1
Yamaha / Startmotor
« skrivet: 5 november 2007 kl. 18:00:25 »
Köp av oss.
Se http://www.a-motor.se
Se http://www.a-motor.se
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Sidor: [1] 2
1
Yamaha / Startmotor« skrivet: 5 november 2007 kl. 18:00:25 »
Köp av oss.
Se http://www.a-motor.se 2
Dinli / Startar knappt när den är kall« skrivet: 9 oktober 2007 kl. 10:36:51 »
Självklart har inte Dealy skrivit ngn service bok för ostrypta maskiner de har gjort en egen servicebok för strypta maskiner under rådande svenska lagar .
De kan inte göra något annat. Rätta mig om jag har fel! 3
Goes / Ang nerfbars« skrivet: 9 oktober 2007 kl. 10:07:17 »
Våra satser levereras med extra lång bult.
Sedan måste man karva ut lite på högra sidan. Vilket vi också har gjort. Varför inte köpa klara direkt? Med vänliga hälsningar Tomas A Motor I Norr www.a-motor.se 4
Dinli / Ventilproblem!!! Tekninsk information.« skrivet: 9 oktober 2007 kl. 09:26:13 »
Ta er gärna tid och läs detta. Mycket viktigt. Gäller även andra märken än Dinli. tex Yamaha Suzuki Kawasaki Polaris Hyosung Goes Canam mm
På alla fyrtaktare är det mycket viktigt att kolla ventilspel regelbundet!!! När ventilspelet har gått ner på noll så är det oftast försent. För när motorn var varm så krympte ventilspelet ytterligare med följd att ventlerna står öppna.Och detta är inte BRA!!! Detta medför att ventilerna bränns inom kort. Och då får man följdskador på säten mm. Ifall det är en titanlegerad ventil så blir tätningsytan (på ventilen) "urholkad" och det spelar ingen roll hur mycket man shimsar det håller bara några timmar. Sedan är det lika viktigt att man har ett fullgott luftfilter med filterolja (VIKTIGT). Om det dras in ett sandkorn fastnar detta på ventilens tätningsyta mot topplocket. Och ventilen bränns. Detta problem är allmänt känt inom motocross. Min son tävlar och kört fyrtaktare. -05,-06 Suzuki. -07 KTM & Honda. På Suzuki fick vi renovera toppen 4ggr. Vi justerade ventilerna var sjunde timme. På KTM justeras ventilspelet var 30:e timma. På Honda justeras ventilspelet var 15:e timma. (eller var 6:e race) OBS Allt som står i serviceboken är en min. rekomendation för vägkörning och 20hk. Tas strypning bort gäller naturligtvis andra service intervaller. Det är en högprestanda motor jämnförbart med vilket märke som helst på motocross, nästan. Sedan har ju körstilen en betydelse för hur ofta du behöver göra service. Ta gärna kontakt med någon motocrossåkare för mer information. Då en fyrtaktsmotor är dyr att renovera så gör man av kostnadssjäl oftast servicen tätare än rekomenderat. Vi tycker det är konstigt att inte fler quadåkare använder timräknare. Kostnade på ca 500kr kan bli billigt i längden. Våra rekomendasioner är att ni plockar bort topparna och renoverar dessa. Med nya ventiler och tätningar mm för att slippa mer problem. Och i framtiden så slarvar ni inte med servicen utan kolla gärna ventilspelet åtminstonde var 100-150 mil eller var ca:20-25 timme. Likaså, är man ute och kör med "grabbarna" en helg. Byt olja och filter. I alla crossare (utom Honda, som vi har kört) byter vi olja varannan timma pga att det är våtlameller och gemensam olja. Honda har skild olja mellan motor och växellåda. Där byter vi olja var 15:e timma. Alltså SKA det alltid finnas olja och filter hemma i garaget. Oljan skall naturligtvis vara en högkvalitativ mc-olja med mc-additiv för våtlameller. Vår rekomendation är Silkolene eller Pennzoil. Minst halvsyntet. Gärna bättre. Skippa krogen en helg så har ni råd med den bättre oljan. Detta tips gäller naturligtvis alla högprestanda maskiner. Mer eller mindre, vissa har tätare service intervall. Kontrollera detta med er ÅF. Med vänliga hälsningar Robert (Mekaniker på A Motor I Norr) Kontakta oss gärna om ni har några funderingar Se www.a-motor.se för kontaktuppgifter. 5
Norrbottens län / Körningar i Pitetrakterna« skrivet: 20 augusti 2007 kl. 21:43:13 »Citat från: "Elin"
Vi är elva stycken från Piteå som åker. Tror ni verkligen vi får kul? 8O 6
Norrbottens län / Körningar i Pitetrakterna« skrivet: 20 augusti 2007 kl. 19:16:46 »
Låter jävligt kul.
Kan tyvärr inte följa med. Tittar på racerbilar just den helgen. Typ Italien, Typ Monza. Som sagt, jag prioterar bort denna sväng. 7
Ett litet tips.
När vi byter ut dessa lager på service så extrafyller vi alltid de nya med mera fett. Från fabrik fylls dom bara från ett håll. Använd en liten mejsel och peta bort gummitätningen.Har du tur tar du rätt sida.Annars får du peta bort den andra också. Fyll lagret med så mycket fett du får dit.Och sätt tillbaka tätningen/tätningarna. Då undviker ny kondens/fukt/vatten i lagret. Detta går naturligtvis även att göra på nya maskiner med org. lager. Då håller dom betydligt längre. 8
Barn Quad & andra ATV's / HYOSUNG 450 TE« skrivet: 26 juli 2007 kl. 12:16:17 »
Trottel och munstycke.
Finns 10st till för leverans nästa vecka. 9
Barn Quad & andra ATV's / ang. best.« skrivet: 26 juli 2007 kl. 09:13:47 »
Han har hunnit beställa.
Och det är tydligen mera på väg in. Finns tydligen en stor efterfrågan. 10
Norrbottens län / Midnight Sun International´s, July 13-15« skrivet: 10 juli 2007 kl. 03:09:41 »
Vi har ju lite dragracing aktiviteter till helgen som drar lite folk.
Någon som har något förslag... 11
Träffar och evenemang / Mera info« skrivet: 9 juni 2007 kl. 19:55:37 »
Ursäkta dröjsmålet.
Fick nyss telefonsamtalet från "Enduronissarna". 08:30 på Preem i Storfors/Bergsviken. Medtag vatten. 12
Träffar och evenemang / Körning Piteå söndag 10/6« skrivet: 7 juni 2007 kl. 13:17:07 »
Mest troligt far vi ett gäng "enduronissar" och fyrhjulingar och kör på söndag. Planerna är att vi samlas i "Berzika" (Bergsviken) för vidare färd mot Blåsmark,Mellanboda,Vitsjön,Svensbyn mm.
Mer info kommer...
Sidor: [1] 2
233 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 391. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|