ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Gamen skrivet 22 mars 2011 kl. 23:26:18
-
Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.
-
ja vill du att den skall vara stark så skall du ha org vikterna då växlar den ut snabbare och med dem andra vikterna så bibehåller du farten har jag för mig men rätta mig om jag har fel. skall åxå beställa en Dr Pully :)
-
tyngre vikter= högre utväxling vid en given hastighet= lägre motorvarv och slöare accleration.
lättare vikter= växlar inte ut lika mycket vid en viss hastighet, vilket ger högre varv och rappare motor
observera att vikterna INTE påverkar vilket varvtal det blir när man kör iväg, alltså kopplinges tillslagsvarv.. det bestäms av fjädrarna i kopplingen, mjukare fjädrar ger lägre tillslagsvarv, men mer slitage på kopplingen om motorn går på tomgång länge.
det man skulle göra för att kunna smyga i låga farter med en CF är dels mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen, men också fixa så att remmen går djupare ner i primärvariatorn, och längre ut på sekundären, lyckas man med det så har man ju sänkt utväxlingen "från start"
-
Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.
Jag köpte alla olika dr.pulley vikter när jag bytte till dr.pulley kopplingen. Jag fann ut att den gick bäst med samma vikt som orginalvikterna.
-
tyngre vikter= högre utväxling vid en given hastighet= lägre motorvarv och slöare accleration.
lättare vikter= växlar inte ut lika mycket vid en viss hastighet, vilket ger högre varv och rappare motor
observera att vikterna INTE påverkar vilket varvtal det blir när man kör iväg, alltså kopplinges tillslagsvarv.. det bestäms av fjädrarna i kopplingen, mjukare fjädrar ger lägre tillslagsvarv, men mer slitage på kopplingen om motorn går på tomgång länge.
det man skulle göra för att kunna smyga i låga farter med en CF är dels mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen, men också fixa så att remmen går djupare ner i primärvariatorn, och längre ut på sekundären, lyckas man med det så har man ju sänkt utväxlingen "från start"
Pratar du verkligen om en dr pulley nu??? Låter mer som prat om orginalbitarna.
-
Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.
Jag köpte alla olika dr.pulley vikter när jag bytte till dr.pulley kopplingen. Jag fann ut att den gick bäst med samma vikt som orginalvikterna.
Har du laborerat nåt med HIT-funktionen??? Tycker det är den som är svårast att få till på ett lite svagare fordon.Verkar som skillnaden blir större ju mer pulver maskinen har.Orginalvikter eller t.o.m. tyngre verkar ju funka bäst,o hårdare fjäder i bakre variatorn.Sen när man väl får till det perfekta "sliret" på ett underlag så märker man att det blir helt annorlunda på ett annat.Men helt klart en mycket bättre koppling än orginalet om man tänker åka med större hjul iaf. mvh/hades
-
tyngre vikter= högre utväxling vid en given hastighet= lägre motorvarv och slöare accleration.
lättare vikter= växlar inte ut lika mycket vid en viss hastighet, vilket ger högre varv och rappare motor
observera att vikterna INTE påverkar vilket varvtal det blir när man kör iväg, alltså kopplinges tillslagsvarv.. det bestäms av fjädrarna i kopplingen, mjukare fjädrar ger lägre tillslagsvarv, men mer slitage på kopplingen om motorn går på tomgång länge.
det man skulle göra för att kunna smyga i låga farter med en CF är dels mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen, men också fixa så att remmen går djupare ner i primärvariatorn, och längre ut på sekundären, lyckas man med det så har man ju sänkt utväxlingen "från start"
Detta är korrekt om man talar om variatorns funktion i sig.
Däremot är det så att med en Dr Pulley så jobbar man med motorns vrid mer än med vanlig koppling.
Dr pulleyn slirar inte vilket gör att du kan nyttja motorns lågvarvsegenskaper vid tex krypkörning/dragning av tyngre grejer.
