ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Hydro skrivet 26 juni 2013 kl. 23:33:53
-
På sk förekommen anledning vill jag (bla eftersom jag själv kladdar massa även i dessa trådar) ha en diskussion om vad som anses värdefullt i en köprådstråd.
Personligen anser jag att köpråd främst bör lämnas av de som saknar egenintresse i ämnet, dvs inte själva är importörer av någon specifik modell.
De gånger någon höjer en maskin till skyarna i en köprådstråd och sedan avslutar inlägget med att lägga in en "annons" på just exakt en sådan de råkar ha till salu så blir det också lite dåliga vibbar.
Även de som är förstagångsköpare och skryter något så fantastiskt över sin maskin, bör man kanske vara lite avvaktande gentemot då de oftast helt enkelt saknar relevant erfarenhet.
Ofta av både andra maskiner, men tyvärr ofta även av sin egen... då de inte hunnit köra så värst mycket.
Och sen har vi då alla kids som får en maskin av pappa eller som ibland får låna densamma.
Kanske allra främst kan man ju tycka att man åtminstone skall ha behörighet att få framföra maskinen lagligt om man skall kunna ge relevanta råd och är man minderårig så krockar detta redan där.
Förarbevis och körkort är svårt i dessa åldrar.
Är man omyndig kan man ju ha viss behörighet och då kan ju klart viss relevant info finnas, men oftast är inte maskinen heller då betald av egna pengar.
Med egna pengar menar jag då pengar man själv jobbat, eller jobbar ihop (dvs avbetalning/finans).
Inte pengar man fått av farmor eller nån fond eller kanske alla sparade barnbidrag från man föddes.
Det går ej heller att komma ifrån det att det faktiskt finns en orsak till att man saknar rösträtt när man är under 18, saknar möjlighet att få ta tex bilkörkort osv... och att man under 15 saknar straffansvar osv.
Detta är självklart pga att man då inte anses tillräckligt mogen.
Att man sedan SJÄLV i dessa åldrar självklart anser att man kan allt och att alla lagar, regler och vuxna är dumma i huvudet är ju en helt annan sak.
Jag har själv varit 14 och vansinnig över att jag inte fick köra moped och inte fick ta mc-kort osv osv...
Nu så här i efterhand inser jag att det nog faktiskt var ett rätt kloka beslut.
-
()p kalas
-
Bra skrivet!
Opartiska tester och "min är bäst" är väl inge vidare.
-
Även de som är förstagångsköpare och skryter något så fantastiskt över sin maskin, bör man kanske vara lite avvaktande gentemot då de oftast helt enkelt saknar relevant erfarenhet.
Ofta av både andra maskiner, men tyvärr ofta även av sin egen... då de inte hunnit köra så värst mycket.
Som varande just förstagångsköpare (dock inte 14 år) så ser jag självklart mina begränsningar att kunna ge råd om vilken maskin/märke som är bäst i olika fall osv.. Det skulle jag inte göra heller.
Men jag anser ändå att jag kan bidra i köprådtrådar och delge vad jag upplevt och uppfattat som viktiga val i köpet och hur jag hittills uppfattar MIN hjuling , hur den funkat och hur ÅF varit osv..... OM jag känner att det kan tillföra något.
Att man är nybörjare syns på regdatum och antal inlägg...
Det är väldigt mycket funderingar och aspekter som ska tas i varje köp och alla rör inte bara själva konstruktionen på hojen.
Jag kom också hit för 5 månader sen med önskemål om köpråd , och uppskattade faktiskt allas inlägg och synpunkter , tycker inte jag själv hade något problem att 'filtrera ut' det jag ville ha reda på och i andra trådar tycker jag erfarna användare bra kompenserar för de som kanske ger mer råd än de borde pga ålder /erfarenhet.
Fenomenet finns på alla forum , oavsett om det gäller hästar , bilar , pool , husrenovering osv att det finns de som kan massor , och de som ibland ger direkt felaktiga råd , det brukar framgå ganska klart och jag läser allt med en viss försiktighet. Med tiden lär man sig vad man ska ta till sig och inte.
Har man inte den insikten kan ju ett felaktiga råd vara förödande då det är inköp av dyra fordon. Många som begär köpåd är ju nya medlemmar.
Så jag håller med dig i sak , men med reservation att jag tycker det ska vara fritt för var och en att kommentera i köprådtrådar om man är medlem i forumet, dock bör varje medlem kanske fundera över de råd man ger.
Tycker på ett sätt att det förminskar forumet om bara de med dokumenterad erfarenhet/kunskap får kommentera i vissa forumdelar.
Det är ju helt klart att som ny får man mer hjälp/info än man kan delge/hjälpa andra.
Att man som minderårig inte ska ge ekonomiska råd håller jag med om till 100%
Mvh Micke
-
Bra skrivet Hydro! ()p
"Att man är nybörjare syns på regdatum och antal inlägg..."
Nej, det gör det absolut inte. Det finns många som har haft bättre saker för sig i livet än att sitta på ett fyrhjulingsforum men som nyss blivit medlem här och knappt skrivit nåt inlägg alls, men ändå har extremt mycket erfarenhet.
Sen finns det många som skrivit tusentals inlägg här inne varav större delen bara är skit som inte har någonting med fyrhjulingar att göra...
-
Precis, inläggen eller regdatum säger inget om varken kunskap eller erfarenhet.
Däremot säger det en del om personens liv i övrigt...
Jag behöver ju inte gå längre än till mig själv, med en miljon inlägg och 500 års inloggad tid... det betyder INTE att jag kan saker, det betyder att jag inte har ett liv.
Bland de jag kör tillsammans med är inte ens hälften medlemmar här och de som faktiskt är medlemmar skriver mer eller mindre inget någonsin, de kanske har ett tjugotal inlägg... men tro mig, de kan både köra, har stor erfarenhet och kan skruva.
Så återigen, regdatum, inlägg mm säger inget (positivt).
-
Kan inte hålla med.
Ang. Inte ha ett liv.
Jag kollar kanske 1 timme TV i veckan.
Och att jag lägger mycket tid bla. här är pga. brinnande intresse, och träffa likasinnade.
Dvs. Prioriteringar
Tror det finns lika många förklaringar på vad ett "forum" är som det finns sidor i bibeln.
Håller med Hydro för övrigt att man ska vara noga med att tillägga att man har mindre erfarenhet eller liknande om man vet själv man gissar.
Dock vet jag själv detta är lätt att missa, då man gärna klappar sig på bröstet.
Tycker detta är ett toppenforum.
Och tycker det är lika viktigt att korrigera någon som skriver helt fel som att själv kolla sin fakta innan man skriver man är "säker".
-
Sen tycker väl jag att man ska förklara hur man kör.
Upplevt kvalitet skiljer mycket om man börjar pressa sakerna.
-
Precis, och det skiljer väldigt mycket emellan körning och körning.
...och emellan terräng och terräng.
Vet en gång för några år sedan vi åkte ner mot Skåne och mötte upp en kille som minsann ville med på grusvägsåka, för han älskade det och körde som fan!
...sa han...
Han låg i 40-50 ungefär på grusvägarna.
Hrm.
Till det funkar alla maskiner (han åkte Dinli, Smc, Koeningsegg eller vad det nu var).
Vet också de som här på forumet rekommenderat folk att köpa bakhjulsdrivna maskiner för skogsbruk, "för det funkar".
De drog ut älgar med en rwd-maskin och de körde timmer.
Mmm...
Nu skiljer det ju lite på terräng som sagt.
Här där vi bor finns mycket stora areal där vi inte kan köra alls, vi kommer inte en endast meter från vägen, trots stora hjul och awd.
UTAN älg eller timmervagn efter.
Häromkring säljs Alstor 8x8 för hobbyskogsbruk, fyrhjulingar funkar liksom helt enkelt inte.
Många ställen ja, men lååångt ifrån överallt.
Rwd skulle inte funka alls.
...medan det på andra ställen alltså helt klart och tydligt faktiskt funkar.
I Norrland eller i Skåne tex, där allt är mer eller mindre platt, med nån liten buske eller nåt ibland.
Sen stämmer det självklart som Pelle säger, många inlägg/mycket inloggad tid behöver inte betyda avsaknad av liv.
I just mitt fall är det dock så... och de som skriver mest saknar oftast familj, barn, hus mm...
Eller kanske de har de jobbig kärring.
Men återigen, det ger inte med automatik bevis på kunskap/erfarenhet.
-
Nu när det ändå startats en tråd om detta kan jag ju ta upp en sak som jag stört mig på senaste tiden. När någon helt utan erfarenhet ställer en seriös fråga om att de till exempel är intresserade av en SMC 300 för att testa intresse m.m och att deras budget ligger på mellan 15-20000:- så hinner det inte skrivas 5 inlägg innan någon föreslår att de ska köpa en renegade eller liknande. Vad är det man missat i specen ? En husmäklare som har en kund som vill köpa ett radhus och har ekonomi för just detta visar ju knappast upp Hooks Herrgård och tror att de ska köpa den. jag anser att det är oseriöst och gränsar till OT och att skrämma iväg nybörjare är knappast att värna om sin hobby. Fanboys inom alla produktkategorier är enbart obehagliga.
En förebild när det gäller goda köpråd är PV544 som nyanserat lägger fram för och nackdelar och verkar ta sig tid att läsa vad TS frågat om och ger svar därefter.
-
Helt rätt är så mkt Faboys club i mkt stort avseende här inne.
Tycker din liknelse ang radhus är klockren, man har minst lika roligt på en hoj för 20 som en för 150 . Man måste ju börja nånstans, och då borde ju valet vara en billig till en början för att se om det är något man tycker är roligt.
Sen ang alla fanboys så skrivs det inte mkt om nackdelarna med de dyrare maskinerna, det skrivs att de går sönder men inte att de är dåliga för det. Men händer det på en billigare så klankas det ner direkt att det är en skräp hoj.
Finns nackdelar med alla typer av hojar.
Sen så vore det kul ifall man nån gång inne på forumet fick en feedback av de som köpt en hoj via köpråd. Ifall de blev nöjda eller tycker att det var en djävla dålig hoj, för smaken är ju olika.
-
Nja. Jag menar inte riktigt så. Jag är övertygad om att man till stor del får vad man betalar för och att en Yamaha för 90000 är bättre än en adly för 45000 och att 800cc är roligare än 250cc men man kan fortfarande ha mycket trevligt med sin 250 och i många fall håller de mycket bra. Därför är det synd att ge köpråd som inte är relevanta med Ts förutsättningar.
-
Helt rätt är så mkt Faboys club i mkt stort avseende här inne.
Tycker din liknelse ang radhus är klockren, man har minst lika roligt på en hoj för 20 som en för 150 . Man måste ju börja nånstans, och då borde ju valet vara en billig till en början för att se om det är något man tycker är roligt.
Sen ang alla fanboys så skrivs det inte mkt om nackdelarna med de dyrare maskinerna, det skrivs att de går sönder men inte att de är dåliga för det. Men händer det på en billigare så klankas det ner direkt att det är en skräp hoj.
Finns nackdelar med alla typer av hojar.
Sen så vore det kul ifall man nån gång inne på forumet fick en feedback av de som köpt en hoj via köpråd. Ifall de blev nöjda eller tycker att det var en djävla dålig hoj, för smaken är ju olika.
Jo man har roligare på en Can-am än en badboy.
Jo en Honda håller bättre än en Kina
Jag anser inte man ska rekommendera någon som skriver de inte kan skruva att köpa något man vet är skit!
Om du funderat lite så kanske du lagt märke till att det skrivs rätt sällan om TGB, SYM, ADLY, Kymco? Det är för dessa är faktiskt ganska bra, och går inte sönder så ofta.
SEN är en bidragande del att märkesmaskiner ägs oftast av de med lite erfarenhet och bättre ekonomi (med detta menar jag de har råd att lämnas på service vid problem) alt. de vet hur man löser problemen själv.
Kinamaskiner köps i de flesta fall förstagångsåkare då de ligger bra till i pris och man tror att de är lika bra då det minsann är 5 års garanti.
Har du ens en maskin och åker på Lucke? Eller suktar du bara efter en muddkörd Renegade?
-
Nu när det ändå startats en tråd om detta kan jag ju ta upp en sak som jag stört mig på senaste tiden. När någon helt utan erfarenhet ställer en seriös fråga om att de till exempel är intresserade av en SMC 300 för att testa intresse m.m och att deras budget ligger på mellan 15-20000:- så hinner det inte skrivas 5 inlägg innan någon föreslår att de ska köpa en renegade eller liknande.
Nu tog du väl i så du sprack. Ja det rekommenderas att köpa större eller en märkes maskin som oftast finns inom budgeten men utbudet kanske inte är så stort.
Helt rätt är så mkt Faboys club i mkt stort avseende här inne.
FAboys eller inte, alla gillar nog sin maskin oavsett om det är en "märkes" eller kina.
Sen ang alla fanboys så skrivs det inte mkt om nackdelarna med de dyrare maskinerna, det skrivs att de går sönder men inte att de är dåliga för det. Men händer det på en billigare så klankas det ner direkt att det är en skräp hoj.
Kan ju bero på att det finns inte lika många nackdelar och brister som det finns på de billigare maskinerna.
Dom går helt enkelt inte sönder lika ofta som en billig chipchop maskin.
Varför är kina maskinerna så billiga då? Nått måste det ju vara, kvaliten kanske :dntknow:
man har minst lika roligt på en hoj för 20 som en för 150
Nej
-
Själv visste jag inte om Atvforum förens efter jag köpt tredje Kina maskin. Hade jag vetat om det så hade jag ställt en köpråd fråga och då kanske nån hade sagt att man skulle köpa en beg märkesmaskin ist för en ny kina och ingen hade varit gladare än jag om jag hade gjort de. Det hade sparat mig en jävla massa trubbel som det är med de billigare alternativen.
Dyrare maskiner går sönder men absolut inte lika ofta som billigare maskiner.
-
+ att märkesmaskiner maskiner körs hårdare, djupare mm.
Jag har aldrig sett en kinamaskin köras i "attack mode", skulle vara kul att se. De puttrar alltid bara omkring.
Har en kompis som köpte en Kymco 500 nått när den kom, han försökte köra som oss. Men det höll den inte för. Den sänktes i djup lera innan den var ett dygn gammal mm. den såldes efter 6 månader för nära halva priset... Han tröttnade på kvalitén och det vart för dyrt att köra med alla trasiga delar som fick bytas.
Åter igen: köpa billigt är att köpa dyrt :rtfm: (om man ser till slutnotan, Hydro gjorde en bra lista på hans Renegadeägande just ang. detta)
-
Man behöver inte ha någon egen erfarenhet för att kunna komma med bra input i köprådstrådar.
Ta som exempel det faktum att Linhai (i vart fall tidigare) har en väldigt klen generator som gör det mer eller mindre omöjligt att använda den för att ploga snö med, sånt kan ju alla som tagit del av denna fakta informera om i ett ämne som rör den maskinen.
På samma sätt kan man om man följt med länge i forumet ha stora teoretiska kunskaper om vanliga fel och brister på en mängd olika maskiner.
Man kan även bidra med viktiga punkter som man bör fokusera på innan sitt köp, lite beroende på vilken typ av körning man tänkt sig.
Även en 15 åring som växt upp på en bondgård och kört ATV, traktorer och skördetröskor sedan barnsben kan säkert ha en hel del att komma med.
När det gäller folk i branschen så säger regelverket att de är välkomna att bidra, men svaren skall vara sakliga och objektiva, länkar till egna hemsidorna får bara ske i undantagsfall och om det är berättigat, t.ex. till sprängskisser eller annat som efterfrågas och inte kan hittas på annan plats.
Huruvida deras inlägg är objektiva eller ej brukar rätt fort detekteras av "vanliga" medlemmar, och de får på pälsen för att inte vara sakliga.
Folk i branschen som inte uppträder seriöst, utan försöker göra reklam istället för att vara sakliga förlorar nog mer på sitt medlemskap än de vinner på den smygreklam de inför.
När det gäller de upprepade sågningarna av "alla" billiga maskiner kan jag dock hålla med, de som har en liten budget har ju inget annat att välja på, och jag vet ju att jag själv hellre chansade med en ny Kinamaskin än en begagnad märkesmaskin när jag inte hade råd med en dyrare.
Nytt med garanti är för mig viktigare än bra, typ - och man måste kunna ha förståelse för detta när folk skriver att de söker en maskin i en viss prisklass.
Det är inte fel att rekommendera en begagnad märkesmaskin istället för en ny kinapuff, men om man inte nyanserar sig och nogsamt förklarar varför så blir det bara löjligt.
-
Nu tog du väl i så du sprack. Ja det rekommenderas att köpa större eller en märkes maskin som oftast finns inom budgeten men utbudet kanske inte är så stort.
Jo jag tog i lite, det blir oftast lite intressantare diskussion då ;)
För att förtydliga mitt tänk och att jag inte pissar på något specifikt märke så kan jag säga att jag stör mig lika mycket då någon ställer en fråga angående Can am, Yamaha m.m och säger sig vilja lägga 100000:- och någon tycker att han ska köpa en CF för att det är världens bästa maskin.
-
Jo jag tog i lite, det blir oftast lite intressantare diskussion då ;)
För att förtydliga mitt tänk och att jag inte pissar på något specifikt märke så kan jag säga att jag stör mig lika mycket då någon ställer en fråga angående Can am, Yamaha m.m och säger sig vilja lägga 100000:- och någon tycker att han ska köpa en CF för att det är världens bästa maskin.
()p
-
Kort sagt skulle jag vilja säga att alla kan tillföra bra saker i en köprådsdiskussion, om man bara respekterar den som ställer frågan.
Man kan komma med råd som inte efterfrågas, om man bara förklarar varför man kommer med de råd man gör.
-
Har du ens en maskin och åker på Lucke? Eller suktar du bara efter en muddkörd Renegade?
Nej just nu har jag ingen men lutar åt att jag köper in en tgb igen, enligt mig den mest prisvärda maskinen. Fast det är ju ingen racer.
Och som innan så skulle jag ju aldrig köpa en muddkörd eller muddkittad hoj om det inte är en som är helt ny och kittad från början.
Samt tror jag man lätt kan ha lika kul med en billig fyrhjuling som med en dyr.
Blir ju lite larvigt när man diskuterar att köra i surhål direkt.
Klart de mindre billigare inte pallar att göra det, men att tuffa runt och sprätta grus och leka med funkar de ypperligt till.
Är väl klart det är roligare att få ha en Renegade att köra runt med, är ju roligare att ha en Corevett att köra med än en v70 . Men v70 funkar ju ypperligt oxå. Allt hänger ju på vilket intresse man har och hur mkt man tycker det är värt att lägga ut på det.
Så jag tycker det är smart att börja med en billig för att testa om man ens tycker det är roligt, gör man det kan man avancera i köp sen.
Finns ju massor av schyssta dyra maskiner på blocket, måste ju vara att många köpt på sig en sån och sedan märkt att det kanske inte var deras grej.
Så bättre att testa sig fram om man inte har massa deg över.
-
Att det inte är mkt fel på de dyrare maskinerna :lol:
Bara kolla i deras forum är ju massa fel på dom, samt att de inte håller.
Så dyra går oxå sönder...
-
Att det inte är mkt fel på de dyrare maskinerna :lol:
Bara kolla i deras forum är ju massa fel på dom, samt att de inte håller.
Så dyra går oxå sönder...
Som sagts, en märkesmaskin körs ofta hårt (i min krets) medans de får kineser som funnits har puttrat fram.
Men mår du bra av att jämföra äpplen med annan grönsak varsågod.
om vi kollar på världens mest sålda maskin: Polaris Sportsman 500, hur många sådana ser du skriver om sina fel i märkestråden?
-
Som sagts, en märkesmaskin körs ofta hårt (i min krets) medans de får kineser som funnits har puttrat fram.
Men mår du bra av att jämföra äpplen med annan grönsak varsågod.
om vi kollar på världens mest sålda maskin: Polaris Sportsman 500, hur många sådana ser du skriver om sina fel i märkestråden?
Alla maskiner går sönder, sedan att en märkesmaskin håller lite längre i många fall än uppstickarmärkena är ju självklart. (där av det högre priset )
Sedan att du säger att Sportsman ägarna inte skriver om sina problem betyder nog att den ägarkategorin inte hänger på forum och skriver om minsta detalj som kan strula eller går sönder.
Det tror JAG att ägare till uppstickarna gärna gör, då jag gissar att man söker på nätet på märket och hittar hit ganska snabbt och börjar sin forumkarriär. Sedan är kanske inte ÅF:arna så duktiga heller på uppstickarmärket som märkesÅF är (annars har dem garanterat en väl fungerande support hos generalagenten)
Hur många tror ni överköper sig bara för att man har blivit uppskrämd av forumet att inte köpa en billigare maskin som lätt skulle klara av deras ändamål helt klanderfritt. (finns även dem som bara läser här)
Håller i stort med Rickard M här annars.
-
Alla maskiner går sönder, sedan att en märkesmaskin håller lite längre i många fall än uppstickarmärkena är ju självklart. (där av det högre priset )
Sedan att du säger att Sportsman ägarna inte skriver om sina problem betyder nog att den ägarkategorin inte hänger på forum och skriver om minsta detalj som kan strula eller går sönder.
~99%?
Hur många tror ni överköper sig bara för att man har blivit uppskrämd av forumet att inte köpa en billigare maskin som lätt skulle klara av deras ändamål helt klanderfritt. (finns även dem som bara läser här)
Överköpt :hmmm: Detta måste vara det tråkigaste ordet som skrivits i detta forum..
Man har klarat sig utan ATV i tusentals år... >lägg in valfria ord här<
Jag kanske inte är en god människa, men kommer aldrig rekommendera en annan människa att köpa lågbudget.
-
Kan bara hålla med Stefan, man kan inte jämföra en märkesmaskin mot budget .
Den som säger annat ljuger eller har heltenkelt aldrig kört båda och haft chans att jämföra.
90% av de ggr en maskin krånglar på nån av våra körningar så är det en kines, då ska man även tänka på att de är sällsynta här.
Av 20 maskiner har två st Kinamaskiner...
-
~99%?Överköpt :hmmm: Detta måste vara det tråkigaste ordet som skrivits i detta forum..
Man har klarat sig utan ATV i tusentals år... >lägg in valfria ord här<
Jag kanske inte är en god människa, men kommer aldrig rekommendera en annan människa att köpa lågbudget.
Vet inte om jag förstod dig rätt men tycker du att runt 99 % har köpt värre/dyrare än dem behöver ?
Javisst har vi klarat oss utan, men varför har du köpt en om du klarar dig utan ;) ?
När du aldrig kommer att rekommendera ett billigare märke så undrar jag om du tänker så i överlag, eller är det bara när det gäller atv? Om inte, måste du ha ett jobbigt/dyrt liv i alla dina inköp, eller så jobbar du som säljare. ;)
Vi kan ta ett exempel, låt oss säga en dator.
Om du går till en butik och vill ha en dator och frågar säljaren om råd, då kommer du säkert få en fråga om vad du ska göra med den. (om det är en bra säljare) Du kanske vill surfa blocket och lite nyhetssurf.
Vill du då att säljaren rekommenderar dig en intel i7 (värsta premium processorn) till det när det finns AMD som klarar det lätt som en plätt och inte kostar ens hälften???
O ja, jag vet att det är skillnad mellan Intel och AMD när det gäller hållbarhet vid dåliga förhållanden.
Naturligtvis försöker säljaren få dig att gå upp ett "litet" snäpp(mer än du egentligen behöver) om han är duktig säljare (du vet mersälj)
Kan bara hålla med Stefan, man kan inte jämföra en märkesmaskin mot budget .
Den som säger annat ljuger eller har heltenkelt aldrig kört båda och haft chans att jämföra.
90% av de ggr en maskin krånglar på nån av våra körningar så är det en kines, då ska man även tänka på att de är sällsynta här.
Av 20 maskiner har två st Kinamaskiner...
Det ska inte jämföras när man använder maskinerna under extremkörning, utan under "normal" körning. (vissa kanske tycker att extremåka är normalt, men inte alla)
Ingen köper väl en lågbudgetmaskin för att extremåka i detta land hoppas jag.
Tror inte heller att lågbudgetmaskinerna tillverkas för den körningen (verkar som att märkes inte heller gör det när man försöker använda garantin efter extremåkningproblem eller misstanke om det)
Samma gäller ju inom bilindustrin bara för att den har 4wd och ser ut som en "jeep" så funkar den inte som en äkta Jeep som tillverkades för att extremåka i tuff terräng.
-
Men det är ju det som är hela grejen! Hur många av er är det som har en riktigt schysst bil inköpt för över 1 mille ? Ang äpplen och päron.... eller har alla ni bara en billig skit bil som bara går sönder ???
Klart ska man köra hårt i terräng och mudda eller dylikt måste man ju fläska på med en redig hoj. Men sitta och glida runt och bara leka lite på grusvägar eller lite på stigar så funkar lätt en billigare variant.
Är man ny och ska köpa en hoj är det helt galet att gå och köpa en hoj för över 100 lax.
Bättre att testa sig fram med nått billigare för att se om det är kul.
Sen att man oxå kan se på många av era profiler att ni köper nya hojar typ varje år, säger väl en del. Antingen så är ni märkes galna och hela tiden måste ha det nyaste, annars så är det mkt konstigt att man måste byta hoj så ofta. Fast de kanske redan är helt slut hojarna om man kört mudd bl.a eller mkt hårt med dom
-
Vet inte om jag förstod dig rätt men tycker du att runt 99 % har köpt värre/dyrare än dem behöver ?
Jag menade: 99% av de är inte här inne och skriver menar du?
Javisst har vi klarat oss utan, men varför har du köpt en om du klarar dig utan ;) ?
Jag "överköper" alltid i dina ögon tror jag.
När du aldrig kommer att rekommendera ett billigare märke så undrar jag om du tänker så i överlag, eller är det bara när det gäller atv? Om inte, måste du ha ett jobbigt/dyrt liv i alla dina inköp, eller så jobbar du som säljare. ;)
Jag gillar gedigna saker och är ej ATVförsäljare
Vi kan ta ett exempel, låt oss säga en dator.
Om du går till en butik och vill ha en dator och frågar säljaren om råd, då kommer du säkert få en fråga om vad du ska göra med den. (om det är en bra säljare) Du kanske vill surfa blocket och lite nyhetssurf.
Vill du då att säljaren rekommenderar dig en intel i7 (värsta premium processorn) till det när det finns AMD som klarar det lätt som en plätt och inte kostar ens hälften???
Tittar jag på mig själv så ja, köper alltid en dator långt över mina krav. Man slipper byta lika ofta då + varför lägga sig på gränsen?
Då kan man ju köra en smart för 2 tills man skall till affären, då hyr man ett släp för man behöver ju inte utrymmet jämt.
Det ska inte jämföras när man använder maskinerna under extremkörning, utan under "normal" körning.
Det får väl gärna vara en trevlig normalkörning och inte otrevlig, stötig, bångstyrig normalkörning med somnad röv och domnade händer!!? ax upp till "normal"hastighet är ett stort + det med. Men jag gillar väl komfort. :dntknow:
+ ATVnerds filmer visar ingen extremkörning i mina ögon.
-
Men det är ju det som är hela grejen! Hur många av er är det som har en riktigt schysst bil inköpt för över 1 mille ? Ang äpplen och päron.... eller har alla ni bara en billig skit bil som bara går sönder ???
