Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: OPERATION HYDRA / Ryssland runt  (lĂ€st 3062 gĂ„nger)

Utloggad Hydro

OPERATION HYDRA / Ryssland runt
« skrivet: 19 februari 2017 kl. 20:05:24 »
Även denna tripp Ă€r gjord pĂ„ tvĂ„ hjul, Ă€r detta ett oöverstigligt problem gĂ„r det att avsluta redan nu.
För er andra erbjuds hÀr en liten berÀttelse som jag hoppas kunna ge inspiration till en egen tripp, och det funkar jÀttebra att Äka tex en svÀng som denna pÄ atv.

Alla reser ju med olika mÄl, och ibland har man sjÀlv olika mÄl med sina resor.
Förra Äret var mitt mÄl att lÀra kÀnna nya cykeln och eftersom jag inte Äkt österut kÀnde jag att det kanske kunde vara trevligt, trots att omrÄdet dÀr Àr rÀtt platt och vÀgarna ganska raka.
PĂ„ ”gamla dar” har visst historieintresse vĂ€ckts och dĂ€rför ville jag kombinera resan med en del besöksmĂ„l, ofta av militĂ€rhistorisk anknytning.

Det Ă€r först nu man liksom greppat hur nĂ€ra Sverige varit olika vĂ€rldshĂ€ndelser
 och hur nĂ€ra saker kunde gĂ„tt vĂ€ldigt illa Ă€ven för oss hĂ€r.
Historien har ju en tendens att upprepas, sÄ vissa saker bör man nog dra lÀrdom av och inte glömma.
Det Àr lÀnge sedan man gick i skola nu, men det kÀnns som om fokus lÄg pÄ helt andra saker dÄ Àn vad man mÄnga gÄnger pÄ egen hand finner intressanta/givande/skrÀmmande.

Och kanske sĂ€rskilt vi hĂ€r nere i söder borde ta och kolla vilka avstĂ„nd det var till hĂ€ndelsernas centrum

Aja, midsommardagens morgon rullade jag pĂ„ fĂ€rjan mot RĂŒgen och framĂ„t eftermiddagen kom jag till första stoppet, PeenemĂŒnde!
DÀr fanns förr en bas för lufttorpeder. Dessa provsköts utmed kusten och dess bana kunde dÀr följas under utvecklingsarbetet.
I början gick ofta dessa provskjutningar fel, torpederna trillade ner lite varstans, exempelvis fick vi i SmÄland en utanför Nybro och det Àr bara nÄgra kilometer frÄn var jag bor sÄ klart att man blir nyfiken!
Den exploderade tydligen pĂ„ tusen meters höjd, men
 tĂ€nk om

Dessa kom sedan att kallas V-2 och Àr egentligen raketer, robotar eller missiler med dagens benÀmning.
HÀr Àr en bild dÀr bÄde V-1 och V-2 syns. V-1 krÀvde startramp medan V-2 var betydligt mer mobil eftersom ramp inte behövdes.

Dessa robotar utvecklades bla eftersom Tyskland i sviter frÄn första vÀrldskriget inte fick ha vilka flygplan som helst, och som propagandavapen var de mycket effektiva.
De nÄdde tex London pÄ bara nÄgra minuter och V-2 briserade utan förvarning.
V-1 gick betydligt mer lĂ„ngsamt och hade ett drivsystem som ”smattrade” karakteristiskt sĂ„ folk varnades innan nedslag.
V-2 kom dock frĂ„n ”ingenstans” och moralen pĂ„verkades hĂ„rt.
De mer materiella skadorna blev dock rÀtt marginella, sÄ vÀrst mÄnga dödsfall orsakade de inte heller.
(det var betydligt fler som dog vid tillverkningen Àn vid detonationer)
Dessa vapen mÄste stoppas och britterna genomförde 1943 operation Hydra vilket innebar en bombning av hela udden dÀr anlÀggningen fanns.
Skadorna blev dock rÀtt fÄ och det försenade bara leveranserna med ungefÀr sju veckor, men det gav ledarna för Riket oro och det hela genererade en flytt av anlÀggningen till gruvor lÀngre ner i Tyskland.
För övrigt kan nÀmnas att flera av de överblivna V-2:orna plockades efter kriget till USA för att undersökas.
Även ett flertal av teknikerna plockades över dit, bla Werner von Braun som varit chef för projektet.
Dessa jobbade sedan pĂ„ NASA i kapplöpningen mot rymden, men Ă€ven med kĂ€rnvapenbestyckade robotar
 som ju faktiskt V-2 stĂ„tt modell för i mĂ„nga fall.
I vilket fall som helst blev jag besviken pĂ„ museet, visserligen heter det ”tekniskt museum” men det Ă€r ju raketerna man vill se!

men de skĂ€ms kanske
 för dĂ€r fanns knappt nĂ„gon info alls.
Jag tog iaf en bild pÄ en jÀrnvÀg de hade dÀr, med slipers av jÀrn!

