1
Hyosung / Trim kit under framtagande
« skrivet: 3 maj 2008 kl. 14:52:12 »
Bättre att byta till en bra förgasare typ Mikuni tm42 med axpump det har jag på min Goes 450 det gör stor skillnad på bottenvridet!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Hyosung / Trim kit under framtagande« skrivet: 3 maj 2008 kl. 14:52:12 »
Bättre att byta till en bra förgasare typ Mikuni tm42 med axpump det har jag på min Goes 450 det gör stor skillnad på bottenvridet!
2
Goes / Olje läckage« skrivet: 29 april 2008 kl. 13:11:32 »
Kolla motorblocket för det är många motorblock på dessa maskiner som spruckit!!!
3
Övrigt / Goes 450x VS Suzuki ltz 400« skrivet: 15 april 2008 kl. 19:58:36 »
En Goas 450x som kör i från en Ltz med hästlängder 8O det ska jag säga att det är helt fel de går rätt lika det vet jag eftersom min kompis kör ltz och jag Goas.Men därimot kör en Ltr ifrån en Goas 450x det vet jag med.
4
Övrigt / Goes 450x VS Suzuki ltz 400« skrivet: 15 april 2008 kl. 18:19:40 »
kyozo
ATV Lover Blev medlem: Dec 03, 2007 Inlägg: 391 Från: Finspång Skrivet: Mån Apr 14, 2008 8:22 pm -------------------------------------------------------------------------------- Quadracer skrev: Hur är prestandan? är den lika snabb som dyrare 450? Hur är kvaliteten? Håller den för crossbanan? Var hittar jag närmaste återförsäjare? (bor i örnsköldsvik) Är den bättre eller sämre än en ltz 400? Är Hyosung 450 samma som goes 450? Tacksam för snabba svar Mvh / Henke * ja den är lika snabb som dyrare 450 håller gämt med Ltr450 i acc men tar den på toppfart *kvaliten är väll så där ja har hafft stora problem med min motor varmgång mm men det beror nog främst på att ja har en riktigt usel åf som inte klarar av att åtgärda felen *kvalitets messigt är den klart sämmre än en ltz men prestanda messigt spöar den ltz med hästlängder *det är samma motor å ram på hyosung 450 å goes 450 fast det är bättre däck stötdämpare mm på goes 450x hoppas du fått några svar på frågorna iaf _________________ *Goes 450X 07 *Ostrypt *Rensad ljuddämpare med nojs killer *Race nerfbars *6cm spacers fram *9cm spacers bak Du kör inte ifrån en Suzuki ltz med en orginal Goes 450x det är helt jämt i accet!!!!! 5
Goes / Goes 450X skrot.....« skrivet: 28 mars 2008 kl. 13:12:42 »
Har du fått den lagad än?eller hur vart det?Mvh
6
Goes / Goes 450X skrot.....« skrivet: 25 mars 2008 kl. 11:22:32 »
Har du fått tillbaka maskinen än?Du borde få en ny motor skulle jag tro.
7
Säljes / S: Hyosung 450 Quad« skrivet: 10 mars 2008 kl. 22:00:13 »
Haha kalla honom Örjan Jo visst måste vi ordna lite körning kanske i Karlstad där finns ett stort sandtag vi kan gasa i.Örjan kan väl låna en Sym 250 av Peter och hänga på med .
8
Säljes / S: Hyosung 450 Quad« skrivet: 10 mars 2008 kl. 21:06:41 »
Lite likt Örjan /Jimmy Karlskoga
9
Dinli / Avgas glödande rött = vad?« skrivet: 9 mars 2008 kl. 15:02:53 »
Förgasarens kretsar
Förgasaren kan delas upp i fem kretsar vilka alla påverkar bränsle-/luftblandningen. Dessa kretsar överlappar alltsom oftast varandra. Här har vi för enkelhetens skull inte tagit med choke-kretsen. l Lågfartskretsen l Trotteln l Nålmunstycket/trottelnålen l Huvudmunstycket l Luftmunstycket lLågfartskretsen består av två justerbara delar, luftskruven (air screw) och lågfartsmunstycket (pilot jet). Luftskruven är placerad uppströms, mot luftfiltersidan. Andra förgasare kan istället ha en bränsleskruv (idle mixture screw) nedströms, åt motorn till. Om vi skruvar in luftskruven blir blandningen fetare och tvärtom. Vid rätt bestyckad förgasare är luftskruven utskruvad ungefär ett och ett halvt varv. Om den måste skruvas ut (eller in) mer än ett varv från denna grundinställning kan detta tyda på felaktigt val av lågfartsmunstycke. Denna krets inverkar från helt stängd trottel upp till kvarts gas. lTrotteln (slide) och dess märkning. Med trottelstorlek menar man vanligtvis inte storleken på själva trotteln utan storleken på skärningen eller avfasningen (cut away) i trottelns nederkant. Storleken finner du ingraverad i botten och mäts i 16-dels tum. Alltså, står det stämplat 2.5 så är trottelns avfasning 3.97 mm. Det