Att den är slöare i "ax" i originalutförande med tyngre vikter beror på att kopplingen inte orkar förmedla all kraft ut till hjulen, det "brölar" mest och slirar, med lättare vikter i det läget så orkar den iväg enklare och slirar mindre.
Däremot så är utväxlingen en annan med lättare vikter så jämför man original med lättare vikter VS Dr pulley med tyngre vikter så vinner Dr Pulleyn pga att utväxlingen gör att den drar iväg snabbare/hinner längre under samma varvtalsområde.
Hänger man med i resonemanget eller är det bara jag som fattar? :D
Om vi säger så här för enkelhetens skull:
Aktiv körning på vägen = Lättare vikter, du nyttjar hästkrafter på högre varv.
Aktiv körning i skogen = tyngre vikter, du nyttjar vridmoment på lägre varv.
Nu har jag inte sagt VILKEN vikt som skall vara här eller där, bara att det förhåller sig som ovan.
Exakt hur Du vill ha det vet bara du själv då vi alla kör väldigt olika (just denna bit att vi använder den olika gör ämnet svårt att skriva om, det kan lätt bli en bok (vilket det finns att köpa om nån är intresserad, engelsk :) ))
I dom flesta fall har det visat sig att originalvikterna tillsammans med bakre fjädern samt en Dr pulley gör susen, oavsett om du har originaldäck eller större.
På en maskin hängde vi i 29 gr för att testa och den gick väldigt bra med dom. Originaldäck.
/Benny
-
Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.
Jag köpte alla olika dr.pulley vikter när jag bytte till dr.pulley kopplingen. Jag fann ut att den gick bäst med samma vikt som orginalvikterna.
Har du laborerat nåt med HIT-funktionen??? Tycker det är den som är svårast att få till på ett lite svagare fordon.Verkar som skillnaden blir större ju mer pulver maskinen har.Orginalvikter eller t.o.m. tyngre verkar ju funka bäst,o hårdare fjäder i bakre variatorn.Sen när man väl får till det perfekta "sliret" på ett underlag så märker man att det blir helt annorlunda på ett annat.Men helt klart en mycket bättre koppling än orginalet om man tänker åka med större hjul iaf. mvh/hades
HIT-funktionen påverkas direkt av vridmomentet så det stämmer att ett svagare fordon behöver lättare Pillow-fjädrar, mycket pulver och eller motstånd aktiverar HIT.
Därför är tyngre vikter bättre, till den grad att maskinen orkar driva vill säga.
Har man för lätta pillow-fjäderar så kan maskinen bli ryckig, som att släppa kopplingen aningen för tidigt varje gång, jobbigt att åka med :)
(Pillow-fjäder är den som har med HIT-funktionen att göra, alltså inte den till kopplingsarmarna, så alla vet vad man snackar om)
-
Jo det han skrev om den torra delen håller jag med om,därför jag undrade om han verkligen prattade om pulleyn när d gäller den våta.Annars blir det lätt missförstånd.
-
Tack för alla svar nu tror jag att ja vet vad jag ska ha. Var nästan säker från början men man lär ju kolla runt lite. ;) Det blir original vikterna.
-
tyngre vikter= högre utväxling vid en given hastighet= lägre motorvarv och slöare accleration.
lättare vikter= växlar inte ut lika mycket vid en viss hastighet, vilket ger högre varv och rappare motor
observera att vikterna INTE påverkar vilket varvtal det blir när man kör iväg, alltså kopplinges tillslagsvarv.. det bestäms av fjädrarna i kopplingen, mjukare fjädrar ger lägre tillslagsvarv, men mer slitage på kopplingen om motorn går på tomgång länge.
det man skulle göra för att kunna smyga i låga farter med en CF är dels mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen, men också fixa så att remmen går djupare ner i primärvariatorn, och längre ut på sekundären, lyckas man med det så har man ju sänkt utväxlingen "från start"
Detta är korrekt om man talar om variatorns funktion i sig.
