ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fröland skrivet 6 januari 2013 kl. 09:56:00
-
Hallå!
Mycket trevligt forum med massor av bra information! Har snokat runt här en hel del men har inte riktigt hittat svaret på den jag söker.
Vi bor på en mellanstor hästgård, ca 10ha, och sköter själva snöröjning och underhåll på våran 900 meter långa grusväg. Mest jobb ligger det helt klart i underhållet av vägen, speciellt snörika vintrar. Vägen och gården ligger ute på ett gärde och bitvis är nivån på vägen lägre än åker så vi har ibland stora problem med drivbildning. 1 meter är ingen omöjlighet även om det oftast handlar om 3-4 dm.
Idag sköter vi plogningen dels med en bigbear 350 som vi utrustat med plog och sen har vi en 4x4 driven traktor som har en snöslunga monterad bakom via kraftuttaget. Atvn fixar normala mängder med snö förvånansvärt bra plus att våra inackorderingar och hyresgäster kan hjälpa till med plogningen. Traktorn används endast av mig och min fru då jag helt enkelt inte litar på att någon annan klarar av att hantera den.
Det vi funderar på är att sälja traktorn med alla tillbehör plus att vi säljer vår bigbear. Vi har fått en offert på en tgb 525 och en bercomac 48" snöslunga, plogblad, sandspridare och grusharv. Det blir en kostsam investering men samtidigt räknar vi med att få en bra slant för traktorn och att överskottet ska räcka en badrumsrenovering.
Är det någon här som provkört bercomacs snöslungor? Tanken är att fler än jag och min fru ska kunna sköta plogningen när det kommer mycket snö. Har har pratat med återförsäljare och sökt runt på tuben men jag kan inte riktigt få svar på hur den hanterar snödjup på ca 1 meter.
Det säkraste vore så klart att behålla traktorn men det känns så onödigt att äga en stor traktor som vi en normal vinter utnyttjar kanske 15-20 gånger och resten av året bara står still. Atvn används flitigt till att dra kärror, kolla av staket i hagar, skogsröjning osv.
Anledningen till att vi kikat på Tgb är att den kommer med bra garantier och att vi har nära till ÅF. Tycker dessutom att den ligger bra i pris och sen tror jag att vi klarar oss utmärkt med storleken.
Så vad tror ni? Är jag helt vilse och egentligen bara sugen på nytt motorfordon eller kommer det att funka?
-
bergomac slunga är nog super, men vilken modell gar ni kollat på?
finns ju en större med 23hästars motor, kanske lika o satsa på en sån, men däremot skulle jag välja en annan atv att ha baki slungan, Yamaha, Honda eller en suzuki kanske, ska man arbeta mkt med dom så är det ju lika bra o satsa på en kvalitetsmaskin..
annars är det ju bara köpa en slunga till big bearen som ni har o testa med..
läs gärna mina trådar med långtest jag har både på yamaha, tgb, och Honda
Med vänlig hälsning, markus
-
Snabbt svar! :)
Vi har kikat på 48", de större blir jäkligt dyra. 122cm arbersbredd tycker jag räcker. Problemet är att vi måste sälja traktorn innan vi köper nytt, har inte riktigt 40000:- i bakfickan..
Anledningen till att jag fastnat för tgb är att vi fått ett bra erbjudande samt att den kommer med 5 års garanti. Har bara känt och provsuttit på maskinen änsålänge, ska provköra så fort jag hinner. Yamaha är jag rejält less på pga dryg åerförsäljare här i stan.
-
Fyrhjuling i all ära men en traktor är helt överlägsen en atv. Tycker det låter som ett ganska dumsnålt beslut att sälja traktorn och enbart köra atv. På 10ha så bör ju användningsområdet för en traktor vara ganska stort, eller? Tänker på typ höbalar som ska hanteras och ev betesputsning? Är det uteslutande snöskottning så kan det ju funka med atv, men det kan ändå vara bra med en backup ifall hjulingen/slungan skulle gå sönder, 900m är långt å handskotta ;)
-
Jovisst traktorn är ju rejäl. Vi har dessutom ett gäng verktyg till den bl.a. betesputs men jag har aldrig använt den för det är sånt jäkla bök att byta verktyg. Allt är tugnt, stort och omständigt. Snöslungan sitter alltid monterad på traktorn just för att det är allt annat än smidigt att hänga av den. Höbalar flyttar vi aldrig med traktorn, inte hittills iaf. Det enda som traktorn används till är snöskottning och nångång ibland trycka stolp med skopan eller använda som skylift för att enkelt komma åt tegelpannor. Tycker den användningen inte riktigt motiverar en traktor för 150.000:- Bigbearen däremot används flitigt till att flytta släp, mocka skit, köra vatten mm.
Får ju hjärnsnurr av det här...
-
Ok, ja det är ju bara du själv som vet vilka användningsområden du har.
Alternativet annars kan ju vara att köpa till en billigare 2wd traktor med lastare som komplement.
Tycker absolut att du ska titta på en märkes atv direkt, Yamaha, Suzuki eller Honda skulle nog passa bra. Tgb:n är väl mc-reg? Ska du bara åka hemma på gården så är terrängreggat att föredra, billigare att äga och i inköp. Det finns dessutom terrängreggade märkesmaskiner med ett par år på nacken till ungefär samma pris som en ny Tgb :)
-
Handlaren yrade om att den gick att få terrängreggad?
Har kikat lite på begagnatmarknaden men det som lockar är ju 5 års garanti. Med tanke på paketpriset vi fått så blir priset på maskinen riktigt bra. Men visst, jag kan knappast påstå att jag bestämt mig för nåt alls än.
-
Att byta till en billigare traktor med lastare låter vettigt, särskilt med tanke på att du har en massa utrustning till traktor!
Men jag tror du kommer att ledsna på att köra slungan med atv. Det fodras REJÄLT med kraft för att slunga snö, alternativt att man kör väldigt långsamt. Tror inte det är så enkelt för ovana förare att slunga snö med atv. Mycket att köra sönder jämfört med att bara ploga med den.
-
En billigare traktor är nåt vi funderat på tidigare och kanske kan vara ett alternativ. Anledningen till att vi har den vi har är att den följde med gården som haft jordbruk tidigare.
Är det verkligen så avancerat att slunga snö? Är 14hp för lite för att den ska orka? Att det tar tid det förstår jag för det tar säkert 1 timme eller mer att ploga vägen idag om det är mycket snö. Det dumma med bakmonterad slunga är ju att man måste köra över skiten innan man röjer, opraktiskt som sjutton. En demonstration på slungan känns iaf som ett måste innan vi fattar ett beslut.
-
jag håller påmontestar en kinaslunga med 13 hästars motor och den slungar klart över förväntan, 2dm nysnö e de bara köra på iaf..
har även slungat bort vinterns plogkant utan problem, mkt effektivare än jag trott faktiskt..
fast det är mkt man måste förbättra på kinaslungan..
har kollar bergomac o den ser mkt stabil ut.
-
jag håller påmontestar en kinaslunga med 13 hästars motor och den slungar klart över förväntan, 2dm nysnö e de bara köra på iaf..
har även slungat bort vinterns plogkant utan problem, mkt effektivare än jag trott faktiskt..
fast det är mkt man måste förbättra på kinaslungan..
har kollar bergomac o den ser mkt stabil ut.
Har oxå kikat lite på kinaslungorna men efter att ha pratat med en försäljare så tappade jag intresset helt. Han kunde inte svara på hur det kommer se ut med reservdelar sen var det i princip omöjligt att få en demonstration. Jag lägger inte ut 20000 på nåt som det sen blir omöjligt att reparera. Lika bra att betala mer för slungan och få en beprövad motor.
Så känner jag iaf!
-
Jag har ingen erfarenhet från att slunga snö med atv är kanske bäst att klargöra. Har haft blad på min gamla klf 400. Bakhängt blad på 2wd traktor, vilket innebär att är det riktigt mycket snö får man vända bladet och backa! ;D Så jag tror jag förstår vad du menar när du tycker det verkar "fel" att köra i snön före man slungar. Även om traktorslungan väl gör rent?
Jag har även en vanlig slunga man går bakom. Husqvarnas näst största tror jag, 69 cm arbetsbredd. Och det är den erfarenheten, samt youtubefilmer på atv med snöslunga som gör att jag tror att hastigheten blir väldigt låg. Sårbarheten om det ligger en borttappad vedklapp skall inte heller föraktas! :(veryangry): Så sett är snöbladet bättre. Men det allra bästa vore väl om du kanske kan få någon här på forumet som inte bor för långt ifrån dig att ge dig en demonstration av sin atv-slunga. Det bästa är oftast att se själv för att bilda sig en uppfattning!
-
Jag själv har helt lagt ner att ploga med fyrhjuling.. det håller inte.. köpte därför en ny 92hk traktor med en rejäl snöfräs till.
vet dock att BRP har någon slunga som ska vara bra.. men kostar en slant förstås!
BRP Winter Pro Snöslunga (http://www.youtube.com/watch?v=pTlcJjDzW8A#ws)
-
Jodå slungan på traktorn gör rent men är det mycket snö så går det grymt sakta. 1ans lågväxel körde vi på här i början av december och då tar det tid. Jäkligt svårt att finlira med traktorn oxå så man får ofta handskotta en del framför dörrar osv.
Tanken är väl att plogblad ska användas i första hand men plogvallarna måste hanteras efter ett tag för annars blir det ingen väg kvar.
Ingen här på forumet boendes nära Västerås som har en atv- slunga att visa upp?
-
Om du har en 4x4 traktor så ska du givetvis ha ett plogblad fram så är ju allt löst sen. Bladet lyfter du med lastaren och slungan kan hänga kvar bak som motvikt. Vallarna trycker du ut med lite lyft blad eller tar med slungan. Att en fyrhjuling med en liten leksaksslunga fram skulle ta sig fram fortare än traktorn med slunga i en meter snö finns inte på världskartan.
-
Plogblad på traktorn kommer inte funka. 2009 när det kom så förbannat mycket snö så pajade traktorn och drn blev ståendes ett par dagar. Vi fick ta hjälp av grannbonden som KLM med sin stora fina traktor. Han plogade av vägen ett par gånger och lämnade meterhöga plogvallar. När det sen började blåsa lite och snön drev så blev det sjuuuuka mängder snö på vägen. En bakmonterad slunga i det läget är allt annat än praktiskt.
Som sagt.... Jag skulle vilja se grejerna jobba i mycket snö för att bilda mig en uppfattning om och hur det funkar. Innan dess så blir det iaf inget köp.
-
Fast 2009 var ju speciellt på alla vis. Enda gången jag blivit tvungen att stanna hemma från jobbet pga all snö. Det måste väl iaf i teorin vara bättre med en frontmonterad slunga? Självklart fattar jag ju att traktorn har betydligt mer kraft men frågan jag skulle vilja ha svar på är om en atv-slunga ens fungerar? Att det kan ta tid det förstår jag för det gör det redan idag men om det är så att den inte klarar av att hantera mer snö än 2dm så är det inget alternativ.
Förra vintern startade jag traktorn 1 gång men det hade nog funkat lika bra med bigbearen då. Det är det som får mig att fundera om det verkligen är motiverat att äga traktorn...
-
Om det går sakta med traktorn så kan man glömma att det ska gå så mycket snabbare med en 4hjuling.....
Ett plogblad/rejäl skopa/(helst bådeochsamtidigt) fram samt snöfräs bak är det man ska ha om man ska röja snö.. att det driver igen gör det samma om man såväl kör med snöslunga, sprängämne eller jumbojet.
sen gäller det att planera innan all snö kommer.. upp med snökäppar efter vägen och kör sen efter dom.. än att plumsa ner i diket :sunny:
-
Jag har innan bott i 18 år med nästan identiska förhållande som dig, 900 meter väg med ca. 100 meter där åkern ligger 1meter över vägen så vid västlig vind så drev det igen i höjd med åkern och det klarade jag med en Ferguson 35 med frontmonterat blad och rejäla kedjor med broddar. Undantaget är den beryktade novemberstormen för en massa år sen då de fick komma in med bandvagn och ett tillfälle just 2009 så om du inte klarar det med 4wd så kanske det är bättre ( och billigare) att leja bort det.
-
Självklart finns det inte så mycket att göra åt drivbildningen om vi inte lägger om hela vägen men det lär ju knappast hända. Däremot känns ett stort plogblad som en dålig idé för det förvärrar bara situationen. Därför använder vi idag slunga och även tittar på slunga som får bort snön. Vi är inte heller ute efter att ploga snabbare, tid tar det och det är nåt vi får räkna med när vi bor som vi gör. Det vi tittar på är om det är möjligt att avskaffa ett fordon, i vårt fall traktorn.
Jag har fått många svar här i tråden men många av dem handlar mest om hur mycket bättre det funkar med traktor men egentligen är jag mest intresserad att veta om en atvslunga gör jobbet eller inte.
Har fått tag på en återförsäljare nu som lovat mig en ordentlig demonstration om snön kommer igen. Bara vänta och se... Fram tills dess hoppas jag fortfarande på att någon här kan berätta om sina erfarenheter :)
-
Självklart finns det inte så mycket att göra åt drivbildningen om vi inte lägger om hela vägen men det lär ju knappast hända. Däremot känns ett stort plogblad som en dålig idé för det förvärrar bara situationen. Därför använder vi idag slunga och även tittar på slunga som får bort snön. Vi är inte heller ute efter att ploga snabbare, tid tar det och det är nåt vi får räkna med när vi bor som vi gör. Det vi tittar på är om det är möjligt att avskaffa ett fordon, i vårt fall traktorn.
Jag har fått många svar här i tråden men många av dem handlar mest om hur mycket bättre det funkar med traktor men egentligen är jag mest intresserad att veta om en atvslunga gör jobbet eller inte.
Har fått tag på en återförsäljare nu som lovat mig en ordentlig demonstration om snön kommer igen. Bara vänta och se... Fram tills dess hoppas jag fortfarande på att någon här kan berätta om sina erfarenheter :)
med det jag kört o testat så gör nog atv slungan jobbet utan problem :)
Med vänlig hälsning, markus
-
Det låter kanon!
-
För att spinna vidare på den renodlade frågan, OM det är möjligt med en atvslunga. Bortser vi från allt som redan nämnts som nackdelar så ja det tror jag. Jag tar utan problem, annat än farten och arbetsbredden, snö upp till 40-45 cm med min promenera-efter-slunga.
-
Antar att du kollat filmer på youtube?
Typ denna: http://m.youtube.com/#/watch?v=mJZhS3Jeeh0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DmJZhS3Jeeh0&gl=SE (http://m.youtube.com/#/watch?v=mJZhS3Jeeh0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DmJZhS3Jeeh0&gl=SE)
Långsamt, och lär väl bli några vändor fram och tillbaks.
Jag hade nog hellre bytt till en billigare traktor, och sen tagit hjälp dom få gånger det blir övermäktigt.
En traktor är väl dessutom bra att ha annars och vid underhåll av vägen, skrapa den eller laga hål och då ha grus i skopan.
-
Långsamt absolut men det är långsamt redan idag om det ligger 45 cm snö på vägen. Då får vi köra på en riktigt låg växel och låta det ta den tid det tar. Jag accepterar visserligen inte hur lång tid som helst men enligt klippen jag sett på tuben så verkar hastigheten vara okej när det ligger hyffsat mycket snö. Kan nämna att när det kom massa snö nu i början av december så tog det min fru 4 timmar at ploga av vägen. Hon fick backa upp en meter eller 2 på snöhögarna och sen köra fram och slunga bort. Omständligt som fan...
Underhåll av vägen funkar utmärkt med atv och tippkärra :) Lite sugen på att investera i en grusharv oxå som man kan lasta vikter på
-
Oj... Lite konstigt formulerat av mig i mitt förra inlägg. Snön var inte 2 meter djup utan hon fick backa tillbaka 2 meter för att sedan köra framåt! :)
-
Du får ju en äldre traktor med slunga till priset av en ny slunga till fyrhjulingen. Då kan du ju ploga med fyrhjuling till vardags Och ha traktorn till att slänga bort snön när det behövs.
Känns som 1dm snö skulle ta rätt lång tid med atvslunga. Plogblad till hjulingen klarar ju detta och vägen är farbar efter 20 min.
Samma bredd med atvslunga kanske kräver en extra vända och betydligt långsammare körning.
Snöar det extremt får man ju vara beredd på att det tar tid. Men den vanliga snön känns som det skulle ta onödigt lång tid med atvslunga.
Snöar det hela dagen så blir det kanske två vändor, och då är det väl skönt om hinner vara inne några timmar innan det är dags att köra igen.
-
Självklart ska jag ju ha plogblad till atvn oxå. Plogar en del med vår bigbear 350 idag och det funkar förvånansvärt bra med tanke på maskinens storlek. Plogvallarna måste ju hanteras efter ett tag och det är då en snöalunga gör jobbet.
Aja.. Jag ska vänta och se om det kommer snö igen så jag kan få mig en demo.
Känns som de flesta här är skeptiska och jag är väl heller inte övertygad om det funkar eller inte men jag liksom många andra verkar sakna erfarenhet av atv slungor.
-
En slunga till traktor är väl betydligt mer robust, och drivs ju av kraftuttaget. Så att fräsa bort vallar med slunga känns väl som det kan bli hårt emellanåt, vet inte hur mycket stryk en atvslunga tål. En traktorslunga är väl rätt mycket grövre på alla sätt.
Det är ju en skaplig investering som du ändå vill kunna räkna med i en del år utan alltför stora reparationer.
Vi får väl hoppas det kommer lite snö så du får prova snart.
Sen kan det ju vara vettigt att bara köpa slungan först, och testa med din nuvarande maskin. Duger det inte så är det ju bara värdetappet på slungan och inte en fyrhjuling också. För nog lär väl din nuvarande maskin klara en slunga utan problem?
-
Har hört lite olika argument angående maskin men jag tror oxå att nuvarande atvn fixar jobbet. Anledningen till att vi tänkt byta ut den oxå är att den börjar bli gammal men det är absolut ingen brådska med det. Å andra sidan använder vi atvn en del så en nyinvestering är det ändå snart dags för.
Har diskuterat hållbarheten med en återförsäljare och enligt honom används den till att flytta plogvallar på bl.a. parkeringsplatser men det är nåt jag vill se med egna ögon innan jag tror på det.
-
Tänk på att fem års garanti kräver fem år av förmodligen dyr service, kanske bättre med en begagnad märkes maskin?
-
Tänk på att fem års garanti kräver fem år av förmodligen dyr service, kanske bättre med en begagnad märkes maskin?
Ja tänkte på det jag med.. det är oxå en stor skillnad på en gammal kvalitets Bigbear än en ny TGB
Till TS:
får man fråga va det är för sorts traktor och slunga du har?(maskin intresserad som man är :)) har man under 70hk så kan det gå enormt segt men med dom mängder en traktorslunga skyfflar iväg så är det inte så konstigt. med fräs är det lite annolunda men det kan gå segt där med..
-
Idén med slunga är inte dum får jag säga :) Att ploga med atv till vägen börjar bli smal å då slunga bort snön så den blir bred å fin låter smart! Jag tror definitivt att det går, en promenerslunga klarar ju det så bör ju en stor atv slunga göra jobbet?
MEN valet av maskin ska du nog fundera på, att köpa en maskin som man ska arbeta med varje dag kräver bra kvalitet. Vad gör du dom gånger (OM den krånglar) den är på rep, kör allt i skottkärra? Det är mindre troligt att en Honda går sönder än den där kinamaskinen. Skulle jag varit du skulle jag köpt en Honda på runt 500cc å satt slunga på den ;)
OM du nu ändå köper TGB så behåll Yamahan som andra maskin, behåll Yamahan oavsett vad du väljer för maskin.
-
Är väl inte helt OT, och jag kunde inte låta bli..
World's largest snow blower HD (http://www.youtube.com/watch?v=-Vx369nR9HQ#ws)
-
Vi har en Fiat 980dt -84 med en snöslunga av märket optimal. Traktorns skick är helt ok men det syns ju på den att den har nästan 30 år på nacken. Senaste 10 åren har den inte gått speciellt mycket, definitivt inte de senaste 5 efter att vi köpte gården. Däremot har nån klåpare vid nåt tillfälle gått lös på elen och gjort sina egna specialkopplingar och det är nåt som måste fixas innan försäljning. Jag har dragit om det nödvändigaste men det återstår en del att göra. Slungan fungerar helt ok men totalt värdelös vid kramsnö... Då blir det som cement i slungan....
Bigbearen är en -92 som vi kom över till ett okej pris. Funkar bra men generatorn är inte gjord för vinschar, handtagsvärme och helljus samtidigt. Man får planera elanvändningen när man kör :)
Tänkte på det sär med service.... Man måste väl i vilket fall serva en maskin... Gör ni det själva på äldre grejer eller?
-
På en maskin som gått över 100 tim så är det oftast inte mer än 100tim intervall på service. Och då är det egentligen bara oljebyte och lite översyn, vilket de flesta gör lite då och då iaf.
En ny maskin är ofta intervallen 10, 25, 50 (75) 100 tim och ca 2000Kr per service. Så det plockar ju på snabbt. Och om man hoppar över dessa servicear så tappar man garantin. >:(
Skulle jag vara i dina / era skor skulle jag tittat på en Honda eller Yamaha de blir nästan dyrare med åren ;)
Ne skämt o sido. En märkesmaskin med 2-3 år på nacken värdeminskar minimalt trots användning.
En kinamaskin har inte samma sug vid försäljning och det skiljer ju trots allt inte så mycket i nypris längre.
-
https://www.kvd.se/sv/auktion/bat-mc-moped-husvagn/honda-trx420fe-atv-med-plog-sandspridare-terrangregistrerad-2008_565004.html (https://www.kvd.se/sv/auktion/bat-mc-moped-husvagn/honda-trx420fe-atv-med-plog-sandspridare-terrangregistrerad-2008_565004.html) Denna skulle du kanske satsa på`? ^-^
-
Den ser bra ut! Sandspridare är nåt vi kikat på oxå. Men tyvärr blir set inget köp på ett tag. Måste försäkra mig om att allt funkar och sen måste traktorn säljas först isf. Säljs det mkt atv på kvd?
-
Kollade en film till på tuben där dom kör i plogkanten, nämligen denna. http://m.youtube.com/watch?v=8Es-ZdXEb3Y (http://m.youtube.com/watch?v=8Es-ZdXEb3Y)
Efter att man kört bort den första sluttande snökanten, måste det inte då bli hemskt svårt att hålla någon linje när man kör med atv och slunga? Att den skär in för djupt eller bara glider ifrån alltså. Man märker ju när man plogar mot en kant att inte det krävs allt för mycket för att få fyrhjulingen att ta en annan kurs än man vill.
Bättre maskin än min linhai och snökedjor gör väl förmodligen det problemet mindre, men ändå så är ju en fyrhjuling löjligt lätt jämfört med en traktor tex.
Den där slungan du har, optimal. Är det enstegs? Googlade nån bild och den var ju som ett V med ett utkasst längst in. En sådan slunga med skruv framför är väl ganska mycket värre va?
Såg ju ut att vara en rejäl traktor du har i alla fall, inte utan att man blir lite avundsjuk på er med traktorer. Får hoppas man får anledning till att köpa en traktor någon gång i livet.
-
Ja precis det är en 1 stegsslunga. En V formad sak som bygger på att man med traktorns kraft skrapar in snön in i slungan som sedan kastar iväg den. Är det mycket snö man ska ha bort så går det galet tungt. Den är bred men det krävs ändå nästan alltid 2 varv för att få bra bredd på vägen då det inte är helt enkelt att se vad som händer bakom en samtidigt som man kör.
Jo traktorn är rejäl men det gör den oxå jäkligt otymplig. Det går inte direkt att finlira med den tycker jag. Allt man gör blir ungefär bra! :) kan inte påstå att man sitter speciellt bra i den heller. 1984 tänkte man tydligen inte speciellt mycket på ergonomin för bönderna...
-
Nja, det kommer väl upp ngn atv lite då och då, värt å kolla iaf! :)
-
Har suttit lite idag och kikat på begagnade märkesmaskiner. Har sett att man får rätt mycket för 50-70 men jag har noll koll på vad man ska kika på när det kommer till drifttimmar/mil. På motorcyklar har jag rätt bra koll men där precis som på atv så skiljer det väl sig en hel del från märke till märke? Eller?
En V-twin känns ju intressant men har bara erfarenhet från mc världen. Är vridet mycket bättre i en vtwin?
-
Det beror nog mer på vem som haft och skött om maskinen än om mil och timmar. Min can-am 800 har gått över 1100h och knappt 3000mil. Men det är ju ganska mycket över vad som är normalt.
Många gånger ligger milen mellan 100-400mil.
Alla maskiner har ju sina svagheter eller problem, så man får ju kolla vad som lockar mest och sen läsa på om just den.
-
Vridet i en v-twin är oftast sämre sägs det, men draget på topp är högre, den går rejsigare. Jag har precis själv jagat fyrhjuling i ung. din prisklass och från början var jag inne på att det skulle bli en Kawa brute-force 650 men efter att ha funderat, pratat med folk, funderat igen så blev jag lite avskräckt av ryktet om problem med motorskador på den. Så till slut blev det en arctic cat 650 h1 för mig.
Här är tråden med min frågeställning när jag skulle köpa.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45257.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45257.0;all)
-
Om det nu är ett måste att sälja traktorn, Inte funderat på att byta in traktorn mot en ny ATV? priserna på traktorer är så höga idag så man får grymt bra betalt .. tillomed för sånt som en själv anser vara skrot :hmmm:.. det har jag mycket goda erfarenhet av!
mitt tips är att kolla upp en handlare som både säljer traktorer och ATVs, och hör med dom om du får byta in traktorn, slunga och rubbet mot just en komplett atv med slunga,plogblad,sand/saltspridare,gårdsharv och grusvagn.
skadar inte att kolla upp ()p
-
Om det nu är ett måste att sälja traktorn, Inte funderat på att byta in traktorn mot en ny ATV? priserna på traktorer är så höga idag så man får grymt bra betalt .. tillomed för sånt som en själv anser vara skrot :hmmm:.. det har jag mycket goda erfarenhet av!
mitt tips är att kolla upp en handlare som både säljer traktorer och ATVs, och hör med dom om du får byta in traktorn, slunga och rubbet mot just en komplett atv med slunga,plogblad,sand/saltspridare,gårdsharv och grusvagn.
skadar inte att kolla upp ()p
Problemet är väl att TS vill få över pengar till badrumsrenovering också och då är nog inte ny hjuling av god kvalitet och slunga att tänka på. Inbyte är bekvämt men alltid en sämre affär då handlaren måste tjäna pengar.
-
okej det med badrumsrenovering missade jag.. säger fortfarande att man tjänar på att byta in när det gäller jordbruksgrejjor... jag tjänade sex siffrigt på vårt inbytet, och då byttes det inte in till några billiga grejjor heller men det hör inte till denna tråd.
-
Frågan är om ts fått någon offert på renoveringen för just badrum brukar vara väldigt dyrt. Jag renoverade mitt lilla badrum på runt 6 kvadrat med nya tapeter samt ombyggnad med flytt av tvättmaskin och beredare till ett förråd så jag fick lägga en kulvert på 7m mellan huset och förrådet. Slutnota ca 50k, och då grävde jag själv och gjorde så mycket som möjligt runt omkring så rörkillarna bara behövde koppla in det nya.
-
Jag förstår ju at TS är sugen på en ny maskin men om du vill testa om Atv-slunga fungera så har du ju redan en bra maskin, i mitt tycke en mycket bättre maskin en än ny TGB. Garanti är väl trevligt men du hittar flera trådar här på forumet om garantireperationer som dragit ut uppåt två månader och då är det redan vår och snöröjning ett minne blott. Om du nu vill testa Atv-slunga så köp ingen billig junk och även om du köper vettigt se till att få med brYtpinnar så du klarar dig. Isklumparna som släpper från bilarna och som din traktorslunga inte märkt av kommer resultera i byte av brytpinne.
-
Massor med svar! Gillas!
Angående badrummet. Tanken är att det inte ska kosta så mycket. Det enda jag tänkt leja ut är flytspackling och mattläggning. Vi har en stort och påkostat badrum på nedervåningen så badrummet på övervåningen klarar sig gott och väl med matta på golv o vägg. Bör klara mig på 30.000 tycker jag. Inte speciellt stort badrum och inga exklusiva prylar utan bara funktion egentligen. Farsan gjorde precis om sitt badrum men då lejde han bort jobbet och det gick på strax under 50 med allt.
Angående slungan så om det blir ett köp så blir det en bercomac. Har mailväxlat lite med kinaimportörer och deras produkter verkar alldeles för osäkra.
Ett byte kanske inte är helt dumt. Har funderat på att kontakta en handlare ändå för en värdering. Tåls att diskutera.
Är det sämre vrid i en vtwin än i en enstånka? Tycker twinnarna jag haft i mina motorcyklar haft bättre och jämnare register än min nuvarande ktm fast stånkan i kåtten är mycket roligare att köra! ()p
-
En twin är roligare, busigare. Och roligare.... ;)
Det där med vrid, hästar och grejer ger jag mig inte in på. Finns diskussioner kring det.
Men en atv har ju oftast variator, det påverkar ju karaktären.
Ska du ha en busig maskin med möjlighet till att lyfta framtassarna kan jag rekommendera en twin.
-
Åka bakhjul känns väl inte helt aktuellt! Vill jag åka bakhjul så är det motarden som gäller! :headbang:
Jag vill ha en hjuling som gör jobbet åt mig men som inte saknar kraft. Vill dessutom att den ska vara större än vår nuvarande bigbear som känns väldigt liten storleksmässigt.
-
Många byter ju till större maskiner, eller önskar att dom kunde göra det.
Men just arbete är ju kanske bättre med en snällare maskin, men det finns ju en liten spak som justerar hastigheten. ()p
-
Runt 500cc räcker gott och väl till arbete, Problemet med mer kubik är att få ner kraften i backen.
-
Idag var vi iväg till en handlare och kikade på en bercomacslunga. Vi insåg direkt att en 48" med 14 hk motorn kommer vara för litet. Jag tror att om vi nu ska köra på den här idén så är det lika bra att göra det ordentligt så 60" versionen med 23hk motorn känns som ett smartare val i längden.
Han hade 54" versionen som demo och körde den in i en ihopplogad snöhög. Det enda som satte stopp för slungan var fyrhjulingen som inte lyckades driva den framåt. Hade han haft snökedjor på så hade han säkert flyttat på hela snöhögen men nu slirade det bara när det blev för tjock snö. Så hårt packad snö blir det aldrig bara av att det driver.
Vi konstaterade oxå att lösningen inte är helt optimal men å andra sidan är inte traktorn det heller men vi tror ändå att nyttan med en atv slunga ändå vinner över traktorn, speciellt med lite tillbehör. Det kommer gå mycket bättre att finlira med en atv och att man dessutom röjer snön framför sig snarare än bakom är ett rejält plus.
Nu ska vi bara klura ut hur vi ska gå vidare med det här. Jag har svårt att tro att det blir ett köp den här säsongen, det är lite vågat att stå utan snöröjninsmedel även om det handlar om ett par dagar. Vi får dessutom betydligt längre tid på oss att bevaka begagnatmarknaden och förhoppningsvis kunna göra ett bra klipp. Har sett ett par maskiner till riktigt bra priser men då gäller det att vara med och hugga direkt. Traktorn behöver dessutom lite kärlek innan försäljning. Jag måste dra om lite el så allt funkar tillfredsställande och det känns ju inte så spännande att göra utomhus i -20.
Fortsättning följer....
-
Rättar mig själv.... Den är 66", inte 60" som jag skrev tidigare. Dessutom är den högre än 54" oxå vilket känns bra!
-
Handlaren var inte sugen på din traktor i inbyte?
Ju närmare våren man kommer ju mer angelägna borde väl handlarna bli på att sälja iväg en slunga redan denna säsongen.
Antingen bra pris på ny eller en demo, men kanske värdet på din traktor blir lägre längre fram också? Eller håller dom värdet året runt?
Eldragningen kanske en köpare kan ha överseende med om han får ner priset något och kan få en traktor snart.
Jaja, du verkar ju nöjd med slungan och tro på den lösningen. Så det är ju bra framsteg! ()p
-
Handlaren hade inget intresse av traktorn alls... Får förmodligen alldeles för dåligt betalt av en handlare... Tror priset på traktorn står sig rött bra året runt. Möjligen kanske vi får något mer under sommaren med alla tillbehör.
Tänkte försöka få ut den på blocket till ett fantasipris rätt snart och kolla om det finns nåt intresse. Måste bara gå igenom lite papper på den, tror nämligen att den står som inventarie på fruns firma men är inte säker.
Eftersom jag tänkt köpa en beggad hjuling så vågar jag inte riktigt sälja av traktorn nu under vintern... Om jag inte får grymt bra betalt dvs ()p
Jag tror absolut på lösningen med atv slunga men det blir mer kostsamt än jag hade tänkt mig men så får det bli helt enkelt.
-
Det lutar åt att det blir en Yamaha Grizzly 550. Har varit och kikat på den och vi ska försöka ta oss till försäljaren idag och diskutera detaljer. Om allt låter okej så blir det med största sannolikhet en affär. Känns rätt akut att göra affär oxå.. De senaste dagarnas snöande och framförallt blåsande har gjort att vägen drivit igen konstant. Med en traktor som bara jag för tillfället kan köra och en höggravid fru är ingen bra kombo. Bigbearen är lite för klen för att rå på snön men en större maskin bör lösa det utan större problem tycker jag!
Slunga är oxå på gång men inväntar svar från en ÅF!
-
Mycket bra val av maskin!! ()p
-
En grizzly låter väldigt vettigt!
Servo också va?
-
Nu är det beställt och klart! 54" slunga, lejab plogblad och en sprillans ny grizzly 550 och det känns förbannat bra! Hoppas bara jag blir lika nöjd som jag tror jag ska bli. Med tanke på hur mycket strul och meckande jag har haft med traktorslungan de senaste dagarna så kan det bara bli bättre! Vi fick ett bra pris på allt oxå tycker jag och dessutom riktigt bra betalt för vår bigbear 350 i inbyte. Säljaren va riktigt sugen att byta in den så jag gissar att de är rätt lättsålda? Skippade servon, han hade inga kvar. Säkert gött men jag överlever utan! :)
Hjulingen ska kompletteras med arbetsbelysning, hand & tumvärme, en rejäl packbox med arm & ryggstöd sen funderar jag även på att dreva ner den. Suttit och kikat lite på blixtljus och andra varningslampor, nån som har erfarenhet? Såg nån bild på varningsljus som sitter på en pinne så den kommer upp lite i höjd men minns inte vart jag såg den. Kikat lite på vindrutor oxå, finns det kanske nåt billigt universal med snabbfästen?
Hämtning sker förhoppningsvis under veckan men det beror helt på om det kommer barn eller inte! Återkommer med rapport!
-
Grattis!
Ska bli kul att se om grejerna funkar som tänkt.
-
Frågan är om variatorremmen pallar ett par vändor utefter 900 meter väg i riktig krypfart ??? Själv hade jag nog valt en Honda med hydrostat.
-
Inga problem med remmen, är slungkoppling å konstant remtryck på dessa ;)
-
Inga problem med remmen, är slungkoppling å konstant remtryck på dessa ;)
Det är det ju ja ()p
-
Det låter kanon! ()p
-
Se till att få ett Yamaha original variatorkit monterat direkt på din nya maskin. Det spar på kopplingen om det blir mycket krypkörning med snöslungan.
-
Vi diskuterade det med handlaren och kom överens om att vi testar som den kommer, behövs det så fixar vi det sen.
-
Grattis! Och glöm inte att vi vill se bilder :headbang:
-
är oxå sugen på att komplettera atv parken ()p men hur drevar man ner en Yamaha 550 ? byta drev i växelådan? :hmmm:
-
Troligtvis menas att ett schimskit skall monteras i variatorn.
Då delar sig skivorna mer ena sidan så remmen kan klättra längre ner och trycks ihop tidigare på andra sidan, vilket gör att remmen klättrar högre upp där.
Kostar 800-1000:- och påverkar inte Yamahas garanti.
Personligen hade jag provat utan, så vida inte monsterhjul också skall monteras...
-
yamaha hjulingarna är för högt växlade original om man ska dra tungt, alt smyga mkt som med en snöslunga,.
testade och skotta snö med slunga i vintras och man får krypa fram, så jag rekomenderar att montera nedväxlingskittet på en gång..
blir stor skillnad toppfarten på 700:an blir ca 94 sen är man på varvtalsspärren..
det är mkt enkelt att montera, och den är lika mjuk o fin som original att köra
Med vänlig hälsning, markus
-
Vi hämtade hem grejerna idag! Slungan satt monterad när vi hämtade den och har provkört den lite här hemma på gården.ntycker det går rätt bra att hålla lite fart. Det går ju inte att köra i 50 blås men man behöver inte hålla igen, iaf om det inte ligger lagom med snö. Monterade av slungan och slängde på bladet för att kunna jämföra lite med bigbearen. Utan att ens monterat snökedjor så måste jag säga att jag är grymt nöjd med hur mycket snö man flyttar. Insåg rätt fort att man måste hålla igen lite på gasen för att inte få all snö på sig. :) Försökte ploga paddocken som inte fått sig en plogning på evigheter och det gick kanon tills isenr under snön kom fram.