finns storlekar från 0.5 till 3.5. Ju större avfasning desto magrare bränsle/luftblandning. Avfasningen påverkar motorn från just lyftad trottel upp till kvarts gas och bestämmer hur motorn svarar på gaspådrag. lTrottelnålen (jet needle) hänger ner från ett hål i centrum av trotteln och löper i nålmunstycket. Nålens uppgift är att se till att motorn får rätt bränsleblandning i mellanregistret. Ju högre nålen lyfts, desto mer bränsle kan passera genom nålmunstycket. Med hjälp av ett klips som är fäst i ett av fem spår i nålens överdel kan bränsleblandningen justeras i området 1/4 till 3/4 gas. Flyttar du nålen uppåt får du fetare blandning tidigt i registret. Byter du däremot nålmunstycke ändrar du blandningsförhållandet jämnt över hela registret. Man kan naturligtvis också byta nål. Dessa finns i stort antal, var och en med sin karaktär. En del är tjocka andra smala. En del smalnar av tidigt, andra sent. lNålmunstycket (needle jet) är mässingröret som du ser sticka upp rakt under trotteln. Det kan i förgasarhalsen se ut på två sätt. Antingen (uppifrån) som en halvmåneformad sköld som sticker upp 3-8 mm med sin konvexa del mot luftströmmen. Denna typ kallas primary type och förekommer på alla tvåtaktare men fungerar enligt Sudco (Mikunis och Keihins återförsäljare i USA) utmärkt även på fyrtakt! Sköldens uppgift är att öka vacuumet över själva munstycket. Den andra typen kallas bleed type och sticker upp som en 3-4 mm helrund krage i venturin. Denna typ av munstycken har små hål (syns bara demonterat!) som "blöder" in luft under bränslets väg upp genom munstycket. På detta sätt uppnås en högre grad av emulsifiering (finfördelning) av bränslet. Denna typ av nålmunstycke förekommer i regel som standard på alla fyrtaktsmotorcyklar. I botten sitter huvudmunstycket som samtidigt låser fast nålmunstycket. Det finns runt 30 olika storlekar av nålmunstycken - allt från N0 till R8. Skillnaden i diameter mellan ett P4 och ett P6 munstycke är bara 0.01 mm. Skillnaden mellan ett P4 och ett O4 munstycke är 0.05 mm. lHuvudmunstycket (main jet) reglerar bränslemängden från 3/4 upp till fullgas. Det betyder att du i praktiken skulle kunna köra utan huvudmunstycke, upp till 3/4 gas, utan att märka det. Det är först därefter som det har betydelse. Detta munstycke har ofta ett skvalpskydd (i form av en mässingring/krage) mellan sig och nålmunstycket. Huvudmunstycken finns i storlekar från #50 tom #200 (i steg om 5) och från #200 tom #720 (i steg om 10). Ett #250 munstycke släpper igenom 250 cc bränsle i minuten. Tänk på att andra förgasartillverkare kan märka sina munstycken i diameterstorlek! lLuftmunstycket (air jet) är det minsta och minst förstådda av alla munstycken. Du hittar det i klockstyckets nederkant mot luftfiltret. Tittar du in i detta lilla gängade 4 mm hål skönjer du ett mässingsmunstycke med ett spår för en bladskruvmejsel (fast det är inte alltid det sitter något monterat!). Detta munstycke har till uppgift att förse motorn med rätt blandning speciellt vid fullgas. Ju större luftmunstycke desto magrare relativ blandningskurva. Om detta kompensationshål inte hade funnits skulle motorn gå för fett vid längre fullgaskörningar. För stort luftmunstycke kan dock leda till för mager blandning, så var försiktig när du laborerar med detta munstycke. Observera att luftmunstycket på Mikunis TM40-förgasare är kopplat till lågfartskretsen och därför har en annan inverkan än den här ovan nämnda. 11
Dinli / Avgas glödande rött = vad?« skrivet: 9 mars 2008 kl. 14:18:23 »
Det är alltså luft/bränsleskruven jag menar
12
Dinli / Avgas glödande rött = vad?« skrivet: 9 mars 2008 kl. 14:16:05 »
Om vi skruvar in luftskruven blir blandningen fetare och tvärtom. Vid rätt bestyckad förgasare är luftskruven utskruvad ungefär ett och ett halvt varv. Om den måste skruvas ut (eller in) mer än ett varv från denna grundinställning kan detta tyda på felaktigt val av lågfartsmunstycke. Denna krets inverkar från helt stängd trottel upp till kvarts gas.
269 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 391. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|