Precis, man köper beggad märkesbil ist. för en ny Dacia. Bara för att man kan få den med garanti, gör den varken säker eller trevlig.
Jag väljer ist. en märkesbil som fallit 400.000kr i pris på fyra år och njuter varje meter.
Klart ska man köra hårt i terräng och mudda eller dylikt måste man ju fläska på med en redig hoj. Men sitta och glida runt och bara leka lite på grusvägar eller lite på stigar så funkar lätt en billigare variant.
Det fungerar även en moppe till om man skall hårdra det
Är man ny och ska köpa en hoj är det helt galet att gå och köpa en hoj för över 100 lax.
Bättre att testa sig fram med nått billigare för att se om det är kul.
Precis, då om någon gång skall man handla en beggad märkesmaskin som går att sälja strax igen för näst intill samma summa om man inte skulle gilla det. Inte handla nått som rasar 20% så fort man får sitt namn på ägarpappret
-
Jag väljer ist. en märkesbil som fallit 400.000kr i pris på fyra år och njuter varje meter.
Vart hittar du en sån bil ?
Verkar som att du håller på och intalar dig själv att ditt köp av din dyra hoj verkligen var ett bra köp.
Själv åker jag inte så mkt med mina hojar jag haft att jag skulle lägga ner så mkt pengar på att ha en så dyr. Men skulle jag åka varje dag mkt så skulle jag kunna betala mkt för en hoj.
Du gillar gedigna grejer... Har inte polaris massa problem med sina hojar när man läser på forumet, rasar ju grejer rätt mkt på dom
-
Jag menade: 99% av de är inte här inne och skriver menar du?
Jag "överköper" alltid i dina ögon tror jag.
Jag gillar gedigna saker och är ej ATVförsäljare
Tittar jag på mig själv så ja, köper alltid en dator långt över mina krav. Man slipper byta lika ofta då + varför lägga sig på gränsen?
Då kan man ju köra en smart för 2 tills man skall till affären, då hyr man ett släp för man behöver ju inte utrymmet jämt.
Det får väl gärna vara en trevlig normalkörning och inte otrevlig, stötig, bångstyrig normalkörning med somnad röv och domnade händer!!? ax upp till "normal"hastighet är ett stort + det med. Men jag gillar väl komfort. :dntknow:
+ ATVnerds filmer visar ingen extremkörning i mina ögon.
Ja jag förstår hur du tänker, men nu börjar du ju dra sakerna till sin spets, och det är ju det som är problemet om man rekommenderar märkessaker till icke behövande.
För rekommenderingarna från de mest extrema märkestokarna är ju att det finns bara 2 maskiner, antingen en ny, eller en beggad märkesmaskin (när pengarna inte räcker till nytt). Det nämns sällan att köpa beggat innebär också en risk om garanti saknas. (delar är överlag även dyrare till märkes maskiner)
Eftersom många är skolade i detta forum och köper dyra maskiner och testar extremkörning, så behöver faktiskt inte ett beggat köp av märkesmaskin vara det bästa för alla som frågar om råd. Finns faktiskt en del som bara åker efter vägarna och lite skogsstigar. (får då trygghet med garanti)
Kan inte uttala mig om nerds filmer.
Extremåkning kan man utöva även på asfalt i mina ögon.
Det som är lite roligt är att hade inte dessa lågbudgetmaskiner funnits så hade någon av "finmärkena" fått vara hackkyckling istället. (hänger en del på skoterforum där det saknas kinatillverkade maskiner än så länge)
Man kan ju undra vilket märke det skulle vara????
Det som är bra är ju att det blir bättre konkurrens på marknaden om fler kommer in och kvaliteten höjs på de billigaste och försämras till viss del på "högprisarna" som vill vara med och slåss på marknaden med att sänka kraven så att maskinerna blir billigare. Eller så låter man någon kinatillverkare göra maskinerna till lägre pris med ett fint namn.
Slutsats är att om man inte behöver bry sig om pengar så köper man oftast mer än man behöver.
En som har begränsningar med budgeten får oftast en maskin som ligger på gränsen av vad man behöver, och försöker få så mycket som möjligt för pengarna.
Det är livets hårda skola.
-
Ur mitt perspektiv:
Jag var för 5 år sedan inte ett dugg intresserad av atv's. Mina föräldrar hade precis lämnat stan och köpt ett hus där knappt gps har täckning och farsgubben köpte en kazuma (jepp det är den jag bygger om nu). Han lekte av sig och kände på hur den fungerar i både skog, lera och med ved på släp. Observera att den här maskinen gick väldigt bra och hade inte mer än 100h drift bakom sig. Jag tror han köpte den för 21 och sålde den för max 10, han körde ett år, jag körde 6mån och servade i sammanlagt 6mån. Han köpte sedan en honda 420 för 60, som visserligen behövde en ny koppling två år senare, men det är som natt och dag i kvalitetsskillnad. Kazuman hade när jag köpte tillbaka den inför projektet fått en ny förgasare och en massa lull som annars inte ska gå sönder.
Min arctic cat har gått längre än kazuman har gjort, den har gått mycket hårdare och nära på misshandlats, och trots det litar jag 100x mer på katten än zuman i både drift och hållbarhet. Skulle aldrig i mitt liv köpa en budgethjuling och förvänta mig samma hållbarhet som på en erkänd märkesmaskin. Är det inte motorn som är tvärslut flyger länkarmar, bussningar och lager. Köper krigarns badanka alla dagar i veckan före en splitterny kines.
-
Vart hittar du en sån bil ?
www.blocket.se (http://www.blocket.se)
Verkar som att du håller på och intalar dig själv att ditt köp av din dyra hoj verkligen var ett bra köp.
Själv åker jag inte så mkt med mina hojar jag haft att jag skulle lägga ner så mkt pengar på att ha en så dyr. Men skulle jag åka varje dag mkt så skulle jag kunna betala mkt för en hoj.
Jag valde ny för jag ville ha ny. Jag minns inte sist jag körde, tror det var på Avestaledens event...
Du gillar gedigna grejer... Har inte polaris massa problem med sina hojar när man läser på forumet, rasar ju grejer rätt mkt på dom
Jag gillar även komfort, därför föll valet på Polaris XP. Inte för vad som kan gå sönder.
Hoppas Polaris kommer med en 11-1200cc motor så man slipper byta märke, för rapp kan man inte skylla 850in att vara.
-
Ur mitt perspektiv:
Jag var för 5 år sedan inte ett dugg intresserad av atv's. Mina föräldrar hade precis lämnat stan och köpt ett hus där knappt gps har täckning och farsgubben köpte en kazuma (jepp det är den jag bygger om nu). Han lekte av sig och kände på hur den fungerar i både skog, lera och med ved på släp. Observera att den här maskinen gick väldigt bra och hade inte mer än 100h drift bakom sig. Jag tror han köpte den för 21 och sålde den för max 10, han körde ett år, jag körde 6mån och servade i sammanlagt 6mån. Han köpte sedan en honda 420 för 60, som visserligen behövde en ny koppling två år senare, men det är som natt och dag i kvalitetsskillnad. Kazuman hade när jag köpte tillbaka den inför projektet fått en ny förgasare och en massa lull som annars inte ska gå sönder.
Min arctic cat har gått längre än kazuman har gjort, den har gått mycket hårdare och nära på misshandlats, och trots det litar jag 100x mer på katten än zuman i både drift och hållbarhet. Skulle aldrig i mitt liv köpa en budgethjuling och förvänta mig samma hållbarhet som på en erkänd märkesmaskin. Är det inte motorn som är tvärslut flyger länkarmar, bussningar och lager. Köper krigarns badanka alla dagar i veckan före en splitterny kines.
Precis som du säger är det, att något för 21 laxar inte håller lika bra som något för 60 laxar. Men frågan är egentligen om den för 21 verkligen borde kostat 21 från början med den kvaliteten.
Så är det ju iaf inom ATV branschen att vill man ha trygghet så kostar det mer och vill man chansa så kostar det mindre, men man kan aldrig vara helt säker som du märkte med kopplingen ;)
Hoppas ingen i detta land återigen tror att lågbudget ska hålla lika bra i alla lägen som en dyr maskin.
Om man inte ser det som en utmaning att testa och se vad man får ut av "materialet", finns även de som gillar sånt också. ;)
-
Det jag försökte förmedla i mitt förra inlägg är att hondans inköpspris inte ligger långt ifrån vad den skulle kunna säljas för idag, samma gäller AC´n.
Hondans inköpspris 60
Service inkl kopplingsbyte osv fördelat på tre år ~14 000.
Kan garanterat säljas för 50+ idag
Visuellt skick (2006a) som ny förutom att plasten skulle behöva rubbas upp 8)
AC´n inköpspris på 50
Service på två år = 1500.
Går nog att få 40 för den iaf.
Visuellt skick (2009a) ännu bättre skick än hondan. Damaskerna är tex i topp fortf.
Kazuman, inköpspris på 20+
Service under vår tid vi ägde den (två år) innan grannen köpte den och i sin tur ägde den i drygt två år = 5000 (alla slangar byttes vid 100h drift, snustorrt) även instrumenten var helt slut. Den fick sedan en ny förgasare i samband med att förra ägaren hade den, även en ny tändspole och lite annan skit, kördes endast runt 50h med nya ägaren.
