1
Suzuki / Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 2 september 2009 kl. 23:13:41 »
Startar en "ny" tråd med allmäna frågor angående LT-F4WD.
Skrev lite i tråden om instruktionsbok till Suzuki LT-F4WD 1986, en fundering om hur man skall göra med bromsoljenivån i br.huset på styret.
Där finns en gummiblåsa (liksom på de flesta andra maskiner med tydligen) som fyller ut nästan hela "behållaren" samt utgör packning/tätning uppåt mot locket. Frågan var om även denna ska ha någon olja i sig eller ska bromsolja vara endast utanför "gummiblåsan"?!!
Svaret jag fått är att de oljehus som har sådan gummiblåsa (vanligt) ska ha sin olja utanför blåsan, som normalt går ända upp mot locket och funkar som tätning mellan behållare och lock. Nivåögat på behållaren fungerar på rätt sätt då också.
Något riktigt bra svar på vad nytta gummiblåsan gör har jag dock ej lyckats få. Man nämner något om att olje-returen får en jämnare och mera dämpad återgång från kolvarna & dess ledningar. OK! Vi kör väl på det då (andra tips/synvinklar på blåsans funktion välkomnas). Hoj/Jan-E
Skrev lite i tråden om instruktionsbok till Suzuki LT-F4WD 1986, en fundering om hur man skall göra med bromsoljenivån i br.huset på styret.
Där finns en gummiblåsa (liksom på de flesta andra maskiner med tydligen) som fyller ut nästan hela "behållaren" samt utgör packning/tätning uppåt mot locket. Frågan var om även denna ska ha någon olja i sig eller ska bromsolja vara endast utanför "gummiblåsan"?!!
Svaret jag fått är att de oljehus som har sådan gummiblåsa (vanligt) ska ha sin olja utanför blåsan, som normalt går ända upp mot locket och funkar som tätning mellan behållare och lock. Nivåögat på behållaren fungerar på rätt sätt då också.
Något riktigt bra svar på vad nytta gummiblåsan gör har jag dock ej lyckats få. Man nämner något om att olje-returen får en jämnare och mera dämpad återgång från kolvarna & dess ledningar. OK! Vi kör väl på det då (andra tips/synvinklar på blåsans funktion välkomnas). Hoj/Jan-E