Jag kom sedan in i Polen och Äkte dÀr fÀrja en liten bit
 dÀr har de minsann tÀnkt till och lagt asfalt pÄ dÀck!
PÄ sÄ vis har man ju bra friktion Àven vid regn
 vilket uppskattas av oss med tvÄ hjul.

Jag skall inte sÀga att jag intresserar mig för arkitektur, men visst kan man ibland se grejer som man gÀrna lyfter pÄ ögonbrynen Ät!
Detta polska hus dÄ tex:

Det föregĂ„ende huset ligger inne i en ”nöjespark” och Ă€r av utstĂ€llningstyp
 medan detta Ă€r ett hus med böljande fasad och krokiga fönster mm i verkligheten, alltsĂ„ nĂ„got som faktiskt anvĂ€nds:

Historien har lĂ€tt för att förvrĂ€ngas, vad som Ă€r sant och inte Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt att veta i efterhand
 jag hade hört att andra vĂ€rldskriget startade eftersom Hitler lĂ„tit klĂ€ ut tyska soldater till polska och sedan lĂ„tit de ”anfalla” tyskarna
 som dĂ„ besvarade elden.
Jag kom ut till udden utanför Gdansk som heter Westerplatte och fick dÄ en annan version.
Eller ja, det med utklĂ€dda tyskar kan ha förekommit, men dĂ„ pĂ„ en radiostation lĂ€ngre ner i Polen, sĂ„ kanske de första skotten avlossades dĂ€r
 mina historiekunskaper slirar hĂ€r.
Men nu Ă€r jag i trakterna av Gdansk och ett bepansrat tyskt slagskepp frĂ„n första vĂ€rldskriget som numera var skolskepp gjorde hĂ€r ett vĂ€nskapsbesök
 nĂ€r kanonerna tidigt morgonen den första september -39 sĂ€nktes och tornen vreds mot land och avfyrades mot den 200 man starka styrkan pĂ„ udden.
Att fÄ kanontornen frÄn ett slagskepp riktade mot sig mÄste inge en speciell kÀnsla

De polska soldaterna som besköts höll tydligen stÀllningen i en vecka och Àr numer extrema hjÀltar i Polen.
Dessa tillsammans med alla andra polska förebilder fick sedan under öst-tiden ett monument rest efter sina bedrifter.

Detta monument ser man ofta pÄ nÀtet och öst har ju en fantastisk förkÀrlek till betong, sÄ dÀrför förvÄnades jag över att detta minsann Àr huggen granit.
Det restes 1966 och bestĂ„r av 236 block, en minst sagt imponerande pjĂ€s:                         

Polens vÀgar har ibland en del att önska, mÄnga Àr sÄ nedslitna och nedtryckta av tung trafik att hjulspÄren Àr runt decimetern djupa.
NĂ€r det dĂ„ regnar hĂ„rt sĂ„ fylls dessa av massa vatten
 och möter man en buss eller lastbil kĂ€nns det som om nĂ„gon kastar ett badkar med vatten pĂ„ en!
DÄ gÀller det att hÄlla i styret
 men nÀr man sedan har turen att hitta boende med nybyggt och rymligt garage dÄ Àr lyckan fullstÀndig!

Jag har nu kommit ner i Polen en bit, lÀmnat kusten och nÀr jag vaknade morgonen dÀrpÄ sken solen och jag behövde bara gÄ över gatan för att göra ett besök i vÀrldens till ytan största borg, Malbork.
Det Àr tydligen Àven Europas största tegelbyggnad och Àven om den spelade viss roll under andra vÀrldskriget sÄ tÀnker man ju sjÀlvklart frÀmst pÄ denna som ordensborg under medeltiden med riddare, lansar och rustningar.