Trots att märkesmaskinerna gått hårt i gyttjepölar, drar stora lass med kokain på flaket och gått bra mycket mer än kazuman är skillnaden brutalt stor.
Mycket tjat om kazuman, det är en riktig skitmaskin, men likväl en jävla kinamodell och man får inte ens det man betalar för. Andrahandsvärdet är ett jävla skämt och reservdelar kan man se sig i himlen efter.
Edit: Eftersom att jag har kvar originalpapper och kvitto på kazuman vet jag även att nypriset från butik låg på 36 :D. Kolla på blocket vad man får för 250cc för 36k. Hade jag själv lagt ut de pengarna hade jag byggt en bomb på lastracket och tvingat in maskinen i fabriken ögonaböj.
-
Ja jag förstår hur du tänker, men nu börjar du ju dra sakerna till sin spets, och det är ju det som är problemet om man rekommenderar märkessaker till icke behövande.
För rekommenderingarna från de mest extrema märkestokarna är ju att det finns bara 2 maskiner, antingen en ny, eller en beggad märkesmaskin (när pengarna inte räcker till nytt). Det nämns sällan att köpa beggat innebär också en risk om garanti saknas. (delar är överlag även dyrare till märkes maskiner)
Därför jag oftast inte skriver i köprådstrådar, samt det är så jävla många...
Lägger man lite tid på nätet kan man faktiskt få sig en hyffsad uppfatting om modeller själv, men då måste man ju göra jobbet själv ist. för att låta någon annan göra det åt en.
Att det vanligtvis inte finns garantier på en beggad maskin skall man inte behöva upplysa om...
Extremåkning kan man utöva även på asfalt i mina ögon.
Sant
Det som är lite roligt är att hade inte dessa lågbudgetmaskiner funnits så hade någon av "finmärkena" fått vara hackkyckling istället. (hänger en del på skoterforum där det saknas kinatillverkade maskiner än så länge)
Man kan ju undra vilket märke det skulle vara????
Det beror nog på vilket märke man själv hade hehe
Det som är bra är ju att det blir bättre konkurrens på marknaden om fler kommer in och kvaliteten höjs på de billigaste och försämras till viss del på "högprisarna" som vill vara med och slåss på marknaden med att sänka kraven så att maskinerna blir billigare. Eller så låter man någon kinatillverkare göra maskinerna till lägre pris med ett fint namn.
Eller så gör man som Polaris och låter förra generationens maskinen vara kvar på marknaden till ett mycket lägre pris, till ett kinapris tom.
En som har begränsningar med budgeten får oftast en maskin som ligger på gränsen av vad man behöver, och försöker få så mycket som möjligt för pengarna.
Är jag i ett sådant läge anser jag mig inte ha råd, en av aledningarna varför jag ej äger en båt
-
Det jag försökte förmedla i mitt förra inlägg är att hondans inköpspris inte ligger långt ifrån vad den skulle kunna säljas för idag, samma gäller AC´n.
Hondans inköpspris 60
Service inkl kopplingsbyte osv fördelat på tre år ~14 000.
Kan garanterat säljas för 50+ idag
Visuellt skick (2006a) som ny förutom att plasten skulle behöva rubbas upp 8)
AC´n inköpspris på 50
Service på två år = 1500.
Går nog att få 40 för den iaf.
Visuellt skick (2009a) ännu bättre skick än hondan. Damaskerna är tex i topp fortf.
Kazuman, inköpspris på 20+
Service under vår tid vi ägde den (två år) innan grannen köpte den och i sin tur ägde den i drygt två år = 5000 (alla slangar byttes vid 100h drift, snustorrt) även instrumenten var helt slut. Den fick sedan en ny förgasare i samband med att förra ägaren hade den, även en ny tändspole och lite annan skit, kördes endast runt 50h med nya ägaren.
Trots att märkesmaskinerna gått hårt i gyttjepölar, drar stora lass med kokain på flaket och gått bra mycket mer än kazuman är skillnaden brutalt stor.
Mycket tjat om kazuman, det är en riktig skitmaskin, men likväl en jävla kinamodell och man får inte ens det man betalar för. Andrahandsvärdet är ett jävla skämt och reservdelar kan man se sig i himlen efter.
Edit: Eftersom att jag har kvar originalpapper och kvitto på kazuman vet jag även att nypriset från butik låg på 36 :D. Kolla på blocket vad man får för 250cc för 36k. Hade jag själv lagt ut de pengarna hade jag byggt en bomb på lastracket och tvingat in maskinen i fabriken ögonaböj.
Så slutnotan är högre på ett Kazuma ägande än ett märkemaskinssägande!
Det är detta folk inte förstår
-
Är jag i ett sådant läge anser jag mig inte ha råd, en av aledningarna varför jag ej äger en båt
Svälj stoltheten i att du måste ha mycket värre än du behöver och köp en kinabåt med en märkesmotor om du verkligen behöver/vill ha en båt då man lever en gång å ingen bryr sig ändå när man är död. Du får ju ändå ett båtliv om än inte lika extremt. hehe
-
Svälj stoltheten i att du måste ha mycket värre än du behöver och köp en kinabåt med en märkesmotor om du verkligen behöver/vill ha en båt då man lever en gång å ingen bryr sig ändå när man är död. Du får ju ändå ett båtliv om än inte lika extremt. hehe
Hehe kinabåt, finns det :o
Har med välbefinnande att göra, de kommer inte utav att jag sitter guppandes oskönt i en plasteka tyvärr.
Det kommer i en Cigarette över 50 knop, gärna i ett poker run :)
Ex:
PRS11_teaser - Poker Run Stockholm 2011 (http://www.youtube.com/watch?v=ICD3pGJcezA#ws)
-
Så slutnotan är högre på ett Kazuma ägande än ett märkemaskinssägande!
Det är detta folk inte förstår
Ja och då får man ha i beräkningen att maskinen omöjligt kan underhållas hur länge som helst. Visst ska motorn vara en kopia av hondans 250 och att delar finns i viss mån, men resten är ett jävla hopkok och fullt av omöjliga dimensioner. I tråden la jag upp en bild på hur lagrena såg ut i bakaxeln. Inte en kula som var symmetrisk, eller i närheten av rund. Rostigt och jävligt. Packboxarna som satt på var av kryptiska mått och existerade inte på marknaden. Allt är ett jävla velande när något ska ordnas. Och köper man en ny kinahjuling ska man inte varahundra på att garantin är samma som hos märkes-åf då onämnd extra billig sida enligt utsago tummar sjukt mycket på konsumentköplagen. Mkt dravel och för mkt laphroaig i halsen idag. Skål
-
Datorer, båtar, extremkörning.
Dåliga jämförelser. Vad är extrem och normal körning? Asfalt?
Här kommer en jämförelse till, har ni någonsinn sett en kinesisk motocross på en crossbana?
-
Ja och då får man ha i beräkningen att maskinen omöjligt kan underhållas hur länge som helst. Visst ska motorn vara en kopia av hondans 250 och att delar finns i viss mån, men resten är ett jävla hopkok och fullt av omöjliga dimensioner. I tråden la jag upp en bild på hur lagrena såg ut i bakaxeln. Inte en kula som var symmetrisk, eller i närheten av rund. Rostigt och jävligt. Packboxarna som satt på var av kryptiska mått och existerade inte på marknaden. Allt är ett jävla velande när något ska ordnas. Och köper man en ny kinahjuling ska man inte varahundra på att garantin är samma som hos märkes-åf då onämnd extra billig sida enligt utsago tummar sjukt mycket på konsumentköplagen. Mkt dravel och för mkt laphroaig i halsen idag. Skål
Jag missade någonstans att kostnaden var högre men oavsett så var det ändå för dyrt och priset på kinahjulingen var för högt från början.
Sedan kan jag nog säga att det var det värsta exemplet av kinahjuling du tog upp och den ska ju inte vara vägledande när man rekommenderar hjulingar.
Hehe kinabåt, finns det :o
Har med välbefinnande att göra, de kommer inte utav att jag sitter guppandes oskönt i en plasteka tyvärr.
Det kommer i en Cigarette över 50 knop, gärna i ett poker run :)
Ex:
PRS11_teaser - Poker Run Stockholm 2011 (http://www.youtube.com/watch?v=ICD3pGJcezA#ws)
Ja du ser allt eller inget, passar bra in på dig, men oj vad du missar mycket ;)
Vet faktiskt inte om det finns kinabåtar men det borde det ju finnas, haha
-
Jag förstår inte varför så många envisas med att köpa ny "budgetmaskin" (tex cf500 eller dinli 450) med motiveringen att dom inte vill lägga ut så mycket pengar, och vill man byta senare så kan man ju alltid byta till värre då.
Jo, men så fort man köper maskinen så tappar den 10-15k. Och många tröttnar rätt fort på den rätt slöa motorn eller lite tveksam kvalitet/hållbarhet.
Och lägger man på priser för tät service i början och ev lite tillbehör så är man ju uppe runt 20 000:- i kostnad för typ 50-200mil om man i det läget skulle vilja byta upp sig.
Dyra mil....
En ny maskin VET man ju att den kommer tappa rätt bra i värde, en beggad maskin KANSKE kan strula lite mer med dyra (eller billiga)reparationer som följd.
Men ändå tycker många det känns tryggt och vettigt att köpa nytt...
Jag köpte min outlander med ca 2600mil på mätaren, gav då 55k för den med lite utrusting klar på den. Hasplast, ruta, hand och tumvärme och packlåda.
Var lite inne på cf500, då hade jag nog hamnat på likvärdiga pengar när man klämt på hasplåt och packlåda.
Men nu fick jag en bra mycket roligare och trevligare maskin, plus att den håller värdet bättre.
Kostnaden för min maskin vet jag ju inte förrän jag säljer den, inga planer på det än heller. Men jag är då rätt övertygad att min milkostnad är lägre än dom flesta med cf tex.
En extremt stor fördel med märkesmaskinerna är ju utbudet på reservdelar och tillbehör. Det dyker ju även upp större grejer som motorer till rätt skapliga priser, och finns det inte i sverige till överkomligt pris finns det säkert i usa.
Var det inte nån med en tgb som hade fått prisuppgift på en motor för ca35k? Det känns ju sjukt dyrt.... Och där lär det väl vara svårare att hitta nått billigare alt som tex ebay.
Skulle vara skoj att höra vad en ny motor kostar till cf 5-800cc.
Nä, begagnat tycker jag är melodin. Och vill man hålla ner prislappen lite till så finns det ju ofta gott om begagnade budgetmaskiner.
Sen tycker jag gott man ofta kan nöja sig med 300cc som "prova på maskin", billigare i inköp och man tröttnar nog på den lika fort som en 500cc.
Ska man ha körglädje motormässigt så lär man ju upp lite mer i storlek. 500cc kinesmaskin är väl lika upphetsande som ljummen mellanmjölk.
-
Datorer, båtar, extremkörning.
Dåliga jämförelser. Vad är extrem och normal körning? Asfalt?
Här kommer en jämförelse till, har ni någonsinn sett en kinesisk motocross på en crossbana?
Vet inte vad du menar eller inte förstår?
Nog går det jämföra och göra liknelser för att förtydliga saker och ting om det var det som du menar inte går?
Nästan all tävling och speciellt inom motorsport är extremåkning, bara för att det inte finns nu så tror inte jag att det alltid kommer att vara så, eller vad tror du?
Kineserna lär sig nog fortare än du tror om du ser hur länge dem varit ute på marknaden. (inte sagt att alla gör det men dem seriösa och resten kommer ändå inte bli så mycket av)
-
Jag missade någonstans att kostnaden var högre men oavsett så var det ändå för dyrt och priset på kinahjulingen var för högt från början.
Sedan kan jag nog säga att det var det värsta exemplet av kinahjuling du tog upp och den ska ju inte vara vägledande när man rekommenderar hjulingar.
Ja du ser allt eller inget, passar bra in på dig, men oj vad du missar mycket ;)
Vet faktiskt inte om det finns kinabåtar men det borde det ju finnas, haha
Likväl är det en kines och har sålts i många exemplar under olika namn. Man måste vara tappad om man tror att tex en jaguar 500 ens går att jämföra med en etablerad och erkänd märkesmaskin, på någon punkt. Men ta gärna upp en kines som håller hög standard mot övriga ditos. Någon behöver motbevisa mig innan jag nämner kina vs tex honda samma dag.
-
Jag förstår inte varför så många envisas med att köpa ny "budgetmaskin" (tex cf500 eller dinli 450) med motiveringen att dom inte vill lägga ut så mycket pengar, och vill man byta senare så kan man ju alltid byta till värre då.
Jo, men så fort man köper maskinen så tappar den 10-15k. Och många tröttnar rätt fort på den rätt slöa motorn eller lite tveksam kvalitet/hållbarhet.
Och lägger man på priser för tät service i början och ev lite tillbehör så är man ju uppe runt 20 000:- i kostnad för typ 50-200mil om man i det läget skulle vilja byta upp sig.
Dyra mil....
Tror du verkligen att köpare av dessa lågprismaskiner köper tillbehör för 10 000-20 000 när man precis har lyckats köpa en maskin??
Nu passar iof en dinli 450 inte in i din beskrivning här att man tröttnar på effekt utan det är annat man tröttnar på. Även mycket beggade delar finns till dinli 450 nu för tiden då den blivit mycket väl etablerad i Sverige (gissar att den säljs nog ganska mycket)
OBS! Nu ska det inte handla om specifika märken utan mer generellt.
Likväl är det en kines och har sålts i många exemplar under olika namn. Man måste vara tappad om man tror att tex en jaguar 500 ens går att jämföra med en etablerad och erkänd märkesmaskin, på någon punkt. Men ta gärna upp en kines som håller hög standard mot övriga ditos. Någon behöver motbevisa mig innan jag nämner kina vs tex honda samma dag.
Ingen som gör heller
-
Tror du verkligen att köpare av dessa lågprismaskiner köper tillbehör för 10 000-20 000 när man precis har lyckats köpa en maskin??
Nu passar iof en dinli 450 inte in i din beskrivning här att man tröttnar på effekt utan det är annat man tröttnar på. Även mycket beggade delar finns till dinli 450 nu för tiden då den blivit mycket väl etablerad i Sverige (gissar att den säljs nog ganska mycket)
OBS! Nu ska det inte handla om specifika märken utan mer generellt.
Ingen som gör heller
Ett sådant typiskt idiotsvar får en lika idiotisk motfråga, källa på det? Uppenbarligen förväntar sig folk att en ny kines skulle vara minst lika bra. Titta bara på vad somliga vill ha för sina maskiner på blocket. I kina handlar allt om att hålla produktionskostnaderna nere så antalet produkter kan hållas i ett mycket högre antal än konkurrenter. kinesiska ingenjörer är säkert skitduktiga, men inte när det knappt får kosta någonting.
-
Jag tycker personligen att man alltid ska köpa en beg hoj, så har den sjunkit i pris, och man kan ju köpa en beg kina maskin. Kostar inte många kronor ifall man bara vill känna på hur det är att köra fyrhjuling.
Alla jämnför ju sina uträkningar på beg märkesmaskiner och nya kina maskiner.
Ta en beg kina maskin så kan du ju sälja den för typ samma som du köpte in den för, då kör du ju mer eller mindre gratis med den. Märkes maskinerna sjunker i pris hela tiden.
Sen att du köpte en hoj som gått 2600 mil tycker jag är vågat,, men kanon att du blev nöjd med köpet. Mil har ju inte så stor betydelse utan det är ju mera hur det gått som är intressant, samt timmarna.
Finns ju massa personer här inne på forumet som har kina maskiner och åkt i flera år på dom, samt många mil och inte haft några problem med dom. Beror nog på hur man kör samt sköter om den.
Om man nu snackar om att man vill ha drag i grejerna när man kör så ska man ju skaffa sig ett hojkort istället.
Har tävlat i cross i många år, och att åka fyrhjuling är ju som att glassa runt i jämnförelse i ax och klipp.
Så till nybörjare så föreslår jag köp en beg kina hoj för runt 20 så kan du köra runt tills du tröttnar, eller känner att det här är din grej och vill köpa värre / bättre. Tröttnar du kan du nog sälja den sen för likvärdig summa du köpte in den för.
Har du köpt en beg märkes hoj för 50-70 så kan du räkna med att den sjunker i pris, och nog är betydligt mera svårsåld pga att det är mkt mera pengar att lägga ut.
Samt att ligga ute med 50-70 och inte få grejerna sålda är ju lite skillnad mot att bara ligga ute med 20
-
Eftersom det är så populärt att göra räkneexempel budget vs märkesmaskin.
Klassar ju min dinli som en budgetmaskin
Mitt räkneexempel ser ut så här
Inköp 70 000 köpt 05
Sälja ca 15-20 000 om jag skulle sälja den idag
Förlust på dessa år ca 50 000
Ett exempel på en raptor 700
Vid nyköp det året har jag för mig den låg på ca 110-120 000
Sälja idag kanske 55 -60 000 svårt att tro man skulle få mer snarare mindre
Förlust på dessa år ca 60 000 (skulle säkert vara mer då jag varit snäll)
Plus att jag hade varit tvungen att lägga upp ca 50 000 mer vid inköp
Så vad säger dessa siffror?
-
Ett sådant typiskt idiotsvar får en lika idiotisk motfråga, källa på det? Uppenbarligen förväntar sig folk att en ny kines skulle vara minst lika bra. Titta bara på vad somliga vill ha för sina maskiner på blocket. I kina handlar allt om att hålla produktionskostnaderna nere så antalet produkter kan hållas i ett mycket högre antal än konkurrenter. kinesiska ingenjörer är säkert skitduktiga, men inte när det knappt får kosta någonting.
Om du nu tycker det var ett idiotiskt svar så får väl jag kontra på en motfråga, källa på att man tror att billigt klarar lika mycket extremåkning som dyra märken eller att man tror att kvaliteten är lika bra... ;)
-
Jag föreslår såhär.
Istället för att alla som åker kina förespråkar att min maskin är bäst, så släpper vi fram dom förare som gått från en märkesmaskin till Kina.
Så kan de med en faktisk erfarenhet av kvalitetmaskiner få förklara vad som är bättre med Kina.
Annars kan denna "min är större än din" diskussion fortsätta för evigt.
Dock inte mig emot. Jag älskar se folk göra bort sig.
-
Eftersom det är så populärt att göra räkneexempel budget vs märkesmaskin.
Klassar ju min dinli som en budgetmaskin
Mitt räkneexempel ser ut så här
Inköp 70 000 köpt 05
Sälja ca 15-20 000 om jag skulle sälja den idag
Förlust på dessa år ca 50 000
Ett exempel på en raptor 700
Vid nyköp det året har jag för mig den låg på ca 110-120 000
Sälja idag kanske 55 -60 000 svårt att tro man skulle få mer snarare mindre
Förlust på dessa år ca 60 000 (skulle säkert vara mer då jag varit snäll)
Plus att jag hade varit tvungen att lägga upp ca 50 000 mer vid inköp
Så vad säger dessa siffror?
En ny raptor kosta inga 120k när dom kom, 89k gav brorsan för en helt ny 2007
Så då blir de ett tapp på 89 minus 50. 39k i värdeminskning
Så vad säger dessa siffror? Jo att en märkesmaskin är dyrare i inköp men med mindre värdeminskning.
Ett till värde exempel
Polaren köpte en goes 450x demo 08 för 65k
Körde 100mil sålde den förra året för 20
Tappa 45k på 100 mil 4 år
Jag köpte samtidigt en lätt beg yamaha för 75k
Ligger kanske runt 50-55 idag.
Tappat 25k på 5år och massa mil
Vad säger dessa siffror??
-
Alla jämnför ju sina uträkningar på beg märkesmaskiner och nya kina maskiner.
Det är oftast så det ser ut i frågeställningarna tycker jag.
En nybörjare frågar om deras tänkta kinaköp är ett bra köp, då tipsas denne att köpa en beg. märkesmaskin för samma pengar ist.
-
Vad säger dessa siffror??
Att kinaköpare inte kan räkna samt se längre än näsan räcker!!?
-
+ reservdelarna är inte nödvändigtvis billigare till en kines, om det går att handla över disk öht. utan månader av väntan och än mer värdeminskning på maskinen undertiden
-
En ny raptor kosta inga 120k när dom kom, 89k gav brorsan för en helt ny 2007
Så då blir de ett tapp på 89 minus 50. 39k i värdeminskning
Så vad säger dessa siffror? Jo att en märkesmaskin är dyrare i inköp men med mindre värdeminskning.
Ett till värde exempel
Polaren köpte en goes 450x demo 08 för 65k
Körde 100mil sålde den förra året för 20
Tappa 45k på 100 mil 4 år
Jag köpte samtidigt en lätt beg yamaha för 75k
Ligger kanske runt 50-55 idag.
Tappat 25k på 5år och massa mil
Vad säger dessa siffror??
Japp ditt räkneexempel är säkert som du beskrev.
En jag vet som köpte sin raptor ny fick betala en bra bit över 100 000 och det var slutet på 05 eller i början på 06 så det är det jag gick på (kanske blev blåst vad vet jag)
Sen förstår jag ju att det finns dem som gjort klipp och det finns säkert en del som köpt billiga märken som gjort det också
Jag föreslår såhär.
Istället för att alla som åker kina förespråkar att min maskin är bäst, så släpper vi fram dom förare som gått från en märkesmaskin till Kina.
Så kan de med en faktisk erfarenhet av kvalitetmaskiner få förklara vad som är bättre med Kina.
Annars kan denna "min är större än din" diskussion fortsätta för evigt.
Dock inte mig emot. Jag älskar se folk göra bort sig.
Vet inte riktigt vad du vill få fram med ditt inlägg
Är det så att du vill att dem som köpt billiga maskiner ska in och jämföra sig med dyra,
den diskussionen är död sedan länge om du nu inte hängt med?
Alla vet ju att det är skillnad, och om en ny kina skulle kosta lika mycket som en ny finmärkes så undrar jag hur många som skulle köpa kinamaskinen.
Alla som måste tänka på ekonomi vill få så mycket som möjligt för pengarna.
Där kan vi föra en dialog om vad som ger mest för pengarna men man ska ju inte strunta i alla risker bara för att man pratar om beggat och det är en märkesmaskin.
-
Eftersom jag enbart håller på med extremkörning kan jag ju inflika att tillgången på reservdeler och kvalitets kontrollen ut ur yamahas fabriker som till 100% avgjorde mitt inköp.
Jag är inte gjord av pengar, men när ett motorfordon står vid sidan av vägen oavsett märke då är den inte värd ett skit.
För aönder går även märkesmaskiner, det behöver ingen sticka under stolen med. Den som gör det måste vakna upp.
Men jämför ni med alla era aspekter om garanti, inköps pris och andrahandsvärde.
Jag köpte min raptor 2012 helt ny för 93.000:-
Detta va min första fyrhjuling.
Samma dag jag hämtade min maskin så va också garantin borta.
Och hur i helvete kunde jag köpa nått så dyrt utan garanti måntro? Jo för att det är vida kännt att man kan få tag på reservdelar var och när som helst, alla verkstäder vet hur man lagar dom (mer regel än undantag) alla har tillgång till service manualer och reparations underlag.
Men sånt går väl inte översätta i pengar kanske, ännu svårare om man gör det själv som vissa, mig inkluderat.
Men jag är ju en fanboy, så jag kanske inte har nått o tillföra?
Behöver inte ha ägt just en kinatillverkad atv för att förstå hur priserna kan ligga så lågt när man börjar jämföra.
Ni säger alla att ni "bara" förlorat lika mycket som dom dyrare maskinerna. Men tänk på den stackaren som köper eran "problem" fria maskin efter er.
Jag har PERSONLIGEN fått hjälpa ett dussintal människor i min bekantskapskrets att både få igång och skruvat ihop bärande ram konstruktioner när dom börjat orma sig på vägen på sina "billigare" budget maskiner. Sånt kan inte översättas i pengar. Det är bara ren idioti, dom är inte kvalitets kontrollerade och kommer aldrig bli sålänge människor handlar med plånboken istället för huvet.
Detta är inget bara jag _tycker_, det är vida kännt.. Av alla jag kommit i kontakt med.
För om bara 1 endaste kinapuff har lagerras efter 100 mil, eller att styrstången börjar glappa. Eller om förgasaren måste meckas bort var och varannan månad och ställas in så borde ju sånt avgöra ryktet om en tillverkare och inte priset... Eller?
-
Min märkesmaskin har i service kostat
6 oljebyten med filter ca 1800 :- (oftare än manualen vill)
Drivpaket 1600 :- (två framdrev,bakdrev samt kedja)
Ny uppsättning bromsbelägg 300 :-
Ny glykol 50:-
På fyra totalt problemfria år och 650 mil.
3750:- på fyra år, dvs 937,50:- om året.
Valet för mig är ju lätt, blir det ny quad så blir det Yamaha igen
-
Ni säger alla att ni "bara" förlorat lika mycket som dom dyrare maskinerna. Men tänk på den stackaren som köper eran "problem" fria maskin efter er.
Jo men det gäller väl inte bara kinamaskiner utan beggat i stort.
Sedan gissar jag att billiga märken förfaller snabbare än dyra då man tycker det är en mindre förlust att inte serva ordentligt (eller kanske ekonomin är begränsad), och man bryr sig mer om dyrt än billigt då det är ett större intresse som ligger bakom det dyrare inköpet.
Håller annars med att okunskap och pris gör att rent skräp går att sälja, men man kan faktiskt inte dra alla tillverkare över en kam bara för det.
Att allt funkar mycket bättre med logistik och tillgång på reservdelar snabbt, hänger säkert en hel del på lång erfarenhet hos importörer av de stora märkena, men uppstickarna (seriösa) jobbar sig snabbt uppåt även där.
Där har dem en riktig utmaning för i denna snabba internetvärld går det inte att göra för många misstag och det gäller att man bemöter sina plågoandar snabbt och seriöst på seriösa internetforum. Det gäller ju att man också väljer serösa ÅF, som också har ett intresse i märket och inte bara kränger 10 olika märken, då får man ingen erfarenhet av ett specifikt märke. För just ÅF är ju en viktig mellanpart mellan importören och slutkund.
Där ligger många av de nya märkenas utmaningar...
-
Ta en beg kina maskin så kan du ju sälja den för typ samma som du köpte in den för, då kör du ju mer eller mindre gratis med den. Märkes maskinerna sjunker i pris hela tiden.
Fel!
Jag handlade en beggad Polaris 700twin 2002a 2008 tror jag eller 2007 för 50.000kr (låg nog en vecka på blocket), mer än dubblande mätartalen till över 300 timmar och ungefär lika många mil tills jag bytte in den mot ny 850XP oktober 2011. Då fick jag 43.000kr i inbyte efter 3.000kr i prut från säljarens sida.
Förutom servicedetaljer byttes en drivaxel fram för runt 2.000kr samt fälgar och däck ~9.000kr. En hasplåt för några hundringar på ebay, lika så en frontbumper.
Men säljaren gav pris innan han såg den och visste inte om bumper och hasplåt. Så detta kunde jag tagit bort och fått in någon tusing till om man orkat med sådant.