Det enda som stör mig lite är fästena för slungan som inte fungerar helt optimalt, ska kika lite i verkstan imorgon och se om jag kommer på nån lösning.
Om det inte kommer barn inatt eller imorgon så ska jag ägna lite tid under morgondagen att montera varningsljus och baklyset på packboxen.
Mycket nöjd änsålänge, hoppas det håller i sig oxå!
-
Bilder! Och gärna nån video sen när du fått lagomt med snö. ()p
-
Bilder kommer när jag orkar sätta mig vid en dator för jag kan väl inte ladda upp direkt via telefon? Eller?
Nu har vi haft grejerna i 2 dagar. Jag tycker att grizzlyn känns grymt bra. Dock lite stressad över 1a servicen då jag insett att 20h inte är speciellt mycket. Vi kommer montera ett variatorkit vid servicen oxå och eventuellt en huvudströmbrytare oxå. Vi var funderat lite på hur man gör när flera människor nyttjar hjulingen och när den dessutom står fastlåst med kätting runt bakaxeln. Det måste vara idiotsäkert så ingen kör iväg med kättingen monterad så en huvudbrytare med nyckel som man låser fast i kättingen efter användning är det bästa vi kommit på. Låser man inte upp så komme man inte iväg, busenkelt! :)
Monterade snökedjorna bak i går men jäklar va understyrd den blev vid plogning. Framkedjorna är restade men hoppas på att hämta dem idag. Kommer det mycket snö nu så blir det sjukt svårt att både ploga och slunga. Kedjor runt om är ett måste har jag insett.
Stör mig en aning på att slungan inte har ett riktigt tändningslås, det går att dra igång den med vilket skruvmejselformat verktyg som helst. Sjukt dåligt på en pryl som kostar nästan 60.000. Visserligen får du inte igång den utan att koppla ihop den med hjulingen men ändå...
Vi monterade Broncos största packlåda igår som har armstöd och ett rejält extrasäte och bakljus/bromsljus. Man sitter som en kung där uppe men smakar det så kostar det. Monterade även biltemas ledvarningsljus på lådan som jag tycker funkar svinbra. Funderar på att köpa ett ljus till och montera på andra sidan av lådan.
Funderat på en annan sak... Vi fick bara 1 nyckel till grizzlyn... Tycker det känns lite konstigt men enligt ÅF så är det så...
Nu sitter jag och väntar på att hand/tumvärme, vindruta och handtagspåsarna ska komma hem. Rutan var visst restad så det lär ta 1 vecka till innan vi får hem dem.
Köpte till ett vinylinlägg till lejabbladet men jag är lite besviken på det. Trodde det skulle bygga upp mer över bladet än vad det faktiskt gör. Friktionen blev dock mindre och snön glider bättre. Funderar om vi ska köpa till en plogvinge oxå nu när vi ändå håller på. Ska iaf kika på den. Tycker kvalitén på bladet känns rejält. Bladet vi hade på bigbearen fick vi förstärka nästan direkt, usel kvalité. Tyngden i lejabbladet gör att det känns robust och rejält.
Fler uppdateringar lär komma! :)
-
Måste bara säga att vi är sjukt nöjda med vår återförsäljare. YamahaStore i Västerås har verkligen skött sig exemplariskt. De har pressat priser på allt vi handlat och slutnotan har hamnat lägre än när jag tog offerten på en tgb 550 med samma tillbehör.
Våra tidigare erfarenheter av Yamahastore har varit sisådär men de har verkligen lyft sig nu.
Hoppas det det här inlägget tolkas som reklam bara! :)
-
Kom på en grej till som stör mig en aning. Distanslåsningen för släpakorna på plogbladet. Tycker systemet lejab använder med 2 muttrar som dras fast mot en cylinder är helt värdelöst. Lite vibrationer så skakar de loss. Tycker det som satt på Brocobladet var mycket bättre med distanser och brickor som man flyttade runt som det kändes bäst. Ska se om jag kan hitta nåt liknande till det här bladet. Trist att man alltid, oavsett vad man köper, ska behöva göra sina egna lösningar för att det ska funka som man vill...
-
http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_BIGBEAR_MAX_UTR_PLOG_MM_45356652.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_BIGBEAR_MAX_UTR_PLOG_MM_45356652.htm?ca=5&w=3)
:D
-
Jag fick med 2 nycklar till min nya Grizzly, dock var 1 av dem utan plasten runt om, det är väl reservnyckeln.
Men vi har ju inte samma ÅF.
Mina släpskor på Lejabbladet sitter fortfarande som berget efter 15 h plogning. Sämre var det med bladet som följde med Goes, Teriyaki eller vad det hette. De gick aldrig att få fast.
-
Fan 40.000. Får dom det verkligen? Han trodde på 35 vilket även det låter rätt mycket tycker jag. Bara hoppas att de lyckas. Den funkar ju klockrent och startar alltid snällt och fint, om det finns batteri dvs :) Satte på en underhållsladdare på den för att slippa batteritorsk!
Ang släpskorna. Jag har tagit mina största nycklar och dragit åt så hårt jag kan. Får se om de sitter bättre nu men det känna ändå som en lite knepig konstruktion eftersom muttrar har en tendens att vibrera loss.
-
Monterade snökedjorna bak i går men jäklar va understyrd den blev vid plogning.
Montera de fram så länge då.... :whip:
Gällande släpskorna så kommer jag tyvärr inte ihåg hur Leja hade på sitt blad, men varför använda släpskor?
Det gör jag aldrig.
Jo, innan tjälen kommit så kan man ibland fått ha dem i backen, annars är de alltid upphissade så det skottar så rent som möjligt.
-
Fan 40.000. Får dom det verkligen? Han trodde på 35 vilket även det låter rätt mycket tycker jag. Bara hoppas att de lyckas. Den funkar ju klockrent och startar alltid snällt och fint, om det finns batteri dvs :) Satte på en underhållsladdare på den för att slippa batteritorsk!
Ang släpskorna. Jag har tagit mina största nycklar och dragit åt så hårt jag kan. Får se om de sitter bättre nu men det känna ändå som en lite knepig konstruktion eftersom muttrar har en tendens att vibrera loss.
Att han värderade den högt var ju positivt för din del :)
Skulle tippa på 26-30 är ett rimligt värde.
-
Montera de fram så länge då.... :whip:
Det är ju inte samma dimension på däcken bak som fram.... Men det kanske går ändå? Får se om jag orkar gå ut och testa.. Självklart kom ju inte framkedjorna in idag utan de väntas till nästa fredag... Terror!
Va in till ÅF idag och pep lite.. Tydligen är ena nyckeln på vift nånstans vilket resulterar i att de byter ut tändningslåset vid första servicen... Illa men bra att de åtgärdar problemet!
-
Tydligen är ena nyckeln på vift nånstans vilket resulterar i att de byter ut tändningslåset vid första servicen...
Jag fick bara en nyckel till min första hjuling (CF Moto), så det första jag gjorde var att åka till låssmeden som gjorde en kopia på 5 minuter. Problem solved ()p
Till min andra hjuling fick jag också bara en nyckel men innan jag hann göra en kopia gick den av i styrlåset :banghead: och där sitter den än. Ska försöka pilla ut den, men tills vidare kör jag tjuvkopplat.
-
Tycker inte det är okej att man bara får en nyckel och sen förväntas kopiera upp fler. Betalar man massa pengar för en maskin så kan de iaf bemöda sig med att tillverka i alla fall 1 reservnyckel.
-
Tycker inte det är okej att man bara får en nyckel och sen förväntas kopiera upp fler. Betalar man massa pengar för en maskin så kan de iaf bemöda sig med att tillverka i alla fall 1 reservnyckel.
Är ju sådär kul med nycklar i omlopp med. De är ju tillräckligt stöldbegärliga ändå utan att man ger dom startnyckel också.
-
Det är ju inte samma dimension på däcken bak som fram.... Men det kanske går ändå? Får se om jag orkar gå ut och testa.. Självklart kom ju inte framkedjorna in idag utan de väntas till nästa fredag... Terror!
Att det är olika däckdimensioner vet jag, men det skiljer väl bara typ 4-5 cm i bredd, och om inte styrleden ligger för nära på insidan av framdäcken borde det gå.
Skiljer lite på kedjor också, men är bara ytterlänkarna stora nog så kan det gå att ha kedjan asymmetriskt, dvs på insidan kanske 50 cm i diameter och typ 30 cm på utsidan, om nu styrleden ligger så nära att det stör annars.
-
Mitt lejab blad har fungerat klockrent i över en säsong, släpskorna är på samma höjd än som när jag drog fast dom när jag köpte bladet ;) Köpte även till vingarna, helt klart värt det! Ryms mer snö, spiller inte lika mycket å så blir den bredare :)
-
Vad går vingarna på? Tor inte det blir aktuellt i år men till nästa säsong kanske. Hur ser de ut? Du har inte en bild kanske?
-
Jag fick bara en nyckel till min första hjuling (CF Moto), så det första jag gjorde var att åka till låssmeden som gjorde en kopia på 5 minuter. Problem solved ()p
Till min andra hjuling fick jag också bara en nyckel men innan jag hann göra en kopia gick den av i styrlåset :banghead: och där sitter den än. Ska försöka pilla ut den, men tills vidare kör jag tjuvkopplat.
köper man kines kanske man kan svälja sådant beteende, men inte om man köper the real deal!
-
Har suttit nu på morgonen och kikat på lite mer tillbehör... Mycket vill man ha tydligen! :)
Vi har ju en grusväg, stor gårdsplan, grusgångar och en rejäl paddock. Jag skulle vilja ha nån form av grusharv/vägsladd/väghyvel för att underhålla och hålla dem fria från ogräs. Av min svärfar har vi fått låna en liten harv som han fick med till sin gräsklippare men den är alldeles för liten och framförallt alldeles för lätt. Har sett att det finns alternativ från 5000 upp till 25000. Nån som har erfarenhet av nåt tillbehör och kan rekommendera? Det känns som att man vill kunna lasta ballast på och ställa hur djupt skären ska gå i gruset. En fördel vore om det dessutom gick hyffsat att underhålla vägen men inser att det blir tufft att få till. Vi brukar beställa ut en Väghyvel tidig vår och sen höst och resultatet brukar bli grymt bra. Skulle vilja kunna underhålla lite själv genom att sladda vägen 1 gång i veckan eller nåt.
-
Typ sån?
-
(http://image.annonsborsen.se/raw/930000/930386_0.jpg)
Har kikat lite på nåt sånt. Finns möjlighet att lasta vikt på en halvpall och banda fast. Finns lite olika varianter i olika prisklasser. En sån där kostar runt 7000 tror jag vilket jag tycker känns helt okej. Nån som testat?
-
Morsan har en gammal hästdragen harv efter fyrhjulingen till att harva ridbanan med, funkar kanon och ställbar i höjd är den. Sen har vi en lagomt stor armeringsmatta med lite vikt på för att sladda till ytan efter harvnig ()p
-
Jag va ut idag och körde slungan lite. Måste säga att det är ett sjuhelsikes drag i den. Även fast det töar ute så har den inga som helst problem med att flytta på snöhögar och kantskära gångar som vi plogat. Större snöhögar måste man så klart låta den äta sig igenom men ligger det 15cm så är det inga problem att hålla skaplig hastighet. Med skaplig hastighet menar jag typ 10km/h. Med traktorn var det bara glömma att ens försöka slunga bort kramsnö, det smetade igen slungan direkt.
Synd att jag inte fått möjlighet att testa slungan ordentligt i pudersnö, då går det nog att köra ännu fortare. Grymt nöjd änsålänge iaf.
-
Ligger en typ identisk Yamaha ute nu med plog för 20k ;)
-
Vad går vingarna på? Tor inte det blir aktuellt i år men till nästa säsong kanske. Hur ser de ut? Du har inte en bild kanske?
Har för mig det var 900:-/st, nånstans nära där iaf. Denna var bästa bilden av dom jag hade som plogen skymtades på. men man ser ju lite hur dom ser ut iaf :) Dom är lite vinklade framå som man kan se kanske ;)
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb422/Marcus-84/IMG_0134.jpg)
-
Googla (bildsök) "strängskrapa" ()p
-
Googla (bildsök) "strängskrapa" ()p
()p
-
Nu har vi nästan kört 8h med grizzlyn. Grymt nöjd änsålänge men man kanske skulle kostat på sig en servomaskin ändå... ^-^
En sak som stör mig är att den går som en påse nötter när den är kall och har en förmåga att vilja självdö om man rör gasen den första minuten eller 2. Känns precis som om den får för mycket soppa eller nåt. Trodde sådana problem var som bortblåsta iom Efi. På min ktm supermotard har jag inga som helst problem. Nån som känner igen problemet? Ska ta det vid 1a servicen tänkte jag.
-
Min Raptor som typ delar motor med stora grizzlyn vill gärna stå 3-4 minuter på tomgång innan den blir pigg.
Gillar inte belasta kall motor så mig passar det bra :dntknow:
-
Nu har vi nästan kört 8h med grizzlyn. Grymt nöjd änsålänge men man kanske skulle kostat på sig en servomaskin ändå... ^-^
En sak som stör mig är att den går som en påse nötter när den är kall och har en förmåga att vilja självdö om man rör gasen den första minuten eller 2. Känns precis som om den får för mycket soppa eller nåt. Trodde sådana problem var som bortblåsta iom Efi. På min ktm supermotard har jag inga som helst problem. Nån som känner igen problemet? Ska ta det vid 1a servicen tänkte jag.
Eftermarknadsservo finns fr.om i går på Go Offroad. ()p
-
Verkar dock inte finnas till grizzlyn men det kanske kommer! :)
Idag har snöslungan verkligen fått smaka på jobb. Vaknade imorse av att det blåste som sjutton ute, drog på mig overallen och gick ut för att kika. På vägen låg det lätt 30-50 cm hårt packad snö. Hade snöbladet monterat så jag drog igång hjulingen och tänkte ge snön en omgång. Kom väl iaf 5 meter på vägen sen satt jag tvärfast. Bara leta upp en spade o gräva fram skiten. Bra start på dagen! ()p
Hängde av snöbladet och monterade på slungan. Första vändan ut till vägen tig sin tid men det gick rätt hyffsat. På slungan sitter det stabiliseringsbeslag som man skruvar fast i hjulingen. Lösningen som kom med i paketet var allt annat än optimal. Om slungan inte sitter tajt så har den en förmåga att skära iväg vilket är sjukt irriterande. Löste problemet genom att åka till biltema o köpa 2st 1 tons spännband som jag modifierat och kortat. Nu går det att banda fast slungan så den sitter snortajt och plogningen går enormt mycket bättre. Väntar fortfarande på snökedjor fram vilket resulterar i att det i bland blir riktigt svårstyrt, speciellt när man diffar. Det sitter ju kedjor bak så drivningen bakifrån är det inga problem med men fram blir det som bambi på hal is.
Va ut en sväng nu på kvällen oxå och körde bort lite snö som blev kvar. När man väl har ett spår uppe så går det rätt bra att köra en 7-10km/h och ändå kasta snön rejält långt.
Tycker slungan känns rätt törstig. Svårt att avgöra exakt hur mycket sås som går åt men 900 meter väg tur o retur går det åt kanske 3 liter. Eller det kanske inte är så mycket ändå nu när jag ser siffrorna... Traktorn brände 20l diesel på ca 4 vändor beroende på snömängd. Den stod dessutom jämt och ständigt med motorvärmaren i och det är ju inte gratis!
Lär väl på snön en sväng imorrn oxå för det blåser på rätt bra där ute. Livet på landet har definitivt sina nackdelar ibland men belöningen kommer på sommaren! :)
-
Verkar dock inte finnas till grizzlyn men det kanske kommer! :)
Idag har snöslungan verkligen fått smaka på jobb. Vaknade imorse av att det blåste som sjutton ute, drog på mig overallen och gick ut för att kika. På vägen låg det lätt 30-50 cm hårt packad snö. Hade snöbladet monterat så jag drog igång hjulingen och tänkte ge snön en omgång. Kom väl iaf 5 meter på vägen sen satt jag tvärfast. Bara leta upp en spade o gräva fram skiten. Bra start på dagen! ()p
Hängde av snöbladet och monterade på slungan. Första vändan ut till vägen tig sin tid men det gick rätt hyffsat. På slungan sitter det stabiliseringsbeslag som man skruvar fast i hjulingen. Lösningen som kom med i paketet var allt annat än optimal. Om slungan inte sitter tajt så har den en förmåga att skära iväg vilket är sjukt irriterande. Löste problemet genom att åka till biltema o köpa 2st 1 tons spännband som jag modifierat och kortat. Nu går det att banda fast slungan så den sitter snortajt och plogningen går enormt mycket bättre. Väntar fortfarande på snökedjor fram vilket resulterar i att det i bland blir riktigt svårstyrt, speciellt när man diffar. Det sitter ju kedjor bak så drivningen bakifrån är det inga problem med men fram blir det som bambi på hal is.
Va ut en sväng nu på kvällen oxå och körde bort lite snö som blev kvar. När man väl har ett spår uppe så går det rätt bra att köra en 7-10km/h och ändå kasta snön rejält långt.
Tycker slungan känns rätt törstig. Svårt att avgöra exakt hur mycket sås som går åt men 900 meter väg tur o retur går det åt kanske 3 liter. Eller det kanske inte är så mycket ändå nu när jag ser siffrorna... Traktorn brände 20l diesel på ca 4 vändor beroende på snömängd. Den stod dessutom jämt och ständigt med motorvärmaren i och det är ju inte gratis!
Lär väl på snön en sväng imorrn oxå för det blåser på rätt bra där ute. Livet på landet har definitivt sina nackdelar ibland men belöningen kommer på sommaren! :)
Snöar det :( Här har vi kanonväder. Jo det kommer nog gå några liter med slungan, jävligt att Aspensoppan är så dyr, att köra några längre sträckor med handelsbensin håller inte i längden. Själv har jag Aspen i hydraulaggregatet till kranen och slipper då helt huvudvärk. ()p
-
Njae det snöar inga mängder direkt men när det blåser på ned nordanvid så räcker det med att det kommer ett par snöflingor på åkrarna för att snön sedan ska blåsa upp på vår väg. :banghead:
När jag bli multimiljonär så ska jag bygga en tunnel under vägen! Fast då blir det väl översvämning eller nåt skit istället.. Tur att det snart är sommar! :)
-
Njae det snöar inga mängder direkt men när det blåser på ned nordanvid så räcker det med att det kommer ett par snöflingor på åkrarna för att snön sedan ska blåsa upp på vår väg. :banghead:
När jag bli multimiljonär så ska jag bygga en tunnel under vägen! Fast då blir det väl översvämning eller nåt skit istället.. Tur att det snart är sommar! :)
Nja, det får gärna vara vinter ett tag till då det är betydligt mer lättjobbat i skogen med snö. ()p
-
Nja, det får gärna vara vinter ett tag till då det är betydligt mer lättjobbat i skogen med snö. ()p
Lättjobbat? Jag röjde upp ca 300 meter av en rågång i lördags. Lagomt lättjobbat med motorsågen i 1m snö... :-)
-
Bilder! Och gärna nån video sen när du fått lagomt med snö. ()p
Som sagt, film!! ;)
-
Ska försöka klura ut hur man gör bara! :) gissar att tuben är det bästa och enklaste stället att ladda upp?
-
Har funderat lite på vinschfästet på grizzlyn. Det sitter ju en flyttbar vinsch på maskinen. Framtill sitter hållaren monterad i lastgallret och hänger i den. Tycker inte den lösningen är helt optimal med tanke på att man lyfter slungan som väger en jäkla massa. Vinkeln på vajern blir dessutom jäkligt konstig så det måste sitta ett brytblock för att få till vinkeln. Jag har sett lite bilder på andra grizzlys och de verkar ha vinschen monterad i ramen framtill på nå vis, precis bakom fästet för plogbladet. Den placeringen skulle vara mycket bättre och då skulle jag dessutom slippa krångla med brytblocket. Nån som vet vart jag får tag på ett sånt fäste? Hur blir det isf med flytten av vinschen? Blir det bökigt som fan?
-
Din återförsäljare har olika fästen till vinchen, var in å kolla vad det finns för några. Personligen tycker jag det är skitdumt å ha vinchen fast där, brytning å drag på helt fel ställe...
Flytta strömmen är inte svårt, bara flytta kablarna till nya fästets plats. För det är väl snabbkopplingar?
-
Jorå det är bara snabbkoppling för strömmen och kabeln är rejält tilltagen så det ska inte vara några problem. Ska höra med försäljaren vad han säger, det börjar ju dra ihop sig för 20h servicen.
Jag tycker oxå att placeringen av vinschen idag är helt idiotisk. Lastgallret fram är väl dimensionerat för sisådär 60 kg och slungan väger en bra bit över 200.... Känns som en tidsfråga innan nåt pajjar.
-
Hittade svaret på min fråga yfm7004510 verkar vara lösningen. Kostar ca 400:- men han får göra ett bra pris i samband med service :)
-
På dom nya kombifästena kan du ju sätta vinchen med linstyrningen nedåt, det är ju perfekt för ploglyft. Borde va ett sånt fäste du har eller? Men du kan ju montera dit ett lågt fäste också så har du tre. ()p
-
På dom nya kombifästena kan du ju sätta vinchen med linstyrningen nedåt, det är ju perfekt för ploglyft. Borde va ett sånt fäste du har eller? Men du kan ju montera dit ett lågt fäste också så har du tre. ()p
Javisst kan jag det och för plogen funkar det utmärkt. Problemet uppstår när jag monterar på slungan. Dels blir brytningen på vajern helknasig så jag måste hålla på o trixa med brytblock för att det ska funka men framförallt känns det som att det blir åt helsike för tungt för fästet att lyfta 250kg slunga.