ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Lite VinterFix
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Lite VinterFix  (läst 5042 gånger)

Utloggad SugBritt

  • AtvAvesta
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 638
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Permobilen
    • Visa profil
SugBritt
Lite VinterFix
« skrivet: 3 februari 2010 kl. 21:49:34 »
Idag fick jag hjälp med o fixa lite saker med hjulingen, sånt som jag inte hade klarat själv pga min arm. Tack Henke, Peter o Jocke för eran tid :)!!!

Min bromsljuskontakt har spökat lite, den är nog ganska skitig invändigt tror jag. Fix nr 2 var att få igång på min handvärme, jag lyckades ju ha av själva vredet som man sätter på värmen med. Den gick lite trögt o så stark som jag nu råkar vara så vred jag självklart av den..:(

Med en lödpenna, en ny kontakt från Biltema o lite tanke verksamhet så fungerar värmen igen. Jag kan inte välja mellan hög/låg längre men för mig gör det inget då jag ändå alltid använde hög. Låg var nog mest ett sälj argument o för att man Kan tillverka en knapp som kan switcha mellan olika lägen...lågläget kunde inte ens tina upp rimfrost som lagt sig på handtaget!

Medans Fixet pågick så .....vet inte Hur o Varför men vi upptäckte att gummibälgen från luftburken till förgasaren inte satt på plats! Förgasaren fick alltså inte sin luft via luftfiltret utan den sög luften från det fria :( Det kan nog vara därför jag tyckt att den haft sånt högt insugsljud...Det visade sig vara det som var felet.

Största tiden idag gick åt till att få dit slangen på förgasaren, he*"&%#e vad svårt det är att jobba i kallgarage med prylar som inte går att arbeta med då det är kallt. Tex så gick det inte att klämma på slangen då den runda delen som ska på förgasaren inte var rund längre, vi löste det med en kupévärmare som fick blåsa slangen varm o formbar igen. Till slut gick den på där den ska sitta, nu äre bara o hoppas på att den inte kommer glida av igen!

Sen tog vi bort spärren för växlingen, nu är den verkligen lättväxlad!! Den sitter skruvad in i sidan på växelhuset uppe vid spaken. Nere vid fotpedalen klippte jag av vajern där fjädern sitter, då var det bara att dra ur hela spärren o vajern. Efter den dragits ur från höljet så skruvade vi tbx själva mockapären igen, fast Utan spärren. Det är nått jag Verkligen rekomenderar till er som har en lite krånglig växel, jobbet tar max 20min o göra o det är lätt dessutom!

Nu äre dax för lite bilder tycker jag :)
Här ser ni det nya rostfria avgassystemet, bilden visar även min "för-ljuddämpare".


En suddig bild av hur dämmpare sitter, systemet är 48mm o dämparen lite grövre.


En kupévärmare fick agera sommarvärme så vi fick tbx bälgen på förgasaren :D


Här syns kröken oxå...


Här ser man mockapären som orsakar växelproblem för så många, ta bort!


Den lilla tjofesen som sitter i mitten är den som dras in när man bromsar med fotbromsen..


Nu är den borta! Jag klippte av vajern nere vid bromsen o sen drar man bara ur vajern. Kvar bli detta!


Sen äre bara att mutterbulta tbx mockapären


Till slut en bild på huven som är borttagen, kablarna till handvärmarna har lötts ihop o monterats till min nya knapp...Nu finns det värme igen :)


Over and Out
// Janne
Anmäl till moderator   Loggat




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se våra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

Utloggad glader

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
    • Visa profil
glader
SV: Lite VinterFix
« Svar #1 skrivet: 4 februari 2010 kl. 10:57:21 »
  KANON.

Toppen med ett bildgalleri.Snygg fördämpare.
Jag själv har spänt ner vajern med en urstyv
fjäder så mycket det har gått"bättre men inte
helt bekymmersfritt att växla ändå , piggen
ligger nog imot lite grand ändå.Ska testa samma
lösning som din.
"GLADER" :lol: :lol:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Gringubben

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Gringubben
SV: Lite VinterFix
« Svar #2 skrivet: 5 februari 2010 kl. 14:11:38 »
Hur mycket måste man demontera för att få loss växelspakspaketet?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad SugBritt

  • AtvAvesta
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 638
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Permobilen
    • Visa profil
SugBritt
SV: Lite VinterFix
« Svar #3 skrivet: 5 februari 2010 kl. 14:54:00 »
Endast en 10mm mutterbult under skärmen som håller ett plastskydd vid vxlföraren, sen ser man själva mutterbulten som typ är 5cm lång. Den är ingängad vid växelhuset/spaken från insidan.

2st mutterbultar på högersidan nere vid fotbromsen, man lär ta väck det plastskyddet som sitter där för att kunna komma åt o klippa av ände på vajern.

10min senare har ni en hjuling som växlar som en gudinna!!
//Janne
Anmäl till moderator   Loggat




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se våra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

Utloggad Gringubben

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Gringubben
SV: Lite VinterFix
« Svar #4 skrivet: 5 februari 2010 kl. 16:58:49 »
Tackar!  :)
Gick enkelt, precis som du skrev, men jag måste fortfarande gunga i växlarna. Kanske rättar till sig vid oljebyte, som jag läst nånstans här på forumet.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Gringubben

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Gringubben
SV: Lite VinterFix
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2010 kl. 09:17:49 »
Går dock betydligt lättare att skicka i lågen. :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ironman

  • Mest grejer när man dör vinner
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1260
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
Ironman
SV: Lite VinterFix
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2010 kl. 12:39:28 »
Det finns ju även bakom själva stiftet en vire justering som man kan justera så slipper man klippa av viren ()p
Den går tror jag att justera så att stiftet inte ligger an.
Anmäl till moderator   Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

Utloggad SugBritt

  • AtvAvesta
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 638
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Permobilen
    • Visa profil
SugBritt
SV: Lite VinterFix
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2010 kl. 13:40:10 »
Citat från: Ironman skrivet 10 februari 2010 kl. 12:39:28
Det finns ju även bakom själva stiftet en vire justering som man kan justera så slipper man klippa av viren ()p
Den går tror jag att justera så att stiftet inte ligger an.

Jag har justerat min justering så pass mkt det bara gick, även fjädern där nere var ersatt med en starkare som satt i Rejäl "spänn". 
Jag har ändå upplevt att den kan kärva ibland, dock Väldigt sällan! Som den blev efter jag tog bort spärren helt så går det Skitlätt att växla, även fast man måste gunga till lite ibland :)
Anmäl till moderator   Loggat




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se våra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

Utloggad SugBritt

  • AtvAvesta
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 638
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Permobilen
    • Visa profil
SugBritt
SV: Lite VinterFix
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2010 kl. 13:42:08 »
Citat från: Gringubben skrivet  5 februari 2010 kl. 16:58:49
Tackar!  :)
Gick enkelt, precis som du skrev, men jag måste fortfarande gunga i växlarna. Kanske rättar till sig vid oljebyte, som jag läst nånstans här på forumet.

Jaha, du testade Mitt tips? Jag tycker att det blev Stor skillnad när den är borta helt, en liten gungning ibland är bättre än att gunga varje gång ;)
Anmäl till moderator   Loggat




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se våra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

Utloggad Gringubben

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Gringubben
SV: Lite VinterFix
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2010 kl. 09:26:00 »
Visst blev det skillnad. Ett par gungningar för att skicka i lågen är ju klart bättre än svordomarna när man stod på bromsen. Knepigt att kineserna inte har bättre precision i grejorna.
Tack än en gång för tipset.
Jag vill inte att bromsen ska ha någon annan funktion än att få hejd på ekipaget.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad goranP

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 353
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
goranP
SV: Lite VinterFix
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2010 kl. 13:52:00 »
Citat från: SugBritt skrivet  3 februari 2010 kl. 21:49:34
Idag fick jag hjälp med o fixa lite saker med hjulingen, sånt som jag inte hade klarat själv pga min arm. Tack Henke, Peter o Jocke för eran tid :)!!!

Min bromsljuskontakt har spökat lite, den är nog ganska skitig invändigt tror jag. Fix nr 2 var att få igång på min handvärme, jag lyckades ju ha av själva vredet som man sätter på värmen med. Den gick lite trögt o så stark som jag nu råkar vara så vred jag självklart av den..:(

Med en lödpenna, en ny kontakt från Biltema o lite tanke verksamhet så fungerar värmen igen. Jag kan inte välja mellan hög/låg längre men för mig gör det inget då jag ändå alltid använde hög. Låg var nog mest ett sälj argument o för att man Kan tillverka en knapp som kan switcha mellan olika lägen...lågläget kunde inte ens tina upp rimfrost som lagt sig på handtaget!

Medans Fixet pågick så .....vet inte Hur o Varför men vi upptäckte att gummibälgen från luftburken till förgasaren inte satt på plats! Förgasaren fick alltså inte sin luft via luftfiltret utan den sög luften från det fria :( Det kan nog vara därför jag tyckt att den haft sånt högt insugsljud...Det visade sig vara det som var felet.

Största tiden idag gick åt till att få dit slangen på förgasaren, he*"&%#e vad svårt det är att jobba i kallgarage med prylar som inte går att arbeta med då det är kallt. Tex så gick det inte att klämma på slangen då den runda delen som ska på förgasaren inte var rund längre, vi löste det med en kupévärmare som fick blåsa slangen varm o formbar igen. Till slut gick den på där den ska sitta, nu äre bara o hoppas på att den inte kommer glida av igen!

Sen tog vi bort spärren för växlingen, nu är den verkligen lättväxlad!! Den sitter skruvad in i sidan på växelhuset uppe vid spaken. Nere vid fotpedalen klippte jag av vajern där fjädern sitter, då var det bara att dra ur hela spärren o vajern. Efter den dragits ur från höljet så skruvade vi tbx själva mockapären igen, fast Utan spärren. Det är nått jag Verkligen rekomenderar till er som har en lite krånglig växel, jobbet tar max 20min o göra o det är lätt dessutom!

Nu äre dax för lite bilder tycker jag :)
Här ser ni det nya rostfria avgassystemet, bilden visar även min "för-ljuddämpare".
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

En suddig bild av hur dämmpare sitter, systemet är 48mm o dämparen lite grövre.
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

En kupévärmare fick agera sommarvärme så vi fick tbx bälgen på förgasaren :D
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Här syns kröken oxå...
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Här ser man mockapären som orsakar växelproblem för så många, ta bort!
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Den lilla tjofesen som sitter i mitten är den som dras in när man bromsar med fotbromsen..
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Nu är den borta! Jag klippte av vajern nere vid bromsen o sen drar man bara ur vajern. Kvar bli detta!
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Sen äre bara att mutterbulta tbx mockapären
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Till slut en bild på huven som är borttagen, kablarna till handvärmarna har lötts ihop o monterats till min nya knapp...Nu finns det värme igen :)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Over and Out
// Janne
Var det egentligen så smart att klippa av vajern? hade det inte räckt med att ta bort den från växelväljaren?Den ska ju besiktigas en dag jag misstänker att det kan bli problem då, den är ju typgodkänd med denna spärr
Anmäl till moderator   Loggat
Gasar tills det rasar

Utloggad SugBritt

  • AtvAvesta
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 638
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Permobilen
    • Visa profil
SugBritt
SV: Lite VinterFix
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2010 kl. 14:20:39 »
Jag iof svårt att tänka mig att den inte skulle klara besiktningen pga denna spärr, är väl typ bara icke "dyr" märken som har detta påfund? Tex så sitter det ingen spärr på Renegaden, heller inte på Grizzlyn jag körde. Nu kanske dom redan var bortjusterad men men, spelar ingen roll för Min del, den fyller absolut Ingen funktion över huvud taget enl. mig!

Varför sätta dit en pryl som samlar på sig både snö, skit o annat som orsakar dess funktion. Lägg sen där till att vintertid så orsakar prylen att det lätt fryser till is runt bromspedalen o Vips så kan man inte växla sin hjuling!

//Janne
Anmäl till moderator   Loggat




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se våra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Lite VinterFix
 


Online just nu.

603 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 634. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info