FÀstningen Àr inte bara imponerande pga dess storlek, kollar man detaljer sÄ förvÄnas man verkligen!
De inte bara gjort utsmyckning i blandade material, de har Àven lagt ner tid pÄ varenda detalj man numera sÀllan ser i modern produktion.

Notera att pelarna Àr av olika bergarter, de har flinta dÀr min hand vilar och sen dessutom gjort figurer pÄ varje sida pÄ pelarens fötter:

De hade massvis med olika former pĂ„ teglet de anvĂ€nt, inte bara de vanliga fyrkantiga klossarna man normalt sett ser pĂ„ byggen, de hade Ă€ven diverse andra detaljer
 hĂ€r tex har de en fin övergĂ„ng frĂ„n radie till rĂ€t vinkel:

Polen har inte samma ekonomiska möjligheter numer, hÀr Àr ett tecken pÄ framÄtanda men likvÀl sparsamhet.
De har alltsÄ byggt stor motorvÀg, men bara belagt ena sidan
 som nu funkar som landsvÀg.
Ökar trafiken och ekonomin tillĂ„ter det kan de alltsĂ„ fixa en motorvĂ€g ganska sĂ„ smĂ€rtfritt:

Nu Àr det ytterligare en annan belÀggning
 betongblock!
Det indikerar tysk militÀr verksamhet.

Jag Ă€r nu i nordöstligaste delen av Polen, strax intill Vargskansen
 dvs Hitlers bunkersystem som byggdes inför invasionen utav Sovjetunionen, alltsĂ„ operation Barbarossa.
Hitler ville alltid leda invasioner och anfall frÄn platser sÄ nÀra som möjligt och hade tidigare dÀrför mestadels anvÀnt sig av tÄg för sin stab.
Men i början av 40-talet byggdes anlÀggningen och hÀr stannade han mer eller mindre hela resterande del av kriget, dvs hela kriget styrdes hÀrifrÄn och det var Àven hÀr sprÀngattentatet mot honom Àgde rum.
AnlĂ€ggningen Ă€r imponerande, och det jag kanske gillade bĂ€st var att bara kĂ€rnan var inhĂ€gnad, man kan alltsĂ„ ”upptĂ€cka” saker dĂ€r i skogen pĂ„ egen hand!

SjĂ€lvklart besökte jag Ă€ven den inhĂ€gnade delen, bodde faktiskt pĂ„ ”hotellet” dĂ€r och framĂ„t kvĂ€llen avtog springet i skogen och man kunde dĂ„ ostört fortsĂ€tta sina strĂ„k

HÀr Àr en av de sista bunkrarna som byggdes, nummer 13.
Det Ă€r Adolfs egna och han hann endast anvĂ€nda den 12 dagar innan omrĂ„det lĂ€mnades
 bunkern Ă€r minst sagt stor utvĂ€ndigt, vĂ€ggar och valv Ă€r fem-Ă„tta meter tjocka och dĂ€r fanns Ă€ven luftspalter och sen nya valv, detta för att ge ”fjĂ€drande” dĂ€mpning vid eventuellt bombangrepp.
Adolfs rum i bunkern var dock blygsamma 2,75 x 3,35.. dvs inte ens tio kvadratmeter.
Han lÀmnade bunkern strax innan ryssarna kom och begav sig till bunkern under Berlin, dÀr han ju avslutade sitt liv.

GrÀnsövergÄng mot Litauen och i dessa trakter Àr de inte sÄ noga med hur man drar varm- och kallvatten.
Det gĂ€ller Ă€ven Polens östra delar
 pĂ„ ettgreppsblandare skall man ibland vrida sĂ„ att den fĂ€rgade punkten kommer ovan pipen för den sortens vatten.
Skall man ha kallt vatten, dvs blÄtt, sÄ fÄr man dÀrmed vrida Ät vÀnster
 dÄ Àr ju blÄ punkt ovan pipen och kallt vatten kommer.
Nu var ju inte detta ett problem, men eftersom det inte ens var enhetligt sÄ blev det nÀstan det

GrusvĂ€garna i Litauen Ă€r minst sagt stora ibland
 att fĂ„nga storlek pĂ„ bild Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt, men hĂ€r kan tvĂ„ lĂ„ngtradare med lĂ€tthet mötas i landsvĂ€gsfart.

En annan grusvÀg i ett annat omrÄde byter skepnad och fÄr militÀr prÀgel
 denna gÄng av sovjetstil.

Jag nÀrmade mig en missilbas frÄn kalla krigets dagar, Sovjet lÀt bygga en bas i ödemarken med kÀrnvapenbestyckade missiler.
Var och en 70-100 gĂ„nger starkare Ă€n bomben som föll över Hiroshima
 och basen innehöll fyra missiler pĂ„ denna bas.
Löjlig bild, men detta Ă€r ett trettio meter djupt hĂ„l (notera tex dörren Ă€ven dĂ€r nere) och hĂ€r under mark stod pjĂ€serna förr
 30 meter höga, redo att plocka bort Europa.

mindre Ă€n 40 mil frĂ„n Sverige
 med en rĂ€ckvidd tillrĂ€cklig för större delen av Europa.

NÀstan det enda som syns ovan mark Àr detta lock och basen Àr numera ett museum för kalla kriget, med bÄde öst- och vÀstpropaganda, prylar, vapen, bilder mm.
Ytterligare ett stÀlle som fÄr en att tÀnka efter

I Litauen ogillar man ofta att folk gÄr rundor i skogen, inte alla som har allemansrÀtt ju men skyltar generellt Àr rÀtt ovanliga kan jag tycka:

Eftersom jag gillar bÄtar och vatten sÄ drar jag mig gÀrna mot hamnar nÀr jag Àr pÄ resa, hÀr blev det tex paus ute pÄ landtungan Kuriska nÀset i orten Nida.. och i bakgrunden ser man de enorma sanddyner jag strax dÀrpÄ besökte.
Sanddynernas bortre del Ă€r ryska, de har ju en liten enklav hĂ€r
 som jag Ă„kte runt (dĂ€rav titeln ”Ryssland runt”) eftersom jag inte orkade med alla tillstĂ„nd mm för tilltrĂ€de.

Det Àr ju inte utan man blir lite sugen
 och hÀr sÄg jag faktiskt inga skyltar!

I den lilla skogen utmed utjÀmningskustens strand stod dock skyltarna igen

RÀtt intetsÀgande bild egentligen, men hÀr skulle det alltsÄ enligt Booking.com och GPS:en ligga ett boende av nÄgot slag
 och tyvÀrr var det ofta sÄ hÀr.
Man fick dĂ€rmed ofta leta boende rĂ€tt tidigt pĂ„ kvĂ€llen för att ha tid pĂ„ sig
 bokade sĂ€llan, ville ju se irl först
 men det löste sig varje natt.

Är man intresserad av att bada och sola Ă€r strĂ€nderna enorma, nĂ„gon direkt trĂ€ngsel plĂ„gas man inte av heller.

En klurig grej för att slippa fylla skor med sand efter badet!

HĂ€r Ă€r en annan strand, lika öde den

Utmed strÀnderna finns ibland försvarsstÀllningar, hÀr Àr en som erosionen börjat gÄ illa Ät:

Man stöter ibland pÄ monument som pÄminner om det nazisterna gjorde mot judarna i början pÄ 40-talet.
Ingen annanstans i det naziockuperade Europa var juderensningen sÄ grundlig som hÀr, med över 90% av landets 220 000 förintade.
Och man skall inte glömma att det lÄngt ifrÄn alltid var tyskarna som utförde dÄden, i mÄnga fall var det faktiskt den inhemska och egna befolkningen sjÀlva.

Vad som hĂ€nt i mer modern tid med folket tex hĂ€r vet jag inte
 men öde omrĂ„den stöter man pĂ„ lite dĂ„ och dĂ„.

Raka vÀgar ja

Ett besök uppe pĂ„ kap Kolka kĂ€nde jag var nödvĂ€ndigt och Ă€ven hĂ€r Ă€r det himla likt tex skogarna uppe pĂ„ Böda pĂ„ norra Öland.

FjÀrrvÀrme Àr nog nÄgot som inte slagit igenom riktigt
 och en annan tanke, mÀrkligt att inte nÄn mopedburen ungdom sÀtter fyr pÄ hela klabbet, skulle ju bli en fin brasa!

men en kall vinter

Nu Äker jag HH-ferries, dvs bÄten mellan Helsingborg och Helsingör!

eller njae
 samma bĂ„t eftersom rederiet hyrt in den, men annat vatten
 Ă€r hĂ€r pĂ„ vĂ€g mot Ösel.

Ösel Ă€r Gotlands systerö och visst finns det likheter!
HÀr Àr det frukost i diket intill nÄgra nybyggda vÀderkvarnar pÄ nÄn turistgrej

Det dÀr med att varmgalva stÄl anser folket hÀr vara himla onödigt

NÀr en vÀg övergÄr frÄn asfalt till grus, sÄ varnas det för det med skylt

Och pÄ tal om skyltar

Gotlands systerö som sagt

Jag Ă„kte ner till ön absoluta sydspets och vĂ€rldens ösregn med Ă„ska och muller kom.. jag tog in pĂ„ restaurangen och lĂ€t det mullra bĂ€st det ville dĂ€r ute, bestĂ€llde stekt strömming
 och
 fick in
 nĂ„t mini

Helt omöjligt att rensa ju sĂ„ troligen skulle man Ă€ta rakt över
 det gjorde iaf jag.
StjÀrtfena Àr krispigt och gott!

Det sĂ„ vanliga pyramidbyggandet pĂ„ Öland/Gotland finns Ă€ven hĂ€r:

Ön Ă€r inte sĂ„ stor och vĂ€garna Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga.. jag var i land tre dagar och hann köra typ överallt tror jag
 Ă€ndĂ„ var detta den enda riktiga vĂ€derkvarnen jag sĂ„g.
Gotland leder dÀrmed den grenen.

Provade GPS:ens boende ibland, det funkade ungefÀr lika kass som Bookings adresser i Litauen.
Men det löste sig ju alltid till slut, hĂ€r kom jag till ett Ă€ldre par som förr hyrt ut sin övervĂ„ning till turister men som de sista Ă„ren haft permanentboende pÄ  sĂ„ dĂ€r kunde jag inte bo
 men de kom pĂ„ att de ju hade inredd kĂ€llare med soffa och eget badrum, det fick jag hyra för en tjuga. Bara rulla in hojen och hade sen egen ingĂ„ng dessutom. Perfekt!

Baltikum verkar inte ha egna banker, nĂ€r Sovjet föll gick svenska banker in snabbt som ögat
 och att detta Ă€r en skylt för en pengaautomat begriper ju tom en genomblöt svensk.

Vidare vidare vidare!
TrĂ„den döpte jag som sagt till bla Ryssland runt, men kommer inte köra en enda meter i Ryssland
 hĂ€r Ă€r dock ytterligare en bild pĂ„ en liten bit av Ryssland, den pampiga Ivangorods fĂ€stning med Narvafloden i förgrunden.           

MĂ„let i Narva var det svenska lejonmonumentet och efter en del snurrande hittade jag det.

Nu blir det motorvÀg mot Tallinn, och nog Àr det vÀl rÀtt udda att ange ett vÀgavstÄnd nÀr det Àr rÀtt mÄnga timmar fÀrja inblandat?

I Tallinn hamnade jag pÄ ett nedgÄnget hotell, som visade sig vara ett hostel
 det gÀller att lÀsa noga!
Kom frĂ„n andra hĂ„llet, frĂ„gade i receptionen om det gick bra att stĂ€lla cykeln pĂ„ bakgĂ„rden och jodÄ  frĂ„gade nĂ€r de lĂ„ste grinden men damen förklarade att receptionen alltid var bemannad sĂ„ om den var lĂ„st kunde jag bara komma inom och be dem öppna.
Smidigt tÀnkte jag och tog rummet!

vÀl ute noterade jag att verkligheten var liiite annan

Grinden rÀcker inte ens över till andra stolpen!

som ju inte fanns
 sÄ Àven om man stÀngt grinden hade den bara tÀckt halva infarten.
Och bortom dĂ€r stolpen skulle varit fanns inget
 sĂ„ ÄVEN om grinden nu rĂ€ckt dit kunde man lika gĂ€rna kört vid sidan
 och bakgĂ„rden har fĂ„tt grannhusen rivna sĂ„ man kan lika gĂ€rna komma in/ut den vĂ€gen
 osv.. aja.
Det var liksom precis hur mÄnga fel som helst i alltihop!

Som bonus var hostellet mer eller mindre fyllt med gÀstarbetare frÄn Ryssland, nÀr de kom hem var det fest
 varenda kvÀll.
Ljudligt.
”Vi” hade ett gemensamt kylskĂ„p i hallen, det luktade rökt kött i hela korridoren sĂ„ en morgon kikade jag in och skĂ„pet var fullt med rökt kött.
Hade dock inte telefonen med mig sĂ„ bild fick vĂ€nta till dagen dĂ€rpĂ„ nĂ€r nĂ€sta tillfĂ€lle gavs och dĂ„ var nĂ€stan allt borta, endast lite pĂ„ övre hyllorna lĂ„g kvar
 jisses vilken Ă„tgĂ„ng!

Som tur var Ă€r man minimalt pĂ„ boendet, körde och letade efter sjöfĂ€stningen och fĂ€ngelset Patarei nĂ€r jag passerade en parkering

FinlÀndarna som stÀllt sina bilar hÀr kommer fÄ en otrevlig överraskning nÀr de Äterkommer.

FĂ€stningen Ă€r vĂ€l vĂ€rd ett besök, men det Ă€r en halvruskig anlĂ€ggning
 jag mötte faktiskt de som grĂ€t.
Jag följer sĂ€llan med guider utan brukar kika lite sjĂ€lv, men detta stĂ€lle vĂ€ckte mer frĂ„gor Ă€n svar
 fast nĂ„n guidning noterade jag aldrig
 och allt var bara lĂ€mnat, liksom bara slĂ€ppt.
VÀder och vind gör sitt bÀsta för att Äterta bygget till naturen.
HÀr Àr iaf en bild pÄ en korridor, varför de har en kokplatta mitt i allt gick inte att begripa.

I andra flygeln fanns ett rum som de med en handskriven liten skylt uppgav vara ett rum för hĂ€ngning, och visst
 kanske
 i taket ovan schaktet fanns resterna av nĂ„got som nu var avbrutet, kanske en ögla/krok?

Utsikt Ă€r trevligt, hĂ€r Ă€r jag i tv-tornet efter en fin lunch med vidunderlig utsikt
 fotot Ă€r taget mot Tallinn och med Sverige i förlĂ€ngningen.
Tv-tornet har en viktig del i frigörelsen frĂ„n Sovjet för Estland, för i samband med den ”sjungande revolutionen” som utan blodspillan lösgjorde hela Baltikum anvĂ€ndes i tex Estland mĂ€nskliga sköldar för att skydda radio- och tv-stationer och just tv-tornet försökte sovjetisk militĂ€r storma men de lyckades inte
 tydligen sprang mĂ„nga kĂ€ngor dĂ€r i rask takt uppför alla de dĂ€r trappstegen.

I Sverige berÀknar ofta köpmÀnnen hur mycket de tjÀnar per hyllmeter i butikerna, varje kvadrat skall anvÀndas och varje krona har eget fokus.
I Estland kom jag in i en affĂ€r dĂ€r en stor sten lĂ„g kvarglömd sen bygget
 inte riktigt samma tĂ€nk dĂ€r.

PĂ„ tal om affĂ€rer
 sĂ„ i nĂ€stan samtliga finns det olika sorters öl-snacks
 alla med fisk som rĂ„vara.
Tur man inte dricker öl.

Den finlĂ€ndska hamburgerkedjan finns lite överallt i Estland, men att sĂ€lja nĂ„got och kalla de jĂ€ttesega och usch vet jag inte om det kĂ€nns riktigt lĂ€mpligt

Kadriorgs slott fick ocksĂ„ ett besök, hade sett bilder pĂ„ nĂ€tet och ville se i verkligheten
 och oj sĂ„ litet!
Rysslands första kvinnliga regent Katarina I hade stÀllet som sommarpalats och det har Àven fungerat som presidentresidens, men nu ligger det sistnÀmnda i en egen byggnad strax intill.
SÄ gör Àven Peter den Stores jaktstuga, men hÀr Àr alltsÄ slottet som numera fungerar som konstmuseum:

Utmed kusten i utkanten av Tallinn finns ett monument av kolossalformat, med massa betong och totalt obegripligt
 ser ut som ett brofÀste, mot Finland
 eller jag vet inte.
Jag körde iaf upp och kikade, det Ă€r byggt som en optisk synvilla med en 35 meter hög obelisk och helt utan skyddsrĂ€cken och annat trams
 bra!
Man mÄste alltsÄ tÀnka lite sjÀlv hÀr.
Senare hittade jag att det heter MaarjamÀe memorial och Àr ett minnesmÀrke för stupade ur den sovjetiska armén.
Den placerades tydligen mer eller mindre mitt pĂ„ en begravningsplats för bĂ„de tyska och estlĂ€ndska soldater
 och av detta finns lite kvar att se ”bakom”, dvs Ă„t det hĂ„llet sjön inte Ă€r.

Denna bild lĂ„ter jag nĂ€stan helt tala för sig sjĂ€lv
 fickplunta??

Tiden för avfĂ€rd nĂ€rmade sig och dĂ„ kom jag pĂ„ att jag ju faktiskt aldrig varit pĂ„ Åland!

och bĂ„ten skulle ju tydligen stanna till dĂ€r nĂ„n snabbis, för att pĂ„ sĂ„ vis kunna fĂ„ sĂ€lja tax-free ombord
 dĂ€rmed borde man vĂ€l kunna fĂ„ gĂ„ av dĂ€r?
Japp, man fick lapp och egen kö.

Man blir vÀckt mitt i natten och hÀr gÄr ju solen upp extra tidigt:

Morgonstund har guld i mund, hÀr var det frukost intill Bommarsunds fÀstning, innan klockan sex.

PĂ„ 1800-talet lĂ€t Ryssland befĂ€sta sin yttersta grĂ€nspost Ă„t vĂ€st, dvs Åland.
Detta skedde genom Bomarsunds fĂ€stning men den hann inte ens bli klar innan den var omodern
 och besegrad
 de lade den Ă„t det enda hĂ„llet som angrepp kunde ske ifrĂ„n med tanke pĂ„ segelbara farleder osv, men tekniken hann ifatt och engelsmĂ€n och fransmĂ€n kom under Krimkriget frĂ„n ”fel” hĂ„ll och nederlaget blev ett faktum.
Vid detta torn lÄg ett bra gÀng med ryska kanoner i ypperligt skick.

Alla var stÀmplade med Ärtal kring sekelskiftet 1700-1800 och med stÄtliga emblem.

Strax intill ser man de nÀstan fÀrdighuggna blocken som vid anfallet Ànnu inte kommit pÄ plats

eller kanske det Àr reservdelar till det som skadats hÀr?

Inne pĂ„ storön bor tydligen Tomten
 jag visste ju att han bodde i Finland men inte trodde jag vĂ€l att det var hĂ€r??

Naturhamn har man ju hört talas om, men detta Àr alltsÄ en naturlig trailerramp!
(slirmönster efter felhjulsdrivna bilar kan anas)

VÀgarna i omrÄdet har rÀtt slitstark belÀggning

SÄ, Àntligen sista bilden!
Åland Ă€r lĂ€mnat och jag glider in mot Stockholm och noterar dĂ„ en liten passagerarbĂ„t med ett namn som Ă„tminstone i mina hemtrakter klingar vĂ€ldigt dĂ„ligt
 sjögull Ă€r minst sagt ett otyg.
Men visst, vill de ha det i Stockholm sÄ inte mig emot.

Rundan blev pĂ„ knappa 500 mil och jag var ivĂ€g i 14 dagar
 hade tĂ€lt och allt dĂ€rtill med mig, stormkök osv
 men inget av detta anvĂ€ndes.
PĂ„ Ösel i nĂ€rheten av Kallaste var det dock himla nĂ€ra för dĂ€r var det fantastiskt fint, gott om lĂ€mpliga platser och fina vikar
 men under resan regnade det under precis varenda dag.
Vissa dagar bara lite, men andra dagar desto mer sÄ man var lite trött pÄ det dÀr och YR.no siade om regn strax efter mitt besök i Kallaste sÄ jag lÀt bli.
I Narva hade YR dock fel, de pÄstod att Äska och regn skulle komma kl 16, men det kom faktiskt 15:55.
NorrmÀn

:tickedoff
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad CrozOver

SV: OPERATION HYDRA / Ryssland runt
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2017 kl. 20:24:18 »
Vilken resa! Roligt att du delar med dig, och kul med lite inspiration.
TĂ€nkte ta min första lĂ„ngresa pĂ„ hoj nu i juni. Åka Trollstigen i Norge Ă€r tanken..

Utloggad ZebuZa

« Svar #2 skrivet: 19 februari 2017 kl. 21:27:55 »
Lika bra skrivet som vanligt  :headbang:

Utloggad Pv544

« Svar #3 skrivet: 20 februari 2017 kl. 09:31:53 »
Rolig lÀsning och trevligt att du tar dig tid att bjuda pÄ en sÄn bra trÄd!

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

« Svar #4 skrivet: 21 februari 2017 kl. 20:33:55 »
Tackar!
Körde ju lite "hemomkring" eftersom cykeln var ny och jag inte riktigt litade pÄ den... man var ju sÀllan mer Àn typ 40 mil hemifrÄn.
Baltikum ligger nÀrmre Àn vad man mÄnga gÄnger tror.

Under resan var jag förresten sugen pÄ kotlett, men varenda gÄng fick jag in schnitzel av olika slag!
En medlem hÀr pÄ forumet hörde av sig och bjöd pÄ middag och eftersom han kunde det lokala sprÄket fick jag Àntligen min kotlett!
Tack GRAND!
 :headbang:

CO: Trollstigen Àr en klassisk strÀcka, jag har inte varit ens i nÀrheten men framöver sÄ kanske. OmrÄdet emellan typ Stavanger och Skibotn Àr Ànnu en vit flÀck för mig. Norska kustomrÄden har ju i mÄnga fall en Ärsnederbörd pÄ fyra meter (jÀmfört med Blöteborgs 70 cm...) sÄ ett riktigt regnstÀll Àr att rekommendera.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad CrozOver

« Svar #5 skrivet: 21 februari 2017 kl. 22:27:16 »
Har ett vattensĂ€kert stĂ€ll+ handskar+stövlar och mina dĂ€ck Ă€r regndĂ€ck sĂ„ det ska lösa sig  ;D

Utloggad Hydro

« Svar #6 skrivet: 22 februari 2017 kl. 22:01:42 »
Åker du med Klim eller Rukka sĂ„ klarar du dig kanske utan regnstĂ€ll... annars kan ett regnstĂ€ll vara en vĂ€l vĂ€rd investering.

Blir det resa sÄ tipsa gÀrna var ev foton hamnar.
 ()p

Utloggad noob78

« Svar #7 skrivet: 22 februari 2017 kl. 22:12:34 »
Intressant lĂ€sning tack hydro..👍👍👍
Can-Am Outlander 1000 XT-P  2013

Tidigare* Kawasaki Kvf 750i Eps-2013
Cf moto 500 black edition -2013

Utloggad GRAND

« Svar #8 skrivet: 25 februari 2017 kl. 09:17:14 »
Tackar!

Under resan var jag förresten sugen pÄ kotlett, men varenda gÄng fick jag in schnitzel av olika slag!
En medlem hÀr pÄ forumet hörde av sig och bjöd pÄ middag och eftersom han kunde det lokala sprÄket fick jag Àntligen min kotlett!
Tack GRAND!
 :headbang:

VĂ€lkommen ()p Synd  at tiden passade inte riktigt , kunde följa med lite.  O vilken Ă„skvĂ€der det var  :o
Yamaha Grizzly 550 -11
Vizac REX 400 ( ODES) -08, inte i bruk för tillfÀllet
Pioneer 250 -09

Utloggad Tedde

« Svar #9 skrivet: 26 februari 2017 kl. 09:45:50 »
Tack för en riktigt intressant trĂ„d :)  ()p
Can-Am Outlander 1000 xt-p -14
SĂ„lda:
Can-Am Outlander 800 xxc -11
Goes 520 -12
Arctic-cat DVX 400 -04
Suzuki LTZ 400 -04

Utloggad Sme-oscar

« Svar #10 skrivet: 27 februari 2017 kl. 18:31:47 »
Mycket intressant lĂ€sning.  ()p

Utloggad Fenrisulven

« Svar #11 skrivet: 28 februari 2017 kl. 11:20:00 »
Okej lÀsning - för brist pÄ v-twin
1000R

Online just nu.

192 gÀster, 1 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Martin o
Flest online idag: 243. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: HĂ€r var det aktivt! :P NĂ„gon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tĂ€stat att bytt relĂ€ men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelĂ€t.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjĂ€lp med en ATV 110cc loncin motor det Ă€r att nĂ€r jag klickar pĂ„ startknappen sĂ„ snurrar inte motorn runt har testat att hĂ„lla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som Ă€r laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet Ă€r SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig sĂ„ fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att fĂ„ tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nĂ„n aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: NĂ„gon körning i uppland i vĂ„r?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd vĂ€xelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: NĂ„gon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögvĂ€xlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: FartbegrĂ€nsningen pĂ„ en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra sĂ„ den inte spĂ€rrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar pĂ„ söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme