ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: peteriboa skrivet 21 september 2008 kl. 16:04:10
-
Jag tänkte köpa en KFX och undrar om den funkar som allround maskin och hur det är med service och sånt.
-
Efter att ha provkört den så kan jag säga att sadeln är fruktansvärt hård, men kan man stå ut med lite "rövpina" så funkar den som allround. Serviceintervallerna ligger ju lite tätare på alla 450 racehojar så det blir ju lite mer jobb och pengar som krävs... Största fördelen med den är att man kan köpa den av Kawasakihandlare med alla garantier och allt vad det innebär ()p
-
Jag tänkte köpa en KFX och undrar om den funkar som allround maskin och hur det är med service och sånt.
Är det ngn som vet serviceintervall? Bra drevning för grusväg?
-
Nova66 vet en hel del om dom, han har grejat en hel del med sin. jag har även provkört den och den känns precis som DS 450 t.ex att köra. säkert som alla andra 450'ar också.
Fördelen med KFX'en är ju att du har backväxel som DS och YFZ t.ex inte har. Det som hindrar mig från att byta från raptor som är en riktigt Allround quad till YFZ är att första växeln är rätt hög och sen ligger dom andra rätt tätt efter varandra, en Vanesak säkert. men ska du dreva upp den så den går att köra i 90 km/h utan att varva sönder motorn så kommer 1'an bli rätt hög och jävla jobbig om du ska ut å "bröta i skogen"
Sadel då, inte lika bekväm som raptor t.ex men säkert lik dom andra 450's.
Ska du promt ha en 450 maskin som allround så tycker jag helt klart KFX 450. Jag funderar på att köpa mig en YFZ, för det blir för jevvla dumt om jag ska köpa likadan som "grodanboll" :D
-
va det inte KFXen som va så svår körd? iaf vad som stod i atv &quad magasinet där när dom testade 450 maskiner?
-
vadå svårkörd? har kört KFX 450 och DS 450 och dom känns identiska faktiskt, och inte direkt svårkörda, dom är lättare än raptorn att köra med att hoppa och köra bakhjul etc.
Enda dom är lite BÖKIGARE är å köra sakta i skogen och så där jämfört med raptorn... men svårkörd är den inte
-
vadå svårkörd? har kört KFX 450 och DS 450 och dom känns identiska faktiskt, och inte direkt svårkörda, dom är lättare än raptorn att köra med att hoppa och köra bakhjul etc.
Enda dom är lite BÖKIGARE är å köra sakta i skogen och så där jämfört med raptorn... men svårkörd är den inte
va iaf vad jag läste,, oxå att det krävdes en hel del mixtrande innan den blev en bra tävlings maskin! nu kan ju jag ha fel av det jag läste! bruka ofta ha fel på allt
-
Tja!
Går me i tankarna att köpa en 450R, har haft en raptor 700 innan.
Någon som kan berätta lite mer om den, å om någon vet lite skillnader på den å Raptorn. Har ju bara kört
Raptor.
Behöver man vara rädd för att den ska vara "slö" om man jämnför me Raptorn? (inte för att ja utnyjat raptorn till 100%) De är ju ändå skillnad på 700cc till 450cc.
Å sen som någon skrev innan, servicintervaller??
Hoppas på svar.....
Mvh P.
-
stora skillnaden på den och raptorn är typ...
* Den ser lika stor ut men känns mycket mindre och trevligare att hoppa med
* Raptorns växlar: 0--1---2---3---4---5
* KFX'ens växlar: 0------1--2--3--4--5
* KFX'en är slöare men också lättare och har effekten på höga varv istället för mellanvarv som raptorn har
* Raptor HK/KG= 0,152....... KFX HK/KG = 0.146 (Hur många Hästkrafter man har per kilo, detta är då räknat med 80 kilos förare) räknat i bakhjulshästar
* KFX Spöar Raptorerna i acceleration alla gånger, eftersom den är lättare. Originalt så kör Raptorn om efter 3'ans växel ungefär eftersom den är starkare och KFX'en förlorar mycket på sin täta drevning originalt (i dragrace vill säga)
Så ska du köpa dig en KFX se till att handla framdrev/bakdrev samtidigt för den varvar mycket mer och går endel saktare än Raptorn originalt, och du kommer störa dig på den höga 1'ans växel men det är en vanesak säger dom som kör 450 maskiner :)
Lycka till
-
Serviceintervaller 50-60 timmar.Dreva om 15 fram 36 bak så blir det bra...Funkar kanon som gathoj... :headbang:
-
TIAS vars kan man få tag i 15 fram har sökt lite men utan framgång :headbang:
-
drev till Raptor 660 passar
-
Jag tror även YFZ450 drevet passar.
-
E bay....har både 15 , 36
-
När ni kör me 15, 36 drevning är de för enbart gatkörning eller lämpar de sig även till skogskörning å bana? Va
sitter på orginal?
-
När ni kör me 15, 36 drevning är de för enbart gatkörning eller lämpar de sig även till skogskörning å bana? Va
sitter på orginal?
upp
-
Det undrar jag med hur den blir med 15/36
blir den slö som ett as!
-
Det undrar jag med hur den blir med 15/36
blir den slö som ett as!
Satte på 15 fram nu, tycker de funkar bra, 1 kugg fram e väl som 3 bak säger man väl??? Vet inte va som händer om man kör på en 36bak?? Kanske någon kan svara på.
-
Serviceintervaller 50-60 timmar.Dreva om 15 fram 36 bak så blir det bra...Funkar kanon som gathoj... :headbang:
Är det verkligen sant med 50-60 timmar, snittar man 100km/h blir det var 500-600 mil :D Letar lite efter quad och Kxf450R är ju hur fin som helst men måste man byta olja var 5-6e timme så känns det som att det inte är något att åka 50 mil på.... :tickedoff
-
beror ju som sagt hur du kör.... tävlingskör du så är väl 5-6 timmar rimligt... kör du normalt kan du nog lägga på en nolla :)
Att byta olja efter varje körning, 3-4 timmar osv som jag VET endel gör... Såg en Raptor 700 som hade bytt olja 7 gånger på 65 mil... Det är LÖJLIGT. Visst kanske bra med fin olja, men inte fan hjälper det :) Det är inga porslins motorer direkt
-
beror ju som sagt hur du kör.... tävlingskör du så är väl 5-6 timmar rimligt... kör du normalt kan du nog lägga på en nolla :)
Att byta olja efter varje körning, 3-4 timmar osv som jag VET endel gör... Såg en Raptor 700 som hade bytt olja 7 gånger på 65 mil... Det är LÖJLIGT. Visst kanske bra med fin olja, men inte fan hjälper det :) Det är inga porslins motorer direkt
Det låter ju faktiskt kanon, nej alltså nu är de visseligen andra toleranser men helbyggd motor med över 150k nedlagda i den kan jag tänka mig att byta olja runt 200-300 mil. Kör 375 mil på Evon jag har nu, trots att oljan knappt hinner bli mer än ljusbrun. (Mest landsväg)
Jag ska ha fyrhjuling och kommer använda den till vardags, med handen på hjärtat och min "högerfot" så kommer den gasas ur kanske 1-2 gånger på 30 mil bortsett från lite bus någon helg i månaden kanske. Vi har ganska mycket mark i Sjögom mitt i mellan bjästa/övik, även ställe att köra på i Långviksmon och sista i Holmstrand som ligger i närheten av långsele. Min tanke var om man då kunde byta olja och filter, köra den upp dit i ca. 80-90 hela vägen sen köra kanske 15-20 mil där och sedan köra hem. Borde bli ganska precis 115-120 mil men mestadels landsväg så de borde väl inte vara någon större fara? Det som kräver ny olja annars är ju många kallstarter i och med all soppa m.m som hinner krypa ned i den innan all expanderat till sin rätta form.. Om detta anses möjligt blåstes Kfx 450R intresset helt plötsligt upp igen ;)
-
Som narmasin säger.. kör man "lugnt" så behöver man ju inte byta olja så ofta.. jag har kört typ 35 timmar med min..
å jag ska byta olja nu i min för tredje gången.. men då har jag kanske kört max 10 timmar av dom på bana resten
på stan... :) så jag byter kanske lite för "ofta".. men de är billigare än å renovera motorn.. :)
offtopic:
Holmstrand i närheten av långsele..? om de är dom två ställena jag tror så tycker inte jag att de är i närheten
av varann.. :) köp en kfx å kom upp å kör på crossbanan med oss andra med hjulingar i sollefteå.. :) så är jag
inte ensam med kfx... :) alla andra kör ju bara yfz.. :) (typ mesta dels minhoj-teamet.. å några andra) :)
-
Som narmasin säger.. kör man "lugnt" så behöver man ju inte byta olja så ofta.. jag har kört typ 35 timmar med min..
å jag ska byta olja nu i min för tredje gången.. men då har jag kanske kört max 10 timmar av dom på bana resten
på stan... :) så jag byter kanske lite för "ofta".. men de är billigare än å renovera motorn.. :)
offtopic:
Holmstrand i närheten av långsele..? om de är dom två ställena jag tror så tycker inte jag att de är i närheten
av varann.. :) köp en kfx å kom upp å kör på crossbanan med oss andra med hjulingar i sollefteå.. :) så är jag
inte ensam med kfx... :) alla andra kör ju bara yfz.. :) (typ mesta dels minhoj-teamet.. å några andra) :)
Låter ju kanon de! Då kan man ju faktiskt motivera att ha en 450 även till vardags..
Ska sitta o fundera lite på den mer, den är ganska mycket dyrare än t.ex en LTZ 400. Även om det mer ös och bättre dämpare osv så kan den senare räcka för mitt behov egentligen. Men kfxn är så jäkla grym och man satt ruggigt fint på den trots att sadeln är lite hård :P
OT: Det är nog precis den Holmstrand du tänker på, ligger vid faxälven precis intill ärtrik. Ligger inte allt för nära Långsele men ingen har hört talas om Holmstrand men Långsele brukar de ringa en klocka iallafall, lika så Sollefteå. Det är bara räkna med ett PM så fort temperaturen gynnar lite mer för 7-8 timmar på E4an upp och jag sitter på en fyrhjuling! ()p
Vi sitter på ganska mycket mark (några åkrar men mest skog) där, så ska se om jag kan köpa av lite o göra crossbana på.. Vore ju onekligen kul om inte annat (:
/Mvh Andreas Håkansson
-
[/quote]
Låter ju kanon de! Då kan man ju faktiskt motivera att ha en 450 även till vardags..
Ska sitta o fundera lite på den mer, den är ganska mycket dyrare än t.ex en LTZ 400. Även om det mer ös och bättre dämpare osv så kan den senare räcka för mitt behov egentligen. Men kfxn är så jäkla grym och man satt ruggigt fint på den trots att sadeln är lite hård :P
OT: Det är nog precis den Holmstrand du tänker på, ligger vid faxälven precis intill ärtrik. Ligger inte allt för nära Långsele men ingen har hört talas om Holmstrand men Långsele brukar de ringa en klocka iallafall, lika så Sollefteå. Det är bara räkna med ett PM så fort temperaturen gynnar lite mer för 7-8 timmar på E4an upp och jag sitter på en fyrhjuling! ()p
Vi sitter på ganska mycket mark (några åkrar men mest skog) där, så ska se om jag kan köpa av lite o göra crossbana på.. Vore ju onekligen kul om inte annat (:
/Mvh Andreas Håkansson
[/quote]
okey låter bra de.. :) men tänkt på att om du ska ligga å köra på e4an så är de väl å dreva den lite kanske.. för min
går inge fort.. :) med gatdäck så slår han i varvstoppen i typ 116km/h på mätaren som kanske är 90(??) i
verkligheten.. :)
Vi kör även på crossbanan i vinter.. :) kul med dubbdäck.. :)
Ska du köpa ny eller beggad?
-
okey låter bra de.. :) men tänkt på att om du ska ligga å köra på e4an så är de väl å dreva den lite kanske.. för min
går inge fort.. :) med gatdäck så slår han i varvstoppen i typ 116km/h på mätaren som kanske är 90(??) i
verkligheten.. :)
Vi kör även på crossbanan i vinter.. :) kul med dubbdäck.. :)
Ska du köpa ny eller beggad?
Först var jag ju inne på R700, men insåg att jag kommer vilja hoppa och busa runt mer så kan nog vara lämpligt med någon mer körbar i skogen.
Det blir till att dreva om, får inte den ursinniga accelerationen men de går ju alltid att kompensera med att hålla farten uppe! Ju fler filmer/bilder jag ser på den och mer jag tänker på intrycket jag fick från mässan blir man ju bara mer o mer sugen på en..
Det blir nog till att köpa nytt så vidare jag inte hittar en vägreggad, grön '08 eller '09a som i princip är i nyskick för en vettig peng! Garanti har ju aldrig dödat någon.. :D
Servicebok, är de numrerade eller står de rekommenderade miltal på varje? Tänkte eftersom det verkar vara i timmar istället kanske man skriver in timmar/mil och inte har några rekommendationer i den.
/Mvh Andreas
-
Om du skall ha en allround-maskin,både till bus & långåkning så är nog endå R700 det bästa alternativet.
Dom har riktigt bra dämpare.och kräver så mycket mindre underhåll..
Riktigt trevliga maskiner när man börjar trimma,och håller bra i motorerna.. ()p
Hänger man sen på ett 16T framdrev så gör dom sig ganska bra efter landsvägen,när du ska till våra trakter..
-Sen får du väl låna nån av våra team-hojjar när du är här hos oss på banan och åker... ;)
/N
-
håller med Minhoj typen... Raptorn klarar ju att åka på bana osv, den är ju lite klumpigare men fruktansvärt mycket trevligare UTANFÖR banan än vilken 450 som helst. Och dämpare och sådär slår ju i bott lite lättare på raptorn men kör du rätt på en crossbana så ska du inte slå så hårt ändå :)
Jag har vart gris sugen på en YFZ 450 men tänker aldrig köpa någon förrän jag har en riktigt bra crossbana att vistas på, så tänk lite på hur mycket bana du vill köra :)
-
håller med Minhoj typen... Raptorn klarar ju att åka på bana osv, den är ju lite klumpigare men fruktansvärt mycket trevligare UTANFÖR banan än vilken 450 som helst. Och dämpare och sådär slår ju i bott lite lättare på raptorn men kör du rätt på en crossbana så ska du inte slå så hårt ändå :)
Jag har vart gris sugen på en YFZ 450 men tänker aldrig köpa någon förrän jag har en riktigt bra crossbana att vistas på, så tänk lite på hur mycket bana du vill köra :)
Håller me där me.....
Hade en Raptor 700 innan, den va som en dröm utanför banan, alltså i grustag,skog,asfalt m.m sen när man tog in
den på en "ren" cross bana känns den lite klumpig.
Köpte därför mig en kfx450, vill åka lite mer bana. Men ja tycker absolut att kawan fungerar bra utanför cross banan me.
Har faktiskt åkt mer utanför banan än på än så länge.
-
dom 2 gånger jag kört bana och det har varit KFX er med på banan och kört så har det slutat med att någon av kfx erna har blivit släpade av banan av någon annan quad :hmmm: behöver ju inte betyda något, men det är allfall tillräkligt för att jag aldrig skulle köpa KFX utan kolla på någon annan 450 istället! sen så är den ju inte lika race ready som flera andra 450 är så det är väl annu en anledning till att jag inte skulle köpa kfx! sen är den dyr...
allround=raptor700, ltr450, ltz450, kfx450, trx450 ,yfz450 ,raptor 350
crossBana= KTM SX, ds450mx, yfz450r, ltr450, trx450, yfz450r, och sista alternativet kfx450
enduro quads: KTM XC, ds450xc, trx450, yfz450, kfx450
1 den ordningen rankar jag quadarna i mitt huvud allfall!
-
dom 2 gånger jag kört bana och det har varit KFX er med på banan och kört så har det slutat med att någon av kfx erna har blivit släpade av banan av någon annan quad :hmmm: behöver ju inte betyda något, men det är allfall tillräkligt för att jag aldrig skulle köpa KFX utan kolla på någon annan 450 istället! sen så är den ju inte lika race ready som flera andra 450 är så det är väl annu en anledning till att jag inte skulle köpa kfx! sen är den dyr...
allround=raptor700, ltr450, ltz450, kfx450, trx450 ,yfz450 ,raptor 350
crossBana= KTM SX, ds450mx, yfz450r, ltr450, trx450, yfz450r, och sista alternativet kfx450
enduro quads: KTM XC, ds450xc, trx450, yfz450, kfx450
1 den ordningen rankar jag quadarna i mitt huvud allfall!
O vart tog Dinli vägen i allround då :hmmm:
-
O vart tog Dinli vägen i allround då
vad är de för något?
orkade inte ta med dinli, hysoung, loncin, kazuma, ps moto, bashan och alla anndra 20000 andra kineser, helvkineser, dåliga thaiwanare m.m utan nöjde mig med dom stora märkena, kanske finns fler dinlis än KTM men du fattar vad jag menar ;)
-
allround=raptor700, ltr450, ltz450, kfx450, trx450 ,yfz450 ,raptor 350
Den har jag aldrig hört talas om, Big bore?
-
O vart tog Dinli vägen i allround då
vad är de för något?
orkade inte ta med dinli, hysoung, loncin, kazuma, ps moto, bashan och alla anndra 20000 andra kineser, helvkineser, dåliga thaiwanare m.m utan nöjde mig med dom stora märkena, kanske finns fler dinlis än KTM men du fattar vad jag menar ;)
Det är ju snudd på oförskämt att jämföra Dinli med en ps moto eller bashan(jag har haft en själv SVÄLJ) eller kanske du kan skylla på okunskap :hmmm: ursäkta OT
-
TAZ: Ang att du säger att KFX450in är dyr.. å så sätter den så långt bak..?? å så sätter du KTM först på både cross å enduro..? alltså KTMen kostar ju över 100papp OREGGAD.. medans KFXen kostar under 100papp reggad.. :) förstår inte riktigt hur du kan resonera så? först säga att du ratar den för att är dyr.. å sen skriva väldigt mkt dyrare maskiner före..? nu har jag inte provat en KTM men hoppas på å få göra de.. :) å som du säger så ska den vara väldigt mkt bättre på allt för att väga upp den stora prisskillnaden..
jaja.. jag är väldigt nöjd med min KFX iaf.. iofs så körde jag Banshee tidigare så de är ju som natt å dag.. iaf på våran bana.. :) har bara provat YFZ ett varv men då va de ju med +2 framvagn å öhlinare runt om.. så de blir ju inte riktigt samma sak.. tror min blir trevlig(are) om jag skulle lägga ner 25 papp(om de stoppar) på dämpare å framvagn oxå.. :)
-
O vart tog Dinli vägen i allround då
vad är de för något?
orkade inte ta med dinli, hysoung, loncin, kazuma, ps moto, bashan och alla anndra 20000 andra kineser, helvkineser, dåliga thaiwanare m.m utan nöjde mig med dom stora märkena, kanske finns fler dinlis än KTM men du fattar vad jag menar ;)
Det är ju snudd på oförskämt att jämföra Dinli med en ps moto eller bashan(jag har haft en själv SVÄLJ) eller kanske du kan skylla på okunskap :hmmm: ursäkta OT
Det är ju även snudd på oförskämt att jämföra Dinli med t.ex Raptor, KFX 450, YFZ 450 etc.... eller hur ? :whip:
-
O vart tog Dinli vägen i allround då
vad är de för något?
orkade inte ta med dinli, hysoung, loncin, kazuma, ps moto, bashan och alla anndra 20000 andra kineser, helvkineser, dåliga thaiwanare m.m utan nöjde mig med dom stora märkena, kanske finns fler dinlis än KTM men du fattar vad jag menar ;)
Det är ju snudd på oförskämt att jämföra Dinli med en ps moto eller bashan(jag har haft en själv SVÄLJ) eller kanske du kan skylla på okunskap :hmmm: ursäkta OT
Det är ju även snudd på oförskämt att jämföra Dinli med t.ex Raptor, KFX 450, YFZ 450 etc.... eller hur ? :whip:
Ja just raptorn har väl inge på en crossbana o göra heller,dessutom så går dom väl jämbördigt med dinli.Fast man kan ju inte jämföra prislappen förstås ;)
-
tycker du att raptor och dinli är ungefär jämbördiga på crossbanan har du nog aldrig kört en raptor :knupple: att jämföra dämparna på dom t.ex är ju som att jämföra en terrängegenskaperna på en dinli och en skateboard
-
tycker du att raptor och dinli är ungefär jämbördiga på crossbanan har du nog aldrig kört en raptor :knupple: att jämföra dämparna på dom t.ex är ju som att jämföra en terrängegenskaperna på en dinli och en skateboard
Nej absolut inte,jag prata prestanda på grusväg där jag håller till o kör.Ta inte illa upp jag inser att Dinlin inte är den bästa quaden man kan köpa,ska förresten åka o prova en raptor 700 nu i veckan är den hälften så snabb som alla påstår så köper jag en direkt,jag har fastnat för det här ordentligt finns nog inget roligare med byxorna på
-
jodå... det jag föll för direkt hos raptorn var råstyrkan och dämparna... körde ju Hyosung förut... körde nog upp och ner för en trottarkant med den lånade raptorn ett 10 tal gånger och bara skratta hur mycket bättre det var :)
Förlåt för trådsnatteriet :-X
-
vem vill åka quad på vägen då:P har heller aldrig provat ktm en, men skulle vara skoj att få, för vad man kan läsa så ska ktm en orginal vara fullt jämnför bara med andra extrem moddade 450is och om det stämmer så är den helt plötsligt relativt billig i jämnförelse med en hel moddad 450 :rtfm:
-
hehe ja vem vill åka på vägen... vi var ett gäng som körde och en av oss körde med gatdäck och han kör aldrig någonsin offroad, så jag tänkte "vad är vitsen"... jag antog att jag aldrig mera fick köra offroad, då hade jag sålt quadden direkt! :D Jag kör ONroad OFFroad och trixar en hel del... tar man bort 1 av dom så tror jag inte jag behåller den :D
Då hade jag köpt mig en Radical bil istället! :djump: