/C9029F3B-3702-4B29-90DD-96358B01F71A_zpsrcznwleo.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/C9029F3B-3702-4B29-90DD-96358B01F71A_zpsrcznwleo.jpg.html)

Bottenplåten monterad och nitad, sitter stumt emot plasten.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/D816E1F3-559F-49E3-A8B9-8FAED0743588_zpspmu6dmfc.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/D816E1F3-559F-49E3-A8B9-8FAED0743588_zpspmu6dmfc.jpg.html)

Farsan gillar inte buren riktigt så han ville modifiera den lite (inte på min maskin) :)
Det sitter fästöron som är monterade åt fel håll så dom blir i vägen om man vill tillverka ett tak. Även röret som går emellan A-stolparna sitter på fel ställe.

Flintstones-tak?
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/A7068912-48F1-4DD4-A686-F71C781EE3C3_zpsfuyhcjq0.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/A7068912-48F1-4DD4-A686-F71C781EE3C3_zpsfuyhcjq0.jpg.html)

Fram med vinkelslipen, i bakgrunden syns tvärstaget som går mellan A-stolparna. Svetsfogarna var riktigt dåliga under färgen, poriga och stygga.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/504D266D-5986-4BEB-8D95-08AEB2455BCD_zpsrn8zaymw.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/504D266D-5986-4BEB-8D95-08AEB2455BCD_zpsrn8zaymw.jpg.html)

Tillbaka på plats igen. Här syns det att det är många konstiga och knepiga vinklar. Vi hade helst velat bygga om hela buren, men det får bli ett senare projekt.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/0A4B21C5-C127-4B79-9CEB-ED28B4E32D8D_zpsq0gu21st.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/0A4B21C5-C127-4B79-9CEB-ED28B4E32D8D_zpsq0gu21st.jpg.html)

Så här ser farsans maskin ut för tillfället, lite putsning och ny färg så :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/424EE01B-BE5B-4758-A57A-EBCCABD294BB_zpszxogblwq.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/424EE01B-BE5B-4758-A57A-EBCCABD294BB_zpszxogblwq.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 9 januari 2014 kl. 01:12:58
Blev väckt av DHL i morse, yrvaken och halvnaken så fick jag ta emot detta paket :)

Winchmax 3000lbs
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/Mobile%20Uploads/73EE4271-4C10-47C9-B4B8-E63BC656CCE3_zpsutc1yfgk.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/Mobile%20Uploads/73EE4271-4C10-47C9-B4B8-E63BC656CCE3_zpsutc1yfgk.jpg.html)

Smått skrikig färg
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/Mobile%20Uploads/9C2DB1D1-217A-4A08-8C51-46E00DBC07D1_zpsj6jvx607.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/Mobile%20Uploads/9C2DB1D1-217A-4A08-8C51-46E00DBC07D1_zpsj6jvx607.jpg.html)

Behövde bara ta bort lite plast för att få den på plats, monterades på original vinschfäste :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/Mobile%20Uploads/565D8DB6-8874-430D-8462-447F48EAE0B8_zpse6j0hvp1.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/Mobile%20Uploads/565D8DB6-8874-430D-8462-447F48EAE0B8_zpse6j0hvp1.jpg.html)

Rött och Orange går väl kanske inte så bra ihop men..  ;D
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/Mobile%20Uploads/1BD7D198-B734-4427-8E1F-F50910AA76DF_zps7tl8beef.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/Mobile%20Uploads/1BD7D198-B734-4427-8E1F-F50910AA76DF_zps7tl8beef.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: onka90 skrivet 9 januari 2014 kl. 10:34:25
riktigt schyssta maskiner nu suger det i utv tarmen igen  :djump:
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 9 januari 2014 kl. 11:22:48
riktigt schyssta maskiner nu suger det i utv tarmen igen  :djump:
Bara att handla så det blir fler UTVs på forumet ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Paran skrivet 10 januari 2014 kl. 01:17:55
satan vad ni pysslar med maskinerna era.  ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: hell-man skrivet 10 januari 2014 kl. 13:40:16
Kul byggtråd. Den följer vi!
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 10 januari 2014 kl. 14:05:45
Ser riktigt bra ut!! Följer!  ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 10 januari 2014 kl. 22:19:43
Idag har jag fått provat bandsatsen på riktigt och pumpat runt i ca. 50cm puder, ospårat i typ 3h. Var jävligt skeptisk och smått nervös över att jag skulle köra fast. Men så fort jag kom ut i snön så kände jag mig jävligt säker, inte en tendens till att köra fast, den bara tuggade genom snön som en stridsvagn. Visst gick det rätt trögt på vissa ställen så man fick backa och ta mer fart, men vad kan man begära av en halvtrött 800 i en så stor maskin. Jag är sjukt imponerad iaf. En stor nackdel är att det yr så mycket snö så hela "kupén" blir snöfylld och sen packas det snö vid pedalerna så på slutet kunde jag inte gasa fullt då det var is under gaspedalen. Fick även använda vinschen för första gången och vinscha upp skotrarna som var med :)

Lite mycket text kanske men jag ska försöka få ihop en film, är lite trög uppkoppling här uppe så det får bli efter helgen :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Dany skrivet 10 januari 2014 kl. 22:23:31
Vi vill se film nu  :headbang: ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 10 januari 2014 kl. 22:42:26
Vi vill se film nu  :headbang: ()p
Ska försöka få ihop lite mer material och sen måste jag komma överens med redigeringsprogrammet :)

Ni får nöja er med en liten bild så länge  ;)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/40CEE1D3-15F8-4A52-AC88-36D31F03DED8_zpsfkhrnndz.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/40CEE1D3-15F8-4A52-AC88-36D31F03DED8_zpsfkhrnndz.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 10 januari 2014 kl. 22:46:02
Ska försöka få ihop lite mer material och sen måste jag komma överens med redigeringsprogrammet :)

Ni får nöja er med en liten bild så länge  ;)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/40CEE1D3-15F8-4A52-AC88-36D31F03DED8_zpsfkhrnndz.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/40CEE1D3-15F8-4A52-AC88-36D31F03DED8_zpsfkhrnndz.jpg.html)
vart håller du till? :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 10 januari 2014 kl. 22:51:55
Vilken led ramp äre du har? :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 10 januari 2014 kl. 23:15:07
vart håller du till? :)
Stora Blåsjön, Frostviksfjällen :)

Vilken led ramp äre du har? :)
120w, 12 stycken 10watts LED, tror den är typ 22-23 tum. Köpte den på Ali Express :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 10 januari 2014 kl. 23:53:52
Citera
120w, 12 stycken 10watts LED, tror den är typ 22-23 tum. Köpte den på Ali Express :)
Tackar! Blev riktigt sugen att skaffa nåt liknande till min polaris 500, fast mindre då ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 januari 2014 kl. 23:56:33
Tackar! Blev riktigt sugen att skaffa nåt liknande till min polaris 500, fast mindre då ;)

Jag har både 120w och 180w cree liggandes.
Råkade beställa lite för många.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 11 januari 2014 kl. 18:44:10
Blev ingen körning idag, när jag vrider på nyckeln så händer ingenting, displayen och lysen fungerar men startrelät verkar inte komma överens med kylan. Kopplade förbi startrelät med en startkabel men den ville ändå inte hoppa igång (startmotorn går runt), har varit rätt kallt här så det var väl inte helt oväntat. Blir till att försöka värma motorn med varmluftpistol i morgon och se om jag får igång den.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 11 januari 2014 kl. 18:47:51
testat med ett bilbatteri?
org batteriet är kasst och orkar inte kylan! samma sak på min x7a förra året. bytte batteri och det lirade perfekt direkt :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 11 januari 2014 kl. 19:18:17
Har ju satt in ett extra batteri men jag vet inte hur det funkar med laddningen, om det första batteriet lurar laddningen till det andra batteriet på något vis. Ska låta batteriladdaren sitta i under natten så får vi se :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 12 januari 2014 kl. 11:17:10
Batterierna MÅSTE vara av samma storlek (ah mässigt) samt lika i skick annars kommer det större/bättre dra ur det andra. Dock kan man lösa det med ett skiljerelä så man kan ladda å köra dom separat.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 januari 2014 kl. 11:27:09
Batterierna MÅSTE vara av samma storlek (ah mässigt) samt lika i skick annars kommer det större/bättre dra ur det andra. Dock kan man lösa det med ett skiljerelä så man kan ladda å köra dom separat.

Var kommer denna information ifrån?

En sak om du ska seriekoppla.
Men varför skulle olika Ah påverka i en parallell koppling?

Har själv 3 olika på odesen.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Dany skrivet 12 januari 2014 kl. 13:26:40
Slänger in en film som visa på mina förväntningar Renkorv  ()p :headbang:

http://youtu.be/TVSTUziAI3E (http://youtu.be/TVSTUziAI3E)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 12 januari 2014 kl. 21:37:13
Jag fick höra att det kunde bli knepigt med laddningen om man satte dit två batterier. Men farsan snackade med en som jobbar med bil-el och han sa då inget om att det inte skulle gå.

Slänger in en film som visa på mina förväntningar Renkorv  ()p :headbang:

http://youtu.be/TVSTUziAI3E (http://youtu.be/TVSTUziAI3E)
Tror jag skippar filmen ;P
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 13 januari 2014 kl. 19:19:07
Man brukar ge rådet att inte koppla ihop batterier som inte är likadana, inte har samma ålder och inte är lika stora. En del batteritillverkare ger också det rådet i deras allmänna batteriinfo och FAQ om batterifrågor.

Orsaken till att man inte rekommenderar det är att risken finns att om ett av batterierna tex är i sämre skick så självurladdar det mera än det andra batteriet, eftersom batterierna är ihopkopplade så strävar ju spänningen att bli lika i hela kretsen och då "tjuvdrar" det sämre batteriet en del från det bättre batteriet.

Men det är ju inte så att detta händer över en natt, så fort går det inte. Ifall man låter batterierna stå orörda ett längre tag, tex några veckor eller någon månad, då är det troligt att det bättre batteriet har dragits ur ner till samma status som det sämre.

Det är alltså inte själva ihopkopplingen av batterierna som ger upphov till urladdningen, det sämre batteriet skulle ju ändå ha laddats ur. Grejen är ju att istället för att bara det sämre batteriet skulle ha dragits ur så drar det med sig det bättre batteriet också, ganska bortkastade pengar med andra ord.

Om man har olika batterityper, tex ett "vanligt" batteri och ett AGM batteri (typ Optima), så kan liknande fenomen inträffa. Ett AGM batteri brukar ha lite lägre inre resistans och då kan det uppstå potentialskillnader mellan batterierna vilket gör att AGM batteriet dras ur i samma takt som det vanliga batteriet.

Man bör också ha lika stora batterier för att det ena inte ska bli procentuellt mer urdragen än det andra, risken finns då att man knäcker det mindre batteriet fastän det större har en del kräm kvar att ge.

En annan sak när det gäller olika stora batterier är att om det ena batteriet är betydligt mindre så tar det slut fortare än det större, då kan man ju inte utnyttja det större batteriet fullt ut. Man knäcker ju också det mindre ganska lätt om det andra batteriet är betydligt större, då är det inte säkert att man märker när strömmen börjar ta slut i det mindre batteriet eftersom det finns en del kräm kvar i det större.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 januari 2014 kl. 19:26:46
Tack för intressant läsning!

Man lär sig något varje dag ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 januari 2014 kl. 00:13:13
Kanske det var därför snubben som sålde batteriet till farsan sa att det funkar men att han nog kommer att få ladda batteriet lite då och då.
Men vi får se om vi inte tar bort originalbatteriet och monterar en batterilåda med ett "vanligt" bilbatteri på flaket.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 januari 2014 kl. 16:11:02
Mitt första försök till att klippa ihop en film. Vinkeln på kameran var inte så jävla bra och sen hade jag råkat ställa den på 120 graders vinkel istället för 170 så. Hade inte så mycket klipp så den blev mest bara lite random tråkig körning. Ska bättra mig till nästa gång :)
Sänk volymen ;)
http://youtu.be/QepvcSQvySI (http://youtu.be/QepvcSQvySI)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: P-A78 skrivet 14 januari 2014 kl. 17:09:06
F-N Vad coolt ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 januari 2014 kl. 17:20:25
Jäklar vad snön yrde in, måste väl vara på gränsen till drygt.

