Menu ≡
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Videos och bilder
(Moderatorer:
cARLBOM
,
scrambler
) »
Ämne:
Ensamtouring i Skåneland
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ensamtouring i Skåneland (läst 20164 gånger)
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
Ensamtouring i Skåneland
«
skrivet:
25 juli 2010 kl. 15:48:30 »
Skåne.
Detta land i landet Sverige...
Deras flagga är en korsning mellan den svenska och den danska, röd med ett gult kors och deras språk är detsamma... en korsning mellan svenska och danska.
Efter förra årets runda i Sveriges minsta landskap (
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23787.0
) var tanken att i år upptäcka det näst minsta, dvs Blekinge!
...men där är man ju nästan dagligen på semestern så jag kände att jag behövde lite omväxling... något mer exotiskt!
Och då finns ju den danska halvön Skåne!
Platt, platt och platt, utan träd och massa folk.. eller?
Sådan är ju ofta schablonbilden, men hur var det egentligen?
Skåne är ju betydligt större än Öland, visserligen ungefär lika långt, men avsevärt mycket bredare... så för att hinna med detta under en och samma dag blev det till att inrikta sig på något specifikt.
Jag valde solen och kusten.
Det är ju som sagt en halvö och då finns massa kust, solen går upp i öster och ner i väster därmed var resans riktning bestämd.
Jag började i Bromöllatrakterna och drog mig neråt Åhus, med solen på min vänstra sida... vidare neråt via Yngsjö och Simrishamn och sen västerut via Ystad och Trelleborg och i Malmö vände jag norrut, hela tiden med solen på min vänstra sida... mot Landskrona, Helsingborg och Höganäs... nu var solen minst sagt lågt och trots att Skånes kust fortsatte så valde jag att dra mig hemåt, för i mörker är alla landskap lika.
Lite bilder blev det också, och som vanligt mestadels på märkliga saker och ting.
Här är en skylt man sällan ser utmed de svenska vägarna... Systempåsen vid stolpen ger en ledtråd om vad som menas.
Man skulle kunna tro att denna bod står i Bagdad, men nej... snarare Yngsjötrakten!
...det var för övrigt en rätt molnig dag, men jag slapp regn.
För att vidga vyerna liiite och få lite svalka drog jag mig inåt landet... mot Linderödsåsen!
Det är Skånes största ås och där är det allt annat än platt.
Där finns förkastningsbranter och svalknade dalgångar... och flera vattenfall!
Skåne som ju skulle vara så platt?
Nä, kusten var ju själva inriktningen... och jag körde på känsla lite men insåg efter en tids gasande att min skugga inte var åt rätt håll...
Jag hade kört åt totalt fel håll, dvs åt väster.
Kusten låg ju åt öster och jag kände mig busig.
Hrm... nä det gjorde jag inte, men för att övergången till nästa bild skall bli bra, så får vi säga att jag kände mig så!
Storbritannien har sitt Stonehenge, och Skåne har sin miniatyr.
Havängdösen!
...inte lika stort, men betydligt närmre!
Ibland kan ordkunskap vara bra... ordet rav betyder bärnsten och nu befann jag mig utmed kusten i ett område som hette Ravlunda.
Alltså borde det ju här finnas massa bärnsten!
Liksom i stora övriga delar av Skåne är stranden milsvid, och efter att man gått och stirrat i marken tills nackspärren kommit så insåg jag att jag nog kommit för sent... de som gillar välslipade stenar har dock lättare att finna skatter här!
Pratar man med tex fiskare från Bohuslän så anser de ju knappast att havet här nere är salt, och nu förstår jag faktiskt varför det är så!
Det kommer ju en massa sötvatten och späder ut sältan!!!
Här tog jag Verkaån på bar gärning.
På Öland höll jag mig ifrån alla turiststråk, men följer man kusten i Skåne så är detta omöjligt... mitt ute i ingenstans var det kö.
Miljoner bilar och bara åkrar runtom... ibland rörde vi oss sakta, sakta men mestadels stod allt stilla.
Efter sex kilometer såg man bilfyllda åkrar och massa rörelse överallt.
Jag hade lyckats planera in min runda utmed Skånes kust samtidigt som Sveriges största marknad ägde rum, den i Kivik!
De påstår att denna marknad drar 100 000 besökare, och jag tror de.
Jag passerade även Bredarör i Kivik, en kungagrav av kaliber... men som sagt... Kivik.
Fyrtio busslaster med pensionärer hade stannat för paus just där, så jag gled vidare söderut.
Passagen Kivik hade tagit på krafterna och jag kände behov av att fylla på lite... och i Simrishamn blev det pizza!
...precis intill en p-plats för hästar.
Lite mer söderut fick jag se Danmark, alltså det riktiga Danmark!
Visserligen bara en ö, men ändå Danmark... (inget låtsasDanmark som Skåne).
Tyvärr är jag inte begåvad med teleobjektiv och liknande grejer, men är man nyfiken så syns faktiskt Bornholm här!
Och visst är Skåne platta åkrar... bitvis iaf.
Men rätt kuperade fält har de också!
Här går branten i vågor...
...och denna brant går utför med korsande vågor.
Skåne ja... här ligger en ort som heter Sjöbo, och för genomsnittssvensken är denna by känd för typ en enda sak.
...och det är ju lite märkligt att de inte lyckats få "grannbyn" att byta namn till något mer passande...
VITE eller nåt kanske..?
Här är man alltså så långt söder om Småland man kan vara och ändå vara i Sverige!
Sen kommer man in i Malmö... och om man nu skall fota något här (som självklart inte får vara sport-/idrottsrelaterat) vad skall det då vara........ jag funderade och åkte runt lite, körde ner mot västra hamnen som ju för tiotalet år sen restaurerades upp och blev ett "fint" område med bomässan Bo01 som lite av en vändpunkt.
Det anlades en strandpromenad och dess popularitet har knappast minskat sen dess... och på vägen dit möttes jag av Europas näst högsta bostadshus, Turning Torso!
...så självklart fick det bli Malmös bild.
Nu svängde jag norrut och kände viss press eftersom solen började ställa sig lägre och lägre...
Strax söder om Helsingborg ligger en by som heter Råå.
Det är ett litet fiskeläge och då självklart med en hamn.
Och som alla vet heter det ju att man är PÅ en hamn (i en hamn är det vatten, där ligger båtarna) och enligt traditionen så bor man även PÅ ett fiskeläge.
Inte i.
Så nu var jag alltså På hamnen PÅ Råå.....?
Skåningar är roliga.
I denna by (på denna by?) mynnar en å ut.
Råå-å.
Och i denna å finns den mycket populära ålen Råå-å-ål.
Nä, här vågade jag inte stanna ens så länge att det blev nån bild... knäppt folk ju!
Jag lämnade kusten lite och drog mig inåt landet några kilometrar och åkte mycket fina små asfaltsvägar (E6:an kändes sövande) och drog mig sedan ut mot kusten igen strax norr om Helsingborg.
Jag kom ner till sjön igen vid Domsten och följde den norrut via Viken och Lerhamn för att sen nå Mölle.
Här går vägen vidare ut på en avsmalnande halvö med bokskog och utsikt, skyltat Kullaberg!
Norrut låg havet stilla...
...söderut likaså.
(här syns Danmark igen, denna gången väster som Sverige)
Kullaberg är känt för mycket.
Golf, dykning, bergsklättring och bla även grottor.
Den mest "lättillgängliga" grottan är Silvergrottan... den ligger (precis som alla de andra vid havsnivån, alltså närmare 100 meter ner från vägen.
Det är knappast handikappanpassat att ta sig hit, men med svetten rinnande och fötterna vrickade åt samtliga håll så var man framme!
Den är kanske femton meter djup och väldigt lätt att gå in i, man går raklång (iaf jag) och den är nästan metern bred... med raka fina väggar.
Helt lodräta.
Lite ovanligt ju... tänkte jag då...
Väl hemma läste jag lite om denna grotta.
Och det visar sig då att det INTE är en grotta!
Själva definitionen för grotta är ju att det skall vara något naturligt!
Detta är en gruvgång.
Någon fick på 1500-talet för sig att han sett något som blänkte i berget, trodde det var silver och hackade sig femton meter in i berget innan han tröttnade... något silver fanns alltså inte.
Men håll med om att han var rätt envis.
Utmed våra kuster driver det iland ölburkar, flaskor, plastpåsar och däck... och numera även foppatofflor tydligen!
(något rosa skymtar i bildena mitt)
...eller det kanske var pyramidbyggaren som här nere vid vattnet glömde sina skor?
Ni få som orkat läsa så här långt kan jag nu trösta med att det strax strax är slut...
För kvällen kom med rasande fart och mörkret likaså... och här är alltså rundans sista bild, tagen från Kullaberg ner mot byn Mölle... sen bar det av hemåt och när rundan var slut visade mätaren på 64,9 mil... så nej, det var knappast alltid närmsta vägen som kördes till de olika platserna!
Anmäl till moderator
Loggat
(4 people liked this)
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
Dag Otto
ATV Amatör
Antal inlägg: 12
Total likes: 0
Dag Otto
SV: Ensamtouring i Skåneland
«
Svar #1 skrivet:
25 juli 2010 kl. 15:55:43 »
Vackert, skulle vilja varit med på den resan.
Anmäl till moderator
Loggat
atv-ola
Mycket vill ha mer. Därför börjar jag lågt..
ATV Entusiast
Antal inlägg: 125
Kön:
Bytte spinnande katt mot stark björn!
atv-ola
«
Svar #2 skrivet:
25 juli 2010 kl. 16:28:52 »
Kul reseskildring och fina/roliga bilder.
Kullaberg är väldigt fint. Jag brukar vandra där en gång per år, har gjort det dom sista sju åtta åren.
MVH Ola
Anmäl till moderator
Loggat
Mellanbror: Dresel Grizzly 700-11
Innova mudgear 27"
Yamaha v-kit
warn xt 25
hasplåtar
Storebror: Rottne rapid 6wd-91
goes
ATV Pro
Antal inlägg: 200
Kön:
goes
«
Svar #3 skrivet:
25 juli 2010 kl. 16:37:55 »
Verkligen trevligt resereportage. Hoppas man får läsa fler
Anmäl till moderator
Loggat
Familjens leksaker
SMC 500 Racing Edition -09
Scooterdäck fram 150/80-90
xenon ljus
Ledblinkers med bromsljus bak
Goes 320 Max -08
Jula-släp
xenon ljus fram
SMC 250 -05
DINLI DL604 50cc -07
*2STROKE*
Polaris sprtsman 6X6
ATV Extreme
Antal inlägg: 854
*2STROKE*
«
Svar #4 skrivet:
25 juli 2010 kl. 17:43:03 »
Håller med om att det va ett bra rese repotage
För en vecka sedan tältade vi i småland-nånstans längstner:P- och hälsingborg, så då fick jag se en hel del av det du har kort på
Tyvär var det massa finfördelad tång i vattnet vid stränderna:/ Men gick å bada ändå:) Såvida det inte var grönt:P
Anmäl till moderator
Loggat
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0
bjare
ATV Pro
Antal inlägg: 237
Total likes: 1
bjare
«
Svar #5 skrivet:
25 juli 2010 kl. 17:44:00 »
Skulle varit fler körningar i Skåne. Synd inte några bjuder in till lite skogskörning!!
Själv är jag sjukligt ensam när jag kör på min lilla skogstomt, ser man någon blir man rädd.
Anmäl till moderator
Loggat
LAHA
Spyderryder
ATV Guru
Antal inlägg: 2060
Teckomatorp Skåne
LAHA
«
Svar #6 skrivet:
25 juli 2010 kl. 18:52:47 »
Underbar läsning Hydro, vi som bor här vet hur vackert det är
Nästa Skånerunda lär väl bli en uppvisning i Skånska slott och herresäten, och dom är inte få....
Anmäl till moderator
Loggat
Can Am Spyder RS
Sand_Man
ATV Pro
Antal inlägg: 309
Kön:
Idrott luktar svett / Sport luktar Bensin
Sand_Man
«
Svar #7 skrivet:
25 juli 2010 kl. 19:55:59 »
Nice !
Anmäl till moderator
Loggat
Hsun 400 4X4 (lek / Arbete )
Motortek Mt 175 ( Lära sig / renovering )
Dinli 450 ( Såld )
Yamaha Beatracker (Slit )
BadBoy 300 Pro ( Såld )
Eric Sigurdsson
Street for the win
ATV Pro
Antal inlägg: 447
Kön:
Eric Sigurdsson
«
Svar #8 skrivet:
25 juli 2010 kl. 20:12:20 »
Riktigt schysst Hydro!
Men, är det verkligen en ATV du har använt för den här resan? Tycker det skymtar en MC på vissa av bilderna...
Anmäl till moderator
Loggat
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (Projekttråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0
)
Då: Dinli DMX 450 -08
Zolle
ATV Amatör
Antal inlägg: 50
Kön:
Zolle
«
Svar #9 skrivet:
31 juli 2010 kl. 17:52:07 »
Helt klart värd läsing hydro!
Hoppas du skriver fler för du skriver riktigt bra
Anmäl till moderator
Loggat
killevipp
ATV Entusiast
Antal inlägg: 130
Kön:
killevipp
«
Svar #10 skrivet:
31 juli 2010 kl. 22:13:32 »
Way to go Hydro, keep it comming......
Anmäl till moderator
Loggat
en som har flest prylar när han dör vinner.
Max
ATV Pro
Antal inlägg: 362
Kön:
Can-am Outie 500xt-09
Max
«
Svar #11 skrivet:
1 augusti 2010 kl. 08:28:23 »
Härlig klang och ton i det du skriver.
Här finns ju potential för en "Sverige runt på atv - Mina smultronställen på fyra hjul" av "hydro".
Bara att ge sig ut och beta av milen kors och tvärs , upp och ner i landet och sedan sätta sig på kammaren och skriva ihop boken
Anmäl till moderator
Loggat
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Videos och bilder
(Moderatorer:
cARLBOM
,
scrambler
) »
Ämne:
Ensamtouring i Skåneland
Online just nu.
1003 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
GeFeldz
Flest online idag:
1078
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info