Däremot är det så att med en Dr Pulley så jobbar man med motorns vrid mer än med vanlig koppling.
Dr pulleyn slirar inte vilket gör att du kan nyttja motorns lågvarvsegenskaper vid tex krypkörning/dragning av tyngre grejer.
Att den är slöare i "ax" i originalutförande med tyngre vikter beror på att kopplingen inte orkar förmedla all kraft ut till hjulen, det "brölar" mest och slirar, med lättare vikter i det läget så orkar den iväg enklare och slirar mindre.
Däremot så är utväxlingen en annan med lättare vikter så jämför man original med lättare vikter VS Dr pulley med tyngre vikter så vinner Dr Pulleyn pga att utväxlingen gör att den drar iväg snabbare/hinner längre under samma varvtalsområde.
Hänger man med i resonemanget eller är det bara jag som fattar? :D
Om vi säger så här för enkelhetens skull:
Aktiv körning på vägen = Lättare vikter, du nyttjar hästkrafter på högre varv.
Aktiv körning i skogen = tyngre vikter, du nyttjar vridmoment på lägre varv.
Nu har jag inte sagt VILKEN vikt som skall vara här eller där, bara att det förhåller sig som ovan.
Exakt hur Du vill ha det vet bara du själv då vi alla kör väldigt olika (just denna bit att vi använder den olika gör ämnet svårt att skriva om, det kan lätt bli en bok (vilket det finns att köpa om nån är intresserad, engelsk :) ))
I dom flesta fall har det visat sig att originalvikterna tillsammans med bakre fjädern samt en Dr pulley gör susen, oavsett om du har originaldäck eller större.
På en maskin hängde vi i 29 gr för att testa och den gick väldigt bra med dom. Originaldäck.
/Benny
ja nu är jag inte helt insatt i våtkopplingar då jag inte har det på min hjuling och har inte haft möjligheten att studera funktionen ingående, men jag har läst artikeln om Dr pulley på er hemsida, och förstått i teorin hur den fungerar.
så visst slirar en originalkoppling en hel del, det kände jag när jag provkört en CF med originalkoppling, mär man ska komma igång i djup snö och ger full gas så rusar motorn ganska högt i varv så man tror att hjulen spinner en massa men dom såg inte ut att spinna, så sliret blev i kopplingen, det hördes på motorvarvet, hastigheten ökade men motorvarvet höll sig ganska jämt (alltså mindre och mindre slir i takt med ökad hastighet)
på min hjuling som inte har centrifugalkoppling utan en "torr" CVT koppling så blir det inget slir när primären väl greppat tag om remmen, därför ökar motorvarvet i takt med att hastigheten ökar, men hastigheten ökar procentuellt mycket mer än motorvarvet förstås, detta på grund av själva utväxlingen i CVT'n!
det jag skrev om vikterna gällde ju bara CVT'n, inte våtkopplingen.
den där Dr pulley har ju fjädrar som bestämmer vid vilket varvtal som friktionsbeläggen skall slungas ut mot trumman, ju mjukare fjädrar desto närmare tomgångsvarv inträffar denna inkoppling, vilket bör ge en mjuk inkoppling men samtidigt mer slitage.
när man har börjat gasa mera så går det ju vridmoment genom kopplingen och det påvertkade den andra funktionen där "piggarna" klämde mot centrifugalvikterna och på så vis pressade beläggen hårdare mot trumman, ju mer vrid som går genom kopplingen desto hårdare ansätter den alltså...
en originalkoppling som saknar den där vrid-ansättnings-funktionen slirar då ganska mycket vid låga varvtal, och den slirar ännnu mer om man har hög motorbelastning OCH låga varvtal, för det enda som får originalkopplingen att ansätta hårdare är centrifugalkraften, vilken i sin tur bestäms av varvtalet på motorn.
nu är det här teori som jag funderat fram, inte säkert jag fattat funktionen helt rätt, har aldrig ägt eller skruvat isär en CF!
min variator har ju en vridmomentskännande grej bak på sekundärvariatorn, är det den ni kallar HIT?
som jag fattat det så har den till uppgift att växla ner vid ökat gaspådrag (klämma ihop sekundärskivorna så primärskivorna tvingas att sära på sig)
så om man ligger i säg 50km/h på lugn gas så har CVT'n en viss utväxling, säg 2:1, och ger man då full gas i den hastigheten så klämmer sekundären ihop sig och CVT'n får en lägre utväxling, säg 2.5:1, så att motorvarvet ökar och högre effekt kan plockas ur motorn.
så här (http://www.youtube.com/watch?v=afsZGv_gsuw) funkar min CVT, men så ser det inte ut på CF vet jag, dock har Can-am samma funktion som min hjuling.
jag är inte på nåt sätt nåt vidare påläst om CVT, har aldrig satt mig in i detta förrän jag skaffade hjulingen i augusti förra året så det är nytt för mig, men jag vill ju gärna veta exakt hur det funkar, så har jag fel, rätta mig mer än gärna, jag är kunskapstörstig!
-
Nu har jag inte sagt VILKEN vikt som skall vara här eller där, bara att det förhåller sig som ovan.
Exakt hur Du vill ha det vet bara du själv då vi alla kör väldigt olika (just denna bit att vi använder den olika gör ämnet svårt att skriva om, det kan lätt bli en bok (vilket det finns att köpa om nån är intresserad, engelsk :) ))
/Benny
den boken är jag intresserad av att få tag på, teknisk engelska har jag bra koll på, har plöjt igenom verkstadshandböcker på typ 1500sidor till jänkebilar så ett och annat ord har ju fastnat ;)
-
Tack Oskar för en bra förklaring, det är helt korrekt :)
Just den biten med lågt varv vs hög belastning är den största fördelen med en Dr Pulley.
Om du vill så kan jag skicka dig en sådan "bok" (Det är mer som en tjock tidning med lite hårdare omslag)?
Maila mig i så fall! Priset ligger på $26.50 USD (plus moms).
HIT är den funktion i våtkopplingen du beskriver ovan, det du menar i bakre variatorn är HELIX, den växlar ner på det vis du säger. (Går ej att ändra på en CF utan att modda hela variatorn, vilket jag aldrig testat).
/Benny
-
Tack Oskar för en bra förklaring, det är helt korrekt :)
Just den biten med lågt varv vs hög belastning är den största fördelen med en Dr Pulley.
Om du vill så kan jag skicka dig en sådan "bok" (Det är mer som en tjock tidning med lite hårdare omslag)?
Maila mig i så fall! Priset ligger på $26.50 USD (plus moms).
HIT är den funktion i våtkopplingen du beskriver ovan, det du menar i bakre variatorn är HELIX, den växlar ner på det vis du säger. (Går ej att ändra på en CF utan att modda hela variatorn, vilket jag aldrig testat).
/Benny
hej, då förstår jag! det var ett tag sen jag läste beskrivningen av Dr pulley kopplingen på er hemsida så jag hade glömt att dom kallade den där vridmomentsansättningsfunktionen för HiT!
jasså den där vridmojängen bakom sekundären kallas helix, ok, jag tittade ju hur det såg ut att funka och antog att det var en tvångsnedväxling vid gaspådrag.. den skulle jag vilja bygga om lite på min hjuling så den växlar ner mera om jag gasar, och när jag släpper gasen ska den växla upp och sänka varvet.. eftrsom jag har en så svag motor så hade det behövts lite nerväxling vid hård belastning uppför backar osv, samtidigt som jag vill ligga på lugnare varv när jag "cruisar" i 50-60 på grusväg.
tyngre vikter och en mer aktiv Helix-funktion skulle jag alltså behöva..
annars är CVT nån jävla skit egentligen, det för ett tjutande oväsen vid vissa hastigheter och så är det risk att bränna remmar och dåliga krypegenskaper.. min nästa hjuling blir en honda rincon med converter!
boken köper jag! skicka mig ett PM med kontonummer så sätter jag in money!
-
Kopplingen är nu monterad och det gick skapligt men när jag starta den hördes ett knackande ljud från motorn vid gasande så jag skruvade bort cvt kåpan och kollade men kan inte se någe fel där och variatorerna snurrar så lätt och fint utan ljud när man snurrar på dem. Så jag vet inte vad det kommer ifrån, har kollat oljan så det är inte för lite olja. Vad jag förstod så kan kopplingen bara sättas åt ett håll och fick inte med några packningar när jag köpte kopplingen för de var slut men fick packningsklister som det skulle gå lika bra med bara man tog lite så man inte täppte till olje kanalerna. Kan jag motförmodan ha gjort det iallafall eftersom det knackar eller låter dr pulley kopplingarna så där hårt???? Låter ungefär som när man startar en diesel bil när det är kallt.
-
Nä det låter inte alls bra tycker jag men jag har inga erfarenheter ang detta, men den skall väl inte låta illa när man bytt koppling
-
Det tycker inte jag heller.
-
Du måste ha packningarna.Har gjort samma fel själv en gång. mvh/hades
-
Vafaan är det så jävligt och långt har man till trech också . :DV :(veryangry): :banghead: :cry:
-
Men det är nära att ringa, vilket du gjorde också :)
Det är, som jag sa till dig Gamen, att dessa kopplingar låter när det är liten last på dom.
Jag har helt glömt att skriva detta i instruktionerna.
Anledningen till att det låter är att när motorn går på tomgång så går den inte 100% rent, det blir alltid så på en motor oavsett (framförallt på en enstånka), och detta påverkar HIT-funktionen i kopplingen så den "slår" lite. Inte mycket men tillräckligt för att uppbringa ett "knackande ljud".
Det är helt i sin ordning, under last på kopplingen så blir trycket jämnt fördelat så då låter det inte.
Så var icke oroliga :)
PS: Packning är att rekommendera men inget krav, bara man ser till att ha lagom mycket så inget täpps igen.
/Benny
-
ja en enstånka skapar ryck och vibrationer då den ju bara tänder en gång vartannat varv, så när motorn har snurrat ett varv efter tändning så är motorvarvet på väg neråt och allt glapp i splines/transmissionsdelar som roterar (kopplingen t.ex.) lägger sig på "motorbromssidan" av glappet, medan när motorn snurrat ytterligare ett varv och gör en tändning, så blir det skjuts på grejerna igen och glappet hämtas hem så att splines och övrigt glapp hamnar på "drivsidan" och det är detta som skapar knackljud, men som benny säger här så skall isåfall knacket försvinna om man ökar varvet till säg 3-4000 i friläge, eller definitivt såfort man börjar köra och motorn får jobba med att driva maskinen.
-
Ja den låter så där tydligen och jag är skit nöjd den går som en klocka och låter som en briggs & stratton ;D Kan starkt rekommendera till andra. Den går inte som en can am eller liknande men nöjd ändå. Tomgången på 1200 varv så går det och växla utan problem också.
-
Ja med den fjädersetupen i kopplingsarmarna krävs det att tomgången är låg, annars ligger den på. Detta är inget problem då motorn går fint på ca 1200rpm-1250rpm.
/Benny
-
Håller med men den kan lägga av men det är ju bara att starta igen de. Stod bredvid en Can-am outlander 650 på tomgång och min gick tystare haha. :headbang:
-
Man brukar få problem med lagret i variatorkåpan om man inte lägger dit packningen,Tydligen behövs den millimetern.Likadant på generatorsidan,utan packning går inte starten runt ens,blir för tight. mvh/hades
-
ja visst skall det användas packningar där det är avsett! på många ställen är toleranser osv. uträknade för att det ska sitta packning.
t.en bakaxelkåpan på volvo 940, där är spelet mellan hastighetsgivaren och kuggkransen beroende av packningens tjocklek, det skall vara en .15mm packning, sätter man en packning från volvo 240 som är 10ggr så tjock så funkar inte h-mätaren, använder man silicon finns risk för att h-givaren tar i kuggkransen.
andra risker med silicon är att det kan lossna bitar på insidan och sätta sig på olämpliga ställen.
använder man silicon till insugspackningarna på en motor med lambdasond så pajar man sonden.
jag har allergi mot genvägar om det går att göra det riktigt. silicon är bonnmek-grejer.
-
Japp kan bara hålla med hades och Oskar P
Är det en packning där så sätter man din en packning, är det klister så klistrar man igen :)
-
Självklart ska det vara packning där :)
Däremot har jag aldrig upplevt problem med packningsmassa på den sidan av motorn, men det bör ju undvikas om det finns en papperspackning att sätta dit, men vissa av er ville ju inte vänta under den tiden packningarna var restade hos leverantör :) .
Däremot, som Hades säger, så MÅSTE det vara packning på vänster sida annars går den inte runt.
Nu har jag iaf den vanan att ta hem massa packningar att ha i lager så dessa två sorter inte tar slut!
-
Håller med men den kan lägga av men det är ju bara att starta igen de. Stod bredvid en Can-am outlander 650 på tomgång och min gick tystare haha. :headbang:
Du kanske ska dra upp tomgången LITE mer? På dom vi testat nu så har ingen lagt av iaf :)
Är ju inte meningen att få tjuvstop bara för att man byter koppling!
-
Redan åtgärdat. Vad det gäller packningar så ska det beställas men det går att köra med klister, har säkert åkt 25 mil i helgen utan problem vad jag kan se. Som Trech sa.
-
Ska också byta till pulley bara jag får hem en :) Ni som bytt, vad är det för storlek på centrummuttern till kopplingen?
Ska det användas gänglåsning i form av loctite på denna mutter?
Åtdragnings moment Nm....?..
....eller är det mutterknack som gäller på den med, precis som när man lossar och monterar variatorskivorna?
:)
-
Ska också byta till pulley bara jag får hem en :) Ni som bytt, vad är det för storlek på centrummuttern till kopplingen?
Ska det användas gänglåsning i form av loctite på denna mutter?
Åtdragnings moment Nm....?..
....eller är det mutterknack som gäller på den med, precis som när man lossar och monterar variatorskivorna?
:)
Jag tror det var 24 mm och jag körde med mutterknack och loctite. Kom ihåg att muttern gängas loss med urs.
-
Ska också byta till pulley bara jag får hem en :) Ni som bytt, vad är det för storlek på centrummuttern till kopplingen?
Ska det användas gänglåsning i form av loctite på denna mutter?
Åtdragnings moment Nm....?..
....eller är det mutterknack som gäller på den med, precis som när man lossar och monterar variatorskivorna?
:)
Jag tror det var 24 mm och jag körde med mutterknack och loctite. Kom ihåg att muttern gängas loss med urs.
vänstergäng med andra ord ;)
sånt är riktigt irriterande om man inte tänkt på det... jag hade lite problem att få loss hjulmuttrarna på traktorkärran, på vänster sida gick det bra, men på höger sida satt dom som fan själv, jag värmde med gas till dom var röda och hävde mig på med en 2 meter lång hävstång, dom rörde sig lite, men släppte inte... tills jag tittade noggrannare på gängorna och upptäckte att det var vänstergäng på den sidan av nån j-a anledning...
det syns egentligen ganska väl på gängorna om det är vänstergäng, dom ser inte helt normala ut och man hajar till, men då gäller det ju att man ens tittar på gängorna innan man tar i för allt man är värd...