ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 6 juni 2009 kl. 00:29:17
-
Idag sänkte jag min pärla fram genom att skruva upp brickorna på stötdämparnas gängor så långt upp det gick. Gav nog ca: 5-6cm sänkning och den ser mkt trevligare ut nu. Riktigt nice ()p ()p
Imorgon blir det provtur :sunny: Det ska nog ge en skön effekt på väghållningen hoppas jag ;)
Mvh Joe
-
HHHHHHHHHHrrrrrrrrrrmmmmmm.
Undrar om detta fjäderben kan vara stötdämparen som du nu varit och pillat på?
i sådanna fall så kommer du nog snart att spänna på fjädern igen pga att den blir på tok för mjuk och sladdrig i framvagnen men som sagt LEARNING BY DOING :banghead:
-
Berätta genast hur den blev :) Jag är jättesugen på att sänka fram :djump:
-
TIPS tillverka eller köp då en sänkningssats :headbang:
-
HIGHSIDER,bra att du kommer med tips ()pmen det var inte det tråden handlade om.
alla kanske inte har möjlighet att köpa eller tillverka en sänksats eller tycker bara att det kan vara kul att fippla lite för att se hur det blir....
mvh degklumpen
-
HHHHHHHHHHrrrrrrrrrrmmmmmm.
Undrar om detta fjäderben kan vara stötdämparen som du nu varit och pillat på?
i sådanna fall så kommer du nog snart att spänna på fjädern igen pga att den blir på tok för mjuk och sladdrig i framvagnen men som sagt LEARNING BY DOING :banghead:
Tror jag inte , Därimot kommer fjärden ligga helt lös när den fjädrar ut och kan hamna snett och skada kolvstången.
Släppte mina i dag med, Så mycket att inte fjärden är lös när den fjädrar ut .
för mjuk i fjädringen kommer den inte bli , Det sitter då 240 Lbs/in fjädrar på min DOM ÄR JU TOK HÅRDA
-
Tjena gubba!
Ja idag körde jag med den (sedan första inläggets sänkning) och tyckte den blev för direktstyrd (när jag bytte till Artraxdäck fram så blev den också först väldigt direktstyrd ) Men sen prövade jag att skruva på inställningsskruven på ovansidan dämparen och ställde på max (så hårt som möjligt eller vad man ska säga) och då blev den mkt bättre. Jag var inte på den undre ställskruven något men har sedan tidigare varit på den också och ställd den på så mjukt som möjligt (har haft problem med obalans så därför har jag ställt båda så mjukt som möjligt förut. det var även pga av den där direktstyrdheten som jag fick iom bytet till artraxframdäcken som jag ställde skruvarna mjukare och tyckte det botade fenomenet till stor del). Nej den var absolut inte sladdrig i framvagnen nu utan lika hård som förut. Tyckte den gick riktigt fint nu med sista inställningen ()p ()p
MEN det som Nymoen säger kan nog stämma - då jag lyfte maskinen i framvagnen förut och märkte att fjädern blev lös och släppte kontakten med sina kontaktytor. Så hur bra maskinen än ser ut och går nu (gick väldigt fint som sagt) - så ska jag skruva ned brickorna något - tills man kan lyfta den utan att fjädrarna "släpper".
Jepp sänksats blir det efterhand som pengar finnes. Kostar 1600:- fram/bak (800:- fram. 800:- bak. Blocket.) Min nästa investering blir dock Artrax-däck bak eftersom jag bara kunnat köpa artrax-framdäck ännu.
Jag har för mig att man kallar det för fjäderben när stötdämparen och fjädern sitter ihop med varandra - men där hade jag fel eftersom det verkar som det endast heter fjäderben när vi talar om McPherson fjäderben - som är en annan konstruktion än den vi har på våra Dinlis. Ja stötdämparen är ju en mer korrekt term ja. Japp jag kommer spänna åt fjädern lite igen ja.
Mvh Joe
-
"nedre ställ skruven" är retur.
-
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sankningssats_Dinli_450_Fram_och_Bak_21226381.htm?ca=4&w=1
Känner han som tillverkar dom där, han är en helseriös verktygsmakare ....Tillverkar det mesta ....
:headbang:
-
"nedre ställ skruven" är retur.
ok ()p den övre ställskruven måste då vara hur snabbt/långsamt dämparen trycks ihop.
Mvh Joe
-
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sankningssats_Dinli_450_Fram_och_Bak_21226381.htm?ca=4&w=1
Känner han som tillverkar dom där, han är en helseriös verktygsmakare ....Tillverkar det mesta ....
:headbang:
Ja de ser ut att vara grym kvalité på dem (just de sänk-satserna ja menade ;) ;) ) Det är förjävla bra att folk tillverkar och säljer grejjor till våra Dinlis. Jag fattar inte varför det inte finns mer tuning/styling till Dinli då de är väldigt populära/vanliga. Man skulle ordna ett sortiment för Dinli och göra en rejäl hacka :) :) Vi hade Hirsch här på forumet som gjorde fina sänksatser men de tog slut, och Hirsch är kanske inte kvar här med oss? Rätta mig om jag har fel Hirsch ()p ()p Men keep up the good work alla som tillverkar/säljer fina delar till oss Dinli-lovers :headbang:
Mvh Joe
-
japp, kompression eller va de nu heter. Är jag 99.99% säker på :)
-
JOE,du har PM ^-^
-
japp, kompression eller va de nu heter. Är jag 99.99% säker på :)
haha ja det stämmer nog te 99.99% att det heter kompression som du säger ja ;) ;)
-
JOE,du har PM ^-^
Hej tack för PM Degis.. ska svara snart ;)
-
hehe nu fick du ett till PM JOE 8)
-
Vi hade Hirsch här på forumet som gjorde fina sänksatser men de tog slut, och Hirsch är kanske inte kvar här med oss? Rätta mig om jag har fel Hirsch ()p ()p Men keep up the good work alla som tillverkar/säljer fina delar till oss Dinli-lovers :headbang:
Mvh Joe
Jag finns kvar ^-^
Ska ta tag i sänkningssats produktionen på nytt ()p
Ska bara jaga rätt på lite material först :)
-
Jag tycker de sänkta Dinlina ser lite höga ut...
:lol: :lol: :lol:
Men det kanske bara är jag? :headbang:
-
Jag tycker de sänkta Dinlina ser lite höga ut...
:lol: :lol: :lol:
Men det kanske bara är jag? :headbang:
Det beror ju på vad man jämför med..... :hmmm:
-
Nja det skämtet var lite adresserat till trådstartaren Joe som har följt mitt supermotoprojekt.
(http://img30.imageshack.us/img30/5233/73726931.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1oeE0)
-
Vi hade Hirsch här på forumet som gjorde fina sänksatser men de tog slut, och Hirsch är kanske inte kvar här med oss? Rätta mig om jag har fel Hirsch ()p ()p Men keep up the good work alla som tillverkar/säljer fina delar till oss Dinli-lovers :headbang:
Mvh Joe
Jag finns kvar ^-^
Ska ta tag i sänkningssats produktionen på nytt ()p
Ska bara jaga rätt på lite material först :)
Tjena Hirsch :) :)
Gott att höra ()p Både att du är kvar samt att du är på G med sänksatser!!
Mvh Joe
-
Jag tycker de sänkta Dinlina ser lite höga ut...
:lol: :lol: :lol:
Men det kanske bara är jag? :headbang:
Manneman: Det är bara du som tycker det ;) ;)
Men när du uppgraderar till Dinli så kan du (efter du trollat den till gocart) ge oss receptet så vi får sniffa lågt under radarn oxå (i hastigheter över styrfart ;D ;) ;))
Mvh Joe
-
Idag fick jag höja msk igen! Jag skruvade tills fjädrarna inte "släppte" längre och den blev väl nästan lika hög som innan! För H-E .. J-A .. PERK-LE :(veryangry): Sänksats nästa (Men först bakdäck ;)) Men om någon vill mäta gängorna över "mutter-brickorna" på sina nitrodämpare som är i originalhöjd så vore det intressant och höra om det gav någonting (blev väl något lägre än förut hoppas jag :) )
Ha det gött!
Joe
-
Jag tycker de sänkta Dinlina ser lite höga ut...
:lol: :lol: :lol:
Men det kanske bara är jag? :headbang:
Manneman: Det är bara du som tycker det ;) ;)
Men när du uppgraderar till Dinli så kan du (efter du trollat den till gocart) ge oss receptet så vi får sniffa lågt under radarn oxå (i hastigheter över styrfart ;D ;) ;))
Mvh Joe
Hörrudu ditt bihang! Numera toppar min 140 efter omdrefnining! Så kom inte här å kom! ()p
-
Joe!
Jag har ju minst 4 reguljära åkpolare som kör Dinli (Atvmorfar, Mr Mike,Nonne och Trekk)(Nja minst 2 av dem är riktigt nära vänner...),
Men i alla fall! Principen för att sänka en Dinli är ju att man bygger nya fästen likt att du flyttar till yttre fästena likt en BB?(Fram), (Du har ju haft en BB!) Dock om man gör samma fäste som till en BB fast med en "krok" var framlampan går fri så borde man ju kunna sänka den till backen?
Och sedan bak så är det ju sänkningsvinklar som gäller + byta dämpare? Annars tror jag inte man kommer ner så mycket mer?
Vidare så borde man borra hål i övre A-armarna för att få in en Merca 190 P-ända 14 mm med en hylsa innanför för att kunna dra in cambern så mycket det går?
Bara en tanke så här just nu, men får hjärnkontoret jobba lite till så kommer jag säkert på mer?!!
-
Jag tycker de sänkta Dinlina ser lite höga ut...
:lol: :lol: :lol:
Men det kanske bara är jag? :headbang:
Manneman: Det är bara du som tycker det ;) ;)
Men när du uppgraderar till Dinli så kan du (efter du trollat den till gocart) ge oss receptet så vi får sniffa lågt under radarn oxå (i hastigheter över styrfart ;D ;) ;))
Mvh Joe
Hörrudu ditt bihang! Numera toppar min 140 efter omdrefnining! Så kom inte här å kom! ()p
Haha att du var så lätt att få igång Manneman ;D ;) ;) Då borde ja få ut minst 200kmh ur min raket månnetro?? :sunny:
-
Manneman!
Nu sjunger du ljuva toner i våra Dinlihjärtan ()p ()p
Ja du åker med gräddan (känner ju bara atvmorfar då men känner ju till de andra namnen :) :) (nja en sämre bb kopia fast bara plasten som är lik så - named shineray tyvärr men den var rolig den med :) )
Ja just det allt du givit som recept till en lyckad bb är ju applicerbart ()p kortare bakdämpare även till Dinli är ju en bra idé ;)
Men det går inte ställa cambern nog på en Dinli med original grejjorna?(kommer ju inte på vilken vinkel cambern är nu på rak arm men haha :) )
Ja alla goda tips du kommer på är ju helt perfekt :sunny:
Mvh Joe
Joe!
Jag har ju minst 4 reguljära åkpolare som kör Dinli (Atvmorfar, Mr Mike,Nonne och Trekk)(Nja minst 2 av dem är riktigt nära vänner...),
Men i alla fall! Principen för att sänka en Dinli är ju att man bygger nya fästen likt att du flyttar till yttre fästena likt en BB?(Fram), (Du har ju haft en BB!) Dock om man gör samma fäste som till en BB fast med en "krok" var framlampan går fri så borde man ju kunna sänka den till backen?
Och sedan bak så är det ju sänkningsvinklar som gäller + byta dämpare? Annars tror jag inte man kommer ner så mycket mer?
Vidare så borde man borra hål i övre A-armarna för att få in en Merca 190 P-ända 14 mm med en hylsa innanför för att kunna dra in cambern så mycket det går?
Bara en tanke så här just nu, men får hjärnkontoret jobba lite till så kommer jag säkert på mer?!!
-
Jag har en liten tråd jag skrev Joe, bli inte ledsen nu bara...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22808.0
-
Jag har en liten tråd jag skrev Joe, bli inte ledsen nu bara...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22808.0
Haha nej jag blir inte ledsen utan faktiskt hedrad att du gjort ett sådant jobb för att visa att Dinli 450 är en förklädd BB :) :) Sen vet jag inte riktigt om jag är övertygad ännu - men saken är ju ännu öppen ()p Jag har ju absolut inget emot BB utan tycker de är roliga maskiner. Att det nu finns 16 o 17drev till Dinli är ju perfekt ;) Fortsätt gräv efter bevis :headbang:
-
By the way joe var det inte så att jag i början sade hur denna sänkning som du gjort skulle sluta med jo att du snart skulle spänna tillbaka till ursprunget? TYDLIGEN RÄTT AV MIG :djump:.
Att jag tipsade om att köpa eller tillverka en sänkningssats var ju något som jag visst råkade irritera degklumpen med,men som jag nu hoppas har fått lite mera kött mellan benen så att han förstår att det inte är pga okunnighet eller ignorans för hans taskiga ekonomi,jag tipsade om det billigare alternativet,istället för att byta till kortare stötdämpare som väl går loss på en ca summa 9000 spänn men är det bästa sättet att sänka hjulingen på.
HOPPAS POLLETTEN TRILLAR NER HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.TVÅ NOLL.
-
Men om jag får spinna vidare så borde det gå att hitta ekonomiskt försvarbara pris på dämpare till Dinlisarna och det kombinerat med en sänkningssats och genomborrning av de övre A-armarna samt att man ersätter P-ändarna med en bildito med längre bult borde ju göra en Dinli till en gååkarrt?!!
Denna Dinlisen tycker jag är hyfsat sänkt, den skulle gå några centimeter till! Ni har sett den förr men den tål att visas igen:
(http://www.postimage.org/aVJBslA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVJBslA)
-
jodå denna maskin har ju rätta stuket jag gillar framskärmarna skarpt, men som sagt var så vill då i alla fall jag kunna vika av asfalten för att ta en tur på en skogsbilväg eller lite grustagsbus mitt i alltihopa å då blir en maxad sänkning för mycket.
Men absolut som banracer eller enbart fina asfalterade vägar så är det ju klart att maskinen skall ner på backen :headbang:.
Har förresten höjt min till max inför en midsommarhelg med myrmarkskörning i arjaplogsskogarna :djump: men har tyvärr inte hunnit få mina nya däck så det lär ju bli att åka bogserlina bakom farsgubbens big boss 6x6 men skit i det blir kul ändå DINLI :headbang:.......
-
Jo det är lite det som du säger.....man vill ju kunna kombinera maskinen för att dels ha den som gååkarrt och hyfsad terrängmaskin..
Men jag vill påstå att med min sats så tar det ca 10 minuter att ändra höjden ca 15 cm vlket gör mycket totalt!
Och nej jag varken säljer eller tillverkar! Men jag kan lägga in en ritning! ;)
-
Highsider: Det står ju i mitt andra inlägg (tror ja) i tråden att ja tänkte spänna åt fjädrarna igen. Och nu är den nog flera mm lägre än original haha ;) Vadå poäng? Har du någon hemlig enmans-tävling som går ut på vad? :) Nu väntar en sänksats som ligger och här hemma på att bultas på ;)
Mvh Joe
-
Gott de. Berätta hur den blev me sänksats. Är de både fram och bak, Var köpte du från? Och by the way vart köpte du dina maxxis däck från?
-
Det är bara en fram-sats ännu. Jag gillar den och jag köpte av den här killen:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sankningssats_Dinli_450_Fram_och_Bak_21226381.htm?ca=7&w=3
Den känns rejäl och sänker ca: 10cm vilket ger ett mkt bättre utseende.
Idag provade jag den med sänksatsen och det gav en mkt bättre väghållning - sitter som klister i kurvorna när du burkar. Min är breddad bak samt spearz däck (som du vet) - obreddad fram med artraxdäck. Komforten försvann i princip. Var en komfortmaskin nyss efter att de nya maxxis spearzdäcken kom på, Saknar komforten litegrann men race går före ()p Det negativa var att den blev stötig o hoppig fram. Mest på dålig o guppig asfaltsväg då. Jag lyckades få till det ganska bra genom att skruva på den undre ställskruven till dämparen till snabbaste läget tror jag (om någon vill veta exakt så kollar jag upp det). Det funkade iaf och den blev nästan ok igen. Det andra negativa var att den nu blev väldigt direktstyrd igen - gillas inte. Men även det blev något bättre av att mixtra med dämparen. Det är artraxdäcken som ger denna otrevliga direktstyrdhet. Du svänger litegrann och maskinen vill ge sig in i en tvärsvängning rakt ut i djungeln. Får fixa detta på något vis. Annars är kurvtagningen grym nu. Sänkning bak så är jag nöjd sen (kanske löser direktstyrnings-problemet oxå)
Jag köpte maxxis spearz bakdäcken på quads.se ! Grymt trevlig kille där!! Han har även ett par goldspeed framdäck liggande som han ville sälja billigt till mig men som jag tyvärr inte kan köpa pga av ekonomiska skäl just nu. Han har även en flång ny gatreggad suzuki ltr 450 -08 som han vill ge bort för 75lök för er som kan tänka er att åka *ryyys* japanskt haha ;) ;)
Mvh Joe
-
Det är bara en fram-sats ännu. Jag gillar den och jag köpte av den här killen:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sankningssats_Dinli_450_Fram_och_Bak_21226381.htm?ca=7&w=3
Den känns rejäl och sänker ca: 10cm vilket ger ett mkt bättre utseende.
Idag provade jag den med sänksatsen och det gav en mkt bättre väghållning - sitter som klister i kurvorna när du burkar. Min är breddad bak samt spearz däck (som du vet) - obreddad fram med artraxdäck. Komforten försvann i princip. Var en komfortmaskin nyss efter att de nya maxxis spearzdäcken kom på, Saknar komforten litegrann men race går före ()p Det negativa var att den blev stötig o hoppig fram. Mest på dålig o guppig asfaltsväg då. Jag lyckades få till det ganska bra genom att skruva på den undre ställskruven till dämparen till snabbaste läget tror jag (om någon vill veta exakt så kollar jag upp det). Det funkade iaf och den blev nästan ok igen. Det andra negativa var att den nu blev väldigt direktstyrd igen - gillas inte. Men även det blev något bättre av att mixtra med dämparen. Det är artraxdäcken som ger denna otrevliga direktstyrdhet. Du svänger litegrann och maskinen vill ge sig in i en tvärsvängning rakt ut i djungeln. Får fixa detta på något vis. Annars är kurvtagningen grym nu. Sänkning bak så är jag nöjd sen (kanske löser direktstyrnings-problemet oxå)
Jag köpte maxxis spearz bakdäcken på quads.se ! Grymt trevlig kille där!! Han har även ett par goldspeed framdäck liggande som han ville sälja billigt till mig men som jag tyvärr inte kan köpa pga av ekonomiska skäl just nu. Han har även en flång ny gatreggad suzuki ltr 450 -08 som han vill ge bort för 75lök för er som kan tänka er att åka *ryyys* japanskt haha ;) ;)
Mvh Joe
Hmm...
Sätt dämparen hårt bak (med föregående sänkning) och mjukare fram så att han styr in bättre i kurvorna Joe.
Och nu vet jag inte vad du har för lufttryck i Artraxen men testa med 0,6 både fram och bak vilket ger att han blir mjukare fram och gärna kränger lite bak. Att han kränger bak får du till nytta genom att du får mer fäste när du styr upp han med gasen -ut ur kurvan. Ska du få bort nervositeten så gäller styrdämpare endast!
Och för tydlighetens skull pratar vi asfaltskörning, på grus/offroad gäller det helt andra inställningar!
Tyvärr går det inte att optimera en maskin för båda ändamålen...
-
Hej Magnus :)
Ja den är så mjuk fram som den kan och har nu även ändrat bakdämparen till hårdaste och visst är den genast bättre ;) Jag var redan inne på samma spår med lufttryck och kör med o,5 i framdäcken (går det köra med ännu lägre lufttryck fram tror du Magnus?) och hade släppt ut fr 1,5 bak till 1,0 men det låter mkt rimligt att släppa till 0,6 bak. Men är det ingen risk att de blir för platta o går varma eller så? Men det är det nog inte för det är ju inte mindre luft i ett större däck än ett mindre däck om de har samma lufttryck va? Ja den är ganska ok på stora vägen o det lilla spårandet som är - känns helt ok men fortfarande något för överstyrd och vill ha den mer neutral. Mindre lufttryck i bakdäcken gör nog susen ;) Sen tror jag kommande sänkning bak kommer göra mig helnöjd med känslan i kurvtagning. Hoppas jag kan investera snart :)
Ja det är endast asfaltsväghållning jag är inne på här ()p
"Hmm...
Sätt dämparen hårt bak (med föregående sänkning) och mjukare fram så att han styr in bättre i kurvorna Joe.
Och nu vet jag inte vad du har för lufttryck i Artraxen men testa med 0,6 både fram och bak vilket ger att han blir mjukare fram och gärna kränger lite bak. Att han kränger bak får du till nytta genom att du får mer fäste när du styr upp han med gasen -ut ur kurvan. Ska du få bort nervositeten så gäller styrdämpare endast!
Och för tydlighetens skull pratar vi asfaltskörning, på grus/offroad gäller det helt andra inställningar!
Tyvärr går det inte att optimera en maskin för båda ändamålen..."
-
Highsider: Det står ju i mitt andra inlägg (tror ja) i tråden att ja tänkte spänna åt fjädrarna igen. Och nu är den nog flera mm lägre än original haha Vadå poäng? Har du någon hemlig enmans-tävling som går ut på vad? Nu väntar en sänksats som ligger och här hemma på att bultas på
Mvh Joe
SVAR NEJ ingen enmanstävling här inte :cry: .
Om min son på 8 år kommer in å säger att han har släppt ut luften ur sina cykeldäck för att den ska bli lägre så säger ju jag till honom att det inte kommer att fungera. "sagt utav min egen erfarenhet"
När han sedan kommer in å ber mig att pumpa i luft för att det inte gick så bra,då säger ju jag något som typ ETT NOLL men det är ju bara ett talessätt som kan tolkas precis hur var och en själv vill. :lol:
By the way så här helt oannonserat från klar himmel vad kör du med för framvagnsinställning när din maskin e så "nervös" Toe in?
mvh HIGHSIDER............................
-
Att sänka mer fram tvivlar jag på att det är rinligt! 0,01 i luftryck fram eller tillbaka tror jag inte gör större skillnad....tror...och har svårt att tro!
känner du att risken infinner sig att bakdäcken blir varma så känns det som att du är tryggare än aldrig förr! Varma däck konstant är mumma! :)
Det är lite som tanten...får hon lägre blodtryck funkar hon bättre! ()p
Testa dig fram helt enkelt men jag vågar rekommendera 0,6-0,7 i tryck.
Känner du fortfarande efter sänkning bak att han är nervös/överstrd så är det bara styrdämpare som gäller tyvärr.
-
By the way så här helt oannonserat från klar himmel vad kör du med för framvagnsinställning när din maskin e så "nervös" Toe in?
mvh HIGHSIDER............................
det spelar mindre roll vad du har för framvagnsinställning om du har fel lufttryck, dessutom avgör din körstil och vana det mesta då alla inställningar är individuella om du ska ha det absolut optimalt. Din vikt framförallt är en avgörande faktor!
-
Du har rätt i det manneman att lufttrycket är av stor vikt i detta.
Min DINLI går i alla fall som ett nervvrak när jag justerar toe in enl rek alltså 0-2mm."upplyft framtill"
Med 8 mm toe in,"nedsläppt framtill" så går den som på räls med samma ringtryck.
Har laborerat fram å tillbaka men nu går den då så bra att man kan köra avslappnad i 110 utan att flyga i diket :lol:.
-
Tjena HIGHSIDER :)
Skönt att du vakar över oss med din faderliga approach ()p
Ja jag vet inte hur den är ställd i toe-in eller toe-out.. jag kan inte ställa det ännu pga av okunskap .. den är som den levererades fr ÅF är så mkt ja kan säga :)
Jag kan iaf meddela att den blev mer neutral idag efter att ha provat Mannemans råd ang att tömma bakdäcken på en del luft. De vart 1,2kg per däck och gick ned på 0.8kg.
Mvh Joe
[SVAR NEJ ingen enmanstävling här inte :cry: .
Om min son på 8 år kommer in å säger att han har släppt ut luften ur sina cykeldäck för att den ska bli lägre så säger ju jag till honom att det inte kommer att fungera. "sagt utav min egen erfarenhet"
När han sedan kommer in å ber mig att pumpa i luft för att det inte gick så bra,då säger ju jag något som typ ETT NOLL men det är ju bara ett talessätt som kan tolkas precis hur var och en själv vill. :lol:
By the way så här helt oannonserat från klar himmel vad kör du med för framvagnsinställning när din maskin e så "nervös" Toe in?
mvh HIGHSIDER............................
[/quote]
-
Bra ()p Jag väger lika mkt som en fullvuxen galt så det är nog därför det går så himla fort i kurvorna.. bara att hänga ned ett par av skinkorna (multipla skinkor) mot marken i kurvorna.. behöver sällan vrida på styret ens ;D ;D
Den är blev mkt bättre sedan jag tömde bakdäcken som du sa ;) Tack för tipset Magnus!
By the way så här helt oannonserat från klar himmel vad kör du med för framvagnsinställning när din maskin e så "nervös" Toe in?
mvh HIGHSIDER............................
det spelar mindre roll vad du har för framvagnsinställning om du har fel lufttryck, dessutom avgör din körstil och vana det mesta då alla inställningar är individuella om du ska ha det absolut optimalt. Din vikt framförallt är en avgörande faktor!
-
Du har rätt i det manneman att lufttrycket är av stor vikt i detta.
Min DINLI går i alla fall som ett nervvrak när jag justerar toe in enl rek alltså 0-2mm."upplyft framtill"
Med 8 mm toe in,"nedsläppt framtill" så går den som på räls med samma ringtryck.
Har laborerat fram å tillbaka men nu går den då så bra att man kan köra avslappnad i 110 utan att flyga i diket :lol:.
Aha bra att du nämner din inställning toe -in där så vi har siffror att gå efter om vi vill ställa hjulen framöver ()p
Mvh Joe
-
Joe!
Recept för lite bonninställning för dummies(som funkar utmärkt!):
1st tumstock som du har ;)
1 st fast nyckel till styrstagen.
1 st ögonmått! ;D
Ta ut en central punkt på framvagnen som kan bestämma absolut centrum på framvagnen.
Rätta styret så att det står exakt rakt, sedan rör du inte styret och maskinen måste stå på ett genuint plant underlag typ garage golvet.
Nu mäter du från den centrala punkten mot ytterkanten på fälgarna och justerar så att de har exakt samma mått på millimetern när.
Ändra på en fälg men inte den andra.
Nu drar du ut och provkör och sedan ändrar du så att framhjulen går som Charlie Chaplin=Toe out eller blir kobenta=Toe in.
Blir han överstyrd och skitnervös så har du förmodligen för mycket kobent, blir han understyrd och seg så är det lite för mycket Charlie Chaplin! :rtfm:
Upprepa proceduren för varje gång det känns fel så blir det rätt till slut! Som sagt så är det individuellt! :sunny:
Slänger in en bra guide här med! http://www.postimage.org/image.php?v=aV2fwiR0
-
OCH! Inte att förakta är ett tips från en gammal racemek! Jag (http://www.postimage.org/templates/images/smiley/love/20.gif) (http://www.postimage.org/)
När man laborerar med lufttryck så tänk på att det normalt ökar 0,1-0,2 enheter vid ca 15-20 grader yttertemp och har du obalans kan det öka så mycket som 0,5-0,6 enheter.
En tumregel är att vid var 5´e grad som ökar i yttertemp så ökar däcktrycket med 0,1 enheter vid konstant körning!
-
Det blir inget med det. / L.Eriksson :(veryangry): :nono: :nono: :nono: :(veryangry):
-
? :hmmm:
-
Tack för tipsen här ovan förresten Magnus ()p
Mvh Joe