ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Allroad/Offroad »
  • Ämne: HYDRO GOES TO HEL !!!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: HYDRO GOES TO HEL !!!  (läst 13665 gånger)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
HYDRO GOES TO HEL !!!
« skrivet: 27 april 2014 kl. 14:53:25 »
  • Citera
Tanken var att lägga detta under Offtopic... men fick då till mig att "då kan ju inte oreggade läsa!"

Nä... det stämmer ju... men om det stör alldeles fantastiskt, så anmäl inlägget till mod så får de väl flytta eller radera.

Tråden är tänkt att vara en inspiration för de som vill se sig om lite, men som inte vågar... eller som helt enkelt lyssnar på de här som sprider kass fakta där det påstås att det inte går, för det går alldeles utmärkt att åka på resa med hjuling!

Just denna resa är dock inte gjord på fyrhjuling, eftersom jag helt enkelt inte har någon vägreggad sådan.
Så ja, denna resa är gjord med mc.
Är detta ett oöverstigligt problem så lämna tråden och gå vidare i livet.
 ()p
Ni andra som kanske inser att likheterna är klart större än skillnaderna och som kanske är lite sugna på nån liten runda framåt semestern är mer än välkomna att läsa, kommentera och ställa frågor.
Jag är verkligen inte berest alls, har tex fortfarande inte ens flugit, men på fyrhjuling och mc har det ju blivit några mil och jag gillar verkligen detta sätt att ”upptäcka världen” på.
Man kommer allting så mycket närmre, man blir bemött på ett helt annat sätt, men kan få nya kompisar överallt om man vill och man kan komma till platser man annars missat… man får en helt annan närvaro under resan och man får verkligen minnen!

Nu är ju just denna runda rätt lång om man jämför med en eftermiddagstripp, men resan gjordes ju inte för ATV-forums skull, utan det var under resan jag kom på att alltihop mycket väl lika gärna kunde skett med fyrhjuling, så vem blir först?
Resan var på två veckor och 600 mil där alla nätter utom två skedde inomhus och totalt kostade den knappa 9000:-
Dvs inklusive broavgifter, färjor, mat, boende och bensin. Allt.
Då är ju jag smålänning så ni andra får kanske se denna siffra som en nedre nivå.
 ()p

Det hela började med att jag fick semester och eftersom jag ju saknar liv så hade jag verkligen ingen aning alls vad jag skulle ta mig för…
På fredagens kväll efter sista arbetsdagen så funderade jag lite på olika alternativ och kollade nätet efter intressanta grejer och på lördagen växte idén fram med Polen, så färja bokades med avgång på måndag morgon och sen fick man sätta lite fart.
Servade mc:n (så fick köra till Växjö och handla olja!) och sen packades det och kollades kartor.
Har aldrig bokat något förr, så nu när man bokade färja blev det självklart fel… allt var ju klart för avfärd på söndagkvällen, men råkade då av ren tur notera att datumet såg konstigt ut på biljetten och jag hade ju bara bokat nästa avgång och då trott att det var måndag… men nä… jag skulle visst åka på tisdagen.
Så jag fick en tomdag… måndagen blev lite extra kik på nätet och kartor och sen!
(i inlägget förekommer en del namn på platser och orter mm, bildgoogla gärna!)

Det är dessutom fullt möjligt att det förekommer faktafel gällande historian, politiken bakom osv, men det ingår helt enkelt... snart ett år sedan rundan kördes och man kan inte ha allt i huvudet hela tiden.

Bilderna är en liten del av de jag tog, de kan ibland verka osammanhängande och rent av dåliga, men även det ingår... med minikamera i innerfickan och sen 600 bilder att plocka ifrån så blir det helt enkelt inte bättre.

När man åker färja så tjatas det alltid om att man skall packa med sig remmar, och det har jag alltid gjort, men oftast ser det ut så här, så mina remmar är fortfarande ouppackade:


Trådens rubrik kommer utav landtungan som finns i norra Polen, som heter just Hel… där är massa sand!
Badstränderna är verkligen superfina och man kan tro att man är på Rivieran.


Strax intill finns Słowiński nationalpark som också ligger vid havet, och vill man se riktig öken så finns även det i Polen, flera stycken faktiskt där den största är på över 30 kvadratkilometer!
Gällande övernattningar så blir det lite si och så ibland… oftast blir det på mackar och hotell men ibland blir det i det fria… i tex tält, men ibland ids man inte kladda med tält heller.
Här hittade jag ett litet minihotell, med tak och toa och allt!
Billigt och välventilerat dessutom:


På tal om toalett… här snackar vi TOALETT!


Nä, det är inget humoristiskt alls faktiskt… denna bild kanske ger en hint om vart jag hamnat?
Notera alla skorstenar.


Här är en del utav byggnaderna återuppbyggda, och varje skorsten var alltså en sån här länga.
…och detta är ändå bara en liten liten del…


När det verkligen började gå illa för tyskarna så gjorde de sitt bästa med att förstöra bevis, här är tex brännugnen förstörd:


…och strax intill ligger en damm där askan kastades:


Platsen jag hamnat på är alltså Auschwitz, vilket är tyskarnas namn på den polska staden Oświęcim.
Alla med allmänbildning vet vad det är men hur många vet hur stor anläggningen egentligen var?
Man blir trött bara av att gå tvärs över området, för det är STORT.


Nä… detta är verkligen ingen trevlig plats… bara död som sådant är ju inget trevligt ämne… men stannar ändå kvar lite kort i det…
För när man slipper bil så ser man så himla mycket bättre, man kommer allt mycket närmre och man stannar till mycket smidigare.
Här är en polsk kyrkogård, med massvis utav färgglada blommor, alla i typ plast, så de håller länge!
Notera åldern på killen närmst… och miniatyren i lådan… den polska trafiken är rätt hård.


I södra Polen finns en saltgruva som byggde enorma rikedomar för folket i området, klart värt ett besök!
Den ligger i byn Wieliczka, strax utanför Kraków, faktiskt bara nån mil från Auschwitz.
Jag tipsar dock hellre om bilder på Google än mina, då min kamera inte fixade saken så bra… men här syns alltså salt som utsöndrats ur berget:


Den polska landsbygden är vacker, och denna naturtyp är klart vanligast under resten av resan.
Oavsett land…


Även byarna är stiliga, just här är det dock en lite annan arkitektur än annars…


När det gäller att välja namn på sina byar har de dock fortfarande lite kvar att lära.


Vägarna är ofta krokiga och smala, och trafiken bitvis tät…. Men ändå är det tydligen 90!


Och är det nittio, då KÖR de i nittio!
…eller iaf försöker…


Jag är nu i Slovakien och även om jag vet att jag kommer passera en isgrotta på hemvägen så vill jag hellre kolla här… för allt är mindre ”turistiskt” här… liksom enklare och mer naturligt.
Och därmed bättre!
Det var riktigt varmt min dag där, och sen går man rakt in i ett underjordiskt isberg, fantastiskt skönt.
Ett besök i Dobšinská-grottan är klart att rekommendera! (bildgoogla!)


….och när man sedan kom ut, så slog imman på direkt.


Dessa länder är ju medlemmar i EU, så gränsövergångar är inte så särskilt invecklade… för stationerna ser ut typ så här om man kommer på de lite större vägarna.
Notera att de verkligen bara lämnat… de orkade inte ens plocka ner skyltarna, bara vrida dem 90 grader.
Jag kom ibland in i ”fel” land utan att man visste eftersom man körde ännu mindre vägar, men Europa är ju öppet så det är bara att åka!


Återigen ett typexempel på fördelen med att åka öppet… blommorna luktade faktiskt!
Och notera att även husfasaden är klädd med liknande blommor.
En annan sak att kika på är asfalten… den är verkligen täckt med oljedroppar… det känns som att det kan förekomma ett visst läckage på bilarna här nere.


En kul detalj de hade redan i Polen är trafiksignaler med nedräkning på hur länge det gröna kvarstår!


När man sitter där i hjälmen kommer konstiga funderingar… här tex… vilka är de bästa teknikerna?
Fåglarna med sitt trassel på toppen eller människans trassel precis under…
Stolparna är annars utrustade med tallrikar i stål på toppen, just för att underlätta bobyggandet!


För att komma in i Rumänien var det faktiskt passkontroll, och precis innanför sålde de Vignetter, och eftersom det stod något om obligatoriskt så stannade jag till, men nädå… jag åkte gratis!
Andra länder med detta betalsystem brukar dock kräva avgift även för mc.


Åker man fordon utan heltäckande kaross så vill man alltid ha lite extra koll vid övernattning osv.
Folk är extremt servicevänliga och hjälpsamma och gör verkligen sitt bästa, även inom detta.
Ibland får man hjälp med att hitta något utrymme i hotellkällaren eller på bakgården eller om det är vardag kanske i hotellets disco… men här fick jag låna hotellreceptionistens privata trädgård!


Boendet är billigt, hotell kostar 150-250 per natt och de i den lägre skalan saknar då oftast frukost.
Men frukost på den rumänska slätten med makrill på Wasa Sport är inte fel det heller!


Stolpar igen… de rumänska teleteknikerna är om möjligt ännu mer trassliga… eller väntar de på fler abonnenter kanske?


Jaha, nu närmar man sig alltså de mytomspunna bergen i Transsylvanien!
De som följer Top Gear känner kanske igen Transfăgărășan som de ju utnämnde ha den bästa vägen i VÄRLDEN.
Återigen, Googla och kolla Youtube vid intresse…


Personligen var jag väl dock kanske inte SÅ impad… vägkvalitén var så där och trafik och andra hinder gjorde att man fick ta det minst sagt lugnt.
Utsikten var det dock sällan något fel på!
Och även om det inte finns allemansrätt så tältas det överallt, och grillas osv!
I alppassen i tex Österrike/Italien osv får man knappt stanna till och ta en bild, medan man här nere kan vakna utmed en serpentinväg om man vill.


Som sagt…


…och detta är bara en liten del… det fanns även rasmassor, jordskred, trädgrenar, mm, mm… så vill man åka krokiga pass är Alpernas bättre.
Men Transfăgărășan är ju en klassisk sträcka, nu avklarad!


I Transsylvanien höll det förr till en vid namn Vlad Dracula och sen skrev en engelsk författare nån skönlitterär bok med denne man som förebild… och nu kom jag till dessa trakter.
Det finns även slott mm i trakten, men mitt intresse för sånt här är rätt lågt så jag nöjde mig med en bild… allt häromkring hette Dracula, och här är alltså nåt hotell/pensionat/camping med detta namn:


Vidare på landsvägen… med hinder här och där…


Rumänien var ett mycket trevligt land att befinna sig i, vägarna var alltid typ dessa, dvs kuperade och krokiga… ”aktiv” körning hela tiden så det är totalt omöjligt att få träsmak här!
Deras känsla för trafikregler, hastighet, risker, varningsmärken mm, mm, mm är dock rätt långt ifrån våra!
I Sverige får man anmärkning ifall man inte har fungerande nummerskyltsbelysning, i Rumänien kan man gräva meterdjupa hål i vägen utan att märka ut saken med mer än en grå plastspann två meter innan… så man bör hålla sin aktiva körning på en rätt sansad nivå trots allt.


Jag beslöt att lämna Rumänien i närheten av Järnporten, ett ställe där Donau trängs ihop utav bergen… och då som först lämnade jag EU och kom in i Serbien.
Med pass- och gränskontroll (grönt kort, mm, mm).
Packningen river de dock sällan ut om man åker mc.
Med bil är risken stor och med släp hundraprocentig.
Och man har dels kontroll när man lämnar ett land och sen hundra meter efter kontroll igen innan man blir insläppt i nya…
Aja, här åkte jag i alla fall en jättefin väg utmed Donau genom ett trettiotal tunnlar då berget ofta stupade rakt ner i den enorma floden.


Även i Serbien fanns det hinder på vägen… men dessa var inte så raska och inte så stora… så de störde inte nämnvärt.


Försvars- och stridsställningar är det rätt tätt med häromkring, just denna är lite fräck eftersom landsvägen ju faktiskt passerar igenom.


Här är jag ”inne” i borgen… men på vägen.
Den heter Golubac eller Голубац med lokal stavning för de som vill Googla.


Man skall verkligen inte påstå att den landsvägen var stor där sköldpaddan smög (eller hårt trafikerad) men min vana trogen vek jag ändå av och tog liten ”genväg”… och visst är ju vägar som denna trevligare?


Ogillar egentligen storstäder, men har länge ”drömt” om att få komma till udden där floderna Sava och Donau möts… och det sker inne i landets huvudstad Belgrad, dvs här:


Även Serbien lämnades och ytterligare ett icke-EU-land blev aktuellt, med allt vad det innebär med kontroller. Bosnien!
Tempen varierade mellan 38 och 42 grader och då kyler ingen fartvind, så ett dopp i svalt bergsvatten var välkommet.
Här kör jag på den torra delen av bottnen utav Drinjacha, som sedan rinner ut till Drina (som i sin tur rinner upp till Sava… och sen då Donau).


Det finns nån sportkille vid namn Zlatan som kommer från Malmö, men hans föräldrar och hans övriga släkt kommer från eller bor fortfarande kvar i Bosnien, närmare bestämt staden Bijeljina och här finns ett turistiskt ställe… som jag ju i grunden ogillar, men svängde inom ändå… trevlig oas faktiskt!


Stället heter Etno Selo och innefattar hotell och restauranger mm, men även lite grejer som typ våra hembygdsgårdar gör, så här fanns massa gamla redskap och lite intressant är det ju ändå att trots att man nu är 250 mil hemifrån så är grejerna i stort sett likadana här som hemma… och på den tiden färdades ju info rätt långsamt, så lite impad blir man ju av att se smidesverktyg som är identiska med våra!
Här är dock lite andra häftiga saker, dels då badkaret ur en trädstam och till vänster en fruktpress.


Numera finns vägarna med på GPS:en i Bosnien, men detta är bara något år gammalt… annars är man ju lite orolig när man kommer av asfalten och in på små grusvägar och ser skyltar som denna.
Om något händer och man ringer försäkringsbolagens internationella jour i Köpenhamn är det ju liksom inte så lätt att beskriva vart man är.
Just detta hände för två år sen… så jag vet… ajaj… men fick då hjälp av lokalbefolkningen istället så det gick både snabbare och blev billigare än om Köpenhamn skulle fixat det.


Vägen blev sämre och sämre, men jag följde envist min GPS, för numera fanns där ju faktiskt en väg!


Vägen blev dock sämre och sämre… eller njae… iaf mindre och smalare… men det gick fint, även lite lera passerades längre fram.
Med lite fart funkar även släta däck i sånt.


Men sedan öppnades landskapet och vägen upp mer och mer, och när nyligen upplagda höstackar passerades var man ju tvungen att ta en bild till… hemma är det ju bara en massa vita plastbollar överallt, detta höstackssystem luktar mycket trevligare!


Jag var nu ganska nära wahhabibyn Gornja Maoca (lite norr om Tuzla) och även om man var lite nyfiken ville jag inte krångla med det… hade sett tillräckligt med exotiskt ändå kände jag.
Jag känner inte till politiken eller bakgrunden så bra, men för de nyfikna finns ju som sagt Google!
Aja, det blev iaf civilisation igen och jag köpte stora tomater för småpengar.
Dessa smakar mer per styck än en hel låda från ICA i Sverige.


Och på tal om smak… känner mig lite som en mamma på Facebook nu, men en bild på mat måste upp.
Rätten heter cevapcici och äts här nere istället för ”våra” hamburgare.
Skillnaden är att dessa är klart godare, betydligt mer mättande och säkert nyttigare också.
Billigare är de iaf… portionen innehöll nästan ett tjugotal färskorvar och man klarar sig i stort sett hela dagen, till ett pris på under en tjuga!


Bosnien har ju tyvärr en rätt hemsk och färsk krigshistoria.
Den är rätt komplex men där blev iaf inbördeskrig i början av 90-talet och ett extra smutsigt sådant, så FN gick in och försökte skydda civilbefolkning mm.
Här är en gammal FN-bas jag snokade massa kring men väldigt väl inhägnad fortfarande trots att 15 år gått sedan sen lämnades.


När kriget kom blev ett område i östra delen en enklav och då tömde FN landsbygden på folk eftersom det var lättare att skydda och serva civilbefolkningen om de alla var på ett ställe.
I byn Potocari fanns förr en batterifabrik i vilken holländska styrkor placerade tusentals civila.
Denna plats är mer eller mindre i original, Dutchbat:s betongplintar de spärrade infarten med är ju tex fortfarande kvar…


Till Dutchbat:s försvar kan väl nämnas att de knappast var särskilt stora, men serberna kom och under ledning av Ratko Mladić tog de över denna ”safe zone” och lovade holländarna att de skulle fortsätta skydda befolkningen… noga och väl…
Man kan så här i efterhand undra vad de trodde de skulle bli beskyddade ifrån… landsbygden tömdes ju för att de skulle få skydd från just de serbiska styrkorna, som mer eller mindre genomförde en etnisk rensning.
Men oavsett, holländarna lämnade området och slakten började.
Över 8000 (främst män och pojkar) slaktades på bara några dagar.
Strax intill ligger staden Srebrenica och massakern har fått bära dess namn och detta är det enda och förhoppningsvis det sista folkmordet i Europa sedan WWII.
Googla gärna.
Hitlers utrensning utav judar vet alla om, och det sades då ”aldrig igen” men 1995 hände samma sak, i Europa, i modern tid.
Hur många av dagens svenskar vet om detta egentligen?
Gravarna med gröna träskyltar är nyligen begravda och identifierade människor, för fortfarande hittas massgravar på landsbygden i området…


Hmm… jaja i denna delen är det kyrilliska som gäller och som svensk är man ju lite ovan men om man kisar lite med ögonen brukar man kunna läsa skyltarna finfint!
Här skall jag alltså mot Zvornik, dit det ju är 42 km!


Landet är väldigt frodigt, kuperat och bergigt och vattnet filteras genom bergen och på många ställen sätter folk upp minnestavlor över släktingar med en kranpip på, där sådant vatten rinner dygnet om.
Så att köpa vatten på flaska här nere är bara dumt.
När jag passerade landet för några år sedan tog jag med en flaska hem till mina gamla föräldrar, och det uppskattades!
Så när jag druckit mig otörstig fylldes en flaska till dom även i år.


Lite utanför Salzburg finns isgrottan jag nämnde i början, och den hoppade jag över helt.
Men här finns även platsen där filmen Örnnästet spelades in på 60-talet, Hohenwerfen.
Borgen kallas därför lite slarvigt av oss svenskar ibland för just ”Örnnästet”…


Och inne har de minsann en svensk filmplansch!
I övrigt var det väldigt turistiskt här, med stor glasad hiss, falkuppvisning, mm, mm… massa folk och dyrt.
 

Boendet var dock fortfarande både billigt och bra, här kostade det strax över 200:- inklusive en finfin frukost med så färska ägg man bara kan tänka!


Ett bevis på att detta verkligen är gränstrakterna emellan Österrike och Tyskland är att det mitt i ”skogen” står skyltar lite överallt, men efter ett tag vet man ändå inte i vilket land man är i… för man har ju blandat ihop vilken skylt man passerade senast.


Resans sista mål var ett annat Örnnäste…. Hitlers.
Nu är det i alla fall Tyskland, men fågelvägen är det endast  några kilometrar från Hohenwerfen och här är det extremt turistiskt.
Jag försökte köra upp dit för egen maskin, men det sket sig rätt snabbt, så jag tvingades följa strömmen och fick till och med betala p-avgift för mc!


Vägen upp är ganska speciell och de hade egen busstation med tysk precision… och vid ankomst till övre stationen fick man boka hemfärd och blev då hänvisad till en specifik utav tiotalet bussar.
Allt för att man skulle slippa leta platser i fulla bussar osv…. nu märktes det verkligen att man lämnat östeuropa!


Huset byggdes åt Hitler som 50-årspresent utav partiet och heter Kehlsteinhaus.
Hitler besökte väl huset bara nån enstaka gång och numera är det till största del en restaurang utan direkt insyn…


För att njuta extra av utsikten kände jag att det fordrades glass, och så blev det!


Nu var jag i absolut sydligaste Tyskland med några mil upp till Autobahn… jag funderade på ifall jag skulle inom något mer eller om jag skulle hemåt.
Det blev hemåt så vid fyratiden på eftermiddagen ställdes GPS:en in på färjeläget och vid femtiden på morgonen hade man även passerat Öresundsbron och två timmar senare var man hemma.
Autobahn passerar bäst nattetid under sommaren, dagtid är trafiken periodvis hemsk och totalt stillastående, eller än värre… svagt i rörelse.
Men man måste inte köra Autobahn, det finns dels vanliga landsvägar genom Tyskland (Bundesstrasse) och sedan finns ju faktiskt tåget!
Dvs bil- och mc-tåget Autozug.
En populär sträcka är ju just München-Hamburg och då har man bara tio mil upp till Puttgarden och båten.
Tåget kräver bokning, oftast rätt långt i förväg dessutom, men båtarna brukar man kunna komma med redan i första vändan, annars dröjer det bara en timme eller nåt till nästa och då kommer man med där istället.

Hoppas nu jag inte kladdat ihop detta inlägg i onödan utan att det faktiskt kan inspirera någon att iaf åka över till Öland, kanske en sväng till Danmark eller ja Polen då ju...
Polenfärjan ligger i samma prisläge som Gotlandsbåten och väl på plats är allt klart billigare och att vidga vyerna är sällan dåligt.
 :headbang:
« Senast ändrad: 28 april 2014 kl. 12:34:58 av Hydro »
Anmäl till moderator   Loggat
(2 people liked this)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad alex1996

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 586
  • Total likes: 41
  • Kön: Man
  • värmlänning som är tokig i motorer
    • Visa profil
alex1996
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #1 skrivet: 27 april 2014 kl. 15:53:22 »
  • Citera
Vilken grym resa och upplevelse! tack för att du delar med dig av den, mycket intressant och läsa igenom! :)
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------
No name 250 enduro
Polaris sportsman xp 850 2010
28" zilla
Pc5
autotune
cvtech premiär
hmf avgas

Kawasaki kxf450 -11
DEP helsystem


Har haft.
Arctic Cat 300 4x4 -04
Linai 300 2x4 -06.
Psmoto 250.
Pioneer 50.
Honda cr250
Honda cr80
Fiddy 110cc (första hojen ja hade)

Utloggad CrozOver

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1987
  • Total likes: 40
  • Kön: Man
  • Honda TRX500FE
    • Visa profil
CrozOver
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #2 skrivet: 27 april 2014 kl. 16:53:00 »
  • Citera
Riktigt intressant läsning! Kul med mycket bilder och bra beskrivningar!

Tack för att du delar med dig!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad skogsbonne

  • If you don't like loggers, try to wipe your ass with plastic
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2888
  • Total likes: 625
  • Kön: Man
    • Visa profil
skogsbonne
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #3 skrivet: 27 april 2014 kl. 17:50:23 »
  • Citera
Kan inget annat än hålla med  :headbang:

Blir det en resa iår också?  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #4 skrivet: 27 april 2014 kl. 18:51:09 »
  • Citera
Härligt Hydro. Excellent reportage. Speciellt Auschwitz vill jag till. Har läst mycket om det och dom andra lägren men aldrig sett det på riktigt. Men någon gång så...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Fridolf

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 8
    • Visa profil
Fridolf
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #5 skrivet: 27 april 2014 kl. 19:25:47 »
  • Citera
Kul och inspirerande läsning. Ser fram mot uppföljare nu när Hydro visat vägen.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

Utloggad Högdahl

  • Sverige,Landet där idiotin inte vet några gränser.
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Total likes: 114
  • Kön: Man
  • To All The People i've Offended Yeah Fuck You To
    • Visa profil
Högdahl
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #6 skrivet: 27 april 2014 kl. 19:30:54 »
  • Citera
Bra tråd ()p
Anmäl till moderator   Loggat
]Kör: Yamaha Grizzly 700Eps-14
*28tums mega mayhem
 *Flyttbar vinsch+radiostyrning
*Hand+Tumvärme
*Hasplåt
*Variatorkitt
*Handmuffar I camo
*Lejab Låda
*Röjsågsfäste
*Xenon
*2st 48w Lampor (Fram)
*2st 15w lampor (Bak)
*Avestavagnen Ms 48 Ultimate Edition
*  Vägsladd ( Hemgjord)
*Plog
*Slaghack
Tidigare Ägda: Grizzly 550eps-11
Grizzly 450-09
Kranman T 700

Utloggad Suzuki_Master

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 254
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • självfallet ATV (Y)
    • Visa profil
Suzuki_Master
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #7 skrivet: 27 april 2014 kl. 20:12:39 »
  • Citera
Härlig resa!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki kingquad 700cc -07 med 27-12-12 mudzilla bak och 27-12-10 vampire interco fram fram. hyosung wow 90cc
suzuki Lt 80cc : såld

Utloggad Karlsson.98

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 436
  • Total likes: 107
  • Kön: Man
  • Polaris Sportsman 500 - 13
    • Visa profil
Karlsson.98
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #8 skrivet: 27 april 2014 kl. 20:36:58 »
  • Citera
Härlig tråd Hydro! Och ännu härligare bilder! ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #9 skrivet: 27 april 2014 kl. 21:51:43 »
  • Citera
Detta är som sagt en inspirationstråd så att de som är sugna kommer till skott, för det är faktiskt inte svårt, bara tryck hjälmen på huvvet och åk!  :headbang:
Och man ser SÅ mycket mer än på anordnade resor.
Jag har ju som sagt sållat rätt hårt bland bilderna, men exempelvis så "hittade" jag ett tågset som Frankrike skänkt till Auschwits som stod helt off... kom dit eftersom jag körde fel... typ... och där fanns också lite gamla övervuxna tegelbyggnader i kanten... inte säkert det hörde ihop, men intressant ändå.
Och när man väljer lite genvägar och stick så kommer man ofta på kul grejer eller fräcka saker!
I Bosnien blev jag dock mer eller mindre "bortlyft" vid något tillfälle när jag snokat på grejer som tydligen vaktades... där är även rätt mycket poliser i den delen jag var i nu sist, men de är inte alls lika nitiska som de var förr... då letade de ursäkter för att få skriva ut "böter"... numera måste sånt tydligen ske på station, och då blir det inget.
Men det kunde lätt vara tre poliskontroller på en mil.
Förra året blev jag bara "tagen" två gånger, men aldrig med böter.
Svensk flagga i nosen är bra, då ser de att man är utlänning och då blir det ju så himla jobbigt... men blev stoppad i mörker en gång och en gång för att jag stod upp och körde och det var tydligen himla obra... eller nåt...

Generellt är dock folket neråt MYCKET trevliga, och extremt hjälpsamma och serviceminded.
Kom in på ett hotell i Rumänien vid tio på kvällen, ett nybyggt typ lyxhotell, och de undrade då ifall jag ville käka.
Klart man ville det, men köket var väl stängt nu?
I Sverige är det ju oftast ett himla krångel med sånt... och jo, det var stängt, men de öppnade igen.
Så jag fick en sanslöst god köttbit med grillade grönsaker och stekt potatis vid elva på kvällen!
Visserligen rätt "dyrt" men ändå... tror det kostade närmare 45 spänn... motsvarande middag i Sverige skulle kostat i trakten av 200.
I Sverige är den mesta servicepersonalen mest intresserad av sms och Facebook på luren...  :tickedoff

Bosnien besökte jag för tre år sen och då kom jag saker riktigt nära.
Bla blev jag presenterad för nån "president" i nåt område som guidade mig lite runtom, och mitt i detta kom en ur lokalbefolkningen fram och ville visa... de hade hittat ett käkben i ett område där alla träden var klena, när omgivande var grova, så de trodde det fanns en massgrav där och att träden alltså växt upp igen ovanpå.

I år blev det mer att man passerade lite i nordöstra kanten, dvs runt Tuzla, förra gången besöktes ju Sarajevo (men missade de nu igenväxta OS-grejerna, tex bob-banan i betong!) och Mostar och pyramiderna, fallen i Kravica och massa mer...
Den svängen var jag även i Pisa och i Venedig och alperna i Italien/Österrike.
Det finns precis hur mycket som helst!

På frågan om jag planerat något för i år så ja, men det blir nog bara Alperna... men då gruspass osv... vi får väl se.
Förra året vart det även en runda till Nordkap, då med enbart tältnätter och egen mathållning.
496 mil, fem dagar och 5000:- ganska exakt.
Söderut är alltså klart billigare, och oftast med bättre väder.
...och enligt mig lite mer "exotiskt".

Googlad bild på Sarajevos bob-bana, vem hinner dit först??
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad skogsbonne

  • If you don't like loggers, try to wipe your ass with plastic
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2888
  • Total likes: 625
  • Kön: Man
    • Visa profil
skogsbonne
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #10 skrivet: 27 april 2014 kl. 22:01:27 »
  • Citera
OS är ju rätt galet, bygger upp anläggningar för många miljoner och sen låter det växa igen  :banghead:

Är bensinen mycket billigare där nere eller har du en mc som drar lite?  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
« Svar #11 skrivet: 27 april 2014 kl. 22:07:21 »
  • Citera
På Autobahn drar den ungefär 0,7 men denna runda gick ju minst sagt stillsamt så låg på knappa 0,5... kommer inte ihåg exakt vad soppan kostade (man får ju räkna om då det ju är olika valutor överallt dessutom) men 10 kronor litern låg det väl till stor del... ibland var det uppe i runt 12... tror det var i Ungern... men hade lite svårt med vilket land jag var i där ibland då jag körde småvägar utan direkt skyltning och när man kom ut i nån by så tankade man oavsett land liksom.
Men priserna kan jämföras med norra Norge där den kostade över 18 spänn, och då vart det norska kronor, så i svenska blev det säkert en femtiolapp eller nåt!
 :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Allroad/Offroad »
  • Ämne: HYDRO GOES TO HEL !!!
 


Online just nu.

114 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Leontin
Flest online idag: 197. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
  • Limme: Hallå
    27 september 2021 kl. 20:50:38
  • vretstorpsbo: Fungerar sök-funktionen här? jag får bara gamla saker som svar
    26 september 2021 kl. 08:07:35
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info