Blir den väldigt törstig med banden på?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 januari 2014 kl. 17:41:52
Jäklar vad snön yrde in, måste väl vara på gränsen till drygt.

Blir den väldigt törstig med banden på?

Det som var mest drygt var väl att det packades snö bakom gaspedalen så det inte gick att gasa fullt tillslut. Skulle nästan haft en liten sandlådespade eller något liknande att hacka bort snön med. Jag hade inte haft mindre snö i knäet eller ansiktet om jag kört skoter i detta före :)

Jag vet inte riktigt hur mycket soppa den drar, jag var lite orolig över att det skulle dra iväg med förbrukningen så jag tog med mig två dunkar. Men det blev ca. 3h fullgaskörning enligt timräknaren innan den började varna för låg soppanivå, så det är helt klart godkänt. Jag har ju inga andra referenser än skoterkörning i samma före. Tror att tanken rymmer ca. 27liter
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 16 januari 2014 kl. 21:49:53
För någon dag sen så lyfte jag på luckan bak på flaket för att kolla hur man eventuellt kunde dra slangar för snorklar. Av misstag så råkade jag se att insuget till den bakre cylindern hade spruckit i ena örat. Ringde min ÅF i Måndags och beställde ett nytt startrelä då det verkar ha gett upp i kylan och bakre delen av insuget. Idag fick jag SMS om att grejerna hade kommit, dock hade ATV Sweden inget insug liggandes på hyllan så dom demonterade ett helt insug med givare från en maskin dom hade ståendes, creds till dom.

Här kommer lite bilder:

Sprucket öra..
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/7B15C780-07CD-4BD4-882A-C09E1E1D400A_zpsri3kwffp.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/7B15C780-07CD-4BD4-882A-C09E1E1D400A_zpsri3kwffp.jpg.html)

Spricka..
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/49D68618-28A1-471A-8A90-4BF3D64B9A5C_zpshxbm4sz0.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/49D68618-28A1-471A-8A90-4BF3D64B9A5C_zpshxbm4sz0.jpg.html)

Insidan av insuget, finns en del att slipa på om man vill
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/E8A8174D-92FC-47CB-869C-5858FC181266_zpsdy5xbnqy.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/E8A8174D-92FC-47CB-869C-5858FC181266_zpsdy5xbnqy.jpg.html)

Samma på cylindersidan, massa fult skägg i vägen. Orkar inte ta hand om det nu, får bli senare i år.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/46E6A1C0-07F8-4095-877C-F5F8F21FD4C4_zpsc5rwvknv.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/46E6A1C0-07F8-4095-877C-F5F8F21FD4C4_zpsc5rwvknv.jpg.html)

Farsan har satt fästöron i de nya rören han monterat i bågen till sin maskin
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2EF523A0-7A85-4108-B2E5-2A24E0EFAF6B_zpsg4bbdxjx.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2EF523A0-7A85-4108-B2E5-2A24E0EFAF6B_zpsg4bbdxjx.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 januari 2014 kl. 21:52:36
Ut och gasa i helgen nu då.
Skönt att det löste sig så fort ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 16 januari 2014 kl. 21:54:42
Är det inte lurigt om flagnorna i insuget lossnar ock åker in i motorn?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 16 januari 2014 kl. 22:04:01
Ut och gasa i helgen nu då.
Skönt att det löste sig så fort ()p
Jo jävligt skönt, nu har det kommit lite snö här hemma och det verkar ska snöa resten av veckan också. Är dock min arbetsvecka denna vecka så jag får se om jag får nån tid över :)

Är det inte lurigt om flagnorna i insuget lossnar ock åker in i motorn?
Nja, det är inte några direkta flagor som kan lossna på så vis, är rätt tjockt med gods som behöver slipas.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Persson- skrivet 17 januari 2014 kl. 10:56:19
Följdfrågapå filmen: Det verkar vara svårt att lägga i växel, eller är det bara du som har bråttom att attackera snön?:)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 17 januari 2014 kl. 14:26:23
Följdfrågapå filmen: Det verkar vara svårt att lägga i växel, eller är det bara du som har bråttom att attackera snön?:)
Lågväxeln är lite tjurig ibland och på filmen så var det is i ändlägena på spaken så det var extra tjurigt. Just ändlägena är lite smått tjuriga överlag, Parkering och Lågväxel.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Persson- skrivet 17 januari 2014 kl. 14:28:57
Okej!
Det kan vara dålig linjering. Eller så är det lite motstånd i grejerna bara :)

Borde det inte finnas typ UTV-kapell som man har över benen och knäpper fast i sidorna (ett hål för kroppen). Då slipper ju snön yra in!
Ungefär som scooterkapellen som så många har i paris.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 januari 2014 kl. 15:57:36
Lågväxeln är lite tjurig ibland och på filmen så var det is i ändlägena på spaken så det var extra tjurigt. Just ändlägena är lite smått tjuriga överlag, Parkering och Lågväxel.

Det är ju rätt många maskiner som har problem med ändlägena, att man typ får mellanlanda på en före och sen gå vidare.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: --- skrivet 17 januari 2014 kl. 16:32:21
Sen om man tittar på staget och växelarmen på motorn(på atv´n iaf) så är dom nästan i linje när lågen är i, så det är ju inte konstigt om det går tungt även om själva växeln skulle gå i lätt...
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 17 januari 2014 kl. 16:57:55
Okej!
Det kan vara dålig linjering. Eller så är det lite motstånd i grejerna bara :)

Borde det inte finnas typ UTV-kapell som man har över benen och knäpper fast i sidorna (ett hål för kroppen). Då slipper ju snön yra in!
Ungefär som scooterkapellen som så många har i paris.
Om inte så borde man ju kunna sy ihop något själv, typ som ett kajakskydd :P

Det är ju rätt många maskiner som har problem med ändlägena, att man typ får mellanlanda på en före och sen gå vidare.
Ja, det är som att dreven inte kuggar i varandra, man får gasa till lite så allt hamna i linje typ.

Sen om man tittar på staget och växelarmen på motorn(på atv´n iaf) så är dom nästan i linje när lågen är i, så det är ju inte konstigt om det går tungt även om själva växeln skulle gå i lätt...
Hmmm, tack för infon. Ska ta och kolla på det någon dag, kanske är något som går att modifiera så det lirar bättre :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 17 januari 2014 kl. 19:33:06
Mitt första försök till att klippa ihop en film. Vinkeln på kameran var inte så jävla bra och sen hade jag råkat ställa den på 120 graders vinkel istället för 170 så. Hade inte så mycket klipp så den blev mest bara lite random tråkig körning. Ska bättra mig till nästa gång :)
Sänk volymen ;)
J*vlar va fränt! Tror du skulle behöva ruta o dörrar på'n! ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 17 januari 2014 kl. 21:41:47
J*vlar va fränt! Tror du skulle behöva ruta o dörrar på'n! ()p
Jo men ska jag sätta dit en helruta så får det bli en riktig glasruta med torkare, annars lär man inte se så mycket :)
Halvdörrar är på gång, eller materialet är köpt iaf. :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Persson- skrivet 17 januari 2014 kl. 21:43:00
Kajakskydd. Så heter det! Måste ju vara ultimat. Då får du förmodligen bra temperatur därnere också :)
Och ingen snö på oönskade ställen.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 januari 2014 kl. 21:46:06
Glas känns rätt lurigt eller?

Om du krockar eller kör in i en grövre gren ex.
Tungt som fan blir de väl också?  :dntknow:
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 17 januari 2014 kl. 23:15:26
Glas känns rätt lurigt eller?

Om du krockar eller kör in i en grövre gren ex.
Tungt som fan blir de väl också?  :dntknow:
Använder ju isåfall något säkerhetsglas eller laminatglas som sitter i bilar eller maskiner. Vill helst inte ha en plastruta som helruta då dom blir så repiga och stygga efter en stund.
Är ju rätt enkelt att göra en rutram. Tungt blir det säkert men det är väl smällar man får ta, jag kan ju banta också :P
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 18 januari 2014 kl. 11:18:58
Jo men ska jag sätta dit en helruta så får det bli en riktig glasruta med torkare, annars lär man inte se så mycket :)
Halvdörrar är på gång, eller materialet är köpt iaf. :)
Gött! Blir kul o se slutresultatet  ()p
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 24 januari 2014 kl. 13:13:09
Har inte hänt så mycket i garaget denna vecka. Farsan har hunnit tillverka ett krokfäste som sitter under vinschen, ifall att man skulle behöva dra upp den ur något surhål eller liknande så behöver man inte kroka i vinschkroken.
Jag bytte tillbaka till däckena igår och sen fick farsans granne köra farsans maskin och så drog vi ut i skogen på lite grusvägar och skoterleder. Som det låter på grannen så står det nog en till Z8 i garaget snart :)

Sen blir det batteriförflyttning, kommer ersätta originalbatteriet och sätta en batteribox på flaket.

Har även letat en huvudströmbrytare och råkade snubbla över denna på Ebay, tänkte att den kunde funka lika bra.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/sku0929442_zps7fec165b.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/sku0929442_zps7fec165b.jpg.html)

Sen beställde jag även en slangvärmare med inbyggd cirkulationspump som ser ut såhär.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2827704262_zps429de1e2.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2827704262_zps429de1e2.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: skytten67 skrivet 24 januari 2014 kl. 17:41:20
Det finns otroligt mycket sorter och kvaliteter när det gäller "plexi-glas".
Många sorter är mycket reptåliga.

Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 24 januari 2014 kl. 17:57:39
Det finns otroligt mycket sorter och kvaliteter när det gäller "plexi-glas".
Många sorter är mycket reptåliga.
Ska man ha plastglas som är hyfsat reptåligt så blir det nog billigare med glas i slutänden.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 3 februari 2014 kl. 00:57:37
Idag blev det lite gjort i garaget..

Klämde dit en dragkrok :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/6919A489-EA70-46F7-9D96-1D5E3786FAC5_zpsvyvls3wb.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/6919A489-EA70-46F7-9D96-1D5E3786FAC5_zpsvyvls3wb.jpg.html)

Monterat :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/B9778C37-3848-4C3F-BDCD-9627DF51F460_zpsi0xd08nc.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/B9778C37-3848-4C3F-BDCD-9627DF51F460_zpsi0xd08nc.jpg.html)

Sitter ju redan en bottenplatta till vinschen fast monterad i maskinen så den som följde med fick bli hållare till ett främre krokfäste. Bra att ha så man slipper häkta i vinschkroken ifall man ska bli uppdragen eller liknande.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/2AC2A8E2-74D8-4EAE-BEF7-549D0F0B92F4_zpsen22f9x9.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/2AC2A8E2-74D8-4EAE-BEF7-549D0F0B92F4_zpsen22f9x9.jpg.html)

Monterat och klart
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/F93491CA-6756-4CDA-A4F8-B4DC9F1AB448_zpsbvhiwyuv.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/F93491CA-6756-4CDA-A4F8-B4DC9F1AB448_zpsbvhiwyuv.jpg.html)

Flyttade på relät till vinschen och organiserade om lite kablar, satte även en kopplingsplint fram.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/47CA180F-E874-4793-8EF1-94907D4613D6_zpsxq4u3qnz.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/47CA180F-E874-4793-8EF1-94907D4613D6_zpsxq4u3qnz.jpg.html)

Tog bort originalbatteriet som sitter i bakskärmen och monterade ett bilbatteri på flaket. Målade plyfan svart och skruvade fast en batterilåda i den. Har ingen bild på det färdiga resultatet så denna får väl duga så länge :)
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/13CE0617-F35B-42CD-96D3-01F0CA70B2A0_zps6i4wu0o8.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/13CE0617-F35B-42CD-96D3-01F0CA70B2A0_zps6i4wu0o8.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 3 februari 2014 kl. 20:14:28
Batterilådan monterad och klar
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/C0D774A5-F57A-47B9-9DF8-1C520158496C_zpsrbnfz6qr.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/C0D774A5-F57A-47B9-9DF8-1C520158496C_zpsrbnfz6qr.jpg.html)

Klämde dit en laddkontakt för Ctek med LED-indikator i batterilocket
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/B7A4BEFE-D9D8-4357-92F7-CE086C92777B_zpsdcth4dlf.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/B7A4BEFE-D9D8-4357-92F7-CE086C92777B_zpsdcth4dlf.jpg.html)


Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: mr.rejsson skrivet 4 februari 2014 kl. 16:38:15
bara en fråga
vart fick du tag på slangvärmaren
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 4 februari 2014 kl. 22:34:06
bara en fråga
vart fick du tag på slangvärmaren
www.anabint.se (http://www.anabint.se)
Finns även en annons på blocket.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 13 februari 2014 kl. 20:37:35
Idag blev det lite skruvande :)

Monterade en automatsäkring på batteriet som även får agera huvudströmbrytare.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/33D18AD5-9EA7-4563-A0FE-DCD8DF8F15DD_zpsjfvohplk.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/33D18AD5-9EA7-4563-A0FE-DCD8DF8F15DD_zpsjfvohplk.jpg.html)

Tog bort backspegeln för att kunna montera dörrar, får se hur vi gör med backspeglarna i framtiden. Monterade ett plattjärn för att ha något att svetsa "karmen" i.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/A259DB91-42E2-40D7-A3F8-3C5E6A32B403_zpsueqzwrnx.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/A259DB91-42E2-40D7-A3F8-3C5E6A32B403_zpsueqzwrnx.jpg.html)

Profilerna som gångjärnen ska sitta i
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/F5B0301B-1395-471A-A913-DD400E00E685_zpsym6cjdot.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/F5B0301B-1395-471A-A913-DD400E00E685_zpsym6cjdot.jpg.html)

Insidan
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/44A4F0BA-F84F-448A-BBC6-CAA398188C23_zpskpu6ijri.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/44A4F0BA-F84F-448A-BBC6-CAA398188C23_zpskpu6ijri.jpg.html)

Gångjärn och blivande dörr monterad
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/ACD3396C-C64A-4E57-9C0E-68123C95E75A_zps31bg0dgd.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/ACD3396C-C64A-4E57-9C0E-68123C95E75A_zps31bg0dgd.jpg.html)

Öppet läge
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/B69245E8-7CF5-460D-B63C-C88BA36BB3DE_zpsfq4lvytr.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/B69245E8-7CF5-460D-B63C-C88BA36BB3DE_zpsfq4lvytr.jpg.html)

Vi hann även få dit en övre profil som vi fick "knäcka" lite för att få plats med armbågar och knän som gärna vill hänga lite utanför maskinen. Ska även göra en liten tårtbit i framkant så det inte ser så skumt ut.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/F65A7AE2-CD0C-45C7-8DF8-D24FE6EBC187_zps2lsbcrvs.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/F65A7AE2-CD0C-45C7-8DF8-D24FE6EBC187_zps2lsbcrvs.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2014 kl. 20:43:49
Har du säkrat av allt med 60A?
Även Vischen?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 13 februari 2014 kl. 21:02:55
Har du säkrat av allt med 60A?
Även Vischen?
Säkringen sitter på kabeln som går till kopplingsplinten fram där LED-lampor, sätesvärme och vinsch är kopplad. Nu när du nämner det så kanske 60A är lite klent när Vinschen börjar arbeta på riktigt?
LED-lamporna och sätesvärmen drar inte mycket alls.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2014 kl. 21:11:06
Antar du har en rätt stor vinsch.
Och då snackar vi 200A vid tyngre last.

Och och du har en tunn kabel till t.ex. extraljus brinner denna av långt innan 60A säkringen går.

Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 13 februari 2014 kl. 21:16:33
Antar du har en rätt stor vinsch.
Och då snackar vi 200A vid tyngre last.

Och och du har en tunn kabel till t.ex. extraljus brinner denna av långt innan 60A säkringen går.

Det sitter separata säkringar på extraljus och sätesvärme. Jag har inte så jävla stor koll på det här med ström som du säkert förstår vid det här laget, men jag valde säkring efter Ampere på batteriet, 70 Ampere på batteriet och 60 Ampere på säkringen. Menar du att jag skulle haft en säkring på typ 200 Ampere?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2014 kl. 21:19:31
Det sitter separata säkringar på extraljus och sätesvärme. Jag har inte så jävla stor koll på det här med ström som du säkert förstår vid det här laget, men jag valde säkring efter Ampere på batteriet, 70 Ampere på batteriet och 60 Ampere på säkringen. Menar du att jag skulle haft en säkring på typ 200 Ampere?

Amperen på batteriet har inget med saken att göra "typ" ett bilbatteri kan leverera ca 6-700A

Den märkta AH är bara hur många A den kan leverera i en timme.

Jag tycker antingen du ska säkra det riktigt högt. Kanske 150A eller inte alls. Och bara säkra av övriga enheter utöver vinsch.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 13 februari 2014 kl. 21:25:20
Amperen på batteriet har inget med saken att göra "typ" ett bilbatteri kan leverera ca 6-700A

Den märkta AH är bara hur många A den kan leverera i en timme.

Jag tycker antingen du ska säkra det riktigt högt. Kanske 150A eller inte alls. Och bara säkra av övriga enheter utöver vinsch.

Aha, men då slumpar jag säkringen och sätter en riktig huvudströmbrytare på batteriet istället. Vinschen ska jag helst inte ha nån säkring på alltså?
Kollade specen nu och vinschen ligger på 15-200 Ampere.
Tack för att du ger mig lite klarhet i ämnet :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2014 kl. 21:28:02
Låter klokt :)

Du hade blivit rätt förbannad när du suttit fast och vinschen varit värdelös.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 13 februari 2014 kl. 21:32:35
Låter klokt :)

Du hade blivit rätt förbannad när du suttit fast och vinschen varit värdelös.
Haha, tur du sa något innan, tänkte ju dra till fjälls nästa vecka och då vill jag gärna att vinschen funkar :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2014 kl. 21:34:32
Hade ju gått att bygla i värsta fall ;)

Men frågan är vad som hänt med maskinen när den klipper all kräm.

Stannar bränslepump mm?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: hell-man skrivet 13 februari 2014 kl. 21:40:58
En säkring ska ju som regel även skydda kablarna från kabelbrand vid kortslutning. Är alla winchar oavsäkrade, även de som fabriksmonterats?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2014 kl. 21:44:03
Jag har aldrig sett nån.

Samma sak med bilar som har batteriet bak.
Är väl ingen säkring på matarkabel?

(Jag kan ha fel)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 13 februari 2014 kl. 22:14:09
Hade ju gått att bygla i värsta fall ;)

Men frågan är vad som hänt med maskinen när den klipper all kräm.

Stannar bränslepump mm?
Den klipper ingen kräm just nu, från början hade jag problem men det var för att jag stulit strömmen till extraljuset från fel kabel. Nu har jag mest problem med att den inte verkar ladda tillräckligt. Bägge maskinerna blinkade gult, sen åkte vi ut och sladdade lite och när vi kom in så var Farsans grön och min var röd. Den enda skillnaden var att jag hade sätesvärmen på. Tog även en tur på kvällen, indikatorn blinkade gult, jag körde några kilometer med LED-rampen och sätesvärmen och då jag kom tillbaka så blinkade den rött.

En säkring ska ju som regel även skydda kablarna från kabelbrand vid kortslutning. Är alla winchar oavsäkrade, även de som fabriksmonterats?
Jag har ju eftermonterat min vinsch och det följde med komplett kabelpaket utan säkringar.

Jag har aldrig sett nån.

Samma sak med bilar som har batteriet bak.
Är väl ingen säkring på matarkabel?

(Jag kan ha fel)

Jag har batteriet bak i min bil och jag har då inte sett någon säkring i närheten av batteriet.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 13 februari 2014 kl. 23:54:35

(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/44A4F0BA-F84F-448A-BBC6-CAA398188C23_zpskpu6ijri.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/44A4F0BA-F84F-448A-BBC6-CAA398188C23_zpskpu6ijri.jpg.html)

Oj... en XJ:a?
 
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 februari 2014 kl. 00:34:19
Oj... en XJ:a?
Japp, ännu längre bak ser du en Willys gat-jeep som ska sitta på en gammal cheva-ram och ännu längre bak, bakom väggen, så står en 70-tals Cherokee :)
Bredvid Willysen så står det en Celica Supra som är reggad med V8 och bredvid den står det en 23 fots båt med V8 och raka rör. Sen finns det en massa mer där inne också, 300 kvadrat garage ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 14 februari 2014 kl. 00:43:44
Får väl se om man kommer till skott nån gång och handlar nåt typ XJ... en SJ vore fräckt, men njae.... då får man nog ha ett brinnande intresse.
Sorry för OT.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 februari 2014 kl. 13:46:21
Får väl se om man kommer till skott nån gång och handlar nåt typ XJ... en SJ vore fräckt, men njae.... då får man nog ha ett brinnande intresse.
Sorry för OT.
Jag har alltid varit lite sugen på SJ men denna maskin ligger ju nästan i samma storleksklass. Farsan har byggt ett par Willysar med 44" men nu har det stått still i några år, han var t.o.m. i mittuppslaget som poster/affisch i 4 Wheel Drive i slutet på 80-talet :)

Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 14 februari 2014 kl. 14:05:19
Då är han nog med i samlingen här, jag började prenumerera på den tidningen -83 eller -84, dvs långt innan man ens var tonåring!
Nu är det dock länge sedan man ens kollade i nån motortidning.
 :-\
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 februari 2014 kl. 17:14:10
Då är han nog med i samlingen här, jag började prenumerera på den tidningen -83 eller -84, dvs långt innan man ens var tonåring!
Nu är det dock länge sedan man ens kollade i nån motortidning.
 :-\
Du kan ju kolla om du hittar en tidning från -87 med ett "skogslokomotiv" ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 februari 2014 kl. 18:06:55
Fick några bilder av min far tidigare, han fortsatte jobba på dörrarna idag

(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/FB532420-B21D-42CA-9915-B262EE818C11_zpsq3zqhog8.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/FB532420-B21D-42CA-9915-B262EE818C11_zpsq3zqhog8.jpg.html)

(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/F7240FCD-674E-4181-BB7E-F3A8F3A55B9A_zpsywettv5n.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/F7240FCD-674E-4181-BB7E-F3A8F3A55B9A_zpsywettv5n.jpg.html)

(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/13BE7729-24FA-4921-BF68-DC007215FCF4_zpsmmvrwdnv.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/13BE7729-24FA-4921-BF68-DC007215FCF4_zpsmmvrwdnv.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 14 februari 2014 kl. 18:13:30
Nice!

Målvikt 1 ton när ni är klara?
 O0
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 14 februari 2014 kl. 18:16:20
Nice!

Målvikt 1 ton när ni är klara?
 O0
Ja ungefär, så det kommer nog att behövas en turbo till varje cylinder när vi är färdig ;)
Som dörrarna ser ut nu så väger dom Max 3kg styck, komplett med karmen. Lär inte bli så mycket mer än 5-6 kg när dom är färdiga. Beror på vad vi ska täcka dom med såklart :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 16 februari 2014 kl. 23:20:26
Ändrade planer, blev så många konstiga vinklar så vi visste inte riktigt hur vi skulle göra.
Slutade med att vi tog fram vinkelslipen och sänkte dörrarna ca. 10cm, så nu ser dom ut såhär
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/703AFBD9-3B7E-4F6D-9F60-A36B36B56D88_zpsydoagnkv.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/703AFBD9-3B7E-4F6D-9F60-A36B36B56D88_zpsydoagnkv.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 16 februari 2014 kl. 23:23:11
Varför bygger du inte en hel framruta?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 17 februari 2014 kl. 00:00:33
Varför bygger du inte en hel framruta?
Det kommer kanske i framtiden men det finns en del nackdelar. Med en helruta så blir det baksug så då måste man nästan ha en tät kupé. En helruta kladdar igen rätt fort så man måste ha vindrutetorkare och ska man ha en torkare så måste man ha riktigt glas för att slippa repor.

Enda anledningen till att vi har halv eller det är väl mer 1/3 ruta är enbart för vinddraget, man fryser händerna av sig på vintern om man inte har en vindavvisare. Den lilla ruta som är nu skymmer sikten tillräckligt när den blir skitig eller full i snö.

Tak står väl högre upp på listan men det är en massa konstiga vinklar på buren, eller det är konstiga vinklar överallt. Får se vad vi kommer fram till, farsan har ju byggt om sin bur så det blir lite enklare att tillverka ett tak.
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Utopiazz skrivet 17 februari 2014 kl. 14:18:22
Ändrade planer, blev så många konstiga vinklar så vi visste inte riktigt hur vi skulle göra.
Slutade med att vi tog fram vinkelslipen och sänkte dörrarna ca. 10cm, så nu ser dom ut såhär
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/703AFBD9-3B7E-4F6D-9F60-A36B36B56D88_zpsydoagnkv.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/703AFBD9-3B7E-4F6D-9F60-A36B36B56D88_zpsydoagnkv.jpg.html)

Jag vill också ha ett garage på 300 m2 med travers i taket, hm, jag har ju inte ens ett vanligt garage  :(
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 17 februari 2014 kl. 19:13:06
Jag vill också ha ett garage på 300 m2 med travers i taket, hm, jag har ju inte ens ett vanligt garage  :(
Det är farsan och hans granne som delar på detta garage, han har 3 garage hemma också :P
Traversen tar f.ö. 4 ton så den lyfter mer än vad man behöver :P
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 18 februari 2014 kl. 18:36:52
Nu är dörrarna klara, får se om dom gör sitt jobb i helgen då vi ska till fjälls :)

Använde miniboxlås, skulle haft ett bättre handtag bara, eventuellt en förlängning av något slag med ett handtag mitt på, kanske ett bromshandtag till en cykel?
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/A898780D-1431-4929-BBA3-08D3CE552DEF_zpsksxzwnqq.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/A898780D-1431-4929-BBA3-08D3CE552DEF_zpsksxzwnqq.jpg.html)

Man tar vad man har, hade 2 mm aluplåtar liggandes men dom var lite för kort så det blev en överlappning med durkaluminium längst ner, skulle haft det på plåten bakom dörren också så kanske det ser mer enhetligt ut. Ser även att jag inte hunnit sätta dit trekanten i framkant på denna bild.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/444F86BB-BD32-41E7-BD76-26890FE873A4_zpswbbfdcad.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/444F86BB-BD32-41E7-BD76-26890FE873A4_zpswbbfdcad.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 21 februari 2014 kl. 15:10:52
Kan säga att dörrarna gjorde sjukt mycket, yr inte alls in lika mycket nu :)
Men däremot så körde jag fast ett par gånger.
Första gången så kom jag utanför skoterleden med halva maskinen så den hamnade på skrå, försökte svänga upp där det var packat och lyckades spinna ner mig och hänga upp alla fyra band.
Andra gången fick jag en fallen björk över bandet, såg den inte först och gasade till jag hängt upp alla fyra igen.
Tredje gången hann jag reagera i tid och lägga in diffspärren så jag kunde smyga upp innan det gick helt åt skogen :)

Här är ett klipp från första fastkörningen, räckte med att skotta upp runt och under maskinen så den hamnade på backen :)

http://youtu.be/lD-0eeiD6y8 (http://youtu.be/lD-0eeiD6y8)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 21 februari 2014 kl. 16:55:33
Av min erfarenhet av denna typ av maskin med bandsats är att spinna hjälper inte alls när man väl sitter, då är det smyga som gäller. När du vinchade så gasade du som en galning, bättre då är att spänna upp vinchen å bara dutta lite på gasen så den rör sig, vincha lite till å dutta på gasen osv. Det gör stor skillnad! Ser att många gasar som demoner å kommer ingenstans, slow is the key! :)

Jag lärde mig detta the hard way, nu när man vet hur man ska köra så fastnar jag väldigt sällan ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 21 februari 2014 kl. 17:05:52
Av min erfarenhet av denna typ av maskin med bandsats är att spinna hjälper inte alls när man väl sitter, då är det smyga som gäller. När du vinchade så gasade du som en galning, bättre då är att spänna upp vinchen å bara dutta lite på gasen så den rör sig, vincha lite till å dutta på gasen osv. Det gör stor skillnad! Ser att många gasar som demoner å kommer ingenstans, slow is the key! :)

Jag lärde mig detta the hard way, nu när man vet hur man ska köra så fastnar jag väldigt sällan ;)
Jo jag kände att jag höll på att spinna ner mig en gång men då hann jag lugna ner mig och lägga in diffspärren i tid och sen smög jag mig lugnt och fint ur. På snöskoter så hjälper det oftast med full gas, men som du säger, det funkar inte här :P
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 22 februari 2014 kl. 19:56:35
Nä precis, skoter då är det bara att gasa, iaf om man har matta som ska skotta. Annars är ett bra knep att sltanna upp när det börjar gå tungt, backa en meter eller två å sen ge på igen. Då får man bra fart! ;)

Men kul maskin du verkar ha :D

Är du annars nöjd hittils? Bra ork, låg lågväxel, kvalitet i övrigt?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 22 februari 2014 kl. 20:21:42
Är du annars nöjd hittils? Bra ork, låg lågväxel, kvalitet i övrigt?

Jo jag är nöjd :) Den skulle kunna ha lite mer ork, det duger väl men man vill ju alltid ha mer. Skulle absolut inte skada med lite mer nu när man har banden på. Lågväxeln är långt ifrån låg, med däcken på så går den 60km/h. Kvalitet i övrigt, har inte så mycket att jämföra med, den är ju så pass mycket billigare än konkurrenterna så jag var beredd på att allt inte skulle vara hundra men jag vet inte om jag har något att klaga på förutom svetsmuttrar och skruvar. Har inte hunnit prova den tillräckligt mycket än heller, men nog ska den få bekänna färg så fort det blir vår ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 23 februari 2014 kl. 16:52:04
Okej, ja tydligen verkar kineserna/taiwaneserna ha svårt att göra en lågväxel :(

Jag är sugen att byta maskin men jag vet inte till vad än, därav frågan ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: hell-man skrivet 23 februari 2014 kl. 17:40:09
Jag har klurat länge nu men...alltså, ser jag i syne?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 23 februari 2014 kl. 17:48:33
hahaha :lool:
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: hell-man skrivet 23 februari 2014 kl. 19:33:29
Eller har jag missat nåt? "CF moto" kan det ju för f*n inte stå?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 24 februari 2014 kl. 10:35:37
Jag har klurat länge nu men...alltså, ser jag i syne?
Hahaha, det där är farsans maskin. Ska egentligen stå "Dahlins Motor", är vår ÅF som klistrat dit det. Jag hade tråkigt, tog bort "Dahlins" och ändrade om bokstäverna på "Motor"  ;D
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 24 februari 2014 kl. 10:37:16
Hahaha, det där är farsans maskin. Ska egentligen stå "Dahlins Motor", är vår ÅF som klistrat dit det. Jag hade tråkigt, tog bort "Dahlins" och ändrade om bokstäverna på "Motor"  ;D
HAHA du är skön du  ()p :lol:
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: hell-man skrivet 24 februari 2014 kl. 11:04:49
Då kan jag äntligen sova om nätterna. Tack. :sunny:
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 26 februari 2014 kl. 12:32:52
Vi har ju kollat lite på det här med att byta slutdämpare för få dom att andas lite bättre.

Såhär ser original dämparen ut, inloppet sitter bakom plåten man ser i botten, där även katten sitter. Sen blir det ett par kammare och på slutet så går avgaserna in på sidorna av insatsen (insatsen har jag ingen bild på) för att sen komma ut i det fria. Känns som att det blir en jävla omväg och mycket som avgaserna kan stupa emot.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/37D31C53-8971-4DA7-8D1C-95EEFB6ABA0F_zpsedolmlb0.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/37D31C53-8971-4DA7-8D1C-95EEFB6ABA0F_zpsedolmlb0.jpg.html)

Så här blev slutresultatet till farsans maskin, ska se om jag kan fixa nån bild där det sitter på plats.
(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/4CB11F28-47E1-433B-BF0E-66CC12266C34_zpsubyvzlws.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/4CB11F28-47E1-433B-BF0E-66CC12266C34_zpsubyvzlws.jpg.html)

Satte även dit en slutpipa där vi svetsat ett kryss för att slå sönder ljudet lite, blev lite väl vasst utan :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Paran skrivet 26 februari 2014 kl. 17:13:01
stiligt!!  ()p Har funderat över nått liknade. men jag har inte kommit längre än så.. :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 26 februari 2014 kl. 19:12:23
Det är liknande på min UXV, jag tog bort gnistdämparen å fick genast bättre ork! Ska också bygga liknande din men min ska bli längsmonterad för jag vill ha vinsch även bak  ;)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 26 februari 2014 kl. 22:39:28
stiligt!!  ()p Har funderat över nått liknade. men jag har inte kommit längre än så.. :)
Allt är köpt på Biltema. Jag snickrade ihop mitt system idag men jag använde krökar från Mekonomen, dock är dom så ihoptryckt i kröken jämfört mot Biltemas så jag rekommenderar Biltemakrökar :)

Det är liknande på min UXV, jag tog bort gnistdämparen å fick genast bättre ork! Ska också bygga liknande din men min ska bli längsmonterad för jag vill ha vinsch även bak  ;)
Blir så svårt på våra maskiner, kan nog funka om man har ett genomgående rör som är S-format eller kanske en reflektionsdämpare. Jag kan iofs. ha vinsch även om dämparen ser ut sådär :)
Tror även att den skulle låta på tok för mycket om jag hade haft det rätt ut bak :P
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 27 februari 2014 kl. 23:16:37
En bild med dämparen monterad, skulle dock hittat nån snyggare slutpipa, en lite kortare som är i 90 grader. Man kan ju skippa slutpipan men det är kanske inte så populärt att blåsa ut avgaserna i ansiktet på folk man passerar :)

(http://i780.photobucket.com/albums/yy86/robinsjostrand/422851F4-2D17-40B3-B3CC-2C8CA987A3CC_zpslbwb2ypo.jpg) (http://s780.photobucket.com/user/robinsjostrand/media/422851F4-2D17-40B3-B3CC-2C8CA987A3CC_zpslbwb2ypo.jpg.html)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 27 februari 2014 kl. 23:18:02
tyckte den vart cool med sån slut pipa :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 27 februari 2014 kl. 23:36:07
Blev riktigt bra med dörrarna och den nya dämparen :)
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: ahoj skrivet 28 februari 2014 kl. 07:42:49
Snyggt och seriöst bygge!  ()p
Får man fråga hur långt maskinerna hunnit gå?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: Paran skrivet 28 februari 2014 kl. 11:57:16
Såg fint ut! Blir det ett youtube klipp också? Låter det "obekvämt" mycket när man åker?
Titel: SV: CFMoto Z-Force 800
Skrivet av: RenKorv skrivet 28 februari 2014 kl. 19:05:55
Snyggt och seriöst bygge!  ()p
Får man fråga hur långt maskinerna hunnit gå?
Min har mest gått med band, minns inte vad timräknaren står på. Det är nog inte så mycket mer än 15-20h.

Såg fint ut! Blir det ett youtube klipp också? Låter det "obekvämt" mycket när man åker?

Ska se om vi kan fixa film nån dag. Har inte hunnit köra något med det nya avgaset så jag vet inte hur mycket det låter under färd. Gjorde iaf. rätt mycket att sätta ett kryss i slutpipan.