-
Jag förstår inte varför så många envisas med att köpa ny "budgetmaskin" (tex cf500 eller dinli 450) med motiveringen att dom inte vill lägga ut så mycket pengar, och vill man byta senare så kan man ju alltid byta till värre då.
Jo, men så fort man köper maskinen så tappar den 10-15k. Och många tröttnar rätt fort på den rätt slöa motorn eller lite tveksam kvalitet/hållbarhet.
Och lägger man på priser för tät service i början och ev lite tillbehör så är man ju uppe runt 20 000:- i kostnad för typ 50-200mil om man i det läget skulle vilja byta upp sig.
Dyra mil....
En ny maskin VET man ju att den kommer tappa rätt bra i värde, en beggad maskin KANSKE kan strula lite mer med dyra (eller billiga)reparationer som följd.
Men ändå tycker många det känns tryggt och vettigt att köpa nytt...
För att det ska finnas en fungerande begagnatmarknad krävs att nyförsäljningen fungerar som den ska , vilket delvis är ÅF som driver med kampamjer, garantier, finasiering osv. Så någon måste ju ta 'smällen' att köpa nytt. Viktigt är också att man sen kan få tillbaka hyfsat bra vid begförsäljning , och där tycker jag det verkar fungera rätt bra med 4-hjulingar, sämre med elektronikprylar.
Personligen så har jag inte tänkt sälja/byta min då behoven kommer vara de samma och jag är så pass gammal att jag inte drivs av 'ha begär' på samma sätt.
Jag tog som många andra del av alla råd som fanns och var väl medveten om vad jag gjorde när jag köpte en 'kinapuff' , kanske får ångra bittert senare men hittills funkar det ok.
Hade problem att hitta beggade märkesmaskiner till vettiga priser också. Samt att jag ville ha en vägreggad då gick ju massor bort
Tillbehör har jag inte heller så stort behov av, vinsch , plog etc följer ju med vid köpet.
Har också en granne som har en GOES520 sen flera år tillbaks, och aldrig haft ett enda fel på den.
Många aspekter inbyggda i ett sånt här köp, man får helt enkelt fundera och ta beslut , sen leva med det.
-
Man kan ju jiddra om detta hur mkt som helst, men om man kollar vad tråden ska handla om så är det en rätt vettig tråd.
Vore kul att få nån utvärdering av nån som köpt på inrådan från forumet, vare sig det är märkes maskin, eller kina.
För jag tror det kan slå åt bägge håll, nån som förköpt sig på en dyr, samt nån som tycker att kina hojen var för dålig / slö etc
Är säkert massor som har varit inne i nån butik sen tagit en märkeshoj på avbetalning och det är deras första hoj. Sen när de haft den nån månad bara så är det inte lika roligt längre, tro det är därför det ligger så många nya på blocket.
Sen är det ju som med de flesta grejer ju mera man använder nått desstu bättre vill man ju ha, så ifall nån som kör massor och har nytta av den och som verkligen har haft 4 hjuling innan skulle jag rekomendera dyrare maskin ifall den ska köpa ny.
Men nybörjare borde börja smått / billigt för att se om intresset håller i sig.
Bara för man ska börja åka vattenskidor behöver man inte köpa sig en ribbb båt
-
Tror du verkligen att köpare av dessa lågprismaskiner köper tillbehör för 10 000-20 000 när man precis har lyckats köpa en maskin??
Värdeminskning 10-15k + service 3-5k +tillbehör ca 5k.
Det var så jag menade kostnaden för den första tiden.
Sen syftade jag mer på 4wd atv när jag pratade om tråkig effekt. Dock verkar ju många med quads också leta sätt att skrämma upp effekten ganska omgående.
Eller om det är maffigare ljud som är viktigast, från badboy 200 till can-am 1000cc så verkar många vilja plocka ut lite mer effekt och få roligare ljud.
En lätt begagnad cf eller dinli får man ju för 30-35k, även om en ny "bara" kostar 20k till så tycker jag det är riktigt prisvärt med begagnat där för en nybörjare eller vem som helst.
Vill nån köpa en ny 300 för 30-35 så tipsar ju många (inkl dinli och cf 500 åkare) om att istället köpa beg större maskin.
Vill nån köpa ny dinli 450 eller cf 500 så tipsar ju en del om begagnad märkesmaskin istället.
Men det blir sällan någon pajkastning över att någon ger råd om att satsa på större än 300cc.
-
Oj, var väck från forumet i fyra dagar och denna tråd växer med fyra sidor med långa inlägg!
Att det skiljer på saker och saker är nog alla överens om.
Precis som det skiljer på olika personers ekonomier och prioriteringar.
...och krav och erfarenheter.
Vissa åker ju SMC 300 och tycker det är BRA drag i dem, medan andra åker Renegade 1000 och håller på att somna....
Så visst är massa saker individuella.
Precis som att vissa tvunget vill köpa nytt, medan andra kan tänka sig begagnat.
Och enligt mina erfarenheter så är nytt ALLTID ett sämre val ur ekonomisk synvinkel, och det är ofta därför bla jag tjatar om att kolla andra maskiner än de som trådskaparna ibland frågar om.
...just för att de inte vill lägga så stora pengar, de vill testa, de har inte råd med mer osv.
Det är ALLTID dyrare med nytt.
Eller ja, alltid... det finns så klart undantag, men de är ytterst lätträknade.
Sen har vi en aspekt till som ofta förbises, och det är finansiering.
Många behöver ta lån till sina köp och då vill de gärna köpa av handlare för att få lägre ränta, eller för att ens få lån öht.
Banker har ofta blacolån i samarbete med fackföreningarna, vilket annars kan vara en lösning... men generellt så har folk dålig koll på vad som gäller, vad lån faktiskt kostar, osv.
Ett litet lån på en fyrhjuling är tex rätt oberoende av räntesatsen, i kronor blir det rätt marginell skillnad, särskilt om man då jämför med värdeminskningen om man tex köper nytt.
Vill liksom bara påpeka att man med lätthet kan bita sig i svansen genom att köpa billigt, för att spara pengar.
Sen har vi då detta eviga tjatet om kvalité.
Det är få områden där det tjatas så fantastiskt om detta som inom fyrhjulingar.
Troligtvis är det för att det helt enkelt finns mycket skit, så att det därmed har blivit ett reellt problem.
Men man köper INTE en Can-Am 1000 och betalar 150 000:- för kvalitén.
Man betalar för prestanda, komfort, tekniska lösningar, mm, mm, mm.
Jämför tex med skor.
Få köper träningsskor på Maxi.
De flesta köper via sporthandeln.
...trots att Maxi-skorna oftast både håller längre och är betydligt billigare.
Men ett par Asics är skönare, snällare mot kroppen och mer anpassade än Maxi-skorna för en femtedel av priset.
Detta ser få som konstigt, men om man köper en fyrhjuling i de lite dyrare klasserna då blir det ofta "påhopp" från de med de billigare varianterna om att det minsann också är fel på dem.
Jaha... och?
Återigen, man köper inte en prestandamaskin för att slippa felen, utan främst pga dess egenskaper.
Att man sedan oftast får ett betydligt mer problemfritt ägande ÄNDÅ är "bara" en bonusgrej.
Ibland ser man jämförelser mot bilvärlden och även det haltar.
Jag är personligen Audi-människa men kan verkligen inte påstå att dessa bilar på något sätt skulle ha bättre kvalité än Skoda osv, kanske rent av tvärtom då Skoda använder beprövade delar.
Nänä.
Inte heller betalar man för "märket" som en del påstår...
Jo, de tar så klart betalt för det, men det är inte det man själv har som argument för att köpa, för det skiljer!
Om jag tex åker en automatväxlad Volvo... då retar jag mig konstant på hur illa den lådan växlar.
Audins steptronic växlar verkligen silkesmjukt.
Volvons motor varvar och rusar, Audins segdrar... osv osv...
Precis så skiljer det även emellan fyrhjulingar, men ofta i betydligt större utsträckning!
Den så kallade "känslan" i maskin, reglage, dämpning, mm, mm, mm är obönhörligen bättre på märkesmaskinerna.
De billigare varianterna börjar komma ifatt och komma i närheten, men "tyvärr" gör ju även deras nypriser det.
-
Eftersom jag är fet får jag inte plats i en vanlig sovsäck... bekvämt.
Gick därför in i en outdoor-butik och ville kika på sovsäck.
Och liggunderlag, och eventuellt även tält.
Jag tänkte 5-800 för en sovsäck och något liknande för ett vettigt liggunderlag.
Nänä, de ansåg att bästa säcken för mig var en för 5000:-
Liggunderlaget kostade 1800:-
...och ett tält låg på 8000:-
Säkert jättebra grejer, men totalt onödigt för mig.
Jag frågade då om nu det liggunderlaget var så bra, borde det då inte gå att använda en billigare sovsäck, eftersom liggunderlaget ju isolerar.
Men nä.
Alltså, saken gällde sommarcamping och det visste de.
Inte i Sverige främst utan neråt Europa, dvs generellt varmare än här.
Och packningen åker mc, att betala extra för superlätta grejer är alltså onödigt.
Ändå envisades personalen i butiken med att jag behövde grejer för 15 000:-
:knupple:
För de pengarna kan jag åka helikopter till närmsta hotell, varenda natt!
Aja, nu seglade man iväg lite... men nyss snackades det ju om båtar, så....
()p