241
Yamaha / Förgasare till Raptor 04
« skrivet: 25 augusti 2005 kl. 19:49:24 »
Tackar... då ställer jag en fråga till
Har en helt original raptor 04, alltså inget meck med vare sig motor, avgassystem, lufintag, eller bestyckning. Motorn har gått strax under 100h.
Under långsamma accelerationer så dör den liksom till väldigt tidigt i registret, för att sedan gå normalt igen ovanför "problemstället". Hojen är väldigt svår att krypköra omkring med, för man får hela tiden hålla sig ovanför detta varvtal och köra på koppling. Om man kör lagom hårt med kraftiga gaspådrag och sen släpper av inför en kurva för att sedan ge gas igen så kväver den liksom till innan den svarar. Detta tycker jag händer även om varvtalet inte sjunkit så lågt som till problemstället vid denna typ av körning, gas - släpp - gas -släpp osv
Detta går även repetera stillastående då man kan se till att hamna i detta område som alltså dyker upp strax efter tomgång. Står jag kvar där med gasen så liksom hostar hojen och poffar lite. Vrider jag lite till så känns det som jag hoppar över till nåt annat munstycke eller så i fuggen och allt är normalt över detta varvtal.
Antar att detta är en justeringsfråga på förgasaren, men jag vet inte vart jag skall börja för jag är nybörjare på 4-takt med dubbla förgasare... vet liksom ingenting när primären eller sekundären går eller vilka munstycken som sitter i dem... nån som har idé om vart man skulle börja skruva?
MVH//DD
Har en helt original raptor 04, alltså inget meck med vare sig motor, avgassystem, lufintag, eller bestyckning. Motorn har gått strax under 100h.
Under långsamma accelerationer så dör den liksom till väldigt tidigt i registret, för att sedan gå normalt igen ovanför "problemstället". Hojen är väldigt svår att krypköra omkring med, för man får hela tiden hålla sig ovanför detta varvtal och köra på koppling. Om man kör lagom hårt med kraftiga gaspådrag och sen släpper av inför en kurva för att sedan ge gas igen så kväver den liksom till innan den svarar. Detta tycker jag händer även om varvtalet inte sjunkit så lågt som till problemstället vid denna typ av körning, gas - släpp - gas -släpp osv
Detta går även repetera stillastående då man kan se till att hamna i detta område som alltså dyker upp strax efter tomgång. Står jag kvar där med gasen så liksom hostar hojen och poffar lite. Vrider jag lite till så känns det som jag hoppar över till nåt annat munstycke eller så i fuggen och allt är normalt över detta varvtal.
Antar att detta är en justeringsfråga på förgasaren, men jag vet inte vart jag skall börja för jag är nybörjare på 4-takt med dubbla förgasare... vet liksom ingenting när primären eller sekundären går eller vilka munstycken som sitter i dem... nån som har idé om vart man skulle börja skruva?
MVH//DD