Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Planerar köp, Max eller inte?  (läst 313 gånger)

Utloggad almgren44

Planerar köp, Max eller inte?
« skrivet: 6 november 2019 kl. 15:51:31 »
Tjena,
Planerar att köpa min första atv. Den primära orsaken till köpet är att kunna ploga garageplan och några hundra meter väg de dagar jag måste iväg innan proffsen hunnit fram. Har väl egentligen inget annat verkligt behov men ser att den kan komma till användning lite här och där och kanske bli en rolig leksak. Har fastnat för Outlander 570 Pro+ och funderar nu på om jag ska välja en Max eller inte. När jag var och klämde på en hade jag med mig min son och säljaren ville självklart att jag skulle köpa den tvåsitsiga maxversionen då jag lagligt kunde ta med sonen och köpa glass (T3B).
Min fråga till den samlade expertisen är om ni ser några för- eller nackdelar med att åka runt med 20cm extra hjulbas? De uppenbara nackdelarna är pris (+10k) och brist på utrymme i ett redan trångt garage, men hur upplevs det när man kör? Kommer det kännas som att vända en finlandsfärja eller kommer den gå som på räls när man plogar?

Tacksam för all info jag kan få.

Afsdfsdfs

  • Gäst
Afsdfsdfs
SV: Planerar köp, Max eller inte?
« Svar #1 skrivet: 7 november 2019 kl. 02:45:57 »
Har aldrig kört en max men till lek och skogskörning så skulle jag inte vilja ha längre hjulbas än vad jag har nu (Renegade) och en kompis som har en Max tycker den är för klumpig i skogen
Men kan nog vara till fördel vid plogning? Borde vara nån här som testat båda delar.

och 570 ska gå å mappa till en 650  ':)   https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=58238.0

Utloggad Danne The King

SV: Planerar köp, Max eller inte?
« Svar #2 skrivet: 7 november 2019 kl. 10:16:58 »
Tjena,
Planerar att köpa min första atv. Den primära orsaken till köpet är att kunna ploga garageplan och några hundra meter väg de dagar jag måste iväg innan proffsen hunnit fram. Har väl egentligen inget annat verkligt behov men ser att den kan komma till användning lite här och där och kanske bli en rolig leksak. Har fastnat för Outlander 570 Pro+ och funderar nu på om jag ska välja en Max eller inte. När jag var och klämde på en hade jag med mig min son och säljaren ville självklart att jag skulle köpa den tvåsitsiga maxversionen då jag lagligt kunde ta med sonen och köpa glass (T3B).
Min fråga till den samlade expertisen är om ni ser några för- eller nackdelar med att åka runt med 20cm extra hjulbas? De uppenbara nackdelarna är pris (+10k) och brist på utrymme i ett redan trångt garage, men hur upplevs det när man kör? Kommer det kännas som att vända en finlandsfärja eller kommer den gå som på räls när man plogar?

Tacksam för all info jag kan få.
Jag har beställt en 650 PRO+ som jag väntat på i några veckor nu (sjukt trist att vänta) och de är en kort.
De hjulingar jag haft tidigare har också varit korta och jag har aldrig känt nåt behov av att behöva en längre.
Visst är den kanske lite bättre om man vill ha passagerare med egen "stol" men jag har haft både polare och flickvänner bak tidigare utan problem också.
Kanske kan den bli lite bättre vid plogning om man skulle jämföra men det har ju aldrig varit några problem att ploga men en kort heller. Jag har plogat en del tidigare och planerar att göra de med den nya och de kommer den korta greja lika bra som tidigare.
I skogen bör den långa bli lite klumpigare också.
Det verkar som det säljs väldigt många långa men personligen kan ja inte riktigt förstå varför.
« Senast ändrad: 7 november 2019 kl. 10:18:36 av Danne The King »
Se & lär - Kungen är här!
_________________________________
Can-am Outlander 800R XT -11 (såld)
Can-am Spyder RSS -15 (såld)
Can-am Outlander 650 PRO -20 (väntar på leverans)

Utloggad processengine

SV: Planerar köp, Max eller inte?
« Svar #3 skrivet: 7 november 2019 kl. 23:41:00 »
Frågan är hur ofta du i praktiken kommer att ha en passagerare såvida den inte är landsvägsreggad. Om den är traktor eller terräng kanske det blir mera sällan och då är väl extra tyngd, storlek och merkostnad en nackdel. Men som plogbil kanske den extra tyngden bara är bra?

Utloggad Diesel Nordlöf

SV: Planerar köp, Max eller inte?
« Svar #4 skrivet: 8 november 2019 kl. 10:10:51 »
Jag har en modell 570 ”kort” och som skrivits är dessa på 650cc så en uppgradering av mjukvaran kan jag av erfarenhet säga ger stor skillnad😊

Angående en kort Outlander kontra en MAX så kan jag mest uttala mig om den korta eftersom jag köpte en sådan. Jag har kört även en MAX men det var uteslutande på asfalt så jag kan inte värdera hur skillnaden är i terrängen. Men en aningen sämre svängradie kommer du få med en MAX, och den bli aningen mer osmidig. Men på plussidan så ska sägas att kör man där det är väldigt brant så skulle troligen en MAX kunna prestera bättre då de blir mindre baktunga, men det finns inte på kartan att jag skulle utsätta mig för sådana riskabla körningen utan jag använder maskinen mer praktiskt och värderar smidigheten. Visserligen kan ju även hinder i terrängen göra att maskinen stegrar men då kör man enligt min uppfattning så sakta att risken att stegra maskinen är minimal och ju mer smidig maskin man har desto mer tror jag att man kan undvika hinder. Jag har inte varit nära att stegra min på snart 100h, och då har min maskin hämtat 10-12 älgar ute i skogen på diverse platser.

Jag har lyckats köra min korta på en enklare skogstur med mina 3 barn på och då sitter man inte överdrivet bra kan jag lova, men däremot om man har en passagerare av icke tjock vuxenmodell tycker jag inte det är några som helst problem på en kort. Men självklart skulle det vara bättre på en MAX. I mitt fall skulle det dock inte vara någon avgörande fråga då längre turer exempelvis på trafikerad väg känns rätt uteslutet att jag skulle köra med barnen även om det vore lagligt.

Nästa köp jag gör kommer också bli en kort, vill ha en så smidig och behändig maskin som möjligt och jag är överlag supernöjd med maskinen. Finns endast en sak jag hade velat ha ännu bättre och det är svängradien, där finns det andra maskiner som trumfar.

Köper man tjock hashplast från exempelvis Iron Baltic, en korg fram, vinch bak, stötfångare fram/bak då adderar man vikt på maskinen som troligen är gynnsam för plogning oavsett kort/lång modell av maskin, sen tror jag dock inte den vikten är så avgörande utan det är däcken som begränsar samt att en ATV helt enkelt är för lätt för att kunna utföra tyngre skottning


 


Online just nu.

522 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Strawie, Supermario, Janse900, rogun,
Flest online idag: 594. Flest online någonsin: 594 (Idag kl. 13:21:43)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
  • jasprojektet: Hej, har en Yamaha Kodiak som inte orkar dra riktigt. Man måste ha höga varv innan den börjar röra på sig, att dra en liten släpvagn i uppförsbacke är bara att glömma. Är det kopplingen det är fel på? Lamellerna?
    22 september 2019 kl. 15:35:36
  • tatto9709: Vet någon om en kabel matta från en polaris predator 500 passar på en polaris outlawn 500
    17 september 2019 kl. 02:57:04
  • Atheos: Skål!
    13 september 2019 kl. 17:24:37
  • jonas78: Vad ska jag köpa för vinsh?
    27 augusti 2019 kl. 16:34:06
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme