1
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 2
CF Moto / Vad sker med 2008 års modell?« skrivet: 31 december 2007 kl. 02:16:43 »
Kolla förstasidan på http://www.motor-sport.as.
Mycket lik en CF och med bland annat ny sadel. 3
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 30 december 2007 kl. 15:06:34 »
Jo, kanalerna fortsätter i blocket. Låter som en god idé att vänta med körning till dess att jag fått ett nytt oljefilterhus. Enligt en tysk sida så kallas den här typen av filter för centrifugalfilter. Är det alltså meningen att man ska "tömma" filterhuset med jämna mellanrum? För metallpartiklarna borde ju ansamlas i periferin i och med att själva huset roterar.
4
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 23:56:45 »
Hittade till slut manualen...
Enligt denna så är det oljefilterhuset och som du så riktigt anade så är oljepumpen det andra "huvudet" som man ser. Utan oljefilter kan man väl köra ett tag ändå (till dess att nytt oljefilterhus kommer)? Har en isbana på sjön så det kliar i gastummen... Men det klart, oljan tycks ju gå via filtret vidare in i kanaler i kåpväggen. Kanske filterhuset behövs ändå? :? 5
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 23:25:24 »
Den är inte gjord i plast men verkar definitivt inte hållbar. Någon kornig legering verkar det som. Jag tror att det är oljepumpen. På bilden nedan ser man överst själva "pumpen". På framsidan av denna sitter en fjäderspänd liten cylinder som ligger an mot det hål som visas med pilen i andra bilden. När denna så hålls i intryckt läge (som jag tror att den gör när kåpan är monterad) så bildas en öppen kanal ut från axeln till själva pumpen och vidare in i kanaler i kåpan. Kan detta bara vara en del av "oljedistributionssystemet" och inte själva oljepumpen?
Har ingen varvräknare. Tack för att du tar dig tid att besvara mina frågor! 6
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 22:20:13 »
Yes! Jag upptäckte felet. ÅF skickade med en lamell och en mellanskiva för lite. Testade med de minst slitna av de gamla och nu fungerar kopplingen som den ska.
Dock kvarstår problemet med den trasiga oljepumpen. Vad händer om man kör motorn utan denna? Totalras? 7
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 17:45:49 »Jag har lagt i lamell - mellanskiva - lamell - mellanskiva etc. Mellanskivorna träs på med hjälp av kuggmönster och lamellerna passar bara in i lamellkorgen i vissa lägen (pga "flikar" perifert). Mer än så har jag inte tänkt på vid monteringen. Jo, staget trycker in pinnen (som är lös) när kopplingen aktiveras. Förstår inte riktigt vad du menar med glidlager på transkåpa. Kan du avgöra detta om jag tar bilder som visar successiv demontering av kopplingen? 8
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 17:15:01 »Tratten är dessvärre totaldemolerad. När den gått sönder så knackade jag bort den helt varpå det gick lättare att dra loss muttern. Lameller och mellanskivor tycks inte i något läge vara sammantryckta. Armen som kopplingswiren går till trycker in den lilla pinnen som ses i figuren. 9
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 15:43:47 »
Nu har jag lyckats byta lameller men råkade tyvärr penetrera "tratten" med donet, så nu behöver denna bytas ut.
Jag testade att lägga i en växel och rulla fyrhjulingen men det verkar fortfarande som om kopplingen ligger i hela tiden. Lamellkorgens "innanmäte" (ej lamellerna) roterar men inget annat. Vad kan detta bero på (har utan resultat testat att avspänna fjädrarna i lamellhuset)? Är denna typ av våtkoppling beroende av en större mängd olja (har oljedränkt lamellerna) för att fungera? Kanske var det inte lamellerna som orsakade felet ändå (ATV'n rörde sig inte ur fläcken trots ilagd växel)? 10
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 12:39:05 »
Är "don" och "dorn" samma sak?
11
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 29 december 2007 kl. 01:09:40 »
Bilden är lite förenklad. Lamellerna ligger i lamellkorgen och måste träs av i riktning mot dig när du ser bilden. Har varit i kontakt med ÅF som säger att dom tillverkat en passande hylsa från en krafthylsa men att det nog också går bra att knacka loss muttern med ett don, precis som du föreslog shivaxl. Ursäkta min okunskap, men vad är ett don?
Har köpt en krafthylsa som jag börjat fila på men detta kommer nog att ta en evighet. Kanske skulle försöka med ett s k don ändå. 12
Skötsel / Verktyg vid lamellbyte?« skrivet: 28 december 2007 kl. 13:01:49 »
Tack för alla tips. Då muttern sitter nedsänkt så kommer jag nog bara åt den med ett rör (för det verkar ju som det inte finns något standardverktyg för detta). Muttern sitter inte i anslutning till lamellkorgen (se bild).
270 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 291. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|