ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Vridmoment
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Vridmoment  (läst 5802 gånger)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
Vridmoment
« skrivet: 30 november 2010 kl. 22:39:37 »
Det råder ofta stor förvirring vad vridmoment egentligen är, vad det gör för nytta och om det tex är "bättre vrid i en twin" osv...
Vridmomentet är en funktion av effekt och varvtal och att få en newtonmetersiffra ger alltså faktiskt ingenting.
I "vår värld" har vi dessutom oftast en växellåda.
Så vad det är för vridmoment i motorn spelar ju ingen roll då det ju ändå ändras radikalt innan kraften kommer till drivhjulen.
Effekten kan dock aldrig ändras i en växellåda (jo, den "försvinner" ju i diverse förluster) men det går alltså inte att växla för att få mer effekt, men växla för att få mer vridmoment går ju... det är ju det man gör när man växlar ner.

Jag åkte Dodge Viper i tre-fyra år och VARJE gång man kom till en mack eller liknande kom det fram nån och började prata "vrid"... och det klart den hade högt vridmoment, effekten var ju rätt hög och då blir ju även vridmomentet det med automatik.

En, två eller som i Viperns fall, tio cylindrar spelar ingen roll, ej heller drivmedlet.
Effektkuvan (och därmed även momentkurvan) kan dock påverkas av detta.

För mer info:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml
http://patric.20m.com/effekt.html
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Vridmoment
« Svar #1 skrivet: 1 december 2010 kl. 08:30:03 »
Mmm, jag och några kompisar grälade om det där på jobbet för några år sedan, vet inte om vi är sams än.  ???

Jag hävdade alltså att det inte är någon som helst skillnad i effekt på en dieselmotor som körs på 2000 varv och ett vrid på 300Nm och en bensinmotor som körs på 4000 varv och med 150 Nm vrid.

Vet iofs inte helt 100 att jag har rätt, men om min matte stämmer så blir det exakt samma effekt på drivhjulen, i vart fall om man bortser från förluster i växellåda o.s.v.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad jenson

  • Allmän problemlösare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 165
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jenson
SV: Vridmoment
« Svar #2 skrivet: 1 december 2010 kl. 08:53:04 »
Matematiskt stämmer det.
Det är här upplevelsen kommer in och ställer allt på ända.

jens
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Vridmoment
« Svar #3 skrivet: 1 december 2010 kl. 09:30:36 »
Ja, tron kan försätta berg.
Sen låter det ju kanske inte så kul att ligga på 4000 varv med en bil hela tiden, men effektmässigt blir det inte bättre för att motorn är mer lågvarvig.
Det är ju som att påstå att ern tvåtaktare skulle vara slöare än en fyrtaktare, bara för att man måste varva mer.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Psy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 514
  • Total likes: 0
  • Can Am DS450 X MX
    • Visa profil
Psy
SV: Vridmoment
« Svar #4 skrivet: 1 december 2010 kl. 18:50:40 »
Typ lite så här har jag fått för mig att detta fungerar =)

Undra hur många diskussions trådar om detta det finns :P


En motor som har mest vrid vid låga varv tex. dieselmotorer är mer ekonomisk.
Men inom tex. racing/sport maskiner så är inte bränsle ekonomi av så hög vikt så därav tas inte vridet ut fören vid högre varvtal.  tas vridet ut vid högre varv så behöver man mer HK.
Iom att vridmoment är kraften för att rotera en axel så krävs det dubbelt så mycket Hk för att vrida runt axeln i 6000rpm med samma vridmoment som i 3000rpm.  

Sen är det inte så intressant med dessa siffror om man inte har hela kurvan.  en pik av kraft är ju inte samma sak som att ha kraft över längre delar av registret..

Med tex. en en turbo man man få en rätt rak effekt kurva (efter ketchup effekten är över)  

Hur motorkaraktären blir har bland annat mycket med hur kammarna ser ut.
« Senast ändrad: 1 december 2010 kl. 18:53:51 av Psy »
Anmäl till moderator   Loggat
Burka bör man annars dör man!

Nu: DS450 X MX -09
Förr: Raptor 700SE -07

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Vridmoment
« Svar #5 skrivet: 1 december 2010 kl. 23:07:11 »
här ser du att fullt vrid från 0 RPM gör skillnad!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Vridmoment
« Svar #6 skrivet: 1 december 2010 kl. 23:15:15 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet  1 december 2010 kl. 08:30:03
Mmm, jag och några kompisar grälade om det där på jobbet för några år sedan, vet inte om vi är sams än.  ???

Jag hävdade alltså att det inte är någon som helst skillnad i effekt på en dieselmotor som körs på 2000 varv och ett vrid på 300Nm och en bensinmotor som körs på 4000 varv och med 150 Nm vrid.

Vet iofs inte helt 100 att jag har rätt, men om min matte stämmer så blir det exakt samma effekt på drivhjulen, i vart fall om man bortser från förluster i växellåda o.s.v.

ja, men bensinmotorn som varvar 4000rpm gör det ju inte direkt från start, den ökar succesivt till 4000rpm under varje accleration på varje växel, och under tiden varvet ökar är inte effekten som högst, medan dieseln bara behöver öka varvet till 2000rpm för att nå samma effekt.

t.ex. elbilen jag postade förut har ju fullt vridmoment ända från 0RPM, det blir ju ingen effekt när hjulet står still men de säg 1000Nm som ansätts på hjulet direkt från start gör ju att varvtalet ökar mycket snabbt och därmed ökar också rörelseenergin snabbt.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Vridmoment
« Svar #7 skrivet: 1 december 2010 kl. 23:20:48 »
En elmotor har en HELT annan momentkurva än en förbränningsmotor, ja... och dessutom med största sannolikhet utan växellåda med vad det innebär i förluster i tid och effekt.

Det är dock fortfarande effekten som gör accelerationen.
...och effektregistret i samarbete med växellådan.

Och det är fortfarande så att vridmoment och effekt är i stark beroendeställning till varandra.

Läs trådens fyra första inlägg igen och kolla länkarna i mitt inlägg NOGA.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Vridmoment
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2011 kl. 07:55:44 »
Jag sprang nyss på en tråd i detta ämne på ett annat forum, där snacket är både moget och pedagogiskt, så ni som känner att ni fortfarande inte greppat detta riktigt, eller kanske helt enkelt inte ens litar på det jag skrivit, kan ju ta och klicka på länken: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5980
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Vridmoment
 


Online just nu.

673 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 682. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info