Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: HYDRO GOES TO HEL !!!  (lĂ€st 10283 gĂ„nger)

Utloggad Hydro

HYDRO GOES TO HEL !!!
« skrivet: 27 april 2014 kl. 14:53:25 »
Tanken var att lÀgga detta under Offtopic... men fick dÄ till mig att "dÄ kan ju inte oreggade lÀsa!"

NÀ... det stÀmmer ju... men om det stör alldeles fantastiskt, sÄ anmÀl inlÀgget till mod sÄ fÄr de vÀl flytta eller radera.

TrÄden Àr tÀnkt att vara en inspiration för de som vill se sig om lite, men som inte vÄgar... eller som helt enkelt lyssnar pÄ de hÀr som sprider kass fakta dÀr det pÄstÄs att det inte gÄr, för det gÄr alldeles utmÀrkt att Äka pÄ resa med hjuling!

Just denna resa Àr dock inte gjord pÄ fyrhjuling, eftersom jag helt enkelt inte har nÄgon vÀgreggad sÄdan.
SÄ ja, denna resa Àr gjord med mc.
Är detta ett oöverstigligt problem sĂ„ lĂ€mna trĂ„den och gĂ„ vidare i livet.
 ()p
Ni andra som kanske inser att likheterna Àr klart större Àn skillnaderna och som kanske Àr lite sugna pÄ nÄn liten runda framÄt semestern Àr mer Àn vÀlkomna att lÀsa, kommentera och stÀlla frÄgor.
Jag Ă€r verkligen inte berest alls, har tex fortfarande inte ens flugit, men pĂ„ fyrhjuling och mc har det ju blivit nĂ„gra mil och jag gillar verkligen detta sĂ€tt att ”upptĂ€cka vĂ€rlden” pĂ„.
Man kommer allting sĂ„ mycket nĂ€rmre, man blir bemött pĂ„ ett helt annat sĂ€tt, men kan fĂ„ nya kompisar överallt om man vill och man kan komma till platser man annars missat
 man fĂ„r en helt annan nĂ€rvaro under resan och man fĂ„r verkligen minnen!

Nu Àr ju just denna runda rÀtt lÄng om man jÀmför med en eftermiddagstripp, men resan gjordes ju inte för ATV-forums skull, utan det var under resan jag kom pÄ att alltihop mycket vÀl lika gÀrna kunde skett med fyrhjuling, sÄ vem blir först?
Resan var pÄ tvÄ veckor och 600 mil dÀr alla nÀtter utom tvÄ skedde inomhus och totalt kostade den knappa 9000:-
Dvs inklusive broavgifter, fÀrjor, mat, boende och bensin. Allt.
DÄ Àr ju jag smÄlÀnning sÄ ni andra fÄr kanske se denna siffra som en nedre nivÄ.
 ()p

Det hela började med att jag fick semester och eftersom jag ju saknar liv sĂ„ hade jag verkligen ingen aning alls vad jag skulle ta mig för

PÄ fredagens kvÀll efter sista arbetsdagen sÄ funderade jag lite pÄ olika alternativ och kollade nÀtet efter intressanta grejer och pÄ lördagen vÀxte idén fram med Polen, sÄ fÀrja bokades med avgÄng pÄ mÄndag morgon och sen fick man sÀtta lite fart.
Servade mc:n (sÄ fick köra till VÀxjö och handla olja!) och sen packades det och kollades kartor.
Har aldrig bokat nĂ„got förr, sĂ„ nu nĂ€r man bokade fĂ€rja blev det sjĂ€lvklart fel
 allt var ju klart för avfĂ€rd pĂ„ söndagkvĂ€llen, men rĂ„kade dĂ„ av ren tur notera att datumet sĂ„g konstigt ut pĂ„ biljetten och jag hade ju bara bokat nĂ€sta avgĂ„ng och dĂ„ trott att det var mĂ„ndag
 men nÀ  jag skulle visst Ă„ka pĂ„ tisdagen.
SÄ jag fick en tomdag
 mÄndagen blev lite extra kik pÄ nÀtet och kartor och sen!
(i inlÀgget förekommer en del namn pÄ platser och orter mm, bildgoogla gÀrna!)

Det Àr dessutom fullt möjligt att det förekommer faktafel gÀllande historian, politiken bakom osv, men det ingÄr helt enkelt... snart ett Är sedan rundan kördes och man kan inte ha allt i huvudet hela tiden.

Bilderna Àr en liten del av de jag tog, de kan ibland verka osammanhÀngande och rent av dÄliga, men Àven det ingÄr... med minikamera i innerfickan och sen 600 bilder att plocka ifrÄn sÄ blir det helt enkelt inte bÀttre.

NÀr man Äker fÀrja sÄ tjatas det alltid om att man skall packa med sig remmar, och det har jag alltid gjort, men oftast ser det ut sÄ hÀr, sÄ mina remmar Àr fortfarande ouppackade:

TrÄdens rubrik kommer utav landtungan som finns i norra Polen, som heter just Hel
 dÀr Àr massa sand!
BadstrÀnderna Àr verkligen superfina och man kan tro att man Àr pÄ Rivieran.

Strax intill finns Słowiński nationalpark som ocksĂ„ ligger vid havet, och vill man se riktig öken sĂ„ finns Ă€ven det i Polen, flera stycken faktiskt dĂ€r den största Ă€r pĂ„ över 30 kvadratkilometer!
GĂ€llande övernattningar sĂ„ blir det lite si och sĂ„ ibland
 oftast blir det pĂ„ mackar och hotell men ibland blir det i det fria
 i tex tĂ€lt, men ibland ids man inte kladda med tĂ€lt heller.
HĂ€r hittade jag ett litet minihotell, med tak och toa och allt!
Billigt och vÀlventilerat dessutom:

PÄ tal om toalett
 hÀr snackar vi TOALETT!

NÀ, det Àr inget humoristiskt alls faktiskt
 denna bild kanske ger en hint om vart jag hamnat?
Notera alla skorstenar.

HÀr Àr en del utav byggnaderna Äteruppbyggda, och varje skorsten var alltsÄ en sÄn hÀr lÀnga.

och detta Àr ÀndÄ bara en liten liten del

NÀr det verkligen började gÄ illa för tyskarna sÄ gjorde de sitt bÀsta med att förstöra bevis, hÀr Àr tex brÀnnugnen förstörd:

och strax intill ligger en damm dÀr askan kastades:

Platsen jag hamnat pĂ„ Ă€r alltsĂ„ Auschwitz, vilket Ă€r tyskarnas namn pĂ„ den polska staden Oświęcim.
Alla med allmÀnbildning vet vad det Àr men hur mÄnga vet hur stor anlÀggningen egentligen var?
Man blir trött bara av att gÄ tvÀrs över omrÄdet, för det Àr STORT.

NÀ  detta Ă€r verkligen ingen trevlig plats
 bara död som sĂ„dant Ă€r ju inget trevligt Ă€mne
 men stannar Ă€ndĂ„ kvar lite kort i det

För nÀr man slipper bil sÄ ser man sÄ himla mycket bÀttre, man kommer allt mycket nÀrmre och man stannar till mycket smidigare.
HÀr Àr en polsk kyrkogÄrd, med massvis utav fÀrgglada blommor, alla i typ plast, sÄ de hÄller lÀnge!
Notera Äldern pÄ killen nÀrmst
 och miniatyren i lÄdan
 den polska trafiken Àr rÀtt hÄrd.

I södra Polen finns en saltgruva som byggde enorma rikedomar för folket i omrÄdet, klart vÀrt ett besök!
Den ligger i byn Wieliczka, strax utanför Kraków, faktiskt bara nÄn mil frÄn Auschwitz.
Jag tipsar dock hellre om bilder pĂ„ Google Ă€n mina, dĂ„ min kamera inte fixade saken sĂ„ bra
 men hĂ€r syns alltsĂ„ salt som utsöndrats ur berget:

Den polska landsbygden Àr vacker, och denna naturtyp Àr klart vanligast under resten av resan.
Oavsett land

Även byarna Ă€r stiliga, just hĂ€r Ă€r det dock en lite annan arkitektur Ă€n annars

NÀr det gÀller att vÀlja namn pÄ sina byar har de dock fortfarande lite kvar att lÀra.

VÀgarna Àr ofta krokiga och smala, och trafiken bitvis tÀt
. Men ÀndÄ Àr det tydligen 90!

Och Ă€r det nittio, dĂ„ KÖR de i nittio!

eller iaf försöker

Jag Ă€r nu i Slovakien och Ă€ven om jag vet att jag kommer passera en isgrotta pĂ„ hemvĂ€gen sĂ„ vill jag hellre kolla hĂ€r
 för allt Ă€r mindre ”turistiskt” hĂ€r
 liksom enklare och mer naturligt.
Och dÀrmed bÀttre!
Det var riktigt varmt min dag dÀr, och sen gÄr man rakt in i ett underjordiskt isberg, fantastiskt skönt.
Ett besök i Dobƥinskå-grottan Àr klart att rekommendera! (bildgoogla!)

.och nÀr man sedan kom ut, sÄ slog imman pÄ direkt.

Dessa lĂ€nder Ă€r ju medlemmar i EU, sĂ„ grĂ€nsövergĂ„ngar Ă€r inte sĂ„ sĂ€rskilt invecklade
 för stationerna ser ut typ sĂ„ hĂ€r om man kommer pĂ„ de lite större vĂ€garna.
Notera att de verkligen bara lÀmnat
 de orkade inte ens plocka ner skyltarna, bara vrida dem 90 grader.
Jag kom ibland in i ”fel” land utan att man visste eftersom man körde Ă€nnu mindre vĂ€gar, men Europa Ă€r ju öppet sĂ„ det Ă€r bara att Ă„ka!

Återigen ett typexempel pĂ„ fördelen med att Ă„ka öppet
 blommorna luktade faktiskt!
Och notera att Àven husfasaden Àr klÀdd med liknande blommor.
En annan sak att kika pĂ„ Ă€r asfalten
 den Ă€r verkligen tĂ€ckt med oljedroppar
 det kĂ€nns som att det kan förekomma ett visst lĂ€ckage pĂ„ bilarna hĂ€r nere.

En kul detalj de hade redan i Polen Àr trafiksignaler med nedrÀkning pÄ hur lÀnge det gröna kvarstÄr!

NÀr man sitter dÀr i hjÀlmen kommer konstiga funderingar
 hÀr tex
 vilka Àr de bÀsta teknikerna?
FÄglarna med sitt trassel pÄ toppen eller mÀnniskans trassel precis under

Stolparna Àr annars utrustade med tallrikar i stÄl pÄ toppen, just för att underlÀtta bobyggandet!

För att komma in i RumĂ€nien var det faktiskt passkontroll, och precis innanför sĂ„lde de Vignetter, och eftersom det stod nĂ„got om obligatoriskt sĂ„ stannade jag till, men nĂ€dÄ  jag Ă„kte gratis!
Andra lÀnder med detta betalsystem brukar dock krÀva avgift Àven för mc.

Åker man fordon utan heltĂ€ckande kaross sĂ„ vill man alltid ha lite extra koll vid övernattning osv.
Folk Àr extremt servicevÀnliga och hjÀlpsamma och gör verkligen sitt bÀsta, Àven inom detta.
Ibland fÄr man hjÀlp med att hitta nÄgot utrymme i hotellkÀllaren eller pÄ bakgÄrden eller om det Àr vardag kanske i hotellets disco
 men hÀr fick jag lÄna hotellreceptionistens privata trÀdgÄrd!

Boendet Àr billigt, hotell kostar 150-250 per natt och de i den lÀgre skalan saknar dÄ oftast frukost.
Men frukost pÄ den rumÀnska slÀtten med makrill pÄ Wasa Sport Àr inte fel det heller!

Stolpar igen
 de rumĂ€nska teleteknikerna Ă€r om möjligt Ă€nnu mer trassliga
 eller vĂ€ntar de pĂ„ fler abonnenter kanske?

Jaha, nu nÀrmar man sig alltsÄ de mytomspunna bergen i Transsylvanien!
De som följer Top Gear kĂ€nner kanske igen Transfăgărășan som de ju utnĂ€mnde ha den bĂ€sta vĂ€gen i VÄRLDEN.
Återigen, Googla och kolla Youtube vid intresse

Personligen var jag vĂ€l dock kanske inte SÅ impad
 vĂ€gkvalitĂ©n var sĂ„ dĂ€r och trafik och andra hinder gjorde att man fick ta det minst sagt lugnt.
Utsikten var det dock sÀllan nÄgot fel pÄ!
Och Àven om det inte finns allemansrÀtt sÄ tÀltas det överallt, och grillas osv!
I alppassen i tex Österrike/Italien osv fĂ„r man knappt stanna till och ta en bild, medan man hĂ€r nere kan vakna utmed en serpentinvĂ€g om man vill.

Som sagt

och detta Àr bara en liten del
 det fanns Àven rasmassor, jordskred, trÀdgrenar, mm, mm
 sÄ vill man Äka krokiga pass Àr Alpernas bÀttre.
Men Transfăgărășan Ă€r ju en klassisk strĂ€cka, nu avklarad!

I Transsylvanien höll det förr till en vid namn Vlad Dracula och sen skrev en engelsk författare nĂ„n skönlitterĂ€r bok med denne man som förebild
 och nu kom jag till dessa trakter.
Det finns Ă€ven slott mm i trakten, men mitt intresse för sĂ„nt hĂ€r Ă€r rĂ€tt lĂ„gt sĂ„ jag nöjde mig med en bild
 allt hĂ€romkring hette Dracula, och hĂ€r Ă€r alltsĂ„ nĂ„t hotell/pensionat/camping med detta namn:

Vidare pÄ landsvÀgen
 med hinder hÀr och dÀr

RumĂ€nien var ett mycket trevligt land att befinna sig i, vĂ€garna var alltid typ dessa, dvs kuperade och krokiga
 ”aktiv” körning hela tiden sĂ„ det Ă€r totalt omöjligt att fĂ„ trĂ€smak hĂ€r!
Deras kÀnsla för trafikregler, hastighet, risker, varningsmÀrken mm, mm, mm Àr dock rÀtt lÄngt ifrÄn vÄra!
I Sverige fĂ„r man anmĂ€rkning ifall man inte har fungerande nummerskyltsbelysning, i RumĂ€nien kan man grĂ€va meterdjupa hĂ„l i vĂ€gen utan att mĂ€rka ut saken med mer Ă€n en grĂ„ plastspann tvĂ„ meter innan
 sĂ„ man bör hĂ„lla sin aktiva körning pĂ„ en rĂ€tt sansad nivĂ„ trots allt.

Jag beslöt att lĂ€mna RumĂ€nien i nĂ€rheten av JĂ€rnporten, ett stĂ€lle dĂ€r Donau trĂ€ngs ihop utav bergen
 och dĂ„ som först lĂ€mnade jag EU och kom in i Serbien.
Med pass- och grÀnskontroll (grönt kort, mm, mm).
Packningen river de dock sÀllan ut om man Äker mc.
Med bil Àr risken stor och med slÀp hundraprocentig.
Och man har dels kontroll nÀr man lÀmnar ett land och sen hundra meter efter kontroll igen innan man blir inslÀppt i nya

Aja, hÀr Äkte jag i alla fall en jÀttefin vÀg utmed Donau genom ett trettiotal tunnlar dÄ berget ofta stupade rakt ner i den enorma floden.

Även i Serbien fanns det hinder pĂ„ vĂ€gen
 men dessa var inte sĂ„ raska och inte sĂ„ stora… sĂ„ de störde inte nĂ€mnvĂ€rt.

Försvars- och stridsstÀllningar Àr det rÀtt tÀtt med hÀromkring, just denna Àr lite frÀck eftersom landsvÀgen ju faktiskt passerar igenom.

HĂ€r Ă€r jag ”inne” i borgen
 men pĂ„ vĂ€gen.
Den heter Golubac eller Голубац med lokal stavning för de som vill Googla.

Man skall verkligen inte pĂ„stĂ„ att den landsvĂ€gen var stor dĂ€r sköldpaddan smög (eller hĂ„rt trafikerad) men min vana trogen vek jag Ă€ndĂ„ av och tog liten ”genvĂ€g”
 och visst Ă€r ju vĂ€gar som denna trevligare?

Ogillar egentligen storstĂ€der, men har lĂ€nge ”drömt” om att fĂ„ komma till udden dĂ€r floderna Sava och Donau möts
 och det sker inne i landets huvudstad Belgrad, dvs hĂ€r:

Även Serbien lĂ€mnades och ytterligare ett icke-EU-land blev aktuellt, med allt vad det innebĂ€r med kontroller. Bosnien!
Tempen varierade mellan 38 och 42 grader och dÄ kyler ingen fartvind, sÄ ett dopp i svalt bergsvatten var vÀlkommet.
HĂ€r kör jag pĂ„ den torra delen av bottnen utav Drinjacha, som sedan rinner ut till Drina (som i sin tur rinner upp till Sava
 och sen dĂ„ Donau).

Det finns nĂ„n sportkille vid namn Zlatan som kommer frĂ„n Malmö, men hans förĂ€ldrar och hans övriga slĂ€kt kommer frĂ„n eller bor fortfarande kvar i Bosnien, nĂ€rmare bestĂ€mt staden Bijeljina och hĂ€r finns ett turistiskt stĂ€lle
 som jag ju i grunden ogillar, men svĂ€ngde inom Ă€ndÄ  trevlig oas faktiskt!

StĂ€llet heter Etno Selo och innefattar hotell och restauranger mm, men Ă€ven lite grejer som typ vĂ„ra hembygdsgĂ„rdar gör, sĂ„ hĂ€r fanns massa gamla redskap och lite intressant Ă€r det ju Ă€ndĂ„ att trots att man nu Ă€r 250 mil hemifrĂ„n sĂ„ Ă€r grejerna i stort sett likadana hĂ€r som hemma
 och pĂ„ den tiden fĂ€rdades ju info rĂ€tt lĂ„ngsamt, sĂ„ lite impad blir man ju av att se smidesverktyg som Ă€r identiska med vĂ„ra!
HÀr Àr dock lite andra hÀftiga saker, dels dÄ badkaret ur en trÀdstam och till vÀnster en fruktpress.

Numera finns vÀgarna med pÄ GPS:en i Bosnien, men detta Àr bara nÄgot Är gammalt
 annars Àr man ju lite orolig nÀr man kommer av asfalten och in pÄ smÄ grusvÀgar och ser skyltar som denna.
Om nÄgot hÀnder och man ringer försÀkringsbolagens internationella jour i Köpenhamn Àr det ju liksom inte sÄ lÀtt att beskriva vart man Àr.
Just detta hĂ€nde för tvĂ„ Ă„r sen
 sĂ„ jag vet
 ajaj
 men fick dĂ„ hjĂ€lp av lokalbefolkningen istĂ€llet sĂ„ det gick bĂ„de snabbare och blev billigare Ă€n om Köpenhamn skulle fixat det.

VÀgen blev sÀmre och sÀmre, men jag följde envist min GPS, för numera fanns dÀr ju faktiskt en vÀg!

VÀgen blev dock sÀmre och sÀmre
 eller njae
 iaf mindre och smalare
 men det gick fint, Àven lite lera passerades lÀngre fram.
Med lite fart funkar Àven slÀta dÀck i sÄnt.

Men sedan öppnades landskapet och vĂ€gen upp mer och mer, och nĂ€r nyligen upplagda höstackar passerades var man ju tvungen att ta en bild till
 hemma Ă€r det ju bara en massa vita plastbollar överallt, detta höstackssystem luktar mycket trevligare!

Jag var nu ganska nÀra wahhabibyn Gornja Maoca (lite norr om Tuzla) och Àven om man var lite nyfiken ville jag inte krÄngla med det
 hade sett tillrÀckligt med exotiskt ÀndÄ kÀnde jag.
Jag kÀnner inte till politiken eller bakgrunden sÄ bra, men för de nyfikna finns ju som sagt Google!
Aja, det blev iaf civilisation igen och jag köpte stora tomater för smÄpengar.
Dessa smakar mer per styck Àn en hel lÄda frÄn ICA i Sverige.

Och pÄ tal om smak
 kÀnner mig lite som en mamma pÄ Facebook nu, men en bild pÄ mat mÄste upp.
RĂ€tten heter cevapcici och Ă€ts hĂ€r nere istĂ€llet för ”vĂ„ra” hamburgare.
Skillnaden Àr att dessa Àr klart godare, betydligt mer mÀttande och sÀkert nyttigare ocksÄ.
Billigare Ă€r de iaf
 portionen innehöll nĂ€stan ett tjugotal fĂ€rskorvar och man klarar sig i stort sett hela dagen, till ett pris pĂ„ under en tjuga!

Bosnien har ju tyvÀrr en rÀtt hemsk och fÀrsk krigshistoria.
Den Àr rÀtt komplex men dÀr blev iaf inbördeskrig i början av 90-talet och ett extra smutsigt sÄdant, sÄ FN gick in och försökte skydda civilbefolkning mm.
HÀr Àr en gammal FN-bas jag snokade massa kring men vÀldigt vÀl inhÀgnad fortfarande trots att 15 Är gÄtt sedan sen lÀmnades.

NÀr kriget kom blev ett omrÄde i östra delen en enklav och dÄ tömde FN landsbygden pÄ folk eftersom det var lÀttare att skydda och serva civilbefolkningen om de alla var pÄ ett stÀlle.
I byn Potocari fanns förr en batterifabrik i vilken hollÀndska styrkor placerade tusentals civila.
Denna plats Àr mer eller mindre i original, Dutchbat:s betongplintar de spÀrrade infarten med Àr ju tex fortfarande kvar

Till Dutchbat:s försvar kan vĂ€l nĂ€mnas att de knappast var sĂ€rskilt stora, men serberna kom och under ledning av Ratko Mladić tog de över denna ”safe zone” och lovade hollĂ€ndarna att de skulle fortsĂ€tta skydda befolkningen
 noga och vĂ€l

Man kan sĂ„ hĂ€r i efterhand undra vad de trodde de skulle bli beskyddade ifrĂ„n
 landsbygden tömdes ju för att de skulle fĂ„ skydd frĂ„n just de serbiska styrkorna, som mer eller mindre genomförde en etnisk rensning.
Men oavsett, hollÀndarna lÀmnade omrÄdet och slakten började.
Över 8000 (frĂ€mst mĂ€n och pojkar) slaktades pĂ„ bara nĂ„gra dagar.
Strax intill ligger staden Srebrenica och massakern har fÄtt bÀra dess namn och detta Àr det enda och förhoppningsvis det sista folkmordet i Europa sedan WWII.
Googla gÀrna.
Hitlers utrensning utav judar vet alla om, och det sades dĂ„ ”aldrig igen” men 1995 hĂ€nde samma sak, i Europa, i modern tid.
Hur mÄnga av dagens svenskar vet om detta egentligen?
Gravarna med gröna trĂ€skyltar Ă€r nyligen begravda och identifierade mĂ€nniskor, för fortfarande hittas massgravar pĂ„ landsbygden i omrĂ„det

Hmm
 jaja i denna delen Ă€r det kyrilliska som gĂ€ller och som svensk Ă€r man ju lite ovan men om man kisar lite med ögonen brukar man kunna lĂ€sa skyltarna finfint!
HÀr skall jag alltsÄ mot Zvornik, dit det ju Àr 42 km!

Landet Àr vÀldigt frodigt, kuperat och bergigt och vattnet filteras genom bergen och pÄ mÄnga stÀllen sÀtter folk upp minnestavlor över slÀktingar med en kranpip pÄ, dÀr sÄdant vatten rinner dygnet om.
SÄ att köpa vatten pÄ flaska hÀr nere Àr bara dumt.
NÀr jag passerade landet för nÄgra Är sedan tog jag med en flaska hem till mina gamla förÀldrar, och det uppskattades!
SÄ nÀr jag druckit mig otörstig fylldes en flaska till dom Àven i Är.

Lite utanför Salzburg finns isgrottan jag nÀmnde i början, och den hoppade jag över helt.
Men hĂ€r finns Ă€ven platsen dĂ€r filmen ÖrnnĂ€stet spelades in pĂ„ 60-talet, Hohenwerfen.
Borgen kallas dĂ€rför lite slarvigt av oss svenskar ibland för just ”ÖrnnĂ€stet”

Och inne har de minsann en svensk filmplansch!
I övrigt var det vĂ€ldigt turistiskt hĂ€r, med stor glasad hiss, falkuppvisning, mm, mm
 massa folk och dyrt.

Boendet var dock fortfarande bÄde billigt och bra, hÀr kostade det strax över 200:- inklusive en finfin frukost med sÄ fÀrska Àgg man bara kan tÀnka!

Ett bevis pĂ„ att detta verkligen Ă€r grĂ€nstrakterna emellan Österrike och Tyskland Ă€r att det mitt i ”skogen” stĂ„r skyltar lite överallt, men efter ett tag vet man Ă€ndĂ„ inte i vilket land man Ă€r i
 för man har ju blandat ihop vilken skylt man passerade senast.

Resans sista mĂ„l var ett annat ÖrnnĂ€ste
. Hitlers.
Nu Ă€r det i alla fall Tyskland, men fĂ„gelvĂ€gen Ă€r det endast  nĂ„gra kilometrar frĂ„n Hohenwerfen och hĂ€r Ă€r det extremt turistiskt.
Jag försökte köra upp dit för egen maskin, men det sket sig rÀtt snabbt, sÄ jag tvingades följa strömmen och fick till och med betala p-avgift för mc!

VĂ€gen upp Ă€r ganska speciell och de hade egen busstation med tysk precision
 och vid ankomst till övre stationen fick man boka hemfĂ€rd och blev dĂ„ hĂ€nvisad till en specifik utav tiotalet bussar.
Allt för att man skulle slippa leta platser i fulla bussar osv
. nu mĂ€rktes det verkligen att man lĂ€mnat östeuropa!

Huset byggdes Ă„t Hitler som 50-Ă„rspresent utav partiet och heter Kehlsteinhaus.
Hitler besökte vĂ€l huset bara nĂ„n enstaka gĂ„ng och numera Ă€r det till största del en restaurang utan direkt insyn

För att njuta extra av utsikten kÀnde jag att det fordrades glass, och sÄ blev det!

Nu var jag i absolut sydligaste Tyskland med nÄgra mil upp till Autobahn
 jag funderade pÄ ifall jag skulle inom nÄgot mer eller om jag skulle hemÄt.
Det blev hemĂ„t sĂ„ vid fyratiden pĂ„ eftermiddagen stĂ€lldes GPS:en in pĂ„ fĂ€rjelĂ€get och vid femtiden pĂ„ morgonen hade man Ă€ven passerat Öresundsbron och tvĂ„ timmar senare var man hemma.
Autobahn passerar bĂ€st nattetid under sommaren, dagtid Ă€r trafiken periodvis hemsk och totalt stillastĂ„ende, eller Ă€n vĂ€rre
 svagt i rörelse.
Men man mÄste inte köra Autobahn, det finns dels vanliga landsvÀgar genom Tyskland (Bundesstrasse) och sedan finns ju faktiskt tÄget!
Dvs bil- och mc-tÄget Autozug.
En populĂ€r strĂ€cka Ă€r ju just MĂŒnchen-Hamburg och dĂ„ har man bara tio mil upp till Puttgarden och bĂ„ten.
TÄget krÀver bokning, oftast rÀtt lÄngt i förvÀg dessutom, men bÄtarna brukar man kunna komma med redan i första vÀndan, annars dröjer det bara en timme eller nÄt till nÀsta och dÄ kommer man med dÀr istÀllet.

Hoppas nu jag inte kladdat ihop detta inlĂ€gg i onödan utan att det faktiskt kan inspirera nĂ„gon att iaf Ă„ka över till Öland, kanske en svĂ€ng till Danmark eller ja Polen dĂ„ ju...
PolenfÀrjan ligger i samma prislÀge som GotlandsbÄten och vÀl pÄ plats Àr allt klart billigare och att vidga vyerna Àr sÀllan dÄligt.
 :headbang:
« Senast Ă€ndrad: 28 april 2014 kl. 12:34:58 av Hydro »
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad alex1996

SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #1 skrivet: 27 april 2014 kl. 15:53:22 »
Vilken grym resa och upplevelse! tack för att du delar med dig av den, mycket intressant och lÀsa igenom! :)
-----------------------
No name 250 enduro
Polaris sportsman xp 850 2010
28" zilla
Pc5
autotune
cvtech premiÀr
hmf avgas

Kawasaki kxf450 -11
DEP helsystem

Har haft.
Arctic Cat 300 4x4 -04
Linai 300 2x4 -06.
Psmoto 250.
Pioneer 50.
Honda cr250
Honda cr80
Fiddy 110cc (första hojen ja hade)

Utloggad CrozOver

« Svar #2 skrivet: 27 april 2014 kl. 16:53:00 »
Riktigt intressant lÀsning! Kul med mycket bilder och bra beskrivningar!

Tack för att du delar med dig!  ()p

Utloggad skogsbonne

« Svar #3 skrivet: 27 april 2014 kl. 17:50:23 »
Kan inget annat Ă€n hĂ„lla med  :headbang:

Blir det en resa iĂ„r ocksĂ„?  :)
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H

SĂ„lda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Martin

« Svar #4 skrivet: 27 april 2014 kl. 18:51:09 »
HÀrligt Hydro. Excellent reportage. Speciellt Auschwitz vill jag till. Har lÀst mycket om det och dom andra lÀgren men aldrig sett det pÄ riktigt. Men nÄgon gÄng sÄ...

Utloggad Fridolf

« Svar #5 skrivet: 27 april 2014 kl. 19:25:47 »
Kul och inspirerande lĂ€sning. Ser fram mot uppföljare nu nĂ€r Hydro visat vĂ€gen.  ()p
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

Utloggad Högdahl

« Svar #6 skrivet: 27 april 2014 kl. 19:30:54 »
Bra trÄd ()p
Kör: Yamaha Grizzly 700Eps-14
*28tums mega mayhem
 *Flyttbar vinsch+radiostyrning
*Hand+TumvÀrme
*HasplÄt
*Variatorkitt
*Handmuffar I camo
*YamahalÄda samt EkagÄrdslÄda
*RöjsÄgsfÀste
*Xenon
*2st 48w Lampor (Fram)
*2st 15w lampor (Bak)
*Avestavagnen Ms 48 Ultimate Edition ( Kommande)
*Plog
*Slaghack
Tidigare Ägda: Grizzly 550eps-11
Grizzly 450-09
Kranman T 700

Utloggad Suzuki_Master

« Svar #7 skrivet: 27 april 2014 kl. 20:12:39 »
HĂ€rlig resa!  ()p
Suzuki kingquad 700cc -07 med 27-12-12 mudzilla bak och 27-12-10 vampire interco fram fram. hyosung wow 90cc
suzuki Lt 80cc : sÄld

Utloggad Karlsson.98

« Svar #8 skrivet: 27 april 2014 kl. 20:36:58 »
HÀrlig trÄd Hydro! Och Ànnu hÀrligare bilder! ()p

Utloggad Hydro

« Svar #9 skrivet: 27 april 2014 kl. 21:51:43 »
Detta Ă€r som sagt en inspirationstrĂ„d sĂ„ att de som Ă€r sugna kommer till skott, för det Ă€r faktiskt inte svĂ„rt, bara tryck hjĂ€lmen pĂ„ huvvet och Ă„k!  :headbang:
Och man ser SÅ mycket mer Ă€n pĂ„ anordnade resor.
Jag har ju som sagt sÄllat rÀtt hÄrt bland bilderna, men exempelvis sÄ "hittade" jag ett tÄgset som Frankrike skÀnkt till Auschwits som stod helt off... kom dit eftersom jag körde fel... typ... och dÀr fanns ocksÄ lite gamla övervuxna tegelbyggnader i kanten... inte sÀkert det hörde ihop, men intressant ÀndÄ.
Och nÀr man vÀljer lite genvÀgar och stick sÄ kommer man ofta pÄ kul grejer eller frÀcka saker!
I Bosnien blev jag dock mer eller mindre "bortlyft" vid nÄgot tillfÀlle nÀr jag snokat pÄ grejer som tydligen vaktades... dÀr Àr Àven rÀtt mycket poliser i den delen jag var i nu sist, men de Àr inte alls lika nitiska som de var förr... dÄ letade de ursÀkter för att fÄ skriva ut "böter"... numera mÄste sÄnt tydligen ske pÄ station, och dÄ blir det inget.
Men det kunde lÀtt vara tre poliskontroller pÄ en mil.
Förra Äret blev jag bara "tagen" tvÄ gÄnger, men aldrig med böter.
Svensk flagga i nosen Àr bra, dÄ ser de att man Àr utlÀnning och dÄ blir det ju sÄ himla jobbigt... men blev stoppad i mörker en gÄng och en gÄng för att jag stod upp och körde och det var tydligen himla obra... eller nÄt...

Generellt Àr dock folket nerÄt MYCKET trevliga, och extremt hjÀlpsamma och serviceminded.
Kom in pÄ ett hotell i RumÀnien vid tio pÄ kvÀllen, ett nybyggt typ lyxhotell, och de undrade dÄ ifall jag ville kÀka.
Klart man ville det, men köket var vÀl stÀngt nu?
I Sverige Àr det ju oftast ett himla krÄngel med sÄnt... och jo, det var stÀngt, men de öppnade igen.
SÄ jag fick en sanslöst god köttbit med grillade grönsaker och stekt potatis vid elva pÄ kvÀllen!
Visserligen rÀtt "dyrt" men ÀndÄ... tror det kostade nÀrmare 45 spÀnn... motsvarande middag i Sverige skulle kostat i trakten av 200.
I Sverige Ă€r den mesta servicepersonalen mest intresserad av sms och Facebook pĂ„ luren...  :tickedoff

Bosnien besökte jag för tre Är sen och dÄ kom jag saker riktigt nÀra.
Bla blev jag presenterad för nÄn "president" i nÄt omrÄde som guidade mig lite runtom, och mitt i detta kom en ur lokalbefolkningen fram och ville visa... de hade hittat ett kÀkben i ett omrÄde dÀr alla trÀden var klena, nÀr omgivande var grova, sÄ de trodde det fanns en massgrav dÀr och att trÀden alltsÄ vÀxt upp igen ovanpÄ.

I Är blev det mer att man passerade lite i nordöstra kanten, dvs runt Tuzla, förra gÄngen besöktes ju Sarajevo (men missade de nu igenvÀxta OS-grejerna, tex bob-banan i betong!) och Mostar och pyramiderna, fallen i Kravica och massa mer...
Den svĂ€ngen var jag Ă€ven i Pisa och i Venedig och alperna i Italien/Österrike.
Det finns precis hur mycket som helst!

PÄ frÄgan om jag planerat nÄgot för i Är sÄ ja, men det blir nog bara Alperna... men dÄ gruspass osv... vi fÄr vÀl se.
Förra Äret vart det Àven en runda till Nordkap, dÄ med enbart tÀltnÀtter och egen mathÄllning.
496 mil, fem dagar och 5000:- ganska exakt.
Söderut Àr alltsÄ klart billigare, och oftast med bÀttre vÀder.
...och enligt mig lite mer "exotiskt".

Googlad bild pÄ Sarajevos bob-bana, vem hinner dit först??
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad skogsbonne

« Svar #10 skrivet: 27 april 2014 kl. 22:01:27 »
OS Ă€r ju rĂ€tt galet, bygger upp anlĂ€ggningar för mĂ„nga miljoner och sen lĂ„ter det vĂ€xa igen  :banghead:

Är bensinen mycket billigare dĂ€r nere eller har du en mc som drar lite?  :)
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H

SĂ„lda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Hydro

« Svar #11 skrivet: 27 april 2014 kl. 22:07:21 »
PÄ Autobahn drar den ungefÀr 0,7 men denna runda gick ju minst sagt stillsamt sÄ lÄg pÄ knappa 0,5... kommer inte ihÄg exakt vad soppan kostade (man fÄr ju rÀkna om dÄ det ju Àr olika valutor överallt dessutom) men 10 kronor litern lÄg det vÀl till stor del... ibland var det uppe i runt 12... tror det var i Ungern... men hade lite svÄrt med vilket land jag var i dÀr ibland dÄ jag körde smÄvÀgar utan direkt skyltning och nÀr man kom ut i nÄn by sÄ tankade man oavsett land liksom.
Men priserna kan jÀmföras med norra Norge dÀr den kostade över 18 spÀnn, och dÄ vart det norska kronor, sÄ i svenska blev det sÀkert en femtiolapp eller nÄt!
 :banghead:

Online just nu.

205 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
ÖrjanL, MSP, Diesel Nordlöf, doggcrap,
Flest online idag: 243. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: HĂ€r var det aktivt! :P NĂ„gon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tĂ€stat att bytt relĂ€ men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelĂ€t.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjĂ€lp med en ATV 110cc loncin motor det Ă€r att nĂ€r jag klickar pĂ„ startknappen sĂ„ snurrar inte motorn runt har testat att hĂ„lla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som Ă€r laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet Ă€r SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig sĂ„ fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att fĂ„ tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nĂ„n aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: NĂ„gon körning i uppland i vĂ„r?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd vĂ€xelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: NĂ„gon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögvĂ€xlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: FartbegrĂ€nsningen pĂ„ en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra sĂ„ den inte spĂ€rrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar pĂ„ söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme