Det som jag i alla fall ska investera i nu är värmehantag, nerfbars och rulgas, hur folk kan åka omkring med den där petmojen på styret istället för normalt gashantag begriper jag inte , kanske någon kan förklara varför man ska ha tummgas?
Hej och välkommen hit!Jo, att man ofta ses som andra klassens medborgare av mc-folk när man kommer på fyrhjuling stämmer... tyvärr... men det är faktiskt rätt många som har A-kort även bland oss med stödhjul!...och helt enkelt har fyrhjulingen som komplement eller kanske för lite ombyte...Att en på två hjul skall hälsa när man kommer på fyra är ju inte att tänka, men när man sen kommer på två hjul så hälsar alla!Ja, utom en del customnissar iofs... av de hälsar en av tio... Hälsar du? Åker man på släta underlag funkar rullgas finfint, men skall du ut i skogen eller kanske på en crossbana så kommer du märka något nytt bakom styret.En fyrhjuling skakar och slår även i sidled!Det gör ju inte en tvåhjuling... den skakar enbart upp- och ner... men med två spår istället för ett blir det som sagt en ny dimension, precis som på en snöskoter....som ju för övrigt också har tumgas.Dessa sidokast gör att flertalet åkare kör säkrare med tumgas, och även om det är ovant i början med tumkramp och lite så, så vänjer du dig säkert.Det finns dock självklart de som konverterar till rulle även för ojämna underlag, för allt är ju personligt... och även fritt!Ena fyrhjulingen jag har är byggd enbart för gatåka, och den har rulle, och det funkar fint.Däremot har jag aldrig funderat på att byta till det på de som används på mer ojämna underlag... där tycker jag tumgas fungerar bäst.Kör hårt, och brett!