Ska forska i hur drivaren fungerar i dessa moduler, men tur kan man kanske modda den.Största problemet blir kylning. Redan nu vid 4W vill jag inte köra utan att kyla lampkroppen, vid 10W vet jag inte ens om kroppen kommer duga.Skruvmejsel fram!
Då är drivaren undersökt!Den baseras på AX2002 (datablad), den ic'n klarar max 1A, men körs faktiskt svagt överdriven, det klarar den dock. Läste om en kille som trimmat upp den till 2,8A utan problem. Detta är ju rätt nära max för en cree xm-l.So far so good.Men så testade jag lite utan drivare, jag ville ju se hur dioden lös vid 10W. Och det lyser mer, men inte dubbelt så mycket som man teoretisk kan tycka. Det är ju problemet med ögon och öron, för att dubbla upplevelsen måste elektrisk effekt ökas med en faktor 10.Alltså är inte skillnaden på denna moduls originaleffekt (typ 5W) och max (10W) enormt stor. Skillnad är det, men inte mycket.Största problemet är att bara efter nån minut på 10W så kan man inte hålla i lampmodulen längre..Så för att köra dessa moduler till 10W så krävs en annan driver och en annan konstruktion av lamphuset. Detta för att öka ljuset bara lite mer. Då köper nog jag hellre flera moduler.
Fena o fena, intresserad i ämnet brukar jag säga sådär lite ödmjukt. Men rent spontant så är det lämpligast att kolla efter färdiga drivers från typ dealextreme, ebay eller aliexpress. Att bygga själv går självklart, och att hitta schema lär inte vara några problem heller. Men faktum är att kineserna bygger en driver billigare än vad man själv lär göra. Tråkigt nog, för det är ju kul att bygga.Men här ett exempel: LänkEtt tips dock, ta den dioden vi lekt med hittills. Den klarar max 10W. Men vinsten i ljus är inte tillräcklig för att försvara den extra värmen och kortare livslängden. Det är alltid bättre att ligga lite på säkra sidan. Säg 8W eller nåt. Jag lovar att skillnaden för ögat knappt är märkbar mellan att driva en XM-L till 8W eller 10W.Då är det viktigare att satsa på en bra LED. Just Cree är helt rätt, och deras XM-L är väldans prisvärd. Den ger rätt bra lumen per watt.
hur har det gått?är sugen på nått liknande projekt själv...