1
SMC / SMC J-Max 700 VS SMC J-Max 850
« skrivet: 26 november 2019 kl. 15:43:53 »
Efter fyra bra år med en SMC J-Max 700 som var min andra ATV efter en CF 500 så kände jag att det skulle vara kul med något nytt. Så nu tänkte jag skriva ned några rader om mina erfarenheter av de två maskinerna.
Min 700 var från 2012 och hade gått 30 mil när jag köpte den. Jag har uppskattat dess härliga och rappa motor. Jag gillar stora 1 cyl fyrtaktare. Jag har aldrig upplevt det som att den har saknat effekt. Den har varit bra på att dra tunga lass, ploga min relativt stora gård samt att köra på landsväg i högt över tillåten hastighet. Om man hade bråttom så gick det att gasa tills varvtalsstoppet slog till och då visade den (exakta) hastighetsmätaren 110 km/h. Fjädringen tycker jag har varit ok men inte så följsam som man skulle kunna önska. Bromsarna upplevs som svaga med dålig känsla. De låses lätt bak men fram hade det kunnat finnas mer kraft. Den största nackdelen med maskinen tycker jag har varit att den varit så trögstyrd. (Ingen servo) samt att den på senare tid har börjat glappa lite i styrningen. Lyset är oxå rätt svagt men det är ju lätt att komplettera. Min maskin har haft en stor packväska (Biltema) bakom sadeln vilket har varit väldigt praktiskt men dåligt för bakåtsikten. En nackdel har varit att typ alla skruvar på maskinen har lossnat. De skulle ha dragits hårdare från fabrik. Jag skulle slutligen rekommendera en SMC 700 oavsett modell. Prisvärd, bättre kvalite än kinamaskiner och kul motor.
Min nyligen införskaffade SMC J-Max 850 då?
Främsta anledning till att jag skaffade den var att jag ville ha en maskin med servo. Min modell är dessutom den längre varianten vilket gör att passagerare sitter ännu bättre än på min förra kortare 700.
Den längre hjulbasen gör att maskinen upplevs som stabilare på väg och mer följsam över gupp. Märkligt nog så känns den inte större i övrigt. Det är ju i övrigt mycket som är lika på de två maskinerna på gott och ont. Det är ju lite tråkigt men ändå så vet man vad man får. Motorn går lugnare och mjukare än på den encylindriga 700'an. Starkare är den såklart oxå men skillnaden är kanske inte så stor som man skulle kunna tro. Det skiljer ju ändå 20 hästar.
Servostyrningen är ju såklart riktigt skönt att ha, inte minst nu i vinter då det ska skottas. Växellådan på 850'an är för övrigt väldigt lika den på 700'an. Räkna med att det kommer att behövas lite kraft och finlir att växla, inte minst när det är kallt. Sammanfattningsvis så upplevs den större 850'an lite mer som en offroad tourer, gärna för två personer. Den är tryggare och bekvämare men inte lika kul och sportig.
Min 700 var från 2012 och hade gått 30 mil när jag köpte den. Jag har uppskattat dess härliga och rappa motor. Jag gillar stora 1 cyl fyrtaktare. Jag har aldrig upplevt det som att den har saknat effekt. Den har varit bra på att dra tunga lass, ploga min relativt stora gård samt att köra på landsväg i högt över tillåten hastighet. Om man hade bråttom så gick det att gasa tills varvtalsstoppet slog till och då visade den (exakta) hastighetsmätaren 110 km/h. Fjädringen tycker jag har varit ok men inte så följsam som man skulle kunna önska. Bromsarna upplevs som svaga med dålig känsla. De låses lätt bak men fram hade det kunnat finnas mer kraft. Den största nackdelen med maskinen tycker jag har varit att den varit så trögstyrd. (Ingen servo) samt att den på senare tid har börjat glappa lite i styrningen. Lyset är oxå rätt svagt men det är ju lätt att komplettera. Min maskin har haft en stor packväska (Biltema) bakom sadeln vilket har varit väldigt praktiskt men dåligt för bakåtsikten. En nackdel har varit att typ alla skruvar på maskinen har lossnat. De skulle ha dragits hårdare från fabrik. Jag skulle slutligen rekommendera en SMC 700 oavsett modell. Prisvärd, bättre kvalite än kinamaskiner och kul motor.
Min nyligen införskaffade SMC J-Max 850 då?
Främsta anledning till att jag skaffade den var att jag ville ha en maskin med servo. Min modell är dessutom den längre varianten vilket gör att passagerare sitter ännu bättre än på min förra kortare 700.
Den längre hjulbasen gör att maskinen upplevs som stabilare på väg och mer följsam över gupp. Märkligt nog så känns den inte större i övrigt. Det är ju i övrigt mycket som är lika på de två maskinerna på gott och ont. Det är ju lite tråkigt men ändå så vet man vad man får. Motorn går lugnare och mjukare än på den encylindriga 700'an. Starkare är den såklart oxå men skillnaden är kanske inte så stor som man skulle kunna tro. Det skiljer ju ändå 20 hästar.
Servostyrningen är ju såklart riktigt skönt att ha, inte minst nu i vinter då det ska skottas. Växellådan på 850'an är för övrigt väldigt lika den på 700'an. Räkna med att det kommer att behövas lite kraft och finlir att växla, inte minst när det är kallt. Sammanfattningsvis så upplevs den större 850'an lite mer som en offroad tourer, gärna för två personer. Den är tryggare och bekvämare men inte lika